امنیت

طالبان در جریان حملات خود باشندگان را به فرار مجبور کردند، خانه هایشان را چپاول کرده و به آتش کشیدند

گزارش از محمد قاسم

مقامات ولایت کندز گفتند، طالبان پس از آنکه ماه گذشته یک پایگاه اردوی ملی افغان در منطقه باغ شرکت ولسوالی گل تپه را تصرف کردند، بیش از ۴۰۰ خانواده را به ترک کردن خانه هایشان مجبور ساخته و تهدید کرده اند که خانه هایشان آتش خواهند زد. [محمد قاسم/سلام تایمز]

کندز -- جنگجویان طالب در جریان تعرض جاری این گروه در سراسر کشور، زیربنا ها را تخریب کرده و باشندگان را مجبور می سازند تا خانه های خود را ترک کنند.

ویدیوهایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند نشان می دهد که طالبان به عنوان انتقام گیری برای حمایت از نیروهای افغان، تعمیرات دولتی و دکان ها را به آتش می کشند.

مقامات ولایتی می گویند، پس از آنکه ماه گذشته جنگجویان یک پایگاه اردوی ملی افغان در منطقه باغ شرکت ولسوالی گل تپه ولایت کندز را تصرف کردند، شورشیان بیش از ۴۰۰ خانواده را به ترک کردن خانه هایشان مجبور ساخته و تهدید کرده اند که خانه هایشان را به آتش خواهند کشید.

قاری سراج الدین یک نماینده محلی منطقه باغ شركت گفت كه برخی از خانواده ها به مناطق دیگر ولایت کندز فرار كردند.

خانواده ها به تاریخ ۱۲ سرطان پس از آن به مکتب شهید ظریفی در شهر کندز می رسند که از سوی طالبان در منطقه باغ شرکت در ولسوالی گل تپه به ترک کردن خانه های خود مجبور شدند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

خانواده ها به تاریخ ۱۲ سرطان پس از آن به مکتب شهید ظریفی در شهر کندز می رسند که از سوی طالبان در منطقه باغ شرکت در ولسوالی گل تپه به ترک کردن خانه های خود مجبور شدند. [محمد قاسم/سلام تایمز]

در جریان جنگ جاری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالب در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، به تاریخ ۱۶ سرطان یک ستون دود از خانه ها بلند می شود. [ای اف پی]

در جریان جنگ جاری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالب در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس، به تاریخ ۱۶ سرطان یک ستون دود از خانه ها بلند می شود. [ای اف پی]

برخی دیگر از ترس انتقام جویی به فیض آباد مرکز ولایت بدخشان پناه برده اند زیرا بعضی از اقارب آنها در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان خدمت می کنند.

سراج الدین گفت، هنگامی که طالبان به تاریخ ۸ سرطان وارد مرکز این ولسوالی شدند، آنها در بلندگو به باشندگان گفتند که آنها برای «مصؤنیت خودشان» دو ساعت وقت دارند تا فرار کنند.

به گفته شاهدان عینی، طالبان تعدادی از بزرگان قریه را مورد لت و کوب قرار داده و دو فرد ملکی را که یکی دکاندار و یکی دیگر عضو پیشین یک نیروی شبه نظامی محلی بود، به بهانه ارتباط با حکومت، با ضرب گلوله کشتند.

سراج الدین گفت، «ما از ترس اینکه اعضای خانواده ما کشته نشوند، خانه های خود را ترک کردیم و به شهر فیض آباد آمدیم.»

وی گفت، «خانواده ام خانه ما را ترک کردند. طالبان سپس آن را در حالی به آتش کشیدند که همه چیز در داخل آن بود.»

عبدالحنان یک فرد بیجاشده از باغ شرکت که در مکتب شهید ظریفی در شهر کندز مؤقتاً پناه گرفته است گفت، «اکثریت اقارب من به عنوان سرباز در پایگاه اردوی ملی افغان خدمت می کردند و ما همیشه از آنها حمایت می کردیم زیرا امنیت منطقه ما را حفظ می کردند.»

وی گفت، طالبان تعدادی از خانه های مردم قریه را پس از بیرون کردن خانواده ها به آتش کشیدند، اما هنوز مشخص نیست که آنها چند خانه را سوختانده اند.

حمیده یکی دیگر از بیجاشدگان باغ شركت كه در مکتب شهید ظریفی پناه گرفته است، گفت كه وی و شش نفر از اعضای خانواده اش در بدبختی و بی سرنوشتی به سر می برند.

وی گفت، «اکثریت خانواده های بیجاشده از باغ شركت چیزی برای زنده ماندن ندارند.»

وی با اینکه از حکومت خواست تا امنیت قریه آنها را تأمین کند و امکانات مصؤنیت بازگشت آنها را فراهم کند گفت، «خانواده های بیجاشده با کمبود غذا و آب آشامیدنی روبرو هستند».

فوزیه یفتلی منشی شورای ولایتی کندز بیجا شدن صدها خانواده از باغ شرکت و چپاول طالبان را تائید کرد.

وی گفت، «این اقدام طالبان به طور واضح یک جرم جنگی است. ما از طرف های متخاصم می خواهیم که اطمینان حاصل کنند تا در جریان جنگ و درگیری به مردم ملکی آسیب نرسانند.»

دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) در اواسط سرطان با تعدادی از بیجاشدگان داخلی مصاحبه کرد، که آنها نیز گفتند که طالبان در جریان تعرض خود بالای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، خانه های مردم ملکی را چپاول کرده و سوزانده اند.

پتریشیا گوسمن معاون ریاست اچ آر دبلیو برای آسیا به تاریخ ۱۶ سرطان گفت، «حملات انتقام جویانه طالبان علیه مردم ملکی که به نظر می رسد از حکومت حمایت کرده اند، یک هشدار نگران کننده ای در مورد خطر ظلم ها در آینده است.»

وی افزود، «رهبری طالبان این قدرت را دارد که تجاوز نیروهای خود را متوقف کند، اما آنها نشان نداده اند که برای این کار اراده داشته باشند.»

یک بیوه ۴۵ ساله به اچ آر دبلیو گفت، جنگجویان طالب برای تلاشی خانه ها، خانه به خانه گشتند.

وی گفت، «آنها گفتند كه من به خاطر كمک کردن با 'كفار' مجبور هستم آنجا را ترک كنم. من ۲۰ سال در آن قریه زندگی کردم. اکنون در یک خیمه در فیض آباد زندگی می کنم.»

کمک با خانواده های بیجاشده

به گفته مقامات کندز، به دلیل جنگ شدید از تاریخ ۱ الی ۱۴سرطان، بیش از ۱۲۰۰۰ خانواده به ولایات همجوار و کابل فرار کردند.

این خانواده های بیجاشده باشندگان مناطقی در حومه شهر کندز و ولسوالی های امام صاحب، علی آباد و چهاردره بودند.

غلام سخی رسولی رئیس امور مهاجرین و عودت کنندگان کندز گفت که ریاست وی برای بررسی و شناسایی نیازهای فوری خانواده های بیجاشده یک تیم ۳۰ نفره را تعین کرده است.

وی گفت، دست کم ۷۰۰۰ خانواده بیجاشده در شهر کندز پناه گرفته اند و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ خانواده بسته های کمک به شمول مواد غذایی و لوازم ضروری را دریافت کرده اند.

مقامات در بدخشان گفتند که حدود ۲۰۰ خانواده باغ شرکت خانه های خود را رها کرده و به این ولایت گریخته اند. بعضی از بیجاشدگان در خانه های اقارب در بدخشان پناهنده شده اند، در حالیکه برخی دیگر در داخل یک باغ در شهر فیض آباد زندگی می کنند.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان گفت، حکومت محلی خیمه ها، مواد غذایی و لوازم ضروری را میان بیجاشدگان توزیع نموده و به زودی سرپناه مناسبی را برای آنها فراهم خواهد کرد.

وی گفت، والی این ولایت از تمام نهادهای بشردوستانه و کمک رسانی خواسته است تا به بیجاشدگان متأثرشده از درگیری، به ویژه افرادی که بر اثر جنگ های اخیر در ولایت کندز بیجا شده اند، کمک های فوری فراهم کنند.

نظری گفت، «دفتر برنامه غذایی جهان (دبلیو اف پی) در بدخشان به ما اطمینان داده است که این اداره نیز با بیجاشدگان کمک خواهد کرد.»

سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) به روز جمعه (۱۸ سرطان) در جریان تهاجم گسترده طالبان در حالیکه نیروهای امریکایی از این کشور جنگ زده خارج می شوند، در مورد دسترسی به مراقبت های صحی در افغانستان نگرانی عمیقی را ابراز داشت.

ریک برینن رئیس بخش عاجل دبلیو اچ او در منطقه مدیترانه شرقی گفت، «این یک وضعیت بسیار نگران کننده است و وضعیت فعلاً بسیار بې ثبات است.»

وی در گفتگو با ژورنالستان در جینیوا از طریق تماس ویدیویی از قاهره افزود، «ما به طور واضح در مورد کاهش دسترسی به خدمات صحی نگران هستیم.»

طالبان محدودیت های سختی را وضع کرده اند

پس از آنکه طالبان تعدادی از ولسوالی ها را تصرف کردند، باشندگان این مناطق گفتند که جنگجویان محدودیت های سختی را وضع کردند، خاطره یک حالتی که اکثر آنها بیش از ۲۰ سال پیش تجربه کرده اند.

محمد حارث فقیری یک باشنده ولسوالی خان آباد در کندز گفت، طالبان به مردم ملکی دستور دادند كه روزانه سه بار برای اعضای آنها غذا تهیه كنند و یا در عوض پول نقد بپردازند.

وی گفت، مردم ملکی بسیار نگران هستند. مامورین حکومت محلی و زنان به دلیل ترس از خانه خارج نمی شوند.

عبدالکریم لطیفی یک باشنده ولسوالی امام صاحب در ولایت کندز گفت، با اینکه طالبان کنترل این ولسوالی را گرفتند، مردم بسیار نگران و ترسیده اند.

وی گفت، «طالبان به ما گفتند كه زنان بدون محرم نمی توانند در بیرون بروند.»

وی افزود، طالبان به مردم ملکی دستور داده اند که به موسیقی گوش ندهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500