دیپلماسی

خلیلزاد به طالبان هشدار داد که افزایش در خشونت روند صلح را تهدید می کند

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی و باشندگان در محل یک انفجار موتربمب که مقر پولیس افغان در فیروز کوه مرکز ولایت غور را به تاریخ ۲۷ میزان هدف قرار داد، جمع می شوند. [ای اف پی]

منسوبین امنیتی و باشندگان در محل یک انفجار موتربمب که مقر پولیس افغان در فیروز کوه مرکز ولایت غور را به تاریخ ۲۷ میزان هدف قرار داد، جمع می شوند. [ای اف پی]

کابل -- زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان پس از آنکه یک انفجار موتربمب در مقر پولیس منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر و زخمی شدن تعداد زیادی شد، به روز دوشنبه (۲۸ میزان) از سطح «بسیار ناراحت کننده بلند» خونریزی در افغانستان، انتقاد کرد.

خلیلزاد در توییتر خود نوشت، «ادامه سطح بلند خشونت می تواند روند صلح و توافقنامه و تفاهم اصلی را که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، تهدید کند.»

وی افزود، «علی رغم تائید اخیر برای نیاز به کاهش قابل ملاحظه، سطح خشونت امروز به طور بسیار ناخوشایند بلند است.»

خلیلزاد که در توافقنامه ۱۰ حوت با طالبان برای بیرون کشیدن نیروهای ایالات متحده و آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی مذاکره کرده بود، هفته گذشته پس از حمله جنگجویان بالای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند که هزاران نفر را مجبور به فرار کرد، با طالبان ملاقات کرد.

وی گفت، «همه طرف ها توافق كردند كه حملات و تهاجم را كاهش دهند و خشونت و تلفات را کم کنند. اگرچه خشونت در هلمند كاهش یافته است، اما خشونت در كشور در سطح بلند باقی مانده است.»

خلیلزاد گفت، «اعتقادی که گویا خشونت برای گرفتن امتیازات در میز مذاکره باید افزایش یابد بسیار خطرناک است. چنین رویکردی می تواند روند صلح را تضعیف کند و اشتباهات گذشته را تکرار می کند.»

اظهارات خلیلزاد پس از آن صورت می گیرد که یک انفجار موتربمب به روز یکشنبه (۲۷ میزان) در نزدیکی مقر پولیس در فیروز کوه مرکز ولایت غور انجام شد. محمد عمر لعلزاد رئیس شفاخانه محلی به ای اف پی گفت که این انفجار ۱۶ نفر کشته و ۱۵۴ نفر زخمی برجای گذاشت.

وی گفت، ۵ کودک، ۹ زن و ۲۶ نفر از نیروهای امنیتی در میان زخمی ها بودند.

محمد عارف عابر سخنگوی والی غور، این تلفات را تائید کرد.

هیچ گروهی مسؤلیت را به عهده نگرفته است، اما باشندگان محلی طالبان را مقصر دانستند.

زیبا ۶۵ ساله که پسرش را در این حمله از دست داد گفت، «طالبان یک وسیله نقلیه را از مواد منفجره پر کرده و آن را منفجر کردند که باعث کشته شدن بسیاری شد. ما از دست طالبان در این مشکل هستیم و خداوند (ج) آنها را مجازات کند.»

حضرت گل رؤفی یکی از باشندگان غور که در این انفجار زخمی شد گفت، شهروندان افغانستان همچنان قربانیان خشونت مداوم در سراسر کشور می شوند.

وی پرسید، «چرا طالبان ما را تنها نمی گذارند؟ چرا آنها این قتل ها را متوقف نمی کنند؟ در این جنگ طالبان و حکومت آسیب نمی بینند، اما در عوض این مردم ملکی هستند که قربانی می شوند.»

وی افزود، «از یک طرف، مردم از فقر و گرسنگی می میرند، در حالیکه از طرف دیگر طالبان مردم ملکی را قتل عام می کنند. به لحاظ خدا، این جنگ را متوقف کنید و صلح کنید. ما از این جنگ خسته شده ایم. ما به اندازه کافی رنج برده ایم.»

دفاع از نیروهای افغان

طالبان به نوبه خود در جلساتی طی هفته گذشته از عملیات های نیروهای امنیتی افغان و حملات نیروهای ائتلافی شکایت کردند.

بر اساس توافقنامه ماه حوت، طالبان گفته بودند که آنها بالای شهرها حمله نخواهند کرد در حالیکه ایالات متحده گفته بود که به جز از برای دفاع از نیروهای افغان، از حمله کردن بالای شورشیان خودداری خواهد کرد.

مورگن اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به روز یکشنبه در یک پیام توییتر گفت، «ما ادعاهای طالبان مبنی بر نقض های ایالات متحده را رد می كنیم. مردم افغانستان خواهان صلح هستند. پابندی كامل به توافقنامه بین طالبان و ایالات متحده و اعلامیه مشترک ایالات متحده و افغانستان برای پیشبرد روند صلح، یک امر بسیار مهم است.»

دگروال سونی لیگیت سخنگوی ارتش ایالات متحده به تاریخ ۲۷ میزان گفت، نیروهای ائتلافی در برابر حملات طالبان به دفاع از نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

لیگیت در توییتر خود نوشت، «ما ادعای طالبان مبنی بر اینکه ایالات متحده توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان را نقض کرده است، كاملاً رد می كنیم. حملات هوایی ایالات متحده در هلمند و فراه فقط در دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بوده و خواهند بود چون كه آنها توسط طالبان مورد حمله قرار می گیرند.»

وی گفت، «این حملات هم با توافقنامه طالبان ایالات متحده و هم با اعلامیه مشترک بین حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده، سازگار است.»

لیگیت گفت، «تمام جهان عملیات تهاجمی طالبان در هلمند را مشاهده کرده است -- حملاتی که هزاران مردم ملکی بی گناه افغان را زخمی و بیجا ساخت. ما از همه طرف ها تقاضای خود را تکرار می کنیم که خشونت را کاهش دهند تا که روند سیاسی بتواند ادامه یابد.»

[عمر از هرات در تهیه کردن این گزارش سهم داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امریکا باید هر چه زودتر روند مذاکرات بین الافغانی را خاتمه دهد و هر دو طرف را تحت فشار قرار دهد تا خواسته ها و منافع شخصی خود را ترک کنند و در مورد ایجاد یک نظام حاکمیت مشترک توافق کنند.

پاسخ