امنیت

در حالیکه خروج نیروها متوقف شده است، حملات هوایی ایالات متحده طالبان را در هلمند هدف قرار داد

سلام تایمز و ای اف پی

یک هواپیمای جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده به تاریخ ۲ اسد بر فراز افغانستان دیده می شود. [نیروهای ائتلافی]

یک هواپیمای جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده به تاریخ ۲ اسد بر فراز افغانستان دیده می شود. [نیروهای ائتلافی]

کندهار -- مقامات به روز دوشنبه (۲۱ میزان) گفتند، با اینکه خشونت در افغانستان علی رغم مذاکرات صلح شدت می یابد، حملات هوایی ایالات متحده جنگجویان طالب را در حومه لشکرگاه در ولایت هلمند هدف قرار داد.

پس از حمله طالبان بالای چندین پوسته در منطقه، درگیری های شدیدی در حومه مرکز این ولایت آغاز شدند.

دگروال سونی لیگیت سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت، ارتش ایالات متحده «چندین حمله هدفمند در هلمند انجام داد» تا از سربازان افغان هنگامی که مورد حمله قرار گرفتند، دفاع کند.

بر اساس توافقنامه ای که طالبان در ماه حوت گذشته با مذاکره کنندگان ایالات متحده امضا کردند، شورشیان نباید مناطق شهری را مورد حمله قرار دهند و باید خشونت را کاهش دهند، در حالیکه ایالات متحده به تعهد خود عمل کرده نیروهای خود را تا ماه ثور سال آینده از کشور خارج می کند.

طالبان و حکومت افغانستاناکنون در دوحه مرکز قطر مشغول مذاکرات بطی صلح هستند.

اسكات میلر جنرال امریکایی و فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان به طالبان هشدار داد که «فوراً اقدامات تهاجمی خود را در ولایت هلمند متوقف كرده و خشونت خود را در سراسر كشور كاهش دهند».

وی در یک اعلامیه گفت، «این کار با توافقنامه ایالات متحده و طالبان سازگار نیست و مذاکرات صلح افغانستان را تضعیف می کند.»

در حالیکه طالبان تا حد زیادی از حملات بزرگ بر شهرهای افغانستان خودداری کرده اند، اما در هفته های اخیر آنها حملات خود را علیه سربازان و مردم ملکی افغان افزایش داده اند.

سخنگوی والی لغمان گفت، در یک حمله انتحاری که رحمت الله یارمل والی لغمان را به تاریخ ۱۴ میزان هدف قرار داده بود،دست‌کم ۸ نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

مقامات گفتند، در یک بمب گذاری لاری که یک ساختمان دولتی را در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار به تاریخ ۱۲ میزان هدف قرار داد، دست‌کم ۱۵ نفر که عمدتاً مردم ملکی بودند، کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، دست‌کم ۱۴ فرد ملکی به شمول هفت زن و پنج کودک به تاریخ ۸ میزان بر اثر یک بمب کنار جاده در ولایت دایکندی کشته شدند.

وی در حالیکه طالبان را مقصر دانست افزود، سه کودک زخمی شدند.

ادامه خروج ارتش ایالات متحده 'مبتنی بر شرایط'

بر اساس پیمان ماه حوت گذشته، ایالات متحده مسؤلیت خود در توافقنامه را عملی کرده و در حال حاضر تعداد سربازان خود را از ۱۲۰۰۰ نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر در افغانستان، کاهش داده است.

جنرال مارک ميلی رئيس ستاد مشترک ایالات متحده تأكيد كرد كه خروج ۴۵۰۰ سرباز نهايی، به كاهش حملات طالبان و پيشرفت مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بستگی دارد.

وی در مصاحبه ای که به تاریخ ۲۱ میزان پخش شد، به رادیوی ملی ایالات متحده گفت، «تمام توافقنامه و همه برنامه های خروج بر اساس شرایط است.»

وی گفت، «نکته کلیدی در اینجا این است که ما تلاش می کنیم به طور مسؤلیت پذیرانه و آگاهانه جنگ را خاتمه دهیم و این کار را با شرایطی انجام دهیم که منافع مهم امنیت ملی ایالات متحده را که در افغانستان در معرض خطر است، تضمین کند.»

میلی گفت، خشونت نسبت به چندین سال پیش بسیار کم شده است، اما این کاهش در چهار تا پنج ماه گذشته «چشمگیر نبوده است».

پنتاگون درحالیکه مذاكرات در دوحه را مشاهده می کند که چگونه پیش می رود، در نظر دارد كه این سطح را در حدود ۴۵۰۰ که انتظار می رود تا ماه عقرب به آن برسد الی سال ۱۴۰۰ نگهدارد.

میلی گفت، خروج بعدی «توسط رئیس جمهور مشخص خواهد شد».

وی گفت، «ما نظامیان، بهترین توصیه های نظامی خود را در مورد این شرایط ارائه می دهیم تا رئیس جمهور بتواند تصمیم آگاهانه، محتاط و مسؤلانه را اتخاذ کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شاید در این حملات هویی نیرو های خارجی و افغان اکثر مردم ملکی بیچاره شهید و زخمی شده باشند، زیرا طالبان در خانه های مردم پنهان می شوند. این حملات نتیجه نمی دهند اگر این گونه حملات نتجیه میداد در بیست سال گذشته هزار ها حملات هوایی از سوی نیرو های خارجی در افغانستان اجرا شد ولی هیچ گونه نتیجه مثبت در قبال نداشت. طالبان قوی شدند ولی شکست نخوردند. از این جهت خواست ما از جامعه جهانی این است که بر یک توافق سیاسی در افغانستان فکر کنند. حملات نظامی به جز از اینکه از مردم فقیر و بیچاره افغانستان قربانی بگیرند، دیگر نتیجه نمی دهند. یکی از علت های تشدید جنگ در افغانستان این بود که مردم ملکی در اثر بمباردمان هوایی نیرو های خارجی و افغان کشته شدند و بازمانده گان قربانیان دست به اسلحه زدند و بر علیه نظام و نیرو های خارجی مبارزه را آغاز کردند. بهترین کار این است که بالای کشور های منطقه و حامی طالبان فشار وارد شوند که آنها در میز مذاکر ه در قطر با حکومت هر چه عاجل به یک توفق برسسند. به غیر از یک حل و فصل سیاسی دیگر چاره وجود ندارد. باز هم از همه گروه های درگیر جنگ جداً تقاضا می کنیم که مردم ملکی را دیگر نکشند.

پاسخ

فکر می کنم که جنگجویان طالبان از اوامر رهبران شان سرپیچی می کنند و پس امضاء توافق نامه طالبان با ایالات متحده امریکا نیرو های این گروه بالای چندین شهر های بزرگ افغانستان حمله کردند. که این کار نقض صریح توافقنامه طالبان و امریکا است. اگر طالبان واقعاً به تعهدات شان صادق هستند و در این گروه چند دسته گی وجود ندارد چرا آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند. طالبان که در قطر نشسته اند باید در این مورد پایخ واضیح برای مردم افغانستان ارایه کنند که چرا این گروه بالای مواد توافق نامه عمل نمی کنند و از آن سر کشی می کنند.

پاسخ