تروریسم

وقوع انفجارها در کابل و مزارشریف به سطح جهانی محکوم شدند

گزارش از سلام تایمز و ای اِف پی

مردم محلی به دور یک مینی بس جمع شده اند که به تاریخ ۴ ماه جوزا در شهر مزارشریف هدف یک بمب گذاری توسط گروه داعش قرار گرفت. [شبکه های اجتماعی]

مردم محلی به دور یک مینی بس جمع شده اند که به تاریخ ۴ ماه جوزا در شهر مزارشریف هدف یک بمب گذاری توسط گروه داعش قرار گرفت. [شبکه های اجتماعی]

کابل -- مقامات به روز پنجشنبه (۵ جوزا) گفتند که شمار کشته شدگان انفجار چهار بمبی که شام روز چهارشنبه مینی بس ها و یک مسجد را هدف قرار دادند به حداقل ۱۶ نفر افزایش پیدا کرد، مسؤلیت برخی از این انفجارها را گروه داعش برعهده گرفته است.

پولیس و یک مقام صحت عامه گفتند که بر اثر انفجار سه بمب که در مینی بس های جداگانه در شهر شمالی مزارشریف بوقوع پیوستند حداقل ۱۰ نفر کشته شدند.

آصف وزیری سخنگوی پولیس ولایت بلخ با افزودن اینکه ۱۵ تن دیگر در این انفجارها زخمی شده اند به ای اف پی گفت، «بمب ها در داخل سه مینی بس در نواحی مختلف شهر جابجا شده بودند.»

به گفتۀ نجیب الله توانا رئیس صحت عامۀ ولایت بلخ، سه زن نیز شامل کشته شدگان این انفجارها هستند.

اقارب قربانیان بمب به تاریخ ۴ ماه جوزا در بیرون از یک شفاخانه در مزارشریف تجمع کرده اند. [ای اِف پی]

اقارب قربانیان بمب به تاریخ ۴ ماه جوزا در بیرون از یک شفاخانه در مزارشریف تجمع کرده اند. [ای اِف پی]

یک شخص زخمی انفجار بمب به تاریخ ۴ ماه جوزا در یک شفاخانه در مزارشریف استراحت است. [ای اِف پی]

یک شخص زخمی انفجار بمب به تاریخ ۴ ماه جوزا در یک شفاخانه در مزارشریف استراحت است. [ای اِف پی]

ساعاتی بعد از وقوع این انفجارها، گروه داعش در شبکه های اجتماعی مسؤلیت حملات بر مینی بس ها را بر عهده گرفت.

این گروه در تلگرام گفت که، «عساکر» این گروه سه مینی بس را با بمب های دست ساز هدف قرار دادند.

همچنان ناوقت روز چهارشنبه، یک بمب دیگر در داخل مسجد حضرت زکریا (ع) در کابل منفجر گردید.

محمد لقمان یکی از شاهدان این انفجار به طلوع نیوز گفت، «به من زنگ آمد و پرسید که آیا خوب هستم یا خیر. ما هنوز نماز خود را تمام نکرده بودیم که صدای بلندی شنیده شد. وقتیکه به مسجد رفتیم دیدیم که اجساد قربانیان و زخمی ها بر روی زمین افتاده بودند.»

در اوایل روز پنجشنه خالد زدران سخنگوی پولیس کابل در یک تویت نوشت که در این انفجار شش نفر کشته و ۱۸ تن دیگر زخم برداشته اند.

به گفتۀ مقامات، بمب در داخل یک بادپکه در مسجد جابجا شده بود.

خشونت بی معنٰی

توماس ویست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان به روز پنجشنبه در یک تویت نوشت، «ایالات متحده حملات تروریستی و بزدلانه در مزارشریف و کابل را که جان افغان های بیگناه را گرفت، محکوم می کند.»

وی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان گفت، «این خشونت هیچ هدفی ندارد.»

رینا امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختر و حقوق بشر افغانستان نیز به این انفجارها واکنش نشان داد.

او در یک تویتی نوشت، «حملات شنیع در مزار و کابل هدفی به جز از ایجاد تباهی بیشتر بر افغان های بی گناهی را که به اندازۀ کافی رنج دیده اند ندارد.»

وی گفت، اولویت در افغانستان باید، «جلوگیری از این حملات وحشتناک و رسیدگی به امنیت و نیازهای همۀ افغان ها» باشد.

جنایات علیه بشریت

بر اساس گزارش ها، همۀ قربانیان انفجارهای مزارشریف شیعیان هزاره بودند.

با وجود موجودیت نشانه های از دست داشتن شاخۀ خراسان گروه داعش، تا اکنون مشخص نه شده است که بمبگذاری کابل اجتماعی خاصی را هدف قرار داده است یا خیر.

شاخۀ خراسان داعش به طور مکرر شیعیان و اقلیت های مانند صوفیان را که از شاخه های عرفانی اسلام پیروی می کنند هدف قرار داده است.

ریچارد بینیت گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان به روز پنجشنه به خبرنگاران گفت، این گونه حملات «انعکاس دهندۀ اجزای یک پالیسی سازمان یافته بوده و به همین دلیل نشانۀ از جنایت علیه بشریت» است.

بینیت در پایان سفر خود به افغانستان، در جایی که وی با مقامات ملاقات کرد و از شماری از مکان های که هدف حملات اخیر قرار گرفته بودند بازدید، خواستار انجام یک تحقیق در این مورد شد.

در جریان ماه مبارک رمضان که به تاریخ ۱۰ ماه ثور در افغانستان به پایان رسید، ده ها فرد ملکی در حملات عمدتا فرقه ای در کابل و سایر شهرها کشته شدند. مسؤلیت شماری از این حملات را گروه داعش بر عهده گرفت.

در یک حمله به تاریخ ۹ ماه ثور بر یک مسجد اهل سنت حداقل ده نفر کشته شدند. به نظر می رسد که این بمب اعضای جامعۀ اقلیت صوفی را که در حال انجام مراسم مذهبی بود هدف قرار داده بود.

به تاریخ ۸ ماه ثور، گروه داعش مسؤلیت انفجار دو بمب در مینی بس ها را بر عهده گرفت که باعث کشته شدن حداقل ۹ نفر در شهر مزارشریف گردید.

به تاریخ اول ماه ثور، انفجار یک بمب در یک مسجد شیعیان در مزار شریف حداقل ۱۲ نماز گزار را کشت و شمار زیادی را زخمی نمود.

اما مرگبارترین حمله در ماه مبارک رمضان به تاریخ ۲ ماه ثور در شهر شمالی کندز بوقوع پیوست، در جایی که انفجار یک بمب که نمازگزاران صوفی را هدف قرار داد باعث ویران شدن مسجد گردید.

در این انفجار حداقل ۳۳ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی برداشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنت بر این جامعۀ جهانی که از یک سو افغانها را به نام های مختلف به قتل می رسانند و باز آنرا محکوم می کنند. لفظ محکومیت از ۲۰ سال به اینسو بر سر زبان ها افتیده است. داعش که وظیفۀ اصلی آن کشتن مردم است توسط همین سازمان های استخباراتی بین المللی ایجاد شده است. همچنان همۀ حملاتی که در افغانستان صورت می گیرند توسط پاکستان انجام گردیده و این کشور پروژه کشتن مردم در افغانستان را تطیبق می کند. آنها گروه داعش را مسؤل این کشتار دانسته و داعش هم مسؤلیت آنرا به عهده می گیرد. افغانها مردم جنگ نیستند. این جنگ ها و پروژه های خارجی هستند که در افغانستان تطبیق می شوند. ایران، عربستان سعودی، چین، امریکا، انگلستان و غیره کشورهایی هستند که بواسطۀ استخبارات پاکستان پروژه های خود را در افغانستان تطبیق نموده و از سال ها به این طرف خون افغانها را مثل سیل به زمین می ریزانند و افغانستان را به یک ویرانه تبدیل می کنند.

پاسخ

به نقل از خبرگزاری ایران پرس، ((دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در چهارمین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در دوشنبه، تروریسم و افراطی گرایی را از عوامل مهم ناامنی در افغانستان ذکر کرد و گفت: متاسفانه شواهد و قرائن نگران کننده ای از حضور و دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در انتقال و هدایت تروریست ها به افغانستان در دست داریم.)) این سخنان علی شمخانی از یکسو مایۀ نگرانی عمیق برای افغانها است و از سوی دیگر شک های زیادی را بوجود می آورد. من چندی پیش خبری را در سلام تایمز خواندم که در آن ایران متهم گردیده بود که از فعالیت های داعش و کشتار شیعه ها در افغانستان استفاده نموده و می خواهد که نفاق قومی را در افغانستان گسترش دهد. ایا ایران قصداً نه میخواهد که با متهم کردن کشورهای منطقه و یا هم فراتر از آن مشکل داعش را بزرگنمایی کرده و از آن منحیث یک بهانه برای مداخله در امور افغانستان استفاده کند؟ همچنین ایران اگر واقعا اسناد و شواهد محکم در مورد انتقال تروریست ها به افغانستان را دارد چرا آنرا افشا و نشر نه می کند؟ چرا میخواهد همسایه های آسیای مرکزی افغانستان را در مورد افغانستان بدبین بسازد؟ ایران در ۲۰ سال قبل بارها متهم به حمایت از طالبان و گروه های تروریستی شده است و آروزی این کشور هم بوجود آمدن یک دولت تروریستی در افغانستان بود پس امکان ندارد که یک کشور تروریست پرور در مورد گسترش فعالیت های تروریستی در افغانستان نگران باشد بلکه تنها کوشش می کند همسایه های شمالی افغانستان را بترساند و امتیازگیری کند.

پاسخ

علی شمخانی کوس فروش و پدرسوخته خودش ترورست است. سپاه انقلاب کثیف اش ترورست است، خامنه ایي پدرسګ ترورست است. ایران بدتر از اسراییل است. پاکستان بدتر از ایران است. لعنت ادارات جاسوسی ایران، پاکستان و اسراییل که دنیا را برای انسانها به جهنم تبدیل کرده است.

پاسخ

با وجود اینکه مردم از سقوط نظام مشروع افغانستان و اشغال پاکستان ناراضی بودند اما به امید اینکه امنیت نسبی در کشور تامین خواهد شد انرا قبول کردند و اقدامی را بر علیه طالبان انجام نه داده هر چیز را پذیرفتند. اما امید آمدن امنیت نسبی در میان افغان ها بر اثر موج حملات خونین که در جریان چند ماه گذشته و به خصوص ماه رمضان باعث کشته و زخمی شدن صدها افغان گردید از بین رفته است. این کار باعث خشم همه افغانها گردیده است و آنها را به وحشت انداخته است که اگر تمام افغان ها به شمول، طالبان و دموکرات ها، حکومتی ها و غیر حکومتی ها، امارتی ها و غیر امارتی ها، مردم شمالی وجنوبی متحد نشوند به زودی از بین خواهند رفت. همۀ شان در گودال ذلت و بدبختی غرق خواهند شد. همۀ شان در دام سازمان های استخباراتی کشورهای همسایه قرار گرفته و با خسارات سنگینی روبرو گردیده و به سرنوشت سایر ملت های خواب برده در تاریخ گرفتار خواهند شد.

پاسخ

در پهلوی سایر میراث های بد یک میراث بسیار خراب را که امریکا و حامیان جهانی اش در افغانستان به جا ګذاشت موجودیت بیش از ۲۰ ګروه تروریستی با اهداف دهشت افګنانه و ضد امنیت و ثبات منطقه و جهان است. امریکا و متحدین اش با ابراز نګرانی، محکومیت های بی فایده و غم شریکی لفظی نمی توانند از مسؤلیت شان شانه خالی بکنند. در حملات داعش در کابل و مزارشریف نظر به آمار غیر رسمی (چون طالبان به رسانه اجازهٔ نشر آمار واقعی را نمی دهند) بیش از ۵۰ تن کشته و به همین تعداد دیګر نیز زخمی شده اند. حالا من می خواهم سوال کنم که محکوم کردن آقای وست و خانم رینا امیری از غم و اندوه خانواده های قربانیان این حملات چی چیزی را کم خواهد کرد؟ در زمان جمهوریت هم وقتیکه یک حمله و یا انفجار صورت می ګرفت مسؤلین حکومتی به جای پذیرش مسؤلیت شان اعلامیه های محکوم کردن را که از قبل آماده کرده بودند نشر می کردند و فکر می کردند که به این وسیله تروریزم شکست خواهد خورد؛ اما تروریزم نه تنها اینکه شکست نخورد بلکه به کمک استخبارات پاکستان جمهوریت را سقوط داد. حالا هم مسؤلین امریکایی همین رویه را پیش ګرفته اند و من میترسم که مسؤلین امریکایی در محکومیت این حملات به اندازهٔ مصروف شوند تا اینکه داعش کابل را تصرف کند.

پاسخ

شمار زیادی از آگاهان غربی بر این باور هستند که داعش گروهی است که توسط سازمان های بین المللی استخباراتی بوجود آمده و این پروژه توسط سازمان استخبارات پاکستان تطبیق می گردد. سازمان های نظامی و استخباراتی پاکستان در مقابل پول، پروژه های عربستان سعودی، انگلستان، چین و سایر کشورهای بزرگ و قدرتمند را در افغانستان و منطقه تطبیق می کنند. این اولاد نامشروع انگلیس ها (پاکستان) چهل و پنج سال پیش گروه های جهادی را برای نابودی افغانستان تشکیل نموده و این پروژه را تا زمانی در ادارۀ خود داشت که کابل را به یک خرابه و ویرانه تبدیل ساختند. آنها به دستور انگلستان و با کمک مالی عربستان سعودی، پروژۀ ایجاد طالبان در افغانستان را در دست گرفته و بوسیلۀ آن افغانستان را به قرون وسطی بازگرداندند. پروژۀ مشترک عربستان سعودی و انگلستان به هدف کشتن شیعیان و شعله ور کرد ساختن آتش جنگ در بین شیعیان و سنی ها در افغانستان پلان شده است. آنها این کارها را با استفاده از نام اسلام انجام داده و باعث بدنامی دین اسلام می شوند.

پاسخ