امنیت

خانواده های بغلان بعد از آن که طالبان ماین های کنار سرک را بخاطر فرار کردن از جنگ استفاده کردند، با ویرانی مواجه شدند

گزارش از هدایت الله

شکست خورده توسط نیروهای افغان و در حال فرار، طالبان در یک تلاش بخاطر فرار، به جابجا کردن ماین های کنار جاده در ولایت بغلان متوسل شده اند. به گفته مقامات محلی، به تاریخ ۱۳ عقرب، یک ماین کنار سرک که در حومه های پلخمری مرکز ولایتی جاسازی شده بود، هشت عضو یک خانواده را کشت.‌ [با تشکراز نورگل اندروال]

کندز -- شکست خورده توسط نیروهای افغان، طالبان در یک تلاش بخاطر فرار، به جابجا ساختن ماین های کنار جاده در ولایت بغلان متوسل شده اند.

به گفته مقامات امنیتی در ولایت بغلان، عملیات های هوایی و زمینی از تاریخ ۲۶ میزان الی ۲ عقرب، ۵۸ جنگجوی طالب، بشمول رهبران کلیدی آنها را کشتند و بیش از ۶۰ تن دیگر شان را مجروح ساختند.

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، «پس از آنکه طالبان تلفات سنگینی را در بغلان متحمل شدند، آنها ماین های کنار سرک را، بخاطر تسهیل فرار شان از نیروهای امنیتی، جاسازی کردند.»

بشارت گفت،‌ به تاریخ ۱۳ عقرب، یک ماین جاسازی شده کنار جاده طالبان در حومه های پلخمری مرکز ولایتی، هشت عضو یک خانواده را کشت.

یک دختر خورد سال پس از آنکه در یک ماین کنار جاده طالبان به تاریخ ۱۳ عقرب در پلخمری مرکز ولایت بغلان زخمی شده بود، در یک شفاخانه تداوی دریافت می کند. [نورگل/اندروال]

یک دختر خورد سال پس از آنکه در یک ماین کنار جاده طالبان به تاریخ ۱۳ عقرب در پلخمری مرکز ولایت بغلان زخمی شده بود، در یک شفاخانه تداوی دریافت می کند. [نورگل/اندروال]

وی گفت، «حوالی ساعت ۹ بجه شب به تاریخ ۱۳ عقرب بود زمانیکه یک واسطه نقلیه نوع سراچه که در آن مردم ملکی از قریه دند شهاب الدین بطرف پلخمری در حرکت بود با یک ماین کنار سرک تصادم کرد.»

«در نتیجه چهار کودک، دو زن و دو مرد که همه از یک خانواده بودند، شهید شدند و شش تن دیگر بشمول دو کودک زخمی شدند.»

وی گفت، «متاسفانه طالبان وحشی یکبار دیگر چهره وحشیانه خود را به جهان نشان دادند و ثابت ساختند که آنها بالای افراد ملکی رحم نمی کنند.»

بشارت علاوه کرد،‌ «هنگامیکه آنها ماین ها را جابجا میسازند و سرک ها، پل ها و دیگر تاسیسات عامه را تخریب می کنند، آنها هیچگاهی نمیتوانند خود شان را از نیروهای امنیتی افغان پنهان کنند. ما آنها را تعقیب می کنیم.»

جنایت ضد بشریت

یک تعداد از باشنده گان قریه های دند شهاب الدین و بالا دوری می گویند، طالبان زنده گی را برای مردم محل دشوار ساخته اند.

مولوی امین الله صافی یک عالم دین و باشنده قریه بالا دوری به خبرنگاران محلی گفت،‌ »آسمان بسیار بلند است و زمین خیلی سخت. ما نه میتوانیم به آسمان فرار نماییم و نه هم میتوانیم در زمین غرق شویم. به لحاظ خدا، ما چه کار کنیم و کجا برویم؟»

صافی گفت، «ما نمیتوانیم از طالبان بپرسیم که چرا آنها ماین ها را در کنار سرک های عامه جاسازی می کنند. اگر ما صدای خود را بلند کنیم، آنها بالای ما تاپه کفر را میزنند و ما را می کشند.»

وی افزود، «آنها ماین ها را در هر سرک می چینند. مردم ملکی نمیدانند که چگونه گشت و گذار کنند.»

گل احمد احمدی یک باشنده ۶۵ ساله قریه دند شهاب الدین گفت،‌ »هشت تن که شهید شدند از یک خانواده بودند، اما مجروحین از خانواده های مختلف هستند.»

وی گفت، «اکثر خانواده ها خانه های شان را در بغلان بخاطر ترس طالبان ترک کردند.»

گسترش خشونت

باشنده گان می گویند،‌ طالبان، پس از آنکه نیرو های امنیتی کنترل ولسوالی دهنه ای غوری و دیگر بخش های آسیب پذیر ولایت بغلان را دوباره تصرف کردند، به تخریب ملکیت های عامه و چیدن ماین ها در سرک ها متوسل شدند.

عبدالنصیر قیومی یک باشنده قریه دند غوری گفت، «طالبان خشونت را گسترش میدهند. آنها مردم ملکی را آزار و اذیت می کنند و خانه های شان را منحیث سپهر و پناهگاه امن استفاده می کنند.»

وی گفت،‌ «اگر آنها افغانهای واقعی می بودند، آنها هیچگاهی کشور شان را ویران نمی کردند و ملکیت های عامه چون سرک ها، پلها، مساجد و مکاتب را تخریب و یا به آتش نمی کشیدند.»

وی گفت، «ما بالای طالبان صدا می کنیم تا با احساس شوند و به چیزی که انجام میدهند نگاه کنند. چیزیکه آنها انجام میدهند و اماکن مقدس [مساجد] را هدف میگیرند، سوء استفاده از نام جهاد است.»

جنرال وئیس احمد صمیم قوماندان امنیه بغلان به تاریخ ۱۴ عقرب به خبرنگاران محلی گفت، «من از طالبان میخواهم که بیایند و به پروسه صلح بپیوندند. هنوز هم وقت است.»

او در خطاب به طالبان گفت،‌ »اگر شما تسلیم نشوید، ما بغلان را به گورستان تان تبدیل می کنیم.»

صمیم گفت،‌ »در حال حاضر، عملیات های ما گاه و بیگاه در سراسر ولایت بغلان راه اندازی می شوند و پس از آنکه ما ساحات نا امن را تصرف و پاکسازی می نماییم، ما آغاز به تصفیه کاری ساحات مشکوک نیز می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500