اقتصاد

پروژه های حکومتی امیدواری و فرصت های کاری را به بغلان آورده اند

گزارش از هدایت الله

کار اعمار یک سرک به طول ۱۲ کیلومتر در ولسوالی پل حصار ولایت بغلان به تاریخ ۲ اسد ادامه دارد. [ریاست احیاء و انکشاف دهات بغلان]

کار اعمار یک سرک به طول ۱۲ کیلومتر در ولسوالی پل حصار ولایت بغلان به تاریخ ۲ اسد ادامه دارد. [ریاست احیاء و انکشاف دهات بغلان]

کندز -- مقامات می گویند، در حالیکه حملات طالبان تلاش های صلح در این کشور را به چالش کشیده اند، حکومت افغانستان با تطبیق کردن پروژه های انکشافی که هزاران افغان را در ولایت بغلان استخدام خواهد کرد، امیدواری برای آینده بهتر را فراهم می کند.

محمد اکبر بارکزی والی بغلان به سلام تایمز گفت، «حکومت افغانستان به اعمار کردن زیربنا های کشور متعهد است و هدف ما این است که پروژه های مختلف را در ۱۴ ولسوالی بغلان تطبیق کنیم تا باشندگان به خدمات بیشتر و بهتر دسترسی داشته باشند.»

عیان صافی رئیس اقتصاد بغلان گفت، در یک سال گذشته حدود ۲۴۹ پروژه انکشافی در پلخمری مرکز ولایت بغلان و ۱۴ ولسوالی این ولایت تطبیق شده اند.

وی گفت، بیش از ۶۰۰ پروژه دیگر در مقیاس های مختلف در حال تطبیق اند و هزاران فرصت کاری را فراهم کرده اند.

کودکان افغان سربازان اردوی ملی افغان را به تاریخ ۲۵ حوت ۱۳۹۴ پس از چندین هفته جنگ سنگین برای پس گرفتن منطقه از جنگجویان طالب، در ولسوالی دند غوری در ولایت بغلان تماشا می کنند. [شاه مری/ای اف پی]

کودکان افغان سربازان اردوی ملی افغان را به تاریخ ۲۵ حوت ۱۳۹۴ پس از چندین هفته جنگ سنگین برای پس گرفتن منطقه از جنگجویان طالب، در ولسوالی دند غوری در ولایت بغلان تماشا می کنند. [شاه مری/ای اف پی]

وی گفت، پروژه های انکشافی در بهبودی زندگی هزاران خانواده کمک کرده اند در مناطقی که کار ناچیزی در آنجا صورت گرفته است و به شمول کمبود سرک ها، پل ها و کلینیک ها و همچنان عدم دسترسی به آب آشامیدنی و تعلیم، با چالش های زیادی روبرو بودند.

صافی گفت، این کار چهره بغلان را تغیر داده است.

وی افزود، «افغانستان... به کمک جامعه بین المللی وابسته است. با حمایت مداوم آنها، کشور رشد و انکشاف خواهد یافت و ما خواهیم توانست تا چالش هایی را که در سکتورهای مختلف با آن روبرو هستیم، رفع کنیم.»

فرصت های کاری بیشتر و ترانسپورت انکشاف یافته

محمد رسول عرفان رئیس احیاء و انکشاف دهات بغلان گفت، وزارت احیاء و انکشاف دهات از آغاز سال بدینسو، بیش از ۴۳ پروژه را با بودجه مجموعی حدود ۳۲۲ میلیون افغانی (۴ میلیون دالر) آغاز کرده است.

از این جمله، تاکنون ۲۴ پروژه به ارزش ۲۷۹ میلیون افغانی (۳.۶ میلیون دالر) در بغلان تکمیل شده اند.

عرفان افزود، «پروژه های زیربنایی شامل اعمار کانال های آبیاری، دیوارهای استنادی، پل ها و سیستم های آبیاری و همچنان آسفالت ریزی و جغل اندازی سرک ها می شوند.»

عبدالعلی نهریوال یکی از باشندگان ولسوالی اندراب در ولایت بغلان که در کنار تعدادی از هم روستایان خود به مدت چهار ماه کار کرد تا یک سرک محلی ۸ کیلومتر را جغل اندازی کند گفت، در جریان مدتی که من کار می کردم «درآمد من برای تأمین مصارف خانواده ام کافی بود».

وی گفت، «من هرگز احساس خستگی نكرده ام زیرا من درآمد کسب می کردم و در عین زمان كشورم را بازسازی می کردم. ای كاش که صلح و ثبات وجود می داشت و من شاهد تخریب زیربناهای عامه و رفاه نمی بودم.»

عبدالرسول یک کارگر ۴۲ ساله گفت که وی از آغاز ماه حمل سال ۱۳۹۹ به مدت شش ماه در پروژه اعمار پل کرکر در شهر پلخمری کار کرد، و این کار با وی کمک کرد تا امرار معاش خانواده اش را تأمین کند.

وی گفت، «همه جوانان افغان آرزو دارند تا کاری را پیدا کنند و در انکشاف و بازسازی کشور خود سهم بگیرند. ما امیدواریم که حکومت پروژه های انکشافی بیشتری را تطبیق کند تا جوانان بیکار در روستاهای خود فرصت های کاری را پیدا کنند و به کشورهای همسایه نروند.»

محمد امین افضلی یکی از باشندگان مسن پلخمری گفت، از اینکه سرک محله اش جغل اندازی شده است، بسیار خوشحال است.

وی گفت، «در گذشته، ما به راحتی نمی توانستیم اعضای خانواده خود را در صورت ضرورت به کلینیک ببریم. دهاقین نمی توانستند حاصلات خود را به بازار انتقال دهند.»

وی افزود، «با این حال، همه چیز تغیر مثبت کرده است، و این مشکلات از بین رفته اند.»

عزت الله خاکسار یکی از باشندگان ولسوالی دند غوری در اطراف پلخمری گفت، هر پروژه ای که توسط حکومت تطبیق می شود، مردم قریه را امیدوار می سازد، زیرا این پروژه ها فرصت های کاری را ایجاد کرده و دسترسی آنها به خدمات را بهبود می بخشد.

خاكسار گفت، از وقتی كه یک سرک به طول ۳ كیلومتر در ماه سنبله در قریه وی جغل اندازی شد، بیماران و دهاقین می توانند به راحتی به شهر پلخمری سفر كنند.

امیدواری برای صلح

بیش از پنج ماه است که مذاکرات بین الافغانی صلح در قطر میان طالبان و حکومت افغانستان جریان دارند، اما طالبان به خشونت ادامه داده اند.

صداهایی در ولایت بغلان بلند می شوند که این گروه را به خودداری از خشونت و پیوستن به بازسازی كشور فرا می خوانند.

غلام صادق عمری یک باشنده پلخمری گفت، اگر افغانستان صلح و ثبات داشته باشد، حکومت می تواند پروژه های انشکافی بیشتری را تطبیق کند.

وی گفت، «من به عنوان یک شهروند افغانستان، از طالبان می خواهم که از خشونت دست بردارند، خونریزی را متوقف کرده و به روند صلح بپیوندند. اگر صلح و ثبات وجود داشته باشند، ما می توانیم از پول زیادی که برای امنیت مصرف می کنیم، برای تمویل کار بازسازی افغانستان استفاده کنیم.»

نعمت الله ذاکر یک تحلیلگر امور سیاسی در بغلان گفت که وی در مورد مذاکرات احتمالی صلح میان حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان بسیار امیدوار است.

وی افزود، هر دو طرف باید خصومت و اختلافات خود را از طریق گفتگو حل کنند.

حفیظ الله ابراهیمی یک فعال جامعه مدنی گفت، تطبیق پروژه های بیشتر حکومتی بالاخره افرادی که با حکومت می جنگند، را تشویق خواهد کرد تا سلاح های خود را به زمین گذاشته و بخشی از نیروهایی شوند که کشور را انکشاف می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در کنار پروزه های ساخت و ساز و انکشافی، حکومت باید تلاش کند که در بخش زراعت با دهاقین همکاری نماید. زیرا افغانستان یک کشور زراعتی است و حدود هفتاد در صد مردم این کشور در کشت و زراعت مصرف کار هستند. کار های حکومت در بخش زراعت بسیار اندک است. هنوز هم ما مواد زراعتی، میوه جات، سبزیجات و گندم و برنج را از خارج وارد می کنیم در حالیکه افغانستان بهترین خاک که آماده هر گونه محصولات است دارد و افغانستان بهترین آب و هوا دارد. سیب افغانستان انار افغانستان انگور افغانستان خربوزه افغانستان و بالاخر هر نوع میوه تازه و خشک افغانستان در جهان نام دارد زیرا همه ای آنها طبعی بوده. میوه های کشور های دیگر مصنوعی می باشد اما از افغانستان کاملاً طبعی است. از این جهت دولت باید بکوشد که از طریق انکشاف زارعت در کشور برای مردم زمینه کار را مساعد بکند و اقصتاد مردم و کشور را بهتر بسازد. وقتی اقتصاد مردم خوب شد جنگ خود بخود پایان می یابد زیرا تعداد زیاد از جوانان به خاطر بیکاری توسط مخالفین حکومت به جنگ استخدام شده اند.

پاسخ