تروریسم

والی لغمان در حالی از حمله انتحاری جان سالم به در برد که یک انفجار به ساختمان دولتی در ننگرهار اصابت کرد

سلام تایمز و ای اف پی

در این بمبگذاری لاری که یک ساختمان دولتی در ولایت ننگرهار را هدف قرار داد، دست کم ۱۵ نفر که عمدتاً مردم ملکی بودند کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. تصاویر بقایای تخریب در محل انفجار و مردم ملکی را نشان می دهند که در آمبولانس ها به شفاخانه ها منتقل می شوند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

جلال آباد -- مقامات گفتند، در حالی که رئیس جمهور افغان به قطر سفر کرد، جایی که مذاکرات صلح با طالبان متوقف شده است، در یک حمله انتحاری به روز دوشنبه (۴ میزان) که والی ولایت لغمان را هدف قرار داد، دست کم هشت نفر کشته شدند.

بیست و هشت نفر هنگامی زخمی شدند که مهاجم وسیله نقلیه پر از مواد منفجره خود را بالای کاروان رحمت الله یارمل والی ولایت لغمان منفجر کرد.

اسدالله دولتزی سخنگوی والی به ای اف پی گفت، «والی به دفتر خود می رفت كه موتر وی مورد اصابت قرار گرفت. چهار محافظ وی و چهار فرد ملکی كشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.»

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله این حمله را تائید کرد و گفت، اکثریت مجروحین مردم ملکی بودند.

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴ میزان یک موتر آسیب دیده پولیس را در محل انفجار موتربمبی را بر می دارند که کاروان والی ولایت لغمان را در مهترلام هدف قرار داد. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴ میزان یک موتر آسیب دیده پولیس را در محل انفجار موتربمبی را بر می دارند که کاروان والی ولایت لغمان را در مهترلام هدف قرار داد. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در پی انفجار یک موتربمب که به تاریخ ۱۲ میزان یک ساختمان دولتی را در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار هدف قرار داد، یک جوان زخمی به شفاخانه منتقل می شود. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در پی انفجار یک موتربمب که به تاریخ ۱۲ میزان یک ساختمان دولتی را در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار هدف قرار داد، یک جوان زخمی به شفاخانه منتقل می شود. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

این در حالی رخ می دهد که رئیس جمهور اشرف غنی سه هفته پس از آغاز مذاکرات تاریخی صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، به تاریخ ۴ میزان برای دیدار با مقامات قطر، عازم دوحه شد.

صدیق صدیقی سخنگوی غنی گفت، غنی نخست در کویت توقف خواهد کرد تا درگذشت امیر شیخ صباح الاحمد الصباح را تسلیت بگوید.

مذاکرات بین مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان، با هدف پایان دادن به درگیری ۱۹ ساله افغانستان، به دلیل اختلاف نظرها در مورد چارچوب یک طرزالعمل که مذاکرات گسترده تر را راهنمایی کند، متوقف شده است.

طالبان که از تندروهای سنی هستند، بر پیروی از فقه حنفی اهل سنت اصرار دارند، اما مذاکره کنندگان حکومت می گویند این موضع می تواند برای تبعیض علیه هزاره ها که عمدتاً شیعه هستند و سایر اقلیت های کشور، استفاده شود.

خیرالله خیرخواه یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده طالبان به خبرنگاران در دوحه گفت، «معلوم است که هر چیز وقت می گیرد.»

وی گفت، «مسائل زیادی، ۲۰ مورد یا بیشتر وجود دارد که به وضاحت نیاز دارند.»

تاکنون هیچ کس مسؤلیت انفجار لغمان را بر عهده نگرفته است، اما طالبان در این منطقه فعال هستند.

چانه زنی مرگبار

برخی از مقامات طالبان را متهم کرده اند که از توقف خشونت امتناع می ورزند زیرا آنها این امر را عامل اصلی وسیله فشار در میز مذاکره می دانند.

مقامات گفتند، هفته گذشته دست‌ کم ۱۴ فرد ملکی به شمول زنان و کودکان بر اثر بمب کنار جاده ای در ولایت دایکندی کشته شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله در اعلامیه ای گفت، هفت زن، پنج کودک و دو مرد به تاریخ ۸ میزان هنگامی جان خود را از دست دادند که یک وسیله انفجاری بالای وسیله نقلیه آنها در ولسوالی کجران منفجر شد.

وی با مقصر دانستن طالبان افزود، سه کودک زخمی شدند.

مقامات گفتند، در همین حال به روز شنبه (۱۲ میزان) در یک بمب گذاری لاری که یک ساختمان دولتی در ولایت ننگرهار را هدف قرار داد، دست‌کم ۱۵ نفر که عمدتاً مردم ملکی بودند کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی به ای اف پی گفت، یک بمب گذار انتحاری در ورودی یک ساختمان اداری، که برخی از تأسیسات نظامی در ولسوالی غنی خیل را نیز در خود جای داده بود، وسیله نقلیه مملو از مواد منفجره را منفجر کرد.

وی گفت، «در نتیجه ۱۳ فرد ملکی به شمول یک زن و چهار کودک کشته شدند. دو نفر از نیروهای امنیتی نیز کشته شدند.»

وی با افزودن اینکه چندین مهاجم مسلح که پس از حمله به ساختمان داخل شدند، توسط نیروهای امنیتی کشته شدند گفت، چهل و دو نفر به شمول چهار نفر از نیروهای امنیتی، زخمی شده اند.

فریدخان سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت، این جزئیات را تائید کرد.

عبدالله یک دکاندار که دکان وی تا حدی تخریب شده بود گفت، انفجار بسیار قدرتمند بود.

وی به ای اف پی گفت، «در نزدیکی ساختمان یک بازار وجود دارد -- تقریباً تمام شیشه های دکان ها [در بازار] شکسته اند. مردم بسیاری کشته و زخمی شده اند. من در انتقال حدود ده نفر از مجروحین به شفاخانه، کمک کردم.»

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است، اما فرید خان طالبان را مقصر دانست.

گروه های طالبان و داعش هر دو در این منطقه فعالیت دارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنگ افغانستان بر سر قدرت است. در این جنگ نه پسر اشرف غنی کشته می شود نه هم پسر ملا برادر. هر روز جنگ و خشونت ها جان های مردم عادی را می گیرد اما حکومت خاموش است. در این جا نیاز به یک گروه سوم است که بر خیزد و هم حکومت و هم طالب را از بین ببرد. مردم باید دست به کار شوند در غیر آن این دو گره قدرت طلب هیچگاه بین خود جور نخواهند آمد و دست از کشتار مردم بیچار بر نخواهد داشت.

پاسخ