تروریسم

با حمله داعش به اهداف شیعیان در آستانه عاشورا، ساکنان کابل خواستار امنیت هستند

گزارش از سلام تایمز

فروشندگان به تاریخ ۱۶ اسد در بازاری در کابل میوه و سبزیجات می فروشند. ساکنان کابل پس از یک سلسله حملات داعش بر ساکنان شیعه شهر عصبانی شدند. [لیلیان سووانرومفا/ [ای اف پی]

فروشندگان به تاریخ ۱۶ اسد در بازاری در کابل میوه و سبزیجات می فروشند. ساکنان کابل پس از یک سلسله حملات داعش بر ساکنان شیعه شهر عصبانی شدند. [لیلیان سووانرومفا/ [ای اف پی]

کابل -- یک سلسله انفجارها ساکنان شیعه کابل را در حالی که روز دوشنبه (۱۷ اسد) به مناسبت روز عاشورا، دهمین روز از ماه محرم الحرام، گرامی می دارند، به شدت عصبانی ساختند.‌

به گفته مقامات، یک بمب متصل به یک کراچی دستی روز جمعه در یک منطقه عمدتا شیعه نشین کابل منفجر شد که در نتیجه هشت غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.

داعش مسؤلیت این انفجار را بر عهده گرفت. این گروه در یکی از کانال های تلگرامی خود گفت که جنگجویان داعش «بمب را منفجر کردند.»

خالد زدران، سخنگوی پولیس کابل به خبرنگاران گفت، «تیم های امنیتی در تلاش برای یافتن عاملان آن هستند».

عبادت کنندگان شیعه به تاریخ ۱۷ اسد در منطقه کارته سه کابل در نزدیکی یک خیمه موقت قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

عبادت کنندگان شیعه به تاریخ ۱۷ اسد در منطقه کارته سه کابل در نزدیکی یک خیمه موقت قدم می زنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت که مواد منفجره به کراچی دستی مملو از سبزیجات در منطقه ای که ساکنان آن برای اقلام غذایی روزانه خرید می کردند وصل شده بود.

این انفجار در محله‌ای در غرب کابل رخ داد که در آن عمدتاً اعضای جامعه قومی هزاره، که اکثراً شیعه هستند، زندگی می‌کنند.

این گروه اقلیت ۱۰٪ تا ۲۰٪ از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می دهد.

زدران گفت که خشونت به روز شنبه ادامه یافت، زمانی که یک بمب در همان محله دو نفر را کشت و ۲۲ نفر را مجروح کرد.

او گفت که «مواد انفجاری در یک دیگ کنار جاده» در محله غرب کابل جابجا شده بود و افزود که حال یکی از مجروحان وخیم است.

به گزارش گروه اطلاعاتی SITE که فعالیت های تروریستی را نظارت می کند، داعش گفت که «سربازانش یک وسیله انفجاری را منفجر کردند» و شیعیان را هدف قرار دادند.

این انفجارها درست چند روز قبل از عاشورا رخ داد، زمانی که نمازگزاران در مساجد جمع می‌شوند و در مراسم رحلت امام شیعیان حسین بن علی، نواسه پیامبر اسلام، شرکت می‌کنند.

طلوع نیوز به روز یکشنبه گزارش داد که بسیاری از باشندگان ناحیه ۶ کابل از افزایش حملات انفجاری در مناطق غربی شهر ابراز نگرانی کردند.

به گفته ساکنان محلی، بیشتر قربانیان انفجار روز شنبه فروشندگانی بودند که اجناس خود را می فروختند.

محمدعلی، باشنده منطقه برچی کابل به طلوع نیوز گفت، «هر روز انفجارها اتفاق می افتد و سطح ناامنی افزایش یافته است.»

محمدجعفر، باشنده منطقه پل سوخته کابل گفت، «همه قربانیان مرد و جوان بودند و در مراسم عزاداری حضور داشتند و ازدحان بسیار زیاد بود.»

فواد یکی دیگر از ساکنان پل سوخته گفت، «تکه هایی از گوشت، اندام، پاها و اعضای بدن تیت شده بودند.»

او گفت که شاروالی اجساد را برای دفن نبرده است و افزود که او و چهار یا پنج نفر دیگر اجساد را دفن کردند.

مقامات پولیس گفتند که دو مظنون را در ارتباط با حمله روز شنبه در پل سوخته دستگیر کرده اند.

مولوی وقاد، رئیس اداره استخبارات ناحیه ۶ پایتخت گفت، «تاکنون دو تن از افراد وابسته به داعش را در ارتباط با این انفجار دستگیر کرده‌ایم و در تلاش برای دستگیری بقیه آنها هستیم».

به گفته شاهدان عینی، انفجار سوم روز یکشنبه در منطقه چنداول شهر کابل رخ داد.

این شاهد گفت که انفجار ناشی از یک ماین مقناطیسی بود که وسایل نقلیه عمومی را هدف قرار داد و افزود، مجروحان به شفاخانه منتقل شدند.

تاکنون مقام‌ها درباره این حمله اظهار نظری نکرده‌اند، از تلفات این حمله اطلاعی در دست نیست و هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

جامعه جهانی چهار انفجار مرگبار در کابل و مزار شریف در ماه ثور را محکوم کرد. داعش مسئولیت سه انفجار در مزار شریف را بر عهده گرفت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

12. عدم علاقمندی طالبان به رسیدن به صلح از طریق یک توافق سیاسی در مذاکرات بین الافغانی صلح دوحه 13. موجودیت مطبوعات پوشالی متکی به استخبارات بیگانه و غیر مسول. 14. نقش تخریبی پاکستان. دوکتور نوراحمد خالدی

پاسخ

دوازده دلیل سقوط جمهوری اسلامی افغانستان به قلم دوکتور نوراحمد خالدی سقوط دولت جمهوری اسلامی نتیجهٔ فروپاشی سیستماتیک نظام در نتیجهٔ عوامل ذیل بود: 1. حمایت دوامدار پولی و سیاسی امریکا از یک قشر تفیلی فاسد مافیایی گروهها و رهبران جهادی و تاکید بر شمولیت این قشر در داخل دولت و ایجاد جزیره های قدرت محلی توسط این گروهها و اشاعهٔ فساد در کشور؛ 2. مشروعیت زدائی سیستماتیک حاکمیت دولت توسط امریکا و رهبران فاسد جهادی؛ 3. ضعیف شدن دولت و اردو در نتیجهٔ فعالیتهای ضد قانون اساسی و سایر قوانین و نه پذیرفتن نتایچ انتخابات دموکراتیک توسط یک قشر تفیلی فاسد مافیایی در داخل دولت به رهبری و مرکزیت عبدالله عبدالله؛ 4. ایجاد جدائی و نفاق میان اقوام کشور در طول چهل سال گذشته توسط سیاستهای قومگرایانهٔ گروه شر و فساد شورای نظار که زخمهای عمیقی در میان روشنفکران کشور بجا گذاشت؛ 5. امضای توافقنامهٔ امریکا با طالبان بدون شرکت دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه؛ 6. موجودیت تعهد امریکاییها برای ایجاد دولت اسلامی جدید به رهبری طالبان در نتیجهٔ این توافقنامه؛ 7. مشروعیت زدایی از ادامهٔ دولت جمهوری اسلامی توسط امریکا و تقلیل کمک پولی آنکشور؛ 8. ختم حمایت هوایی امریکا از اردوی افغانستان در طول یکسال بعد از امضای توافقنامهٔ دوحه؛ 9. تقلیل قابل ملاحظهٔ قابلیت رزمی اردوی افغانستان با خروج 15 هزار قراردادیهای ناتو که وظایف حمایت لوژستیکی اردو و بخصوص قوای هوایی را به عهده داشتند؛ 10. از میان رفتن انگیزه های سیاسی و اخلاقی برای مقاومت در میان افراد و فرماندهان اردو و چهره های سیاسی کشور؛ 11. انجام معاملات تسلیمی فرماندهان اردو و فرار چهره های سیاسی جهادی از کشور؛ و در نتیجه

پاسخ

افغانستان از چندین دهه به اینسو به مرکز استخبارات کشورهای همسایه تبدیل شده است. خامنه ای، رهبر ایران به مردم خود می گفت «اگر می خواهید ایران را آباد و از شر جنگ در امان داشته باشید، باید که جنگ را از ایران دور کنید.» امروز در افغانستان همان فرمول برگرفته شده از سخنرانی خامنه ای تطبیق می شود. پاکستان هم همین پالیسی را تعقیب می کند. در اینجا جنگ هایی غرض تامین منافع روسها، هندی ها، ایرانی ها و پاکستانی ها، توسط اجیران افغان شان به راه انداخته شده اند. غرض جلوگیری از این جنگها افغانها باید با هم متحد شوند. من فکر نمی کنم که داعش یا یک گروپ دیگر بالای این مردم حمله کرده باشد. اینها حملات و جنگهایی هستند که برای تامین منافع همسایه ها جریان دارند. ضرور است که مقامات جدید دست از فعالیت های بی فاید و غیر سودمند برداشته و افغانها را دور هم جمع نموده و یک حکومت قوی را بسازند. اگر این کار نشود من فکر نمی کنم که افغانها بتوانند تا به راحتی نفس بکشند.

پاسخ

. من امیدوارم که سازمان ملل و نهادهای بین المللی جنایات علیه بشریت که توسط گروه مقاومت ائتلاف شمال و داعش در افغانستان انجام شده است را بررسی کنند. پنجشریان مردمانی بسیار سفید چشم و بی وجدان هستند. از یک سو علیه طالبان شعارهای جنگی می دهند و از سوی دیگر شکایت دارند که طالبان آنها را می کشند. آنها می توانند برای رسیدن به اهداف شخصی خود به سطح نهایی موفقیت برسند. آمریکا و جامعه جهانی باید این گروه را تروریستی مانند داعش اعلام کنند، شایعاتی مبنی بر درگیری بین جنگجویان داعش و گروه مقاومت ائتلاف شمال که توسط احمد مسعود، پسر جنگ سالار سابق احمد شاه مسعود رهبری می شود، منتشر می شود. و آنها با هم علیه طالبان می جنگند، چقدر قتل و کشتار در افغانستان صورت می گیرد، دست استخبارات خارجی است که می خواهد افغان ها را درگیر جنگ با یکدیگر کند و از این فرصت برای منافع خود استفاده می کنند. برای همیشه به عنوان میدان جنگ استفاده می شود.

پاسخ

تا وقتیکه پاکستان از نقشه دنیا پاک نشده باشد. و تا زمانیکه حکومت آخوندی در ایران در قدرت باشد. صلح و ثبات در افغانستان یک خواب است و بس. این دو کشور با چشم سفیدی تمام درحالیکه خود را کشورهای صلح دوست می خوانند اما در حقیقت تمام روز به ضد افغانها فعالیت می کنند. مردم افغانستان در بین آب و آتش ګیر افتاده اند. از یک سو اګر در افغانستان می مانند با ظلم و ستم همه روزه طالبان روبرو هستند و یا هم توسط داعش به قتل می رسند. اګر به خارج می روند توسط همسایه های ظالم و مرتد افغانستان شکنجه و حتی کشته می شوند. من چند روز قبل ویدیوهایی را در شبکه های اجتماعی دیدم که در آن نیروهای سرحدی ایرانی یکعده افغان های پناهنده را زیر سنګ ګور می کنند. به مهاجرین افغان فحش و ناسزا می ګویند و از ناله و فریاد آنها لذت می برند. ظلمی را که ایران با مهاجرین افغان انجام می دهد هیچ کشور بر کشور دیګری انجام نداده است. مرګ بر رژیم بی دین، ظالم و منافق ایران

پاسخ

برای خود من فرق بین طالب و داعش وجود ندارد. طالبان در جریان ۲۰ سال گذشته همین کارها را انجام می داد و حالات می داند که انفجار و انتحار بسیار ساده و آسان است. اما عرضه خدمات، تامین امنیت مردم، مبارزه با مشکلات اجتماعی و.... کار بسیار سخت و دشوار است. من به باور زیاد گفته می توانم که طالبان می دانند که نمی توانند امنیت مردم را بگیرند و بر ناکامی شان اذعان دارند. اما تکبر، جهالت، خودخواهی از یک طرف و دساتیر پاکستان از طرف دیگر برای شان اجازه نمی دهد تا گام های اساسی را در راستای ایجاد ثبات در کشور بردارند. باداران پاکستانی طالبان می دانند که اگر جنگ در افغانستان خاموش شود و این کشور با ثبات گردد پاکستان اهمیت اش را به امریکا و متحدین آن از دست خواهد داد و دیگر نخواهد توانست تا به نام جنگ و تروریزم در افغانستان از کشورهای جهان باج گیری نماید. به همین منظور پاکستان طالبان را مجبور به کارهایی می کنند که باعث بی ثباتی بیشتر در افغانستان می گردد. طالبان در حقیقت غلامان پاکستان هستند که افغانستان را برای تامین منافع پاکستان قربانی می کنند. لعنت بر پاکستان و ملیشه های اجیر آن.

پاسخ

در عقب همه قتل و کشتار در افغانستان استخبارات خارجی دست دارند. آنها می خواهند تا یک بار دیگر افغانها را به جان هم بیاندازند و با استفاده از این فرصت به اهداف خود برسند. اگر یک کسی کشته می شود، بالایش ظلم می شود و یا هم حق اش تلف می شود، از هر قوم و قبیله ای که باشد، ما مخالف آن هستیم. اما به اندازۀ که برای هزاره ها تبلیغ و پروپاگند می شود، در حق هیچ کس دیگری صورت نمی گیرد. اگر روزانه ده ها پشتون کشته شوند چرا گزارش هایی در مورد آن نشر نمی شود؟ چرا در رسانه ها بازتاب نمی یابند؟ چرا از حقوق پشتون ها پرسان نمی شود؟ دلیل همۀ اتفاقاتی که در اینجا جریان دارند این است که پشتون ها و سایر گروه های قومی بین خود جنگیده اند. در جریان ۲۰ سال گذشته، حقوق انسانی پشتون ها سلب شده بودند اما تمام جهان از آن چشم پوشی می نمود. حتی حالا هم حقوق آنها زیر پا می شود اما جامعۀ جهانی در مورد آن سکوت کرده است. خواهش من از سلام تایمز این است تا از طریق منابع خود این موضوع را به جهانیان نشان داده و ثابت کند که در افغانستان تنها هزاره، تاجک و ازبک نیستند. از سالها بدینسو حقوق پشتون ها تلف می شوند، کشته می شوند، بمباران می شوند اما هیچکس به آنها توجه نمی کند.

پاسخ

شایعاتی وجود دارد که گویا جنگجویان داعش و گروه مقاومت ائتلاف شمال به رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود جنگ سالار اسبق، دست بدست هم داده و بر ضد طالبان جنگ می کنند. ائتلاف شمال که از زمانه های دور با حملات تروریستی اشنایی دارند و حتی در دوران جمهوریت نیز مشغول فعالیت های مخرب بودند، می خواهند که با کمک داعش یکبار دیگر آتش جنگ داخلی را در افغانستان دامن بزنند. من امیدوار هستم که ملل متحد و نهادهای بین المللی در مورد آن عده جنایات علیه بشریت تحقیق کند که توسط گروه مقاوت ائتلاف شمال و داعش در افغانستان انجام شده است. پنجشیری ها مردم بسیار بی ادب و بی وجدان هستند. آنها از یک طرف بر ضد طالبان شعار می دهند، و از سوی دیگر، شکایت دارند که طالبان آنها را می کشند. آنها برای رسیدن به اهداف شخصی خود تا آخرین سرحد پست شده می توانند. آمریکا و جامعه جهانی باید این گروه را عینا مثل داعش منحیث یک گروه تروریستی اعلام کنند.

پاسخ

من فکر نمی کنم که در جریان عاشورا تنها این دو حمله به وقوع پیوسته باشد. در روزهای عاشورا محلات شیعه نشین کابل در هر نقطه روز شاهد یک انفجار هستند. طالبان اما غرض جلوگیری از حملات داعش شبکه های مخابراتی را در سراسر ولایت کابل و بخشی از ولایات همجوار آن غیر فعال ساختند. این کار طالبان نشان داد که این گروه تا چه در تامین امنیت ناکام است و این ادعای این گروه که امنیت را در سراسر کشور تامین کرده است دروغ محض است. هر روز هموطنان مورد حملات بی رحمانه قرار می گیرند. داعش هم آنها را می کشد، طالب هم خودش مردم را می کشد، فقر و گرسنگی هم مردم را به ستوه آورده است. بیکاری و سایر مشکلات اجتماعی نیز در اوج قرار دارند. اما طالبان حاضر نیستند تا منحیث یک دولت مسؤل وظایف اش را انجام دهد. همان کشتار و حملاتی را که طالبان در زمان جمهوریت انجام می دادند حالا داعش و گروهی به نام مقاومت انجام می دهند. افغانها تا که هستند باید بجنگند و بمیرند.

پاسخ