امنیت

تردیدها در مورد کنترل رهبران طالبان بالای جنگجویان متجاوز خود افزایش یافته است

گزارش از سلیمان

ملا عبدالغنی برادر رهبر تیم مذاکره کننده طالبان (در وسط) و سایر رهبران جنگجوی به تاریخ ۲۷ سرطان در دوحه پایتخت قطر دیده می شوند. [کریم جعفر/ای اف پی]

ملا عبدالغنی برادر رهبر تیم مذاکره کننده طالبان (در وسط) و سایر رهبران جنگجوی به تاریخ ۲۷ سرطان در دوحه پایتخت قطر دیده می شوند. [کریم جعفر/ای اف پی]

کابل -- در مورد توانایی رهبران طالبان برای کنترل کردن اقدامات جنگجویان آنها که به تخریب املاک عامه ادامه می دهند و برخلاف دستورات رهبران خود علیه مردم ملکی مرتکب جنایات می شوند، تردیدها افزایش می بایند.

ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در پیام عیدی خود به تاریخ ۲۷سرطان به فرماندهان خود دستور داد تا به مکاتب و پوهنتون ها اجازه فعالیت بدهند، به افراد ملکی احترام بگذارند و از کلینیک های صحی، مؤسسات و زیربناها محافظت کنند.

در پیام وی آمده است، «توصیه ما به مجاهدین [جنگجویان طالب] این است که در مناطق تحت کنترل امارت اسلامی به رشد تعلیمات دینی و عصری توجه ویژه ای داشته باشند، مکاتب و پوهنتون ها را باز نگهدارند... و در هنگام حملات از مردم ملکی محافظت کنند.»

در این پیام همچنان آمده است، «به کمیسیون صحی طالبان توصیه می شود که در سراسر کشور به ویژه در مناطق تازه فتح شده، کلینیک ها و مراکز صحی را فعال نگهدارد.»

یک سرباز کوماندوی اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۰ اسد بالای سرک در ولسوالی انجیل ولایت هرات در حالی نگهبانی می کند که درگیری میان اردوی ملی افغان و طالبان ادامه دارد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک سرباز کوماندوی اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۰ اسد بالای سرک در ولسوالی انجیل ولایت هرات در حالی نگهبانی می کند که درگیری میان اردوی ملی افغان و طالبان ادامه دارد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

این پیام پس از آن منتشر شد که یک هیئت طالبان به سرپرستی شیرمحمد عباس استانکزی معاون تیم مذاکره کننده آنها از تاریخ ۱۶ الی ۱۷ سرطان با همتایان حکومت افغانستان در ایران گفتگو کرده و موافقت کرد که تأسیسات عامه را مورد هدف قرار نداده و کشتار مردم ملکی را متوقف کنند.

در اعلامیه ای که در پایان این مذاکرات منتشر شد، هر دو طرف حملاتی را محکوم کردند که باعث تخریب خانه ها، مساجد و شفاخانه ها می شوند.

خشونت افزایش می یابد

جنگجویان طالب علی رغم درخواست رهبران خود همچنان به طور بی رحمانه به مردم ملکی آسیب می رسانند و با تصرف کردن قلمرو بیشتر، تأسیسات عامه را تخریب می کنند.

نادر نادری رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی به تاریخ ۲۴ سرطان گفت، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی حکومت افغانستان دریافت که خدمات اساسی حکومت در ولسوالی هایی که اخیراً توسط طالبان تصرف شده اند، متوقف شده است.

وی گفت، تعداد زیادی از کارمندان حکومتی یا زخمی شده و یا به مراکز ولایات بیجا شده اند.

نادری گفت، طالبان در ۱۱۶ ولسوالی، ۲۶۰ باب ساختمان و املاک حکومتی را تخریب کرده که خسارات وارد شده به حدود ۵۰۰ میلیون دالر تخمین شده اند.

نادری گفت، در مناطق تحت کنترل طالبان ۱۳میلیون افغان ها از خدمات اجتماعی محروم شده و ۵۰ هزار کارمندان به شمول زنان از اقدامات طالبان متأثر شده اند.

نادری گفت، «طالبان در ولسوالی هایی که طی هفته های اخیر تصرف کرده اند، مسؤل تخریب تأسیسات عامه و چپاول هستند.»

وی افزود، در مورد تعهد طالبان به صلح برای ساختن یک افغانستان مرفه هیچ نشانه ای وجود ندارد.

در همین حال، سفارت ایالات متحده در کابل به روز دوشنبه (۱۱ اسد) موردی را که در آن طالبان مردم ملکی را قتل عام کردند محکوم کرد و آن را به عنوان یک جنایت جنگی احتمالی تعریف کرد.

این سفارت در توییتر نوشت، «طالبان در اسپین بولدک قندهار ده ها فرد ملکی را به طور کشتار انتقام جویی قتل عام کردند. این قتل ها می تواند به عنوان جنایت جنگی محسوب شوند؛ آنها باید مورد تحقیق قرار گرفته و جنگجویان طالب یا فرماندهان مسؤل باید پاسخگو باشند.»

سفارت افزود، «رهبری طالبان باید مسؤل جنایات جنگجویان خود باشد. اگر شما اکنون نمی توانید جنگجویان خود را کنترل کنید، بعداً در حکومتداری هیچ کاری ندارید.»

منافقت طالبان

مقصود حسن زاده یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل به سلام تایمز گفت، «سخنان رهبران طالبان با اقدامات جنگجویان این گروه کاملاً در تضاد اند.»

وی گفت، مثال های انکار ناپذیر، دشمنی طالبان با ادارات و املاک عامه را تائید می کنند.

وی افزود، افغان ها ویدیویی را در شبکه های اجتماعی مشاهده کرده اند که نشان می دهد طالبان چگونه یک تعمیر اداری در ولسوالی اناردره ولایت فراه و یک تعمیر دیگر در مالستان ولایت غزنی را پس از تصرف این ولسوالی ها، منفجر کردند.

حامد روشن معاون سخنگوی وزارت امور داخله به سلام تایمز گفت، طالبان به شمول اصول بشریت، اسلام یا جامعه افغانستان به هیچ نوع اصولی پابند نیستند.

وی افزود، طالبان ساختمان های عامه را هموار کرده و ده ها فرد ملکی را در ولایات قندهار، هرات، فراه، فاریاب و تخار به شهادت رسانده اند.

روشن افزود، «آنها فقط در قندهار صدها فرد ملکی را از خانه هایشان بیرون کرده و ده ها نفر از مردم بی گناه را قتل عام کردند

وی گفت، طالبان به هیچ کدام از اصول جنگ پابند نیستند. آنها از خانه های مردم ملکی به عنوان سپر استفاده کرده و بالاخره آنها را ویران می کنند.

غیبت الله ۲۵ ساله یک باشنده فاریاب گفت، بین آنچه رهبران طالبان می گویند و آنچه واقعاً جنگجویان آنها انجام می دهند، تفاوت زیادی وجود دارد.

وی به عنوان مثال از تخریب اخیر تعمیر قوماندانی امنیه ولسوالی قیصار و چندین پوسته امنیتی، یک پایه پل در ولسوالی خواجه سبز پوش و ده ها باب دوکان توسط طالبان نام برد.

وی افزود، جنگجویان طالب طی چهار روز گذشته هاوان ها را بالای شهر میمنه شلیک کرده و یک امام مسجد و چندین نفر زن و کودک را کشتند.

بی اعتمادی بالای طالبان

غیبت الله گفت، افغان ها جنگجویان طالب را به عنوان جنگجویانی می دانند که رهبران خود را نادیده می گیرند، و تأکید کرد که افغان ها هرگز نباید به اظهارات رهبران طالبان اعتماد کنند.

زلمی افغانیار یک تحلیلگر امور نظامی گفت، رهبران طالبان به طور مکرر ادعا کرده اند که از پروژه های ملی ای که به نفع مردم افغانستان اند حمایت و محافظت می کنند و به جنگجویان خود دستور داده اند که تطبیق پروژه های انکشافی را به چالش نکشند.

وی گفت، اما حقیقت متفاوت است زیرا اعضای گروه طالبان به هیچ وجه از دستورات رهبران خود پیروی نمی کنند.

افغانیار گفت، جنگجویان طالب هر کاری را که بخواهند انجام می دهند، مانع پروژه های ملی شده، ادارات عامه را از بین برده و مردم ملکی را مورد هدف قرار می دهند.

وی افزود، نافرمانی جنگجویان طالب از رهبران خود، جایی را برای اعتمادکردن به شعارها و اظهارات رهبران طالبان باقی نگذاشته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

#پاکستان_از_سوی_سازمان_ملل_تحریم_شود #پاکستان‌را‌تحریمکنید #جنگ‌نیابتی‌را‌پایان‌دهید #تروریزم‌را‌متوقف‌کنید #افغانستان‌را‌نجات‌دهید #طالبان‌را‌متوقف‌کنید #جنگ‌نیابتی‌پاکستان‌در‌افغانستان #شورای‌امنیت #زندگی‌افغان‌ها‌اهمیت‌دارد

پاسخ

همه دروغ است طالبان هیپچگاه به نفع ملت ما کارنکرده اند ونه میکنند

پاسخ

نه رهبران طالب ها کدام صلایت ندارد نه طالب که اکثرانهار پنجابی های چتلستان تشکیل می‌دهد چون امر استخبارات شانرا بالایشان عملی میکنند

پاسخ

انگلیس ها کشور مامور خود را دارند. رهبران طالبان به طالبان دستور می دهند و خودشان از استخبارات و ارتش پاکستان دستور می گیرند، و استخبارات پاکستانی از انگلیس ها دستور می گیرند. انگلیس ها که هرچه به پاکستان بگویند، آنها آن را به رهبران طالبان منتقل می کنند. رهبران طالبان آن را به زیردستان خود منتقل می کنند. تروریست های طالبان مردم ملکی افغان را بر اساس دستورات آنها می کشند. علاوه بر این، امریکایی ها با افغانستان کمک کردند تا نهادها و زیربنا ها را بسازد، اما انگلیس ها مانند امریکایی ها نیستند. همانطور که مشاور امنیت ملی افغانستان در یک کنفرانس امنیتی بین المللی گفت، فقط ماهی های بحر هند از پاکستان شکایت ندارند، بقیه هر سه همسایه به شدت از آن رنج می برند.

پاسخ