امنیت

کشته شدن طراح شاخۀ خراسان داعش در پشاور پلان های هستۀ داعش را تضعیف می کند

گزارش از زرک خان

مامورین پولیس یک روز بعد از حملۀ انتحاری در پیشاور، که به تاریخ ۱۴ ماه حوت بوقوع پیوست، در حالی مشغول نگهبانی هستند که مردم عزادار در حال ورود به مراسم جنازۀ قربانیان انفجار هستند.

مامورین پولیس یک روز بعد از حملۀ انتحاری در پیشاور، که به تاریخ ۱۴ ماه حوت بوقوع پیوست، در حالی مشغول نگهبانی هستند که مردم عزادار در حال ورود به مراسم جنازۀ قربانیان انفجار هستند.

اسلام آباد -- مقامات پاکستانی می گویند که اخیراٌ کشته شدن یکی از فرماندهان شاخۀ خراسان گروه داعش ضربۀ بزرگی را به این گروه وارد کرده است.

به گفتۀ مقامات بخش مبارزه با تروریزم (سی تی دی)، بخش مبارزه با تروریزم ایالت خیبر پختونخوا به تاریخ ۲۴ ماه ثور، بر اساس معلومات استخباراتی، حسن شاه یکی از فرمانداهان شاخۀ خراسان گروه داعش را همراه با یک فردی که میخواست حملۀ انتحاری را انجام دهد در جریان یک عملیات در منطقۀ پشتخرۀ پشاور به قتل رسانید.

یک مقام ریاست مبارزه با تروریزم به شرط ناشناس ماندن هویت اش گفت، شاه ۲۸ ساله در ماه حوت سال گذشته یک حملۀ انتحاری بر یک مسجد در پشاور را برنامه ریزی کرد که باعث کشته شدن ۶۵ نمازگزار شد، وی همچنان یک شبکۀ شاخۀ خراسان گروه داعش را رهبری می کرد.

به گفتۀ این مقام، شاه به دلیل فعالیت های او در منطقه، در شمارۀ اخیر هفته نامۀ مرکزی گروه داعش معرفی شد، که نشان دهندۀ اهمیت نسبی او در ساختار سازمانی داعشی است.

وی افزود، شاه قبل از پیوستن به داعش، با تحریک ممنوعۀ طالبان پاکستان (تی تی پی) در ارتباط بود.

رهبران ارشد گروه داعش در ماه سرطان سال ۱۳۹۳ شاخۀ خراسان خود را برای پاکستان و افغانستان تشکیل دادند.

رئیس احمد، یک پژوهشگر که گروه های شبه نظامی در پاکستان و افغانستان را از نزدیک نظارت می کند و در کراچی سکونت دارد گفت، داعش خراسان تعداد زیادی از اعضای سابق تحریک طالبان پاکستان ولشکر جنگوی (ایل ای جی) را با خود دارد.

احمد گفت، «باوجود اینکه شمار زیادی از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان وابستگی شان را به شاخۀ خراسان گروه داعش قطع کرده اند، اما تعداد زیادی از ولسوالی های باجور، اورکزی و پشاور و گروپ های لشکر جنگوی تا حالا هم به این گروه تروریستی فراملی در ارتباط هستند.»

بعد از سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد سال گذشته، هشدارهای وجود داشته است که امکان دارد افغانستان به محل استخدام و منطقه صحنه سازی جنگجویان تبدیل شود.

به گفتۀ مقام های ریاست مبارزه با تروریزم (سی تی دی) بمب گذاری انتحاری احتمالی که یکجا با شاه کشته شد، یک تبعۀ افغان دارای میلیت تاجک بود.

بمب گذار انتحاری که مسؤل حملۀ ماه حوت در پشاور بود نیز یک تبعۀ افغان بود که در حدود ۳۰ سال داشت و ده ها سال پیش به پاکستان رفته بود.

عملیات سرکوب جریان دارد

مقامات پاکستان به عنوان بخشی از تلاش برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی احتمالی به تعقیب فروپاشی حکومت قبلی در کشور همسایۀ افغانستان در ماه اسد سال گذشته، شاخۀ خراسان گروه داعش را به گونۀ دوامدار در این کشور به ویژه در ایالت خبر پختنونخوا سرکوب می کند.

ریاست مبارزه با تروریزم ایالت خیبر پختونخوا به تاریخ ۱۴ماه حوت، سه جنگجوی شاخۀ خراسان گروه داعش را در جریان یک عملیات استخباراتی در منطقۀ جمرود در منطقۀ خیبر مربوط پاکستان که با ولایت ننگرهار افغانستان هم سرحد است کشتند.

پولیس گفت، کشته شدگان در جریان دو سال گذشته در شماری از حملات تروریستی به شمول کشتن دو رهبر مذهبی، شیخ عبدالحمید و قاری شیخ محمد و یک تاجر سک دست داشتند.

قبل از این، مقامات پاکستانی به تاریخ ۸ جدی سال گذشته اعلام کردند که مجریان قانون پنج گروه اصلی شاخۀ خراسان گروه داعش را در جریان سال ۱۴۰۰ در ایالت خیبر پختونخوا از بین برده اند.

در آن زمان، جاوید اقبال یکی از مقام های ارشد ریاست مبارزه با تروریزم در پشاور گفت، این گروه ها شامل ۳ گروه در منطقۀ پشاور و دو گروه در بخش بنو بودند.

در یک عملیات دیگر در مستونگ در ماه سنبلۀ سال گذشته، نیروهای امنیتی ممتاز احمد، مشهور به پهلوان فرماندۀ شاخۀ خراسان داعش را به قتل رسانید. وی طراح یک بمب گذاری بر یک گردهمایی انتخاباتی در سال ۱۳۹۷ بود که بر اثر آن ۱۵۰ نفر کشته و صدهای تن دیگر زخمی شدند.

این سرکوب همزمان با حملات اخیری صورت می گیرد که شاخۀ خراسان گروه داعش مسؤلیت آن را بر عهده گرفته است.

شاخۀ خراسان داعش به تاریخ ۲۵ ماه ثور مسؤلیت کشتن دو تاجر سِک در پشاور را برعهده گرفت.

دو مهاجم موترسایکل سوار به سوی قربانیان، هر یک کانوالجیت سینگ ۴۲ ساله و رنجیت سینگ ۳۸ ساله که صاحب دوکان های عطاری در بازار بودند تیراندازی کردند.

شاخۀ خراسان گروه داعش همچنان ادعا کرد که مفتی بشیر محمدجان، یک عالم دینی مربوط حزب مذهبی جمیعت علمای اسلام (ف) را به تاریخ ۶ ثور در منطقۀ مامومند منطقۀ باجور به قتل رسانیده است.

همچنان شاخۀ خراسان گروه داعش در ماه حوت گفت که بر یک کاروان نظامی در منطقۀ سیبی در ایالت بلوچستان حمله کرده و هفت پرسونل نظامی را به قتل رسانیده است.

شاخۀ خراسان گروه داعش با هدف قرار دادن اقلیت های مسلمان مانند شیعیان و صوفیان، به دنبال دامن زدن به درگیری های فرقه ای در پاکستان بوده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام تایمز چرا هر روز با نشر خبرها از فعالیت های داعش مارا بیشتر نګران می سازد؟ نګرانی های دیګر ما کم است؟ همه می دانند که داعش در افغانستان وجود دارد و می خواهد تمام منطقه را به شمول پاکستان و کشور های آسیای میانه نا امن سازد. پس بګذارید به هدف خود برسد دنیا هم کاری کرده نمی تواند. ما توقوع داریم که سلام تایمز بدون داعش هم خبرهای را نشر کند. سلام تایمز در مورد جنګ اوکراین اصلا خبری را نشر نمی کند. در مورد فعالیت های اقتصادی مخرب چین که روز به روز باعث بیشتر شدن مشکلات اقلیمی می شود اشاره نمی کند. در مورد فعالیت حکومت و کمپنی های غاصب چین در معادن افغانستان هیچ چیزی نمی نویسد. لطفا به جای نشر اخبار ګروهک داعش سایر خبر های بین المللی را که تاثیر آن بر افغانستان به مراتب بیشتر از داعش است خبر نشر کنید. در مورد افغانستان هم شما بیشتر از ولایات هرات و ولایات شمالی ګزارش میدهید و ولایات جنوبی و پشتون نشین را اصلا مورد پوشش قرار نمی دهید. لطفا پالیسی مخرب تانرا تغیر دهید.

پاسخ

خوب است که پاکستان در مورد فعالیت های جنجالی ملیشه ها و جنگجویان در خاک خود بداند و درک کند که آموزش تروریست ها، دادن پناهگاه ها و فراهم سازی زمینۀ دریافت آموزش به آنها و بعدا فرستادن آنها به کشورهای دیگر برای اهداف تروریستی مانند شیر دادن به چوچه های مار است. در جریان ۲۰ سال گذشته، دولت افغانستان بارها به همکاران بین المللی خود در مورد حضور تروریست ها در خاک پاکستان شکایت کرده است. با آن هم، جامعه جهانی با وجود دانستن هر چیز، هیچگونه اقدام جدی را علیه پاکستان انجام نداده. در نتیجه جامعه جهانی افغانستان را به گونۀ غیرمسئولانه به پاکستان و طالبان تروریست رها نمود. آنها می دانستند که با سقوط جمهوریت، طالبان و سایر تروریست ها به قدرت می رسند و داعش هم فعالیت های خود را شدت خواهد بخشید، اما باز هم این کار را کردند. چرا؟ زیرا امکان دارد که بازی های دیگری به خصوص برای گسترش هرج و مرج در داخل پاکستان روی دست باشند.

پاسخ

من فکر می کنم داعش در حقیقت همان استخبارات دشمنان افغانستان است . دشمنان افغانستان که نمی توانند مستقیما بیایند و بگویند ما با شما دشمنیم و امروز فلان جا را منفجر می کنیم ، در نتیجه به صورت غیر مستقیم از طریق داعش این کار را انجام می دهند حالا کولابی هایی همچون احمد مسعود و امرالله صالح این نقش را برای استخبارات دشمنان افغانستان به عهده گرفته اند و به عنوان سرباز نیابتی انها به اسم داعش حملات و انفجارات تروریستی را علیه مردم افغانستان انجام می دهند

پاسخ

من خوشحال هستم که بلاخره روزی فرا رسید که پاکستان در خاک خودش از موجودیت عناصر آشوبگر احساس خطر می کند. تا اکنون اگر مزاحمت های امنیتی توسط گروه های مختلف برای اخلال امنیت پاکستان انجام می شد همه اش صرف یک تمثیل بود تا نشان دهد که پاکستان هم قربانی تروریزم است. اما حالا قضیه تقریبا متفاوت است. آتش جهاد و بنیادگرایی مذهبی را که پاکستان برای ویران کردن افغانستان بر افروخته بود حالا آهسته آهسته دامن پاکستان را خواهد گرفت. پاکستانی ها درد و رنج افغان های را تجربه خواهند کرد که از نیم قرن بدینسو در آتشی می سوزند که پاکستان آنرا بر افروخته است. من مطمین هستم که اگر امروز نه باشد فردا و یا پس فردا یا ۱۰ سال بعد پاکستان حتما به یک ویرانه مثل افغانستان تبدیل خواهد شد. ما که خودما چیزی برای از دست دادن نداریم اما بگذارید پاکستان هم مثل افغانستان ویران، فقیر و محتاج دیگران شود.

پاسخ