امنیت

خانواده های بیجاشده در هرات خشونت جاری طالبان را محکوم کردند

گزارش از عمر

در حالیکه طالبان و حکومت افغانستان مشغول مذاکرات آهسته صلح هستند، طی هفته های اخیر بیش از ۱۰۰۰ خانواده در میان افزایش خشونت در افغانستان مجبور به ترک خانه های خود شده اند. [عمر]

هرات -- با افزایش خشونت ها در افغانستان طی هفته های اخیر، بیش از ۱۰۰۰ خانواده از ولایات میدان وردک، دایکندی، هلمند، غور و بادغیس بیجاشده شده و اکنون در خیمه های کوچک در ولسوالی گذره ولایت هرات زندگی می کنند.

آنها می گویند که جنگ همه چیز را از آنها گرفته است و آنها از طالبان و حکومت افغانستان می خواهند که بلافاصله آتش بس را اعلام کنند و بگذارند که صلح برقرار شود.

محمد علی یک باشنده ولایت دایکندی که اخیراً به هرات بیجاشده شده است گفت، خانواده های بیجاشده خانه ها، شغل و معیشت خود را به دلیل جنگ و ناآرامی ترک کرده و در فقر و بدون سرپناه زندگی می کنند.

وی گفت، امید ما این است که صلح داشته باشیم تا که ما بتوانیم در امنیت زندگی و کار کنیم. ما به صلح ضرورت داریم دقیقاً مانند اینکه برای زنده بودن به خون نیاز داریم.»

در تصویر خانواده های بیجاشده داخلی به تاریخ ۱۲ میزان در ولسوالی گذره ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

در تصویر خانواده های بیجاشده داخلی به تاریخ ۱۲ میزان در ولسوالی گذره ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

وی گفت، «ما از حکومت و طالبان می خواهیم که به زودی صلح کنند.»

علی گفت، «جنگ جان ما را گرفته است. نزدیک به ۵۰ نفر از اقارب من در جنگ جان خود را از دست دادند. ما به صلح احتیاج داریم. ما صلح را نخست از خدا (ج) و سپس از طالبان و حکومت می خواهیم.»

خانواده هایی که برای زنده ماندن فرار می کنند

عاقله یک مادر چهار فرزند از ولایت هلمند، اکنون همراه با فرزندانش در یک خیمه کوچک زندگی می کند.

وی گفت، «هر روز در منطقه ما جنگ بود و ما روز و شب مصؤن نبودیم. من از ترس اینکه فرزندانم کشته شوند، روستای خود را به مقصد هرات ترک كردم.»

وی گفت، «من امیدوارم که صلح برقرار شود تا ما بتوانیم به روستای خود برگردیم و از این مشکلات خلاص شویم.»

عاقله گفت، «ما از طالبان و حکومت می خواهیم که صلح کنند تا جنگ دیگر باعث مرگ نشود. ما از جنگ خسته شده ایم و من نمی خواهم که فرزندانم مانند ما در جنگ بزرگ شوند.»

سلطان محمد ۷۰ ساله گفت که وی «به دلیل جنگ و ناآرامی و حملات طالبان» خانه خود را در ولایت میدان وردک ترک کرد.

وی گفت، «خانه ها و مساجد ما در جنگ سوخته و ویران شدند و ما مجبور شدیم که خودمان را نجات دهیم. ما امیدواریم که صلح به افغانستان برسد تا افغان ها مانند مردم کشورهای دیگر بتوانند در امنیت و آسایش زندگی کنند.»

سلطان محمد گفت، طالبان نیز افغان هستند. بنابراین، «حکومت و طالبان باید با یکدیگر بنشینند و صلح کنند».

وی گفت، «ما از جنگ خسته شده ایم و من خودم چندین بار... زخمی شده ام.»

حکومت کمک های اضطراری را فراهم می کند

به گفته اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات، در مدت کمتر از دو سال بیش از ۶۵۰۰۰ خانواده از ولایات مختلف بر اثر جنگ و ناآرامی به هرات بیجاشده شده اند.

هر خانواده ای که به دلیل جنگ بیجاشده شده اند، از برنامه های امداد رسانی این اداره و ادارات همکار، سالانه ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ افغانی (۱۹۴ تا ۳۸۹ دالر) کمک دریافت می کنند.

احمد جاوید نادم رئیس اداره مهاجرین و عودت کنندگان هرات گفت، خانواده هایی که اعضای بیشتری دارند کمک بیشتری دریافت کرده اند.

وی گفت، «وقتی خانواده های جنگ زده به ولایت هرات می رسند، اداره امور مهاجرین و عودت کنندگان با آنها مصاحبه می کند و کمک های اضطراری را برای آنها فراهم می کند. نخست به آنها خیمه، غذا و لباس داده می شود.»

نادم گفت، خانواده های بیجاشده هیچ چیزی را باخود نمی آورند زیرا آنها هرچه در روستاهای خود داشتند رها کرده اند.

وی گفت، «با سردتر شدن هوا، خانواده های بیجاشده و جنگ زده با چالش های بیشتری روبرو می شوند زیرا آنها در خیمه ها زندگی می کنند. حکومت افغانستان تلاش می کند تا قبل از سرد شدن هوا غذا و لباس مناسب را برای این خانواده ها تهیه کند.»

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، حکومت خانواده هایی را تنها نخواهد گذاشت که به دلیل ظلم و ستم عناصر مسلح ضد دولتی و درگیری، خانه های خود را ترک کرده اند.

وی گفت، «حکومت محلی هرات مصمم است كه از هموطنان خود كه به دلیل جنگ و ناآرامی به هرات پناهنده شده اند حمایت كند. حکومت افغانستان هر ساله پول نقد، غذا، خیمه ها و لباس را برای خانواده های بیجاشده تأمین می کند.»

جنگ افغانستان 'جهاد' نیست

علمای دینی می گویند، قربانیان اصلی جنگ در افغانستان مردم ملکی بی گناه هستند و بنا براین جنگ بر اساس آموزه های اسلامی نامشروع است.

مولوی علی محمد رحمانی یک عالم دینی در ولایت بادغیس گفت، «جنگ بین دو گروه مسلمانان نامشروع است و دین مقدس اسلام آن را قبول ندارد.»

وی گفت، «هر گروهی كه كشته شدن مسلمانان و جنگ بین آنها را توجیه می كند غلط است و آنها مسؤل هر زندگی ای هستند كه در جنگ گرفته می شود.»

وی افزود، «جنگیدن با نیروهای امنیتی نامشورع است و هیچ کس حق ندارد این جنگ نامشروع را به نام دین توجیه کند. این خشونت باید فوراً پایان یابد.»

رحمانی گفت، هر کسی که ادعا می کند این جنگ «جهاد» است اشتباه می کند زیرا جنگ بر علیه مسلمانان بر اساس شریعت ممنوع است.

وی گفت، «طالبان نباید به جنگ و ریختن خون کودکان مسلمان این کشور ادامه دهند. طالبان و حکومت هر دو باید از فرصت صلح استفاده کرده و فوراً به جنگ مخرب و خونریزی افغان ها پایان دهند.»

مولوی اخترمحمد یکی دیگر از علمای دینی در ولایت بادغیس گفت، این جنگ هر روز افغان ها را قربانی می کند و باید فوراً پایان یابد زیرا همه قربانیان این جنگ مسلمان هستند.

وی گفت، ادامه این جنگ نامشروع است و یگانه دستاورد آن نابودی افغانستان خواهد بود.

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که بر کشور خود رحم کنند و برای تأمین صلح و پایان دادن به این جنگ، انعطاف نشان دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنگ های جاری بسیاری از مردم این کشور را بی چاره ساخته است.

پاسخ