امنیت

یک بمبگذار بیش از ده نفر را که در ختم قرآن کریم اشتراک داشتند در غزنی کشت

سلام تایمز و ای اف پی

اقارب تابوت یک قربانی بمب کنار جاده به تاریخ ۳ عقرب در ولایت غزنی را حمل می کنند. مقامات در حمله دیگری که مقصر آن طالبان دانسته شدند گفتند، این انفجار بالای یک موتربس رخ داد و ۹ فرد ملکی را کشت. [ای اف پی]

اقارب تابوت یک قربانی بمب کنار جاده به تاریخ ۳ عقرب در ولایت غزنی را حمل می کنند. مقامات در حمله دیگری که مقصر آن طالبان دانسته شدند گفتند، این انفجار بالای یک موتربس رخ داد و ۹ فرد ملکی را کشت. [ای اف پی]

غزنی -- مقامات گفتند، یک موترسیکل که از موادمنفجره بار شده بود به روز جمعه (۲۸ قوس) در ولایت غزنی منفجر شد و در یک مراسم مذهبی دست‌کم ۱۵ نفر را کشت.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، این انفجار به خانه ای اصابت کرد که میزبان ختم قرآن کریم بود.

آرین به تاریخ ۲۸ قوس در یک پوست توییتر نوشت، «امروز حدود ساعت ۲ بعدازظهر، یک موترسیکل که از مواد منفجره بار شده بود در یکی از خانه های واقع در منطقه آغوجان ولسوالی گیلان ولایت غزنی، در جایی که ختم قرآن کریم جریان داشت، منفجر شد. متأسفانه ۱۵ فرد ملکی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.»

وحیدالله جمعه زاده سخنگوی والی غزنی تعداد کشته شدگان را ۱۱ نفر ارائه کرد. دست‌کم ۲۰ نفر دیگر به شمول کودکان زخمی شدند.

هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است.

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای این بمبگذاری را محکوم کرد و از طالبان خواست که با آتش بس موافقت کنند.

نیروهای طالبان و حکومت افغانستان به شکل متواتر در غزنی باهم درگیر می شوند.

ماه گذشته بر اثر حمله یک بمبگذار انتحاری بر پایگاه اردوی در نزدیکی شهر غزنی مرکز این ولایت، ۳۰ نفر از نیروهای امنیتی کشته شدند.

از زمانیکه توافقنامه ایالات متحده و طالبان در ماه حوت سال گذشته امضا شد، و زمینه را مساعد ساخت تا تمام نیروهای خارجی تا ماه جوزا ۱۴۰۰ از افغانستان خارج شوند، طالبان اساساً نیروهای دولتی را در مناطق روستایی مورد حملات قرار داده اند.

آخرین خشونت در حالی رخ می دهد که مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر بین طالبان و حکومت افغانستان تا اواسط ماه جدی متوقف است.

تقاضا برای مذاکرات در کابل

غنی با گفتن اینکه برگزاری جلسات در «هوتل های مجلل» مناسب نیست تقاضا کرده است که دور بعدی مذاکرات صلح در کابل برگزار شود.

مذاکره کنندگان طالبان به تاریخ ۲۸ قوس به پاکستان رفتند و در آنجا با نخست وزیر عمران خان دیدار کردند. وی از هر دو طرف خواست که خشونت را کاهش دهند و با آتش بس موافقت کنند.

در همین حال، پنتاگون به روز پنجشنبه (۲۷ قوس) گفت، جنرال مارک میلی لوی درستیز ارتش ایالات متحده به طور جداگانه در این هفته با غنی و طالبان صحبت کرد تا برای یک راه حل مذاکره شده فشار بیاورد.

فرمانده سارا فلاهرتی سخنگوی میلی گفت، جنرال میلی در دیدارش با طالبان در قطر «در مورد ضرورت برای کاهش فوری خشونت و سریع کردن پیشرفت به سوی حاصل شدن یک راه حل سیاسی مذاکره شده که در ثبات منطقه کمک کند و از منافع ملی ایالات متحده محافظت کند بحث کرد».

میلی که برای دومین بار با نمایندگان طالبان بحث کرد، همچنان به روز چهارشنبه (۲۶ قوس) در کابل با غنی گفتگو کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سیاسیون افغان چه طالبان است یا مقامات حکومت افغانستان، همه ای آنها تشنه قدرت هستند. اگر به تاریخ افغانستان نگاه کنیم، حتی برادر به خاطر رسیدن به قدرت برادر خود را کشته است. نه طالبان اولاد انسان هستند و نه هم مقامات حکومت افغانستان. خداوند بالای این ملت مظلوم رحم کند.

پاسخ

جنگ در افغانستان بر سر قدرت است، نه اشرف غنی پروای کشتن مردم بی گناه را دارد و نه هم ملا عبدالغنی. در این جنگ صرف اولاد غریب قربانی می شوند. اشرف غنی کل روز صدا می زند که وی آماده نیست از قدرت کنار برود زیرا این کار باعث از بین رفتن دست آورد های بیس ساله می گردد اما طالبان می گویند تا زمانیکه نظام تغییر نخورد صلح در این کشور ناممکن است. هر دو طرف لجاجت می کنند و این لجاجت هر دو گروپ کشور را به سوی بحران خواهد برد. هر روز مردم بی گناه قربانی می شود و علت آن نیز معلوم نیست که از طرف کی ها کشته می شوند. حکومت گروه طالبان را در مورد این ترور ها و انفجارات متهم می کنند ولی در آن طرف طالبان می گویند که این کار حکومت است و حکومت تلاش می کنند که طالبان را بد نام بسازد تا اینکه پروسه صلح مختل شود و این ها در قدرت بمانند. اما مردم افغانستان می دانند که قاتلین اینها هم حکومت فعلی و هم طالبان است. جنگ افغانستان باید یک طرفه شود یا حکومت افغانستان کاملاً پیروز شود و طالبان را بطور کلی محو بسازد یا طالبان بیایند و یک امنیت سراسری را تامین نمایند. برای مردم امنیت مهم است. برای آنها نظام مهم نیست که نظام امارتی باشد و یا نظام جمهوری. در اخیر از خداوند منان برای شهدای رویداد غزنی جنت فردوس و برای بازمانده گانش صبر جمیل استدعا می کنم.

پاسخ

رویداد غزنی خیلی زیاد دلخراش بود، خداوند عاملین این حادثه را تباه و برباد کند. برای همه قربانیان بهشت برین و به خانواده های شان خیلی زیاد تسلیت می گویم.

پاسخ