امنیت

آموزش سلاح ما است: پس از حمله مرگبار، هزاره ها عزم خود را برای بازگشت به صنوف درسی ابراز کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پي

وجیهه، محصل و بازمانده از بمب گذاری انتحاری در تالار آموزشی کابل که منجر به کشته شدن حداقل ۴۳ نفر شد، حین تشریح صحنه های وحشت بعد از حمله بر علیه امتحان نمونه ای گفت،‌ «تنها چیزی که ما داریم آموزش است. آموزش سلاح ما است و آنها می خواهند این سلاح را از ما بگیرند.» در همین حال، بیش از ۱۰۰ محصل اناث افغان به تاریخ ۱۱ سنبله در شهر هرات در اعتراض به حمله در کابل تظاهرات کردند. [زهره نبی/ گزارشگر/ ای اف پی تی وی/ ای اف پی]

کابل -- هزاره های افغانستان با وجود افزایش تلفات در حمله انتحاری هفته گذشته به یک مرکز آموزشی در کابل، تعهد نشان دادند که به صنف های درسی خود بازگردند.

سازمان ملل متحد به روز دوشنبه (۱۲ سنبله) اعلام کرد که ۴۶ دختر و زن در میان ۵۳ کشته در بمب گذاری انتحاری هفته گذشته هستند.

بیش از ۸۰ نفر نیز زخمی شدند.

یک بمب گذار انتحاری به روز جمعه (۸ سنبله) خود را در کنار زنان در یک تالار آموزشی که به اساس جنسیت تفکیک شده بود،در محله دشت برچی کابل، محل زندگی جامعه هزاره شیعه مظلوم تاریخی، منفجر کرد.

زنان افغان به تاریخ ۱۰ سنبله، یک روز پس از بمب گذاری انتحاری در مرکز آموزشی در محله دشت برچی کابل، شعارها و پلاکاردهایی با الفاظ «نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید» سر می دهند. [ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۱۰ سنبله، یک روز پس از بمب گذاری انتحاری در مرکز آموزشی در محله دشت برچی کابل، شعارها و پلاکاردهایی با الفاظ «نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید» سر می دهند. [ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۸ سنبله گرفته شده است، نمای کلی تالار آسیب دیده را در محل انفجار انتحاری یک مرکز آموزشی در منطقه دشت برچی در کابل نشان می دهد. [ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۸ سنبله گرفته شده است، نمای کلی تالار آسیب دیده را در محل انفجار انتحاری یک مرکز آموزشی در منطقه دشت برچی در کابل نشان می دهد. [ای اف پی]

محصلان اناث افغان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۱۱ سنبله، دو روز پس از انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در کابل رخ داد، حین رفتن از پوهنتون هرات به سمت دفتر والی هرات شعارهای «تحصیل حق ماست. نسل کشی جنایت است» را سر دادند. [محسن کریمی/ای اف پی]

محصلان اناث افغان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۱۱ سنبله، دو روز پس از انفجار انتحاری در یک مرکز آموزشی در کابل رخ داد، حین رفتن از پوهنتون هرات به سمت دفتر والی هرات شعارهای «تحصیل حق ماست. نسل کشی جنایت است» را سر دادند. [محسن کریمی/ای اف پی]

بمب‌گذار خود را در حالی منفجر کرد که صدها محصل قبل از امتحان کانکور در یک امتحان نمونه ای شرکت کرده بودند.‌

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است، اما داعش چندین حمله مرگبار را در این منطقه انجام داده است که دختران، مکاتب و مساجد را هدف قرار داده است.

در ماه حمل، یک سلسله بمب گذاری دو مرکز آموزشی را در دشت برچی هدف قرار داد که منجر به کشته شدن حداقل شش نفر و زخمی شدن ۲۴ نفر شد. هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

در ماه ثور سال گذشته، بر اثر انفجار سه بمب در نزدیکی مکتب آنها در دشت برچی، حداقل ۸۵ نفر - عمدتا شاگردان دختر - کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

باز هم هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، اما در ماه میزان سال ۱۳۹۹ داعش مسئولیت حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی در همان منطقه را بر عهده گرفت که در آن ۲۴ تن کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

'میخواهم درس بخوانم'

بازماندگان بمباران صحنه های وحشتناکی را پس از امتحان نمونه ای طوری توصیف کردند که اجساد در همه جا پراکنده بود، سقف تالار توسط امواج انفجار فرو رفته بود، همصنفیان یکدیگر را به جای امن می کشاندند.

با این حال، شاگردان جامعه هزاره که با تلفات اکثراً زنان مواجه بودند، از موانع تحصیل در افغانستان سر فرود نیاوردند و تعهد کردند که به صنوف درسی برگردند.

وجیهه ۱۹ساله یک روز پس از فرار از حمله گفت، «آموزش سلاح ما است و آنها می خواهند این سلاح را از ما بگیرند.»

او به ای اف پی گفت، «من می خواهم درس بخوانم. این رویای من است و من همیشه برای آن خواهم جنگید.»

صدها محصل در مرکز آموزش عالی کاج شامل شده بودند تا در امتحانی شرکت کنند که حمله آغاز شد.

وجیهه پس از بازدید مجدد از صحنه مکتب ویران شده گفت، «ما در صنف نشسته بودیم و امتحان خود را تازه شروع کرده بودیم که ناگهان صدای تیراندازی به گوش رسید.»

او گفت که مهاجم -- مردی قد بلند که لباس نظامی به تن داشت و اسلحه ای در دست داشت -- به طور دوامدار شلیک کرد و دختران را مجبور کرد زیر دراز چوکی ها پنهان شوند.

وجیهه در حالی که صدایش از احساسات خفه می شد، گفت، «بعد از تیراندازی، یک انفجار رخ داد و تمام سقف صنف سقوط کرد، سپس سکوت کامل همه جا را گرفت.»

وجیهه گفت که دو تن از دوستان و یک معلم خود را از دست داده است.

در عواقب دیوانه وار، او دوستان و شاگردان ذکور را دید که برای فرار دست و پنجه نرم می کنند.

وجیهه گفت، «من پسرانی را دیدم که از دیوار محوطه بالا می رفتند و دختران را به سمت خود می کشیدند. یک پسر را دیدم که خودش مجروح شده بود اما او بطور دوامدار دخترها را بیرون می کشید.»

او گفت، «نمی دانم چگونه از صنف فرار کردم. نمی دانم چگونه خود را از دیوار انداختم.»

'هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند'

ارسلان ۱۸ ساله که در محوطه مرکز مشغول نوشتن امتحان خود بود، گفت که اجساد زنان را دید که بر فرش تالار افتیده بودند.

ارسلان که زنده ماندن خود را مدیون تصمیم خود برای نشستن بیرون از صنف می داند، گفت، «وحشتناک بود. همه جا هرج و مرج بود.»

او گفت، «من دو دختر را بیرون کشیدم اما نتوانستم ادامه دهم.»

او گفت که هدف کسانی که در پشت این حمله قرار دارند، جلوگیری از پیشرفت هزاره ها است.

او پرسید، «آنها می خواهند ما را به طور کامل از بین ببرند. چرا آنها به هیچ جامعه دیگری حمله نمی کنند؟»

آرزو جاغوری، ۱۶ساله، باشنده دشت برچی، گفت که هیچ چیز آنها را از تحصیل باز نمی دارد.

او گفت، «ما هرگز مطالعه را متوقف نخواهیم کرد، مهم نیست چه اتفاقی بیفتد.»

وی گفت، «ما برای کسانی که در این راه جان خود را از دست دادند ناراحت هستیم، اما به خود می بالیم. هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند.»

محکومیت گسترده

حمله روز جمعه باعث تظاهرات پراکنده تحت رهبری زنان در کابل و برخی شهرهای دیگر شد.

در محله دشت برچی، حدود ۵۰ زن در حالی که از مقابل شفاخانه ای که چندین قربانی حمله در آن تحت تداوی بودند، عبور می کردند، شعار می‌دادند، «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید؛ شیعه بودن جرم نیست».

معترضان بنرهایی حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود، «کشتار هزاره ها را متوقف کنید».

روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ زن -- که اکثراً هزاره بودند -- در هرات علیه این حمله راهپیمایی کردند.

معترضان در حالی که از پوهنتون هرات به سمت دفتر والی این ولایت می‌رفتند، شعار می‌دادند، «تحصیل حق ماست، نسل‌کشی جنایت است».

نیروهای امنیتی از رسیدن معترضان به دفتر جلوگیری کردند و آنها همچنین به خبرنگاران دستور دادند که از تجمع گزارش ندهند.

وحیده ساغری، یکی از معترضان به ای اف پی گفت، «ما هیچ سلاحی نداشتیم اما در حین راهپیمایی فقط شعار می دادیم.»

به اساس کلیپ ویدیوی که ای اف پی بدست آورده است، گروه دیگری از محصلان اناث، که جلو تظاهرات شان در سرک گرفته شده بود، در داخل پوهنتون تظاهرات کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رسول اکرم (ص) می فرماید: یا معلم باش یا متعلم و یا هم خادم این دو. این در حالی است که اجیران اداره استخباراتی پاکستان (طالبان و داعش) که بطور غیر مستقیم از سوی انګلیس ها حمایه می شوند، جلو علم، تعلیم و آموزش را می ګیرند. مرګ بر استخبارات ترورست پاکستان.

پاسخ

در حالیکه دختران افغان از عزم و اراده شان برای تعلیم و اینده بهتر سخن می زنند. طالبان تظاهرات مسالمت آمیز دختران را که این حمله شنیع را محکوم می کردند به شدت سرکوب نمودند. طالبان نه تنها اینکه در تامین امنیت ناکام بوده اند بلکه خودشان نیز بخشی از این فاجعه هستند. طالبان سلاح تمام مردم را در کابل جمع آوری نمود. خانه به خانه گشتند و تلاشی کردند. حتی یک مرمی را هم پیش مردم نگذاشتند. خوب وقتیکه هر چیز از مردم گرفته شد پس این بمب ها از کجا آمدند؟ این انتحاری از کجا شد؟ فابریکه انتحاری ها هم پیش طالبان است. من شک ندارم که خود طالبان و یا هم گروهی از طالبان در این جنایت شریک هستند. بلکه نظام جمهوریت به همین خاطر توسط امریکا سرنگون شد تا وضعیت را قسمی بسازند که یک گروه تروریستی در قدرت باشد و گروه دیگر تروریستی مردم را سلاخی کنند. مرگ بر رهبران استخبارات جهانی که برای اهداف شوم شان خون بیگناه ما را می ریزند.

پاسخ

منافقت نکنید. لطفا از رسانه ها برای مشتعل ساختن جنگ قومی استفاده نه کنید. هزاره ها، پشتونها، تاجک ها، ازبک ها و... همه شان یک افغان هستند. افغانستان میدان جنگ پاکستان، ایران، و عربستان سعودی است که هر کدام دارای اجیران خود هستند. در این بین قدرت های جهانی مانند روسیه، ایالات متحده، چین، انگلستان و فرانسه نیز در همین عرصه دخیل هستند. ارزش زندگی تمام افغانها یکسان است. اگر جهان واقعا بخواهد که جلو تروریزم را بگیرد باید پاکستان را در فهرست کشورهای حامی تروریست قرار دهد و تحریم های اقتصادی را علیه آن وضع کند. پاکستان برای هر انسان در جهان مانند سرطان است.

پاسخ