امنیت

افغان ها متعهد هستند که با وجود مشکلات مرگبار به حصول علم و دانش ادامه خواهند داد

گزارش از عمران

چند روز پس از انفجار انتحاری که به تاریخ ۸ میزان در کابل منجر به کشته شدن ۵۳ متعلم شد، بیش از ۳۰۰ محصل اناث پوهنتون های هرات و بامیان برای محکوم کردن این حمله به جاده ها ریختند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- انفجار انتحاری مرگبار هفته گذشته در مرکز آموزشی کاج در کابل همچنان خشم افغان ها را برانگیخته است.

یک بمب گذار انتحاری به تاریخ ۸ میزان مواد منفجره خود را در میان صدها متعلم دختر و پسر در محله دشت برچی کابل، محل زندگی جامعه سرکوب شدهء شیعه هزاره در کابل که در یک امتحان نمونه ای کانکور شرکت کرده بودند، منفجر کرد.

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به روز دوشنبه (۱۱ میزان) اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان این بمب‌گذاری به ۵۳ نفر افزایش یافته است و می‌تواند بیشتر افزایش یابد.

هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، اگرچه در گذشته حملات مشابهی از سوی داعش انجام داده شده است.

بیش از ۱۰۰ محصلان اناث افغان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۱۰ میزان، دو روز پس از انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در کابل رخ داد، حین رفتن از پوهنتون هرات به سمت دفتر والی هرات شعارهای «تحصیل حق ماست. نسل کشی جنایت است» را سر دادند. [عمران/سلام تایمز]

بیش از ۱۰۰ محصلان اناث افغان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۱۰ میزان، دو روز پس از انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در کابل رخ داد، حین رفتن از پوهنتون هرات به سمت دفتر والی هرات شعارهای «تحصیل حق ماست. نسل کشی جنایت است» را سر دادند. [عمران/سلام تایمز]

زنان افغان به تاریخ ۹ میزان یک روز بعد از یک حمله انتحاری بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی در کابل، در جریان یک اعتراض پلاکاردها را به نمایش می گذارند و شعارهای «نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید» سر می دهند. [ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۹ میزان یک روز بعد از یک حمله انتحاری بر یک مرکز آموزشی در دشت برچی در کابل، در جریان یک اعتراض پلاکاردها را به نمایش می گذارند و شعارهای «نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید» سر می دهند. [ای اف پی]

بیش از ۳۰۰ محصل دختر پوهنتون های هرات و بامیان به تاریخ ۱۰ میزان برای محکومیت این کشتار به جاده ها ریختند.

به تاریخ ۱۱ میزان، ده ها محصل دیگر نیز در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ تظاهرات کردند.

آسیه بسام، محصل فاکولتهء ژورنالیزم پوهنتون هرات که در اعتراض شرکت کرده است، گفت که تروریست ها می خواهند با کشتن محصلین جلوی پیشرفت افغانستان را بگیرند.

او گفت، «ما صدای خود را برای توقف نسل کشی و حمایت از حقوق دختران برای رفتن به مکاتب و تحصیل در یک محیط امن بلند می کنیم.»

نامبرده گفت، «هر قدر هم که ما را بکشند و مکاتب ما را منفجر کنند، ما دوباره قیام کرده و با استفاده از تعلیم و تربیه و دانش با این تروریست ها خواهیم جنگید.»

آسیه افزود، «همه ما - پشتون، تاجیک و هزاره - یک صدا می گوییم که خون پشتون، تاجیک و هزاره یکی است.»

نرگس نوری، محصل پوهنتون بامیان که در تظاهرات نیز شرکت داشت، گفت که عاملان باید دستگیر و به عدالت سپرده شوند.

او گفت، «ما حمله به محصلین در کابل را محکوم می کنیم. این حمله غیرانسانی میزان وحشیگری این تروریست ها را نشان می دهد.»

وی افزود، «تروریست ها فکر می کنند که می توانند با حمله بر مکاتب و مراکز آموزشی جلوی تعلیم و ترقی جوانان افغان را بگیرند، اما هرگز تحقق این امید خود را نخواهند دید.»

وی گفت، «در گذشته، زمانی که تروریست ها جنایات مشابهی را مرتکب شده اند، متعلمین بیشتری به آموزش روی آورده اند.»

نوری گفت، باید برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و مرگ بیگناهان، گروه های تروریستی در افغانستان متوقف شوند.

دشمنی با علم و دانش

صفی الله صمیمی، ۲۱ ساله، باشنده شهر هرات، گفت که هدف گروه های تروریستی حمله بر مکاتب و مراکز آموزشی برای جلوگیری از پیشرفت علم و دانش در افغانستان است.

او گفت، «تروریست ها نمی خواهند که نسل جدید افغان ها به دانش و پیشرفت دست یابند. آنها با انجام حملات انتحاری به مراکز آموزشی می‌خواهند در میان مردم ترس ایجاد کنند و فرزندانشان را از تحصیل باز دارند.»

وی افزود، «تنها سلاحی که افغان ها در برابر تروریست ها دارند دانش است

او گفت که حتی اگر تروریست ها به جنایات و ریختن خون جوانان بیگناه ادامه دهند، افغان ها از سفر علم و آموزش عقب نخواهند ماند.

صمیمی گفت که تروریزم علیه مراکز آموزشی، جوانان افغان را بیش از پیش مصمم می کند و آنها را به تلاش بیشتر، مطالعه و کسب دانش تشویق می کند.

فاطمه عزیزی، محصل پوهنتون بامیان، موافق است که گروه های تروریستی از جوانان آگاه و تحصیل کرده افغان می ترسند.

او گفت اگر جوانان تحصیل کرده باشند، تروریست ها هیچ شانسی برای استخدام آنها نخواهند داشت.

وی از جامعه جهانی خواست تا در این دوران غم انگیز و دشوار به افغان ها کمک کنند.

وی افزود، «ما از جامعه جهانی می خواهیم که در این امر تماشاگر نباشد و نه تنها چنین حملاتی را محکوم کند، بلکه از افغان ها در جلوگیری از آنها حمایت کند.»

عزیزی گفت، جامعه جهانی ۲۰ سال در کنار افغان ها ایستاده است و عادلانه نیست که اکنون افغانستان را فراموش کند.

او گفت، «اگر لانه های تروریست ها ویران نشود، نه تنها افغانستان بلکه کل جهان را ناامن خواهد کرد.»

وی افزود،‌ «برای یک دنیای امن، جامعه بین المللی باید به سرعت برای بهبود وضعیت در افغانستان مداخله کند.»

اقدام ضد اسلامی و غیر انسانی

علمای دین حملات انتحاری و بمب گذاری هایی را که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد محکوم کرده و آنها را اقدامی علیه ارزش های اسلامی و انسانی توصیف کرده اند.

مولوی خیرالله نیازی، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، کسانی که دست به حملات انتحاری می زنند جزو اسلام نیستند.

او گفت، «فکر انتحاری و بمب گذاری در اسلام جایی ندارد. آنهایی که با نام اسلام مرتکب چنین جنایاتی می شوند نه مسلمان هستند و نه انسان، آنها یک دسته حیوانات وحشی هستند که خون انسان را می نوشند.»

وی افزود، «حمله بر غیرنظامیان صرف نظر از اینکه چه برچسبی به آن زده شود، جنایت است و عاملان آن مورد بازجویی خداوند قرار خواهند گرفت. ریختن خون بیگناهان گناهی بزرگ در اسلام است و هرگز بخشیده نخواهد شد.»

مولوی سید احمد حنفی، یک عالم دینی در بادغیس گفت، حملات انتحاری و بمب گذاری ها هیچ توجیه مذهبی ندارند و عاملان آنها برای همیشه در جهنم خواهند ماند.

او گفت، افغان های بی گناه سال ها قربانی حملات انتحاری و بمب گذاری شده اند. کسانی که مرتکب چنین حملاتی می شوند قاتل هستند و خداوند برای قاتلان مجازات سنگینی در نظر گرفته است.»

وی افزود، «جوانانی که در مکتب درس می خواندند و مورد حمله قرار گرفتند، هیچ جرمی مرتکب نشدند.»

او گفت، اسلام هرگونه خشونت علیه غیرنظامیان و بی گناهان را رد می کند و افزود که مهاجمان انتحاری و بمب گذاران ابزاری در دست سازمان های اطلاعاتی خارجی هستند که هدف آنها کشتن بی گناهان و ایجاد ترس است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با وجود اینکه این خبر نشان دهنده عزم راسخ افغانها برای زندگی و آینده بهتر است و نشان می دهد که افغانها هرگز تسلیم دشمنان شان نخواهند شد اما در عین حال این حرف نیز ثابت است که دشمن نیز از کشتن افغانها سیر نمی شود. زجر دادن به افغانها٬ کشتن آنها و تباه کردن آنها یک هدف دایمی برای دشمن است. ما اگر هر قدر کشته بدهیم و هر قدر که مارا با مرمی بزنند باز هم مرمی های شان خلاص نخواهد شد. در دل شان رحم پیدا نخواهد شد و دست از این جنایات نخواهند کشید. تا وقتیکه پاکستان در این جهان موجود باشد افغانستان روی آرامش را نخواهد دید. پس یگانه راه بیرون افغانستان از این چالش ها این است که پاکستان از نقشه دنیا حذف شود. افغانها باید دست بدست هم بدهند و بر علیه پاکستان قیام نمایند.

پاسخ

اما پاکستان هیچوقت از بین نه میرود و دلیل آن اینست که از سوی بریتانیا حمایت می شود. بریتانیا بعد از متحمل شدن شکست های پی در پی در منطقه تصمیم بر آن ګرفت که قسمتی از خاک هندوستان و قسمت دیګر از خاک افغانستان را اشغال کرده کشوری را به نام پاکستان خلق کند. بعدا برای این کشور پوشالی یک اردو را تاسیس کرد که از سال ۱۹۴۷ الی ۱۹۵۱ از سوی جنرالان بریتانوی اداره می شد. بعدا برایشان وظیفه داد تا هر آنچه را که بریتانیا از شان می خواهد او را اجرا و تطبیق کند. اګر بریتانیا و امریکا بخواهد، در ظرف ۲۴ ساعت ګیلم همه ترورست ها از پاکستان جمع می شود بخاطریکه ترورستها از سوی ادارات اردو و استخبارات پاکستان اداره می شوند و اردو و استخبارات از سوی بریتانیا اداره و از سوی امریکا حمایت مالی می شود.

پاسخ

این یک حرف واضح است که مردم شجاع افغانستان و بویژه زنان هیچګاه در مقابل مشکلات سر خم نمی کنند اما ایا دنیا مسؤلیت انسانی و وجدانی اش را در قبال این انسانهای بی ګناه انجام داده است؟ نخیر! دنیا به جای کمک به مردم افغانستان خودش باعث بروز این فاجعه ها شده است. افغانستان و مردم آن برای کشورهای بزرګ دنیا فقط و فقط یک بازیچه هستند و از آن برای رسیدن به اهداف شان استفاده می کنند. جالب است در سال ۲۰۰۱ زمانیکه امریکا بر افغانستان حمله میکرد نیم جهان نیروهایش را به افغانستان فرستاد تا سلاح های شانرا در جنګ افغانستان آزمایش کنند اما حالا که بعد از ۲۰ سال حضور جامعه جهانی افغانستان دوباره به وضعیت سال ۲۰۰۱ رسیده است این کشورها هیچ یک شان حاضر نیست تا به مردم افغانستان کمک کنند. و کمکی را هم که می کنند بسیار ناچیز است زیرا منافع شان ایجاب نمی کند که به مردم افغانستان کمک کنند. زیرا انسانیت در وجود شان مرده است. رحم و عاطفه ندارند.

پاسخ

با وجود اینکه طالبان و استخبارات پاکستان (آی ایس آی) همیشه کوشش می کنند تا جهان را قانع کنند که مردم افغانستان بر علیه تعلیم است اما این دختران شجاع افغان ثابت می سازند که افغانها نه تنها اینکه بر ضد تعلیم نیستند بلکه آنها در دشوارترین شرایط نیز راه علم و دانش را رها نمی کنند. چهل سال می شود که در افغانستان جنگ در جریان است اما با آن هم همه ساله بر تعداد افغانهای تحصیل کرده افزوده می شود. هیچکس نمی تواند که علاقه افغانها با علم و دانش را زیر سوال ببرد. من یکبار دیگر در حالیکه این دخترها را تشویق می کنم از خداوند می خواهم که آنها را در مقابل دشمنان علیم و دانش پیروز نماید. آمین

پاسخ

این نشان دهندۀ علاقه مندی زیاد افغانها به علم و دانش است. با تأسف که افغانستان و افغانها از یک سو در جنگ های نیابتی همسایگان منافق خود «ایران و پاکستان» گرفتار هستند، از سوی دیگر ابرقدرت های جهانی «انگلستان، روسیه و ایالات متحده» و حالا چین در بازی های کثیف دنیا دخیل هستند. نه جهان غرب، نه طالبان و نه هم کشورهای همسایه به خصوص پاکستان بر افغانها رحم کردند. در سال ۱۳۲۶ انگلستان با جدا کردن قسمت هایی از خاک هندوستان و افغانستان این کشور را تاسیس نمود تا بعد از متقبل کردن شکست های دوامدار بتواند که منطقه را بی ثبات کند. ارتش و استخبارات پاکستان تحت مدیریت جنرالان انگلیس در بین سال های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۰ تشکیل گردید و وظیفه گرفت تا منطقه را آرام نگذارد. در نتیجۀ همین ماموریت از سوی انگلیس ها، نه افغانها آرام ماندند و نه هم هندی ها. این کشور آنقدر خطرناک گردید که در نتیجه به ترویج تروریزم جهانی دست زد و تابه حال از جهان باج می گیرد.

پاسخ

دشمن تلاش خواهد کرد تا افغانها را بوسیلۀ این گونه حملات بترساند، اما افغانها هیچ وقت از این گونه حملات بزدلانۀ دشمن نمی ترسند. حتی در صورت تشدید این حملات، مراکز آموزشی همچنان باز خواهند بود و مردم به تعلیم ادامه خواهند داد. افغانها نمی خواهند که به گذشتۀ تاریک بازگردند، بلکه تلاش میکنند تا برای خود یک آیندۀ روشن بسازند. نزدیک به ۹ روز از حملۀ خونین به مرکز آموزشی کاج می گذرد. مسؤلین مرکز تعلیمی مذکور امروز دوشنبه ۱۸ میزان گفتند که درهای این مرکز به روی شاگردان باز هستند. شاگردان می توانند برای ادامۀ درس به این مرکز بروند. ما شکسته ایم اما دوباره بلند خواهیم شد و نخواهیم گذاشت که استخبارات خارجی روشنایی را از ما بگیرند. ما همیشه برای روشن نگه داشتن مشعل های علم کوشش خواهیم کرد.

پاسخ