امنیت

باشنده گان دهنه غوری که توسط نیروهای افغان آزاد شده اند، از بی رحمی های سال های طالبان حکایت می کنند

گزارش از هدایت الله

پس از سه سال شکنجه، اخاذی و رنج در دوران حاکمیت طالبان، باشنده گان ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان در افغانستان، به لطف نیروهای امنیتی افغان توانسته اند زندگی عادی خود را از سر بگیرند. سربازان این ولسوالی را به تاریخ ۱ عقرب از طالبان آزاد کردند. [پولیس بغلان]

کندز -- پس از سه سال شکنجه، اخاذی و رنج تحت حاکمیت طالبان، باشنده گان ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان، به لطف نیروهای امنیتی افغان توانسته اند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱ عقرب، این ولسوالی را از طالبان آزاد کردند.

جنرال ویس احمد صمیمی، قوماندان امنیهٔ بغلان، به تاریخ ۲ عقرب در حالیکه به بازار این ولسوالی داخل شد به خبرنگاران گفت، در جریان این عملیات شش روزه، ما به طالبان خسارات سنگینی وارد کرده ایم و چهره های مهم آنها را به قتل رسانده ایم.

صمیمی گفت، نیروهای امنیتی حاجی خان، رئیس کمیسیون نظامی طالبان برای دندغوری، اطراف شهر پل خمری (مرکز این ولایت) و مولوی خالص، یک فرمانده محلی را زخمی کردند.

در این تصویر، نیروهای افغان به تاریخ ۵ عقرب دیده می شوند که، یک پوسته امنیتی را در منطقه الوان در امتداد شاهراه بغلان - سمنگان ایجاد می کنند. [پولیس بغلان]

در این تصویر، نیروهای افغان به تاریخ ۵ عقرب دیده می شوند که، یک پوسته امنیتی را در منطقه الوان در امتداد شاهراه بغلان - سمنگان ایجاد می کنند. [پولیس بغلان]

دگروال عباس توکلی، فرمانده لوای ۳ قول اردوی ۲۱۷ پامیر، به خبرنگاران محلی در ولسوالی گفت، نیروهای امنیتی اجازه نخواهند داد که ولسوالی به یک قرارگاه طالبان برگردد.

توکلی گفت، «در جریان عملیات در ولسوالی دهنه غوری و منطقه دند غوری، ۵۸ جنگجویان طالب به شمول بختیار، معاون والی نام نهاد طالبان برای ولایت بغلان و ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی روی دوآب ولایت سمنگان، کشته و بیش از ۶۰ تن از آنها زخمی شدند.»

وی گفت، «در مجموع ۱۰۰ جنگجویان طالب به شمول اعضای کمیسیون نظامی آنها، یک قاضی، یک جمع آور عشر و زکات و جنگجویان قطعه سرخ [نخبگان] آنها کشته یا زخمی شدند.»

عبدالقدیم نیازی، معاون والی بغلان که همراه با مقامات امنیتی به این ولسوالی سفر کرده بود و در مراسم بلند کردن بیرق افغانستان به تاریخ ۲ عقرب اشتراک کرده بود، به خبرنگاران محلی گفت، حکومت محلی به خانواده های آواره شده در زمینه بازگشت آنها به این ولسوالی کمک خواهد کرد.

مقامات خاطرنشان كردند، دهنه غوری یک موقعیت استراتژیک در نزدیكی پل خمری است و یكی از ولسوالی های خطرناک تحت سلطه طالبان بوده است.

به گفته اعضای شورای ولایتی بغلان، طالبان همچنین از این منطقه به عنوان پایگاه نظامی برای استخدام و آموزش جنگجویان طالب استفاده می کردند.

علاوه بر این، طالبان بسیاری از نقشه های مهم خود برای شمال شرق افغانستان را در ولسوالی دهنه غوری می کشیدند.

نجات یافتن از سالهای پرشکنجه

باشنده گان ولسوالی دهنه غوری می گویند که طالبان هنگام حاکمیت بر این ولسوالی، آنها را مورد لت و کوب قرار دادند. طالبان همچنین خانواده های اینها را که اعضای آنها با نیروهای امنیتی خدمت می کردند، از خانه های خود بیرون کردند.

صفرمحمد نیک اندیش، یک بزرگ قومی در ولسوالی دهنه غوری گفت، «طالبان انواع ظلم و ستم را به مردم بیگناه ما تحمیل کردند.»

وی گفت، «آنها مردم ملکی را مجبور کردند که به آنها عشر و غذا بدهند. آنها تلویزیون ها را شکستند و [به طور غیرقانونی] پرداخت های برق را جمع کردند، و هیچ کس حق نداشت به حکومت درباره آنها شکایت کند.»

وی افزود، «آنها از شرکتهای بارچالانی، شرکتهای ساختمانی و سایر مشاغل، مالیات را با استفاده از سلاح می گرفتند.»

به گفته نیک اندیش، طی سه سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ خانواده این ولسوالی به دلیل جنایات طالبان از خانه های خود به سوی پلخمری و ولسوالی های همجوار گریخته اند.

غفار، یکی دیگر از باشنده گان این ولسوالی، تحت نام مستعار گفت، طالبان در زمان حکومت خود اعمال وحشتناک و تحقیر آمیز انجام دادند.

وی گفت، «پس از آنكه این ولسوالی را به دست گرفتند، [طالبان] دو پولیس اسیر شده را به تاریخ ۳۰ اسد ۱۳۹۵، زنده پوست کردند و سپس آنها را با ضرب گلوله کشتند.»

وی گفت، «اینها [پولیس] تسلیم طالبان نشدند، به همین دلیل آنها وقتی هنوز زنده بودند پوستشان را از بدن جدا کردند و بعد آنها را به طور وحشیانه ای کشتند.»

علاوه بر این، غفار طالبان را به استفاده از باشنده گان ولسوالی دهنه غوری به عنوان سپر انسانی در تمام دوره سه ساله، متهم کرد.

باشنده گان محلی می گویند، طالبان در اولین روزهای پس از تصرف این ولسوالی، تعدادی از دکان ها و املاک محلی را به آتش کشیدند.

نظرمحمد عبادی، یکی از باشنده گان ولسوالی دهنه-غوری گفت، «در نتیجه درگیری بین طالبان و حکومت به تاریخ ۲۶ اسد ۱۳۹۵، مغازه های متعلق به مردم محلی در بازار ولسوالی سوخته و هر صاحب فروشگاه تقریباً ۴۰۰ هزار افغانی [۵۱۰۰ دالر] خساره دید.»

وی گفت، «یكی از اینها فروشگاه پوشاک و لوازم خانگی برادرم بود که با تمام اجناس آن سوزانده شد.»

وی گفت که وی طالبان را مسئول تلفات، خسارات به املاک مردم ملکی و خسارات بزرگ مالی باشنده گان در طول سه سال گذشته می داند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان را بگذارید، علیه مادر طالبان اقدام کنید، علیه حجره سرطانی اقدام کنید و آن را از ریشه های آن بردارید، علیه مرکز ترور جهانی اقدام کنید. آیا می دانید راجع به چه کسی صحبت می کنم؟ پاکستان

پاسخ