اقتصاد

پروژه های بازسازی با تمویل ملل متحد در هرات، هزاران فرصت کاری ایجاد کرده اند

گزارش از عمر

ادارهء خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) ۱۰۰ پروژه انکشافی را در شهر هرات افغانستان آغاز کرده است. هدف از این پروژه ها ایجاد فرصت های کاری و بازسازی شهر است. این پروژه ها شامل ساخت پیاده روها و کانال ها، کانکریت کردن کوچه ها و جاده ها و بازسازی پارک ها است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- ادارهء خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) ۱۰۰ پروژه انکشافی را برای ایجاد فرصت های کاری و بازسازی زیربناها در شهر هرات راه اندازی کرده است.

این پروژه ها شامل اعمار پیاده روها و کانال ها، سنگ فرش کردن پیاده رو ها و سرک ها با کانکریت، و بازسازی پارک ها می باشد که به طور همزمان در چندین ناحیهء شهر هرات ادامه دارد.

بودجه مجموعی این پروژه ها ۸ میلیون دالر است و برای ۱۰۰۰۰ افغان اشتغال ایجاد می کند. کار از دو ماه پیش آغاز شده و پیش بینی می شود برای شش ماه دیگر ادامه یابد.

عبدالله قاضی زاده، رییس خدمات مسلکی و تخنیکی شاروالی هرات گفت، «این پروژه های انکشافی باعث ایجاد فرصت های کاری و بازسازی شهر هرات شده است،»

ساکنان محلی به تاریخ ۲۰ جوزا به عنوان بخشی از یک پروژه انکشافی که توسط ادارهء خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) در شهر هرات تمویل می شود، در یک کوچه کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

ساکنان محلی به تاریخ ۲۰ جوزا به عنوان بخشی از یک پروژه انکشافی که توسط ادارهء خدمات پروژه ای ملل متحد (یو ان او پی اس) در شهر هرات تمویل می شود، در یک کوچه کار می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت، «شاروالی بودجه این پروژه ها را ندارد اما سازمان ملل متحد این خلأ را پر کرده است. اینها پروژه های عمومی هستند که هر روز هزاران نفر از آنها سود می برند.»

او گفت، «نزدیک به ۱۰۰۰۰ جوان و بیکار ساکن منطقه که از بیکاری رنج می بردند اکنون مشغول کار در این پروژه ها هستند و معاش های ماهانه منظم دریافت می کنند.»

قاضی زاده گفت، «با راه اندازی این پروژه ها، هر یک از ۱۰۰۰۰ خانواده تعدادی عضو دارند که اکنون درآمد کسب می کنند،»

او افزود، این پروژه ها توسط شوراهای محلی با هماهنگی یو ان او پی اس انجام می شود.

یافتن کار و امید

عبدالاحمد ابراهیمی، ۲۴ساله، نان آور خانواده پنج نفره اش، در پروژه مورد حمایت سازمان ملل در شهر هرات کار می کند.

او گفت که در امتحان کانکور کامیاب شده و دو سال پیش وارد فاکولتهء انجنیری میخانیکی پوهنتون هرات شده است اما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته به تحصیلات خود ادامه دهد.

ابراهیمی گفت، «خانواده من از لحاظ اقتصادی بسیار آسیب دیده اند، زیرا من به عنوان نان آور خانواده بیکار بودم و هیچ منبع درآمدی نداشتم،»

وی با بیان اینکه توانسته است با اولین حقوق خود لوازم اولیه منزل را خریداری کند، گفت، «نزدیک به دو ماه است که روی این پروژه کار می کنم و از اینکه کار پیدا کردم بسیار خوشحال هستم،»

وی گفت، «تا ۸۰٪ نیازهای اقتصادی خانواده ام را با درآمد حاصل از این طرح برطرف می کنم،»

عبدالصبور ۳۰ ساله، که قبل از ماه اسد سال ۱۴۰۰ در ارتش ملی افغانستان خدمت می کرد، اکنون روی یک پروژه یو ان او پی اس در شهر هرات کار می کند.

او به‌ عنوان نان‌آور خانواده شش نفره‌اش، گفت که پس از تقریباً دو سال بیکاری، از کار کردن در این پروژه احساس راحت می کند.

وی با بیان اینکه اکنون می تواند برای فرزندانش غذا بخرد، گفت، «من بسیار خوشحالم که بعد از مدت ها به سر کار برگشتم و درآمد دارم،»

او گفت، «بیکاری مرا در خانه نگه داشت که از فشارهای روحی و روانی رنج می بردم،»

او گفت، «این فرصت خوبی است که به ما امکان می دهد کار کنیم و درآمد کسب کنیم و جوامع خود را بازسازی و نوسازی کنیم.»

وی گفت، «این پیاده رو را که ما می سازیم روبروی مکتبی است که خواهران و برادران ما روزانه از آن استفاده می کنند و این باعث راحتی آنها می شود،»

عبدالصبور پس از درخواست برای مشاغل بدون موفقیت، گفت که او پس از کار با پروژه انکشافی با بودجه سازمان ملل دوباره امید پیدا کرده است.

نور احمد صدیقی، ۳۲ ساله، با یک تیم صحی در یکی از پروژه های انکشافی شهر هرات کار می کند و کمک های اولیه را به سایر کارگران ارائه می کند.

او گفت خوشحال است که در رشته کاری خود و نزدیک به خانه اش کار پیدا کرده است.

او گفت، «بیکاری و مشکلات اقتصادی باعث مشکلات روانی برای من شده بود، بخاطریکه فقر و بیکاری بسیار سخت است،»

او گفت، «همه جوانان مانند من از بیکاری رنج می بردند که خوشبختانه بعد از راه اندازی این طرح همه ما مشغول هستیم و از مشکلات روانی نجات یافته ایم.»

صدیقی گفت، «در حالی که بیکاری و بحران اقتصادی در کشور رو به افزایش است، پروژه‌های عمرانی به‌ ویژه پروژه‌هایی که از سوی سازمان ملل متحد تأمین می‌شود، امید و انگیزه را به عموم مردم به‌ویژه جوانان داده است،»

توسعه و راحتی

ساکنان محلی از راه اندازی پروژه های سازمان ملل متحد برای توسعه و بازسازی شهر خود خرسند هستند.

یاسر نورزی، ۲۲ ساله، باشنده شهر هرات، گفت، «در گذشته، پیاده روها در وضعیت نامناسبی قرار داشتند و راه رفتن را در زمان بارندگی یا برف بسیار دشوار می ساخت. هر بار که بیرون می‌رفتیم مجبور بودیم از میان گل و لای راه برویم و بعدا لباس‌هایمان را عوض کنیم.»

وی گفت، «این پیاده رو که ما در حال ساخت آن هستیم، گذرگاه اصلی محصلین پوهنتون هرات است. ساخت پیاده رو که در بخش مزدحم شهر هرات قرار دارد، زیربناهای مهمی را هم برای محصلین وهم برای دیگران فراهم می کند.»

نورزی گفت، پروژه های انکشافی سازمان ملل متحد در بیشتر نقاط شهر هرات اجرا می شود که باعث توسعه و پیشرفت در این شهر شده است.

محمد ادریس خیرخواه، ۳۷ ساله، گفت خوشحال است که بیشتر پیاده روها، سرک ها و جاده های شهر هرات به شیوهء معیاری ساخته می شوند.

او گفت،‌ «سرک ما قیر ریزی شده نبود و در زمستان که باران می بارد، رفت و آمد را بسیار سخت می کند. زنان و کودکان به دلیل گل و لای نمی توانستند خانه های خود را ترک کنند.»

خیرخواه گفت، این پروژه ها برای محیط زیست نیز مفید هستند و افزود که گرد و غبار دیگر در تابستان وارد خانه های ساکنان منطقه نمی شود.

او گفت، «همه ما بسیار خوشحالیم که سرک ما در حال قیر شدن است. ما دیگر نگران بارش باران و برف نیستیم و می توانیم در تمام فصول به راحتی سفر کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان یکی از کشورهای عقب مانده است که همواره به کمک های خارجی وابسته است. اگر از سوی جامعه جهانی کمک نشود، واضح است که افغانستان تا ماه ها و سال ها شاهد هیچ پروژه انکشافی نخواهد بود. خانه بین الملل اباد که در عرصه های مختلف به افغانستان کمک کرده و این وضعیت ادامه دارد. این پروژه ها در حالی در هرات آغاز شد که مردم با فقر و بیکاری شدید روبرو هستند، بنابراین ایجاد شغل برای ده ها هزار نفر در چنین شرایطی لطفی به این ملت است. .

پاسخ

در گذشته، رژیم ایران از اکثر پروژه های انکشافی در هرات جلوگیری می کرد. ایران و پاکستان برای منطقه حیثیت سرطان دارد. اجرای این گونه پروژه ها در هرات و منطقه می تواند به تقویت اقتصاد مردم کمک کند.

پاسخ

این پروژه ها برای هزاران نفر بیکار زمینه کار را برابر میکند و باعث بازسازی پیاده رو ها می‌شود وقتی کی سر سرک پیاده روها خراب باشد مردم مجبور می‌شود سر سرک راه برود و در هر فصل نمیتوان کی از دست برف و باران در سرک ها و پیاده روهای خامه راه رفت و بعضی اوقات این باعث حادثه های ترافیکی هم می‌شود .بسیار‌ مردم در افغانستان بیکار است و نان اور خانواده هم است این پروژها کی با کمک مالی سازمان ملل متحد راه اندازی شده باعث امید و انگیزه هزاران نفر بیکار شده است .

پاسخ