اقتصاد

پروژه های سرک سازی شهر کندز باعث ایجاد شغل شده و زندگی را برای مسافران آسان می سازد

گزارش از محمد قاسم

اداره خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) با آغاز چهار پروژه بازسازی که بیش از ۲۳۰۰۰۰ دالر هزینه دارد، برای نزدیک به ۱۰۰۰۰ باشنده کندز فرصت های کاری ایجاد کرده است. [کریم دشتی]

کندز -- با تکمیل شدن چهار پروژهء جدید سرک سازی که در ماه گذشته آغاز شد، مسافران شهر کندز می توانند بدون عبور از گرد و غبار در تابستان و گل و لای در زمستان به محل کار و مکتب برسند.

بطور یک فایده اضافی برای شهر، این پروژه ها که به درخواست ساکنان شهر کندز با بیش از ۲۳۰۰۰۰ دالر بودجه اداره خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) آغاز شده است، بیش از ۱۰۰۰۰ فرصت کاری محلی را فراهم می کند.

گل محمد الیاس شاروال کندز به سلام تایمز گفت، کار ساخت و ساز در چهار پروژه در بخش های مختلف شهر کندز به تاریخ ۱ حمل آغاز شد.

او گفت، در پروژه‌ هایی که «تکمیل آن دو تا چهار ماه را در بر می گیرد»، سرک های فرسوده آسفالت‌سازی کوچه های فرعی پخته، جاده‌های خام جغل اندازی و کانال‌ها پاک کاری خواهد شد.

ساکنان شهر کندز به تاریخ ۳ حمل یک کوچه را به عنوان بخشی از یک پروژه انکشافی که توسط اداره خدمات پروژه ای ملل متحد در شهر کندز تمویل می شود، می سازند. [شاروالی کندز]

ساکنان شهر کندز به تاریخ ۳ حمل یک کوچه را به عنوان بخشی از یک پروژه انکشافی که توسط اداره خدمات پروژه ای ملل متحد در شهر کندز تمویل می شود، می سازند. [شاروالی کندز]

وی با بیان اینکه اجرای این طرح ها برای بیش از ۱۰ هزار بیکار کار ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد، «آنها علاوه بر دریافت اجوره برای کار خود، به توسعه جوامع خود کمک می کنند.»

الیاس گفت، کار بر روی «کوچهء مولوی سراج الدین شهید، کوچه سر هوا در ناحیه ۴ و کوچه مجاور لیسه بی بی عایشه صدیقه در ناحیه ۳» متمرکز خواهد شد.

وی گفت، کار ساخت و ساز و بازسازی در کوچه کارته هلال و سید نعیم عسکر و برخی مناطق در محله سر دره در ناحیه ۵ نیز آغاز شده است.

بهبود رفت و آمد

ساکنان کندز و کسانی که برای کار در پروژه های جاده های شهری کار می کنند به سلام تایمز گفتند که از این ابتکار استقبال می کنند.

سیف الدین، ۴۷ ساله، باشنده ناحیه اول شهر کندز، گفت خوشحال است که مشکلات ترانسپورتی منطقه حل می شود.

او گفت، «کوچه ما تقریباً ۱ کیلومتر طول دارد. آسفالت نشده بود، چقری های بزرگ داشت و موترها در زمستان روزها در گل و لای بند می ماندند.»

او گفت، «مردم در زمستان به دلیل چاله ها و وضعیت فرسوده حتی نمی توانستند در کوچه راه بروند تا به شهر برسند.»

نوید احمد، ۳۵ ساله، که او نیز در ناحیه اول شهر کندز زندگی می کند، گفت که کوچه ایکه در آن زندگی می کند قبلاً در وضعیت نامناسبی قرار داشت، اما پخته شدن جدید بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

او گفت که با تکمیل پروژه جاده رفت و آمد برای همه آسان‌تر می‌شود و خاطرنشان کرد که اکنون متعلمین می‌توانند «بدون گل‌آلودگی لباس‌ها و بوت هایشان» به صنوف خود بروند.

فرصت های کاری محلی

برخی از باشندگان کندز گفتند که پروژه های ساختمانی علاوه بر ایجاد فرصت کاری و بهبود حمل و نقل محلی، جایگزین مناسبی برای مهاجرت غیرقانونی جوانان به کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

رحیم الله، ۳۳ ساله، باشنده ناحیه ۳ شهر کندز، گفت که در مواجهه با شرایط دشوار، بسیاری از مردان جوان به عوض بیکار نشستن در خانه، کشور را به دنبال کار ترک کرده اند.

وی گفت، «متأسفانه اکثر جوانان ما که برای کار به ایران و پاکستان رفته اند با مشکلات و تبعیض های متعددی از سوی دولت های این کشورها به ویژه در ایران مواجه هستند.»

رحیم الله که در پروژه کوچهء سر حوض در ناحیه ۳ کار می کند، گفت، «اگر این گونه پروژه ها بیشتر توسط موسسات کمک رسان اجرا شود، جوانان هرگز خانه های خود را ترک نخواهند کرد.»

وی گفت، «من از همه جوانان می خواهم که به جای رفتن به کشورهای همسایه برای مشاغل کارگری، انرژی خود را در کشور خودمان صرف کنند. این به ساختن کشورشان کمک خواهد کرد و کرامت آنها حفظ خواهد شد.»

جمعه الدین نظری، ۴۳ ساله، باشنده ناحیه اول شهر کندز، گفت که همه باشندگان این منطقه به شمول خود او در این پروژه مشارکت دارند.

وی گفت، «ما درخواست بازسازی خیابان کارته هلال را که صدها خانواده در آن زندگی می کنند، کردیم. رفت و آمد در آن کوچه در گذشته به دلیل گرد و غبار در تابستان و گل و لای در زمستان بسیار دشوار بود.»

نظری با بیان اینکه «ما حتی نتوانستیم برای نماز به مسجد برویم،» گفت، ساکنان از آغاز کار آسفالت کوچه خوشحال هستند.

وی افزود، «اکثر خیابان های داخل شهر فرسوده هستند و نیاز به بازسازی جدی دارند.»

نظری گفت، «امیدوارم موسسات کمک رسان توجه جدی به بازسازی و نوسازی سرک های حلقوی داخل شهر داشته باشند تا ساکنان بتوانند در آسایش زندگی کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به شمال و جنوب غرب افغانستان هم در گذشته توجه شده و هم تا به حال ادامه دارد. وقتی به اخبار و تحلیل های سلام تایمز نگاه می کنم، اخبار مربوط به بازسازی مناطق شرقی و مرکزی افغانستان یا وجود ندارد یا کمیاب است. بطورمثال، هیچ گزارشی در مورد کار انکشافی در ننگرهار، کنر، لغمان، یا نورستان وجود ندارد. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد کارهای ساختمانی در ولایات عمدتاً هزاره نشین بامیان و دایکندی منتشر نشده است. اگرچه برخی از هزاره ها از پشتون ها متنفرند، اما بیشتر آنها هزاره هایی هستند که توسط سازمان های استخباراتی ایران حمایت می شوند و برای ایجاد اختلاف قومی در افغانستان آموزش داده شده اند. موضوع طولانی شد. هدف من این بود که با هیچ قومی دشمنی نداشته باشیم. برای ما همه اقوام یک افغان هستند. حکومت کنونی که داعیه نمایندگی کل افغانستان را دارد باید با اقلیت ها به ویژه هزاره ها و ترکمن ها خوب رفتار کند. متشکرم

پاسخ

ماشاءالله خیلی چیزهای خوب شروع شده است و هر روز خبرهای خوشایندی را از سایت سلام تایمز می خوانیم که با خواندن آن دل آدم شاد می شود. ساختن جاده خوب است زیرا جاده های باقی مانده ایمن خواهند بود، اما اگر ساخته نشوند، حتی قسمت های سالم نیز به اثر ترافیک از بین می روند. مسیرها مشکل بزرگی در شهرها هستند. این جاده ها در تابستان به دلیل عدم بارندگی غبار آلود است و مردم به انواع بیماری ها مبتلا می شوند و در زمستان همین راه ها گل آلود است و آب از این طرف و آن طرف ایستاده است که برای رفت و آمد به مشکل بزرگی تبدیل می شود. باشد که این چیزهای کوچک افزایش یابد تا روزی برسد که بتوانید در هر نقطه از کشور چیزهایی را به ترتیب ببینید و از قدم زدن در آن لذت ببرید.

پاسخ

این همه کار های بشر دوستانه است مردم ولایت کندز از شروع کردن کار بالای سرک کوچه های شهر کندز بسیارخوشحال هستند. مردم شهر کندز در زمستان از دست گل و لای به تکلیف زیاد از این کوچه ها عبور می کردن ولباس شان همیشه الوده به گل ولای می شد .به تکمیل نمودن این پروژه مردم شهر کندز به شهر . مکتب .و مسجد . بدون الودگی بوت ولباس های شان می توانند بروند . به شروع کردن کار این پروژه برای ۱۰۰۰۰ هزار جوانان بیکار که در خانه ‌های شان بیکار نشسته بودن مصروف کار در مقابل معاش شده اند. سازمان ملل متحد به ایجاد کار این پروژه توانست که ۱۰۰۰۰جوانان مرا از رفتن به کشورهای هماسیه ما به خاطر کار منع بکند. اگر ملل متحد همین طور پروژه های دیکر را در دیکر ولایت های افغانستان آغاز کند جوانان ما نخواهد دیکر به کشور های ایران و پاکستان مهاجر شوند.

پاسخ