امنیت

نیروهای افغان در برابر حملات جنگجویان بر مراکز شهرها آماده دفاع هستند

گزارش از سلیمان

اعضای اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۴ سنبله در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، آموزش های ویژه کوماندو را می گذرانند. [عمر]

اعضای اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۴ سنبله در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، آموزش های ویژه کوماندو را می گذرانند. [عمر]

کابل -- مقامات وزارت دفاع و امور داخله می گویند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در برابر هرگونه تلاش گروه های جنگجوی برای تصرف مراکز شهرها در سراسر کشور، آماده دفاع هستند.

ثبوت این است که عناصر مسلح ضد دولت پس از تقریباً دو دهه جنگ نتوانسته اند که هیچ یک از شهرهای بزرگ افغانستان یا مراکز ولایات را در تصرف خود درآورند.

در آخرین تلاش، طالبان به تاریخ ۱ اسد از چند جهت بالای کندز حمله کردند اما با مقاومت شدید نیروهای افغان مواجه شدند. به گفته مقامات محلی، پس از شش ساعت درگیری، طالبان پس از متحمل شدن تلفات سنگین عقب نشینی کردند.

اسدالله خالد وزیر دفاع، به تاریخ ۲۷ سنبله طی یک گردهمایی در کابل گفت، «اگر دشمن فکر می کند که آنها می توانند همه چیز را به دست بگیرند، آنها فقط خیال پردازی می کنند زیرا این کار امکان پذیر نیست. ما نیروی هوایی، پیاده نظام و تولی های ویژه ای که در منطقه بی نظیر هستند، را داریم و ما آماده ایم که از هر ذره خاک خود دفاع کنیم.»

سربازان افغان در جریان جنگ بین جنگجویان طالب و نیروهای امنیتی افغان در کندز به تاریخ ۳۰ ثور در یک وسیله نقلیه هاموی نشسته اند. مقامات گفتند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمله شدید طالبان بالای این شهر استراتیژیک را، که در گذشته دو بار برای مدت کوتاهی به دست جنگجویان افتاده بود، دفع کردند. [اس تی آر/ای اف پی]

سربازان افغان در جریان جنگ بین جنگجویان طالب و نیروهای امنیتی افغان در کندز به تاریخ ۳۰ ثور در یک وسیله نقلیه هاموی نشسته اند. مقامات گفتند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان حمله شدید طالبان بالای این شهر استراتیژیک را، که در گذشته دو بار برای مدت کوتاهی به دست جنگجویان افتاده بود، دفع کردند. [اس تی آر/ای اف پی]

اظهارات وی در حالی ارائه شد که نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان با وجود خشونت مداوم در قسمت های افغانستان، در مراحل اولیه مذاکرات صلح در دوحه، مرکز قطر هستند.

وی گفت، «خشونت به دلایل مختلف افزایش یافته است. آنها ممکن است درگیری ها را تشدید کرده باشند تا بتوانند از موقف قویتری در میز مذاکره چانه بزنند، اما آنچه مردم افغانستان از ته دل می خواهند دستیابی به یک صلح جامع است

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، وزارت دفاع ملی به محافظت از افغانستان و دستیابی به صلح متعهد است.

وی گفت، «وظیفه ما دفاع از افغانستان و مردم آن است و ما به محافظت از افغانستان و افغان ها متعهد هستیم. نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان هر لحظه آماده است تا از هر قسمت افغانستان -- از شهرهای بزرگ تا دوردست ترین قریه ها -- در برابر حملات دشمن دفاع کنند.»

امان گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در حال تطبیق یک طرح مشخص برای مهارکردن حملات دشمن در هر شهر بزرگ اند و آنها همچنان به پاسخ دادن شدید ادامه خواهند داد.»

دفاع از شهرهای افغانستان

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله گفت، طالبان برای سال ها تلاش کرده اند تا شهرهای بزرگ و مراکز ولایات را تصرف کنند.

وی گفت، «آنها چندین بار بر شهر کندز، فراه و مناطق دیگر حمله کرده اند، اما نیروهای امنیتی این تلاش های این گروه را خنثی کرده و حتی سال گذشته ۹ ولسوالی استراتیژیک را از طالبان پس گرفتند.»

آرین گفت، «ما می خواهیم که به مردم خود اطمینان دهیم كه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان كاملاً آماده خنثی كردن هر حمله دشمن در شهرهای بزرگ اند و آنها می توانند حملات احتمالی بر شهرهای بزرگ و مراكز ولایات را مهار کنند.»

وی گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان آموزش های پیشرفته نظامی دیده و مجهز به مهمات و سلاح های پیشرفته هستند و طی دو دهه گذشته با شجاعت و صداقت از مردم و خاک خود دفاع کرده اند.»

وی گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان... برای دفاع و امنیت افغان ها و فداکاری آماده جنگ هستند.»

حافظ عبدالقیوم، که از ماه دلو سال ۱۳۹۲ تا ماه سرطان سال ۱۳۹۹ به عنوان والی نورستان خدمت کرده است گفت، «در توانایی های نظامی نیروهای امنیتی افغان شکی نیست زیرا آنها در بدترین شرایط به دفاع از شهرهای بزرگ، ولایات و مردم در برابر حملات نیروهای مسلح ضد دولتی توانسته اند.»

وی گفت، «ما در جریان مذاکرات بین الافغانی صلح هستیم، و مردم انتظار دارند كه طرفین درگیری خشونت را كاهش دهند و یا آتش بس اعلام كنند،اما اگر طالبان تلاش کنند که حملات خود را بر شهرهای بزرگ و مراکز ولایات افزایش دهند تا که آنها در میز مذاکرات از آن استفاده کنند، آنها یک اشتباه استراتیژیک را مرتکب می شوند. آنها با نیروهایی روبرو خواهند شد که به سطح نیروهای بین المللی آموزش دیده اند.»

وی گفت، «هنگامی که من والی نورستان بودم... عناصر مسلح ضد دولت تمام تلاش خود رابرای تصرف ولسوالی های دوآب، وایگل، برگ متال و کامدیش در ولایت نورستان انجام دادند، اما نیروهای امنیتی به آنها اجازه تصرف این ولسوالی را ندادند. عناصر ضد دولت تلفات سنگینی را متحمل شدند، حملات آنها شکست خورده و آنها پس به پناهگاه هایشان بازگردانده شدند.»

وی گفت، «نیروهای ما به خوبی آموزش دیده اند؛ ما كوماندوهای قوی داریم. افغان ها نباید نگران افزایش حملات عناصر ضد دولت در شهرهای بزرگ باشند، زیرا نیروهای امنیتی قادر اند که این حملات را مهار كنند و جان افغان ها را مانند دو دهه گذشته نجات دهند.»

یک نیروی قوی و منظم

لطف الله مشعل، سخنگوی پیشین ریاست امنیت ملی و یک تحلیلگر امور نظامی گفت، «حکومت و جامعه بین المللی طی ۱۹ سال گذشته به آموزش، تأمین مالی و تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان توجه ویژه ای نشان داده اند و امروز این کشور دارای یک نیروی قوی و منظم است که می تواند به هرگونه اقدام نظامی توسط دشمن، پاسخ دهد.»

وی افزود، «اگر نیروهای امنیتی سطح فعلی تدابیر نظامی خود را حفظ کنند، عناصر مسلح ضد دولت قادر نخواهند بود که بر مراکز ولایات و شهرهای استراتیژیک حمله کنند، اما اگر آنها حمله کنند، نیروهای امنیتی توانایی دفاع از ولایات و شهرهای بزرگ را دارند.»

مشعل گفت، «طالبان تمام منابع نظامی و نیروهای خود را سوق دادند تا بتوانند غزنی، کندز، فراه، پکتیا و دیگر مناطق مهم کشور را تصرف کنند، اما نیروهای امنیتی طالبان را از تصرف ولایات و شهرهای بزرگ متوقف کردند.»

وی گفت، «کوماندوهای افغان بسیار توانا هستند. چندی پیش، طالبان قصد داشتند شهر غزنی را تصرف کنند، اما وقتی کوماندوها در غزنی مستقر شدند، طالبان نتوانستند که حمله را انجام دهند

غلام ولی افغان یک عضو ولسی جرگه از ولایت هلمند گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان میهن پرست هستند، و آنها آماده اند تا هر نوع افزایش خشونت را مهار کنند.»

وی گفت، «عناصر مسلح ضد دولت اخیراً حملات خود را افزایش داده اند. آنها ممکن است بر شهرهای بزرگ و مراکز ولایات حمله کنند تا قدرت خود را به نمایش بگذارند و قدرت چانه زنی خود را بهبود بخشند... اما مردم ما نباید نگران چنین حملاتی باشند.»

افغان گفت، «نیروهای امنیتی ما طی دو دهه گذشته توانسته اند که حملات بزرگ عناصر مسلح ضد دولت را خنثی سازند و از تصرف شهرهای بزرگ و مراكز ولایات جلوگیری كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اردوی ملی پاسبانان واقعی افغانستان هستند، آنها فرزندان دلیر این مرز و بوم هستند. اردوی ملی افغان میتوانند که از خاک و اراضی کشور شان دفاع کنند و ضربات کوبنده ای را بر دشمنان بی رحم وارد کنند. ما از اردوی ملی خود حمایت می کنیم و آنها را دوست میداریم.

پاسخ

حیف این نیرو ها که بخاطر سیاست های نادرست رهبران حکومت هر روز جان های شرین خود را از دست میدهند. اگر صلح با طالبان صورت نگیرد، همه ای این نیرو ها توسط طالبان در حملات، کمین ها و انفجارات کشته می شوند اما رهبران حکومت در ارگ ریاست جمهوری عیش و نوش می کنند. اگر این نیرو های دلیر و شجاع افغان با طالبان یک جا شود، پدر پاکستان و ایران به سوی افغانستان به نظر بد سیل کرده نمی توانند. دشمن ما طالب نیست، دشمن ما پاکستان و ایران است. ما باید بخاطر دشمنان دیرینه خود با طالبان صلح کنیم زیرا آنها هم وطنان ما هستند و آنها برادران ما هستند، اول باشد یا اخر طالبان الاد این خاک هستند و مجبوراً آنها بیایند و با ما یکجا در این کشور زنده گی کنند. از این جهت خواست ما از رهبران حکومت افغانستان این است که لفطاً به طالبان بیشتر از این دشنام ندهید و آب را گل آلود نسازید. طالبان واقعیت عینی جامعه ما است. آنها پشتیبانی مردمی دارند. اگر آنها در افغانستان پشتیباانی مردمی نمی داشتند، قلاً مثل داعش شکست می خوردند اما آنها روز به روز قوی می شوند و طرفدار بیشتر پیدا می کنند.

پاسخ