امنیت

بمبگذاری در موتر نوی کابل بس در محله هزاره نشین ۴ کشته برجای گذاشت

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک مرد زخمی پس از برداشتن جراحت در یک بمب گذاری موتر در منطقه پل علم که در آن دست کم ۲۴ نفر کشته و نزدیک به ۱۱۰ نفر زخمی شدند، به تاریخ ۱۲ ثور ۱۳۹۹ در شفاخانه وزیر اکبرخان کابل روی تزکیره دراز کشیده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک مرد زخمی پس از برداشتن جراحت در یک بمب گذاری موتر در منطقه پل علم که در آن دست کم ۲۴ نفر کشته و نزدیک به ۱۱۰ نفر زخمی شدند، به تاریخ ۱۲ ثور ۱۳۹۹ در شفاخانه وزیر اکبرخان کابل روی تزکیره دراز کشیده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- پولیس گفتند، در آخرین حمله بالای مسافرین در پایتخت افغانستان به روز پنجشنبه (۱۳ جوزا) دست کم چهار نفر هنگامی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند که یک موتر مینی بس در کابل منفجر شد.

این انفجار در یک هفته گذشته چهارمین بار بود که تروریستان یک موتربس را هدف قرار داده اند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه گفت که این انفجار روی یک سرک در جنوب غرب کابل در نزدیکی محله ای رخ داد که در آن اکثراً جامعه شیعه هزاره ساکن هستند، که به طور متواتر هدف حملات جنگجویان بوده است.

هیچ گروهی مسؤلیت را به عهده نگرفته است.

منسوبین امنیتی افغان در نزدیکی موتربس آسیب دیده حامل کارمندان یک اداره نظارتی دولتی ایستاده اند که به تاریخ ۱۳جوزای ۱۳۹۸ مورد هدف انفجار یک بمب در کابل قرار گرفت. [اس تی آر/ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان در نزدیکی موتربس آسیب دیده حامل کارمندان یک اداره نظارتی دولتی ایستاده اند که به تاریخ ۱۳جوزای ۱۳۹۸ مورد هدف انفجار یک بمب در کابل قرار گرفت. [اس تی آر/ای اف پی]

در اوایل این هفته یک گروه افغان وابسته به داعش مسؤلیت حملات پی هم بالای دو عراده موتربس در غرب کابل را برعهده گرفت که به شام سه شنبه دست کم سه نفر را کشتند.

بر اساس گزارش رویترز، فرامرز گفت که دست کم ۱۰ نفر دیگر زخمی شده اند و اعلام کرد که پولیس تحقیقات را آغاز کرده اند.

به روز جمعه، چهار نفر به شمول دو استاد پوهنتون هنگامی کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند که یک بمب کنار جاده با موتربس آنها در شمال کابل اصابت کرد.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، این حادثه هنگامی رخ داد که موتربس حامل آنها با یک وسیله انفجاری برخورد کرد که روی سرک در چاریکار مرکز ولایت پروان در شمال کابل جاگزاری شده بود.

وزارت تحصیلات عالی گفت، حداقل دو نفر از کشته شدگان استادان پوهنتون البیرونی در ولایت کاپیسا بودند.

رئیس پوهنتون و بعضی محصلین در جمع زخمیان شامل بودند.

عبدالله عبدالله که روند صلح کشور را رهبری می کند، این حادثه را که هنوز هیچ گروهی مسؤلیت آن را بر عهده نگرفته است، محکوم کرده و آن را یک «حمله تروریستی» خواند.

غیر انسانی و خلاف ارزش های اسلامی

افغان تایمز به روز چهارشنبه گزارش داد، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین حملات روز سه شنبه بر موتربس را به شدت محکوم کرد و آنها را غیرانسانی و خلاف ارزش های اسلامی توصیف کرد.

وی از طرفین متخاصم خواست که بلافاصله مذاکرات صلح را از سر گرفته و به خونریزی در کشور پایان دهند، و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت.

خشونت طی هفته های اخیر در حالی افزایش یافته است که نیروهای افغان و طالبان در جنگ های تقریباً روزانه در مناطق ناهموار روستایی درگیر می شوند، با اینکه به نظر می رسد جنگجویان بر حملات بالای پوسته ها و پایگاه ها در نزدیکی کابل تمرکز می کنند.

این افزایش خشونت در حالی رخ می دهد که ارتش ایالات متحده به خروج ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده خود از افغانستان ادامه می دهد.

برخی هراس دارند که افغانستان برای تعدادی از گروه های افراطی به عنوان پناهگاه باقی خواهد ماند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی که به روز چهارشنبه منتشر شد، با گفتن اینکه این گروه در داخل افغانستان تقریباً ۲۰۰۰ جنگجو دارد، هشدار داد که گروه داعش «برای کشور و منطقه هردو» تهدید مواجه می سازد.

اما نیروهای افغان همچنان به مبارزه علیه گروه های افراطی ادامه می دهند و می گویند که به این کار متعهد هستند.

بر اساس گزارش افغان تایمز، اردوی ملی افغان به روز سه شنبه گفت که در یک حمله هوایی در ولسوالی ناوه ولایت هلمند، شش عضو شبکه القاعده و هشت جنگجوی طالبان را کشته اند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به عنوان بخشی از پاسخ به افزایش حملات طالبان بالای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، طی هفته های اخیر دست کم ۳۰ نفر از اعضای شبکه القاعده را کشته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولین اقدام استراتژیک، اخلاقی و مسئولانه برای مواجهه با این وضعیت، ضرورت اعتراف به نسل‌ کشی هزاره‌ ها است. حکومت افغانستان در طول چند سال اخیر، تلاش کرده حملات هدفمند به این گروه قومی را به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تقلیل دهد. اکثر مطلق تلفات ملکی ناشی از حملات طرف‌ های جنگ در افغانستان، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است اما حملاتی که بر هزاره‌ ها در چند سال اخیر صورت گرفته، فراتر از جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و مصادیق بارز و انکار ناپذیر نسل ‌کشی محسوب می‌شود. یکی از مهم ‌ترین دلایل انکار حکومت افغانستان از نسل ‌کشی‌ خواندن هزاره‌ ها، تلاش برای فرار از تبعات حقوقی، سیاسی و امنیتی این رخداد برای حکومت و مسئولین حکومتی افغانستان است.

پاسخ

هیچ جای شک و تردیدی نیست که در افغانستان تمامی اقوام ‌آسیب دیده ‌اند - هزاره، پشتون تاجیک، ازبیک... اما از این واقعیت هم نمی ‌توان چشم ‌پوشی کرد که پیر و جوان و کودک حتی نوزاد هیچ قومی مانند هزاره‌ ها تنها به دلیل تبار هزاره بودن شان آماج حمله قرار نگرفته‌ و سلاخی نشده است.

پاسخ

گروه‌ های جاهل و تنگ نظر گاهی تحت نام طالب و گاهی تحت هم عنوان داعش با انجام حملات وحشیانه می‌خواهند هزاره ها را از کاروان علم و ترقی عقب نگهدارند و باور مردم هزاره را به آینده روشن تضعیف نمایند.

پاسخ

متاسفانه کشتار هدفمند بخشی از سیاست حذف است. این سیاست در عرصه ‌های مختلف با روش‌ ها و ابزار گوناگون اجرا می ‌شود. میان نسل ‌کشی هزاره‌ ها و تبعیض سیستماتیک علیه این جامعه، رابطه معناداری وجود دارد. عوامل کشتار و تبعیض، به حذف می ‌اندیشند. برای توقف کشتار، تبعیض علیه هزار ها باید پایان یابد. در این شکی نیست که تمام اقوام كشور قربانی جنگ خانمانسوزند و قلمداد يك قوم خاص به عنوان قربانی نبايد به معنی كم جلوه دادن رنج و خساره ساير اقوام باشد. ولی با توجه به اينكه دشمنان اين سرزمين هيچ حد و مرز نمی ‌شناسند، بايد خطر شوم‌ ترين جنايات ضد بشری به شمول نسل‌ كشی عليه يك قوم را دست كم نگيريم.

پاسخ

چه کسی سیاست حذف را به پیش می برد؟ هزاره ها در دولت و نظام فعلی به اندازه ای پیش هستند که هرگز در طول تاریخ اینقدر قدرت نداشتند. با این حال، آنها خودشان خوب نیستند. درست است که کشتن افراد بی گناه به ویژه کودکان عمل وحشیانه است، اما عاملان واقعی این اقدامات رهبران هزاره ها از جمله محمد محقق، کریم خلیلی و دیگران هستند که به نیابت از ایران عمل می کنند. آیا محقق را که از اعزام شبه نظامیان هزاره در صفوف فاطمیون به سوریه و عراق حمایت می کرد، فراموش کردید؟ رهبران هزاره ها جاسوس ایران هستند، آنها از ایران پول می گیرند و در مقابل آن جوانان هزاره را به عنوان نوکران ایران به نبردهایی می فرستند که در نبرد متقابل با دیگر گروه های شبه نظامی در سوریه و عراق کشته می شوند. وقتی که شما کسی را بکشید، آیا او به شما گل پس خواهد داد؟ آنها حتما انتقام خواهند گرفت. وقتی صحبت از نسل کشی می شود، هیچ کس در افغانستان در امان نیست. آیا فراموش کردید که همان داعش هزاران پشتون را در منطقه شینواری ننگرهار کشتند؟ آنها صدها و هزاران نفر دیگر را در منطقه خوگیانی کشتند. بهتر است به جای دروغ گفتن و تبلیغ علیه سایر اقوام، از رهبران خود بخواهید که دیگر جوانان خود را به نفع ایران به جنگهای نیابتی ایران ارسال نکنند. ایران و پاکستان بدترین دشمنان افغان ها و افغانستان هستند.

پاسخ