اقتصاد

مقامات کندز علی رغم تهدید طالبان ماسترپلان شهر را افتتاح کردند

گزارش از محمد قاسم

یک ایکسکواتور به تاریخ ۱۴ سرطان به عنوان بخشی از ماسترپلان شهر کندز موانع را بر می دارد. [تصویر از رحمت بهروز]

یک ایکسکواتور به تاریخ ۱۴ سرطان به عنوان بخشی از ماسترپلان شهر کندز موانع را بر می دارد. [تصویر از رحمت بهروز]

کندز -- مقامات کندز فاز اول ماسترپلان توسعه شهر کندز مرکز این ولایت را افتتاح کرده اند.

این پلان که قسمت غربی شهر را گسترش خواهد داد، با هزینه تخمینی ۲۴۹ میلیون افغانی (۳ میلیون دالر) شامل ساختن ۸ کیلومتر سرک با آسفالت و اعمار کردن ۲۵ پل است که از طرف حکومت افغانستان برای این پروژه اختصاص یافته است.

نجیب الله عمرخیل سرپرست ولایت کندز در جریان مراسم افتتاح این پلان به تاریخ ۱۴ سرطان به خبرنگاران گفت، این پروژه شامل توسعه سرک از چوک آزادی در بندر كابل شهر کندز، الی منطقه دو سرکه میدان هوایی کندز بوده که شامل اعمار گلدان های سرک و پیاده روها خواهد بود.

وی گفت، این سرک ۸ کیلومتر طول و ۶ متر عرض دارد. پروژه سرک و پل در ۱۴ ماه تکمیل خواهد شد.

عمرخیل با افزودن اینکه این پروژه برای مردم کندز حیاتی است گفت، این پروژه همچنان شامل ترمیم و تعمیر تمام تأسیسات و خدمات آسیب دیده شهری به شمول سیستم آبرسانی، لین های برق، شبکه فایبر نوری، کانال ها و پیاده روها می شود.

وی گفت، «پروژه ماسترپلان شهری یکی از خواسته های اصلی باشندگان کندز بود که خوشبختانه امروز آغاز شد. با تکمیل شدن آن، جاده غربی شهر کندز عریض خواهد شد و مشکل ازدحام ترافیک را رفع خواهد کرد.

وی افزود، این پروژه بیش از ۲۰۰۰ فرصت کاری را ایجاد خواهد کرد.

ذبیح الله زاهد رئیس تصدی اسپین زر که به وزارت تجارت و صنایع وابسته می باشد گفت، اکثریت خانه ها و زمین هایی که تحت تاثیر ماسترپلان می آیند، به تصدی اسپین زر تعلق دارند.

وی گفت، «این ماسترپلان تفصیلی در سال ۱۳۹۷ خورشیدی (سه سال پیش) تهیه شده و از سوی رئیس جمهور تصویب شده بود. ما قصداً پلانی را انتخاب کردیم که به دکان ها، زمین و املاک شخصی خسارات کمتری وارد کند.»

وی گفت، کسانی که ممکن تأثیر منفی این پروژه را متحمل شوند، باید برای جبران خسارت به دفتر والی مراجعه کنند.

آوردن امیدواری

ذبیح الله مجیدی یک فعال جامعه مدنی در ولایت کندز گفت، همه وسایل نقلیه از کابل و سایر ولایات به سوی آسیای میانه از مسیری عبور خواهند کرد که این ماسترپلان در آن تطبیق می شود.

وی گفت، «برای سال ها عبور و مرور به مدت ساعت ها مسدود می شد و از آنجا که جاده کم عرض است تصادمات رخ می دادند، اما با تکمیل شدن این پروژه بسیاری از مشکلات مردم این ولایت حل خواهند شد.

وی گفت، پلانگذاران شهر کندز را در زمان ریاست جمهوری محمد داؤد خان (۱۳۵۲ الی ۱۳۵۷) طراحی کردند. با توجه به رشد نفوس از آن زمان تاکنون، همه سرک های شهر به توسعه نیاز دارند.

عمرخیل خاطرنشان کرد، آغاز ماسترپلان شهر کندز یکی از وعده های کمپاین انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی بود.

وی گفت، تطبیق فازهای دیگر این ماسترپلان نیز دنبال خواهد شد.

عمرخیل از مردم خواست تا در محافظت از پروژه با حکومت همکاری کرده و اجازه ندهند که طالبان به دستور خارجی ها سرک ها و املاک عامه را تخریب کنند.

باشندگان کندز از راه اندازی این پروژه استقبال کرده و از طالبان خواستند تا به خشونت پایان داده و در کارهای ساختمانی اشتراک کنند.

عبدالجلیل یک باشنده شهر کندز گفت، این پروژه در زمانی آغاز می شود که مردم ملکی در مورد آینده خود اطمینان ندارند.

جلیل گفت، «راه اندازی ماسترپلان شهری ما را به آینده خود در این کشور امیدوار می سازد.»

وی گفت، درست است که جنگ وجود دارد، اما چنین پروژه های انکشافی برای جوانان افغان فرصت های کاری را فراهم می کنند.

وی افزود، چنین اقدامات از سوی حکومت باعث می شوند كه مردم نسبت به آینده خوش بین باشند.

عبدالعلی ۴۷ ساله که در پروژه ماسترپلان استخدام شده است گفت که وی هر روز ۵۰۰ افغانی (۶ دالر) را کسب می کند.

وی گفت، «این هم ثواب است و هم خرما، یعنی من غذای حلال را برای خانواده ام بدست می آورم در حالیکه کشور خود را نیز می سازم.»

وی افزود، «اگر طالبان به جنگ و خشونت پایان دهند، کشور ما رونق خواهد گرفت. مردم و جوانان ما کار خواهند داشت و جوانان ما دیگر مجبور نخواهند شد که کشور را ترک کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار تشکر از گزارش زیبای تان. واقعاً خوشحال شدم که یک پروژه ای خیلی حیاتی و مهم در افغانستان تطبیق شد. با تطبیق ماستر پلان شهر کندز این ولایت انکشاف خواهد کرد و با عث تامین امنیت خواهد شد. مشکلات افغانستان را همچو پروژه های زیربنایی می تواند حل کند، زیرا عوامل اصلی جنگ و ناامنی در این کشور فقر و مشکلات اقصادی است. و با تطبیق پروژه های زیربنایی مشکلات اقتصادی حل حل می گردد.

پاسخ

یک خبر خوش برای مردم نجیب ولایت کندز است. مردم کندز در طی بیست سال گذشته جنگ های خونین را سپری کرده است. تطبیق ماستر پلان شهر ها، و ساختن بند های آب و برق، برای ترقی و پیشرفت افغانستان خیلی مهم می باشد. زیرا اینها از جمله کار های زیربنایی هستند و کار های زیربنایی میتوانند افغانستان را از احتیاج رها سازند. جامعه جهانی در طی دو دهه اخیر بیشترین پول را بر جنگ در افغانستان مصرف کردند. اگر کشور های خارجی خصوصاً امریکا در افغانستان کار های بنیادی را انجام میدادند، و در افغانستان حد اقل شهر ههای بزرگ را توسعه میدادند و کارخانه های تولید مواد اولیه را می ساختند، اکنون افغانستان محتاج پاکستان و ایران نمی بود. و مردم تشویش نمی داشتند که پاکستان دروازه اش را بروی تجار های افغانستان بسته کرده است و بهای مواد اولیه در کشور بلند رفته است. بخاطریکه این کار خانه ها همه مواد اولیه را تولید می کردند و به بازار های افغانستان مطابق تقاضا های مردم عرضه می کردند. همچنان با ساختن کار خانه ها هزار ها تن از مردم به کار گماشته می شد و اقصاد خانواده های شان را بهبود می بخشید. اما کشور های خارجی این کار را نکردند، انها بیشترین توجه شان را بر جنگ متمر کز ساختند و برای خود کفایی افغانستان و بلند بردن اقصاد مردم هیچ کاری نکردند. هنوز هم دیری نشده است کشور های خارجی باید همکاری های دوامدار را با افغاستان داشته باشد، پس از تبطبیق ماستر پلان شهر کندز، با دهاقین این ولایت باید کمک شود زیرا کندز از جمله ولایت های زراعتی است تا محصولات زراعتی بیشتر را تولید کند تا این که کشور را از متحاج ایران و پاکستان خلاص کند.

پاسخ

بسیارعالی. کاروان ساخت و ساز به خاطر حملات ترورستان نباید متوقف شود. کار را ادامه دهید. خداوند ترورستان و پدر ترورستان (پاکستان) را می شرماند. دعا می کنیم که جامعه جهانی عصبانی شود و این کشور را از لست خاکستری کشیده، در لست سیاه شامل سازد زیرا آنها ترورستان را حمایت می کنند.

پاسخ