امنیت

طالبان با وعده خلافی بالای شهرهای افغانستان حمله کردند

گزارش از نجیب الله

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۹ سرطان هنگام نماز عید الاضحی در خارج از مسجد جامع هرات نگهبانی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۹ سرطان هنگام نماز عید الاضحی در خارج از مسجد جامع هرات نگهبانی می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- مقامات افغان با افزودن اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان شورشیان را با زور عقب رانده اند می گویند، حملات مداوم طالبان در تلاش برای به دست آوردن کنترل شهرهای افغانستان، دروغ های این گروه را آشکار می سازند.

امیر خان متقی یک سخنگوی رهبر طالبان به تاریخ ۲۲ سرطان در توییتر ادعا کرد که این گروه جنگجوی قصد ندارد که شهرها را هدف قرار دهد.

مقامات می گویند، اما اقدامات طالبان طی چند هفته گذشته اهداف واقعی این گروه در مورد تصرف کردن افغانستان با استفاده از زور را نشان می دهد.

احمد ضیا ضیا سخنگوی وزارت امور داخله گفت، این ادعای طالبان یک دروغ بزرگ است.

وی به تلاش های اخیر طالبان برای تصرف کردن مراکز ولایات بغلان و بادغیس قبل از آنکه توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان دفع شده و در این پروسه متحمل خسارات سنگین شدند، اشاره کرد.

وی گفت، طالبان توانایی و قدرت حمله کردن بالای شهرها را ندارند.

ضیا گفت، «ما به مردم خود اطمینان می دهیم كه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان این توانایی و تعهد دارند تا از كشور خود در برابر هرگونه اقدامات تروریستی مخرب دفاع کنند.»

افغان ها طالبان را رد می کنند

شیرین محسنی یک عضو ولسی جرگه از ولایت دایکندی همچنان این ادعاهای طالبان را رد کرد.

وی در اشاره به حملات نافرجام بالای مراکز ولایات سرپل، غزنی و فاریاب گفت، «ما شاهد حملات اخیر طالبان بالای تعدادی از شهرها و مراکز ولایات بوده ایم که خنثی شده اند.»

وی با افزودن اینکه بخشی از دلیل این است که حکومت در دفاع از مراکز ولایات مصمم است و بخشی نیز به این دلیل است که مردم برای دفاع از شهرهای خود آمادگی خود را ابراز کرده اند گفت، طالبان نتوانسته اند که کدام شهری را تصرف کنند.

وی گفت، «با توجه به ظلم هایی که این گروه تروریست مرتکب شده است مردم کاملاً برای ایستادگی در برابر این گروه آماده هستند. ما باید محتاط باشیم زیرا اگر طالبان توانایی خود را تقویت کنند، من مطمئن هستم که آنها از انجام دادن حملات دریغ نخواهند کرد.»

محسنی با افزودن اینكه این گروه جنگجوی «مورد قبول مردم نیست و کسانی كه در شهرها زندگی می كنند در برابر هرگونه تلاش بازگشت آنها مقاومت خواهند كرد» گفت، باشندگان شهر بازگشت رژیم طالبان را نمی خواهند.

وی گفت، افغان ها حمایت خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان نشان داده و برای دفع کردن طالبان خودشان پا به میدان گذاشته اند.

تبلیغات طالبان

عتیق الله امرخیل یک تحلیلگر امور امنیتی مستقر در کابل گفت، طالبان توانایی تصرف کردن شهرها را ندارند و ادعای آنها مبنی بر عدم تمایل به حمله بر شهرها صرف تبلیغاتی است که برای تأثیرگذاری بر ذهنیت مردم در مورد آنها، انجام می شود.

وی گفت، «یک چیزی كه واضح شد این است كه طالبان هرگز آنچه را كه به انجام دادن آن وعده داده بودند، عملی نخواهند کرد.»

وی گفت، طالبان با بسیار جدیت تلاش کردند تا مراکز ولایات جوزجان، تخار و بادغیس را تصرف کنند اما شکست خوردند.

امرخیل با افزودن اینکه طالبان می خواهند افغان ها در همان روش ابتدایی زندگی کنند گفت، اقدامات طالبان با اقدامات ۲۰ سال پیش آنها هیچ تفاوتی ندارد.

وی گفت، اگرچه باشندگان شهرها نمی خواهند که جمهوریت، دستاوردهای ۲۰ سال گذشته یا آزادی های آنها را با حاکمیت مطلق طالبان جایگزین کنند، اما طالبان اینهمه را در نظر نمی گیرند.

وی در اشاره به جنبش های اخیر خیزش مردمی افزود، مردم ملکی به حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان مصمم هستند.

وی گفت، «ما اخیراً بسیج منابع و تشکیل جنبش های خیزش خاصتاً در شمال مشاهده کرده ایم جایی که نیروهای خیزش مردمی به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پیوستند و حملات طالبان بالای چندین شهر را به عقب زدند.»

به روزهای تاریک بر نمی گردیم

احمد بهروز یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، افغان ها به ویژه جوانان می خواهند که افغانستان را در حال پیشرفت و انکشاف ببینند.

وی در اشاره به اینکه تأسیس پوهنتون ها، مکاتب و رسانه های مستقل به انکشاف علمیت و دانایی کمک کرده است گفت، «ما طی دو دهه گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم.»

وی گفت، جوانان افغان از برکت انترنیت در مورد پیشرفت جهانی آگاه هستند. آنها می خواهند افغانستان به سوی پیش حرکت کند، اما آنها می دانند که طالبان هنوز هم با همان ایدیولوژی افراطی گذشته زندگی می کنند.

مسعوده ضیا یک باشنده کابل و سخنگوی یک اداره دولتی گفت، بازگشت طالبان فاجعه ای خواهد بود که فقط منجر به تخریب زیربنا ها شده و افغانستان را به روزهای تاریک ۲۰ سال پیش باز می گرداند.

وی با افزودن اینکه وی امیدوار است تا برای خدمت بهتر به هموطنان افغان خود بتواند درجه ماستری خود را بدست آورد گفت، «من برای تکمیل کردن تحصیلات خود در سطح پوهنتون از هیچ تلاشی دریغ نکردم.»

وی گفت، بازگشت احتمالی طالبان آرزوهایش برای یک آینده روشن را از بین خواهد برد.

ضیا گفت، «هیچ کس نمی خواهد که تحت حاکمیت و بیرق وحشیانه طالبان زندگی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افعانستان طی ۲۰سال اخیر جز برای توسعه و پیشرفت فکر نکرده اند. ما فرزندان خویش را بسوی تعلیم و تحصیل بیشتر و ساخت افغانستان مرفع تشویق کرده‌ایم و می‌کنیم. هیچکسی طالبان را نمی‌خواهد.

پاسخ