امنیت

حملات داعش باشندگان ولایات شمالی افغانستان را نگران ساخته است

گزارش از محمد قاسم

یک مرد زخمی شدۀ افغان پس از زخم برداشتن در حملۀ داعش بالای یک مسجد شیعیان بنام مسجد سه دوکان در مزارشریف به تاریخ اول ماه ثور در یک شفاخانه تداوی می شود. [ای اف پی]

یک مرد زخمی شدۀ افغان پس از زخم برداشتن در حملۀ داعش بالای یک مسجد شیعیان بنام مسجد سه دوکان در مزارشریف به تاریخ اول ماه ثور در یک شفاخانه تداوی می شود. [ای اف پی]

کندز -- باشندگان ولایات بلخ، کندز، تخار و بدخشان نگرانی خود را در مورد افزایش حملات گروه داعش در امتداد سرحدات افغانستان با تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان ابراز نمودند.

در جریان ۹ ماه گذشته شاخۀ خراسان گروه داعش چندین حملۀ مرگبار را در سراسر کشور انجام داده که باعث کشته و زخمی شدن ده ها تن گردیده است.

در ماه های اخیر، شاخۀ خراسان داعش مسؤلیت انجام حملات راکتی بر تاجکستان و ازبکستان و انفجار بمب های راکه مساجد، مکاتب و مینی بس ها را هدف قرار داده است بر عهده گرفته است.

در تازه ترین ادعا، داعش با نشر یک پُست در تلگرام اعلام کرد که ۷ موشک را بر یک پایگاه نظامی تاجکستان در آن طرف سرحد خواجه غار ولایت تخار شلیک کرده است.

ربیع الله محتشم یک فعال جامعۀ مدنی در ولایت کندز گفت، شاخۀ خراسان داعش با استفاده از خلای قدرت بوجود آمده در افغانستان تحرکات خودرا در سراسر این کشور افزایش داده است.

وی گفت، «حوادث اخیر در کابل، بلخ، ننگرهار و سایر بخش های این کشور نشان دهندۀ موج تازه از خشونت در افغانستان است.»

وی اظهار داشت «دولت فعلی باید جلو این کار را بگیرد.»

محتشم گفت، «معلومات ما نشان میدهد که مردان نقاب پوش در بخش های از ولایت کندز حضور دارند.»

وی افزود، «داعش به گونۀ فعال در ولایات شمالی کشور مشغول استخدام است و اگر جلو آنها گرفته نشود به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهند شد.»

داعش بر هیچ کس رحم نه می کند

محمد رحیم رحیمی باشندۀ ولایت کندز گفت، «متأسفانه داعش این بار به خون ما تشنه است، آنها به هیچ کس رحم نه می کنند.»

وی گفت، «داعش با گذشت هر روز در تلاش است تا صفوف خود را در افغانستان تقویت کند. متاسفانه هیچ پلانی برای متوقف ساختن فعالیت های این گروه در کشور وجود ندارد.»

رحیمی گفت، جامعۀ جهانی نباید تهدید داعش در افغانستان را عادی تلقی کند و باید با تلاش های مشترک منطقوی و بین المللی جلو گسترش فعالیت داعش را بگیرد.

حملات این گروه تروریستی با محکومیت گسترده توسط افغان ها مواجه شده است.

به تاریخ ۲ ماه ثور، صدها تن از باشندگان مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، یک روز پس از بمبگذاری در مسجد سه دوکان شیعیان که باعث کشته شدن ۱۲ نفر گردید تجمع کردند.

شاخۀ خراسان داعش مسؤلیت این حمله را برعهده گرفت.

عزاداران با محکوم کردن این بمب گذاری نسبت به ادامۀ حملات داعش ابراز نگرانی کردند.

سیدقربان رضایی یک باشندۀ مزارشریف گفت، کشتن مردم بیگناه به خصوص در جریان ماه مبارک رمضان یک جنایت برعلیه بشریت است.

وی افزود، هر گروهی که مرتکب قتل عام مسلمانان گردد، از آموزه های اسلام آگاهی ندارد.

رضایی گفت، «حملات اخیر این گروه خونخوار صدها خانواده را در غم از دست دادن عزیزان شان عزادار ساخته است. آنها فرزندان را یتیم و زنان را بیوه کرده اند وفرزندان را از والدین شان گرفتند.»

وی گفت، هر خانواده شاهد کشته و یا زخمی شدن دو یا سه عضو خود بوده است.

رضایی گفت، «عاملین این جنایت ها در جهنم خواهند سوخت.»

قمبرعلی حسینی یک تن از اقارب یکی از قربانیان این بمبگذاری گفت، داعش دشمن همۀ افغان ها است.

جامعه هزاره که ۱۰ - ۲۰٪ از نفوس ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می دهد، مدت ها است که هدف فعالیت های تروریستی که بیشتر شان توسط داعش انجام یافته قرار داشته است.

وی گفت، «داعش به هیچ کس رحم نمی کند. این گروه از ریختن خون مردم لذت می برد.»

وی گفت، «هدف داعش نابودی و کشتن افغان ها است، زیرا نمی خواهد که افغانها در صلح ورفاه زندگی کنند.»

وی ادامه داد، افغان ها باید بسیج گردیده و آمادۀ قیام برعلیه این گروه تروریستی باشند. در غیر آن همۀ اقوام کشور با مرگ تدریجی در افغانستان روبرو خواهند شد.

تهدیدهای رو به رشد

عزیزالله ایوبی یک تحلیلگر امور نظامی در ولایت بدخشان گفت، شاخۀ خراسان داعش عملیات خود را در سراسر کشور گسترش داده و حالا ثبات سایر کشورهای منطقه را نیز تهدید می کند.

وی گفت، «داعش از وضعیت وخیم افغانها سوءاستفاده کرده و آنها را تشویق می کند تا با صفوف داعش یکجا شوند

وی اظهار داشت، «فقر و بیکاری روز افزون در کشور فرصتی خوبی را برای داعش فراهم ساخته است، زیرا آنها جوانان را استخدام می کنند و برایشان معاش ماهوار میدهند.»

فاطمه سکندری یک فعال جامعۀ مدنی درولایت تخار گفت، تا وقتیکه یک قوای مجهر جهت شکست دادن داعش در افغانستان ایجاد نشود، این گروه به تصرف مناطق بیشتر ادامه خواهد داد.

وی گفت، «ایجاد یک نیروی مجهز در کشور برای شکست دادن داعش بسیار مهم است، در غیر آن، این گروه تروریستی همه روزه مردم بیگناه را به قتل خواهد رساند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش نگرانی روبه افزایش هر افغانستان است و ما میترسیم یک روزی خواهد آمد که داعش نیز مانند طالبان کابل را تصرف کنند و حکومت خودشان را تاسیس نمایند و دنیا هم به یک نام و به دیگه نام همرای شان همکار باشد. آنگونه که ۲۰ سال پیش طالب تروریست تلقی می شد اما امروز امور یک کشور برایش سپرده شده است و دیپلومات های غربی هر روز به دیدن شان به کابل می آیند روزی خواهد آمد که دیپلومات های همین کشور ها با رهبران داعش نیز عین رویه را در پیش گیرند. خداوند آن روز را سر ما نه بیند اما با توجه به ضدیت و جهالت طالبان که از هرگونه تعامل با جامعۀ جهانی پرهیز می کنند و در داخل کشور نیز با وضع محدودیت ها و مداخله در امور شخصی مردم، صبر مردم را لبریز ساخته است تکرار همچو سناریو ناممکن نیست.

پاسخ

میخواستم یک به نقطهٔ دیګر نیز در مورد ارقامیکه شما در ګزارش تان ارایه می کنید اشاره کنم. در ګزارش های شما این چندین مرتبه است که میبینم که شما تعداد هزاره ها را ۱۰ الی ۲۰ درصد میګویید درحالیکه نظر به ارقام رسمی این رقم واقعیت ندارد. هزاره ها در هیچ ولایت کشور اکثریت ندارند حتی در بامیان نیز بیش از نیمی از ولسوالی های آن مربوط اقوام پشتون و تاجک می ګردد. بلی در بارهٔ تعداد شیعه ها ګفته می شود که تعداد شان نزدیک به ۲۰ درصد نفوس کشور را تشکیل می دهد اما باید ګفت که تمام هزاره ها شیعه نیستند و تمام شیعه ها هزاره نیستند.

پاسخ

این هنوز آغاز یک روند وحشتناک است مردم ولایات شمالی و به صورت کل مردم تمام افغانستان باید منتظر خشونت های بیش از حد باشند. من با این نظر تحلیلګران موافق هستم که وضعیت مبهم و خلای امنیتی باعث شده است تا داعش با سرعت بیشتر سربازګیری کند و همچنان حملات قوی و مرګباری را در سراسر کشور انجام دهد. با توجه به حماقت طالبان امکان اینکه دولت طالبان به رسمیت شناخته شود وجود ندارد و این مسله من را بیشتر نګران ساخته است زیرا تا وقتیکه دولت افغانستان توسط کشور های دنیا بخصوص کشور های غربی به رسمیت شناخته نه شود امکان اینکه یک اردوی قوی در افغانستان ساخته شود وجود ندارد. همچنان فکر نه میکنم که همآهنګی مشترک در راستای مبارزه با داعش در بین طالبان و کشورهای جهانی بوجود بیاید. پس منتظر وحشت ها و کشتار دیګر خواهیم ماند.

پاسخ

من به پالیسی کثیف شما حیران هستم. پاکستان سالها است که بر ولایات کنر، پکتیا و ننگرها حملات موشکی انجام می دهد و سالها است که اکثریت مناطق پشتون نشین در آتش شعله های جنگ می سوزند. با این حال، شما حتی یک خبر را هم آن گونه که از مناطق هزاره نشین نشر می کنید، از مناطق پشتون نشین نشر نه کرده اید. شما رسانه ها مسئول ایجاد اختلاف بین اقوام در افغانستان هستید.

پاسخ

این تعجب آور است! هزاره ها از کجا ۲۰ فیصد شدند؟ اگر هزاره ها ۲۰ فیصد باشند پس تاجک ها چند فیصد هستند؟ ازبک ها چند فیصد هستند؟ و پشتون ها چند فیصد هستند که در سرشماری های قبلی ۷۰ فیصد نشان داده شده اند؟ حرف های بی منطق را نشر نه کنید. تشکر

پاسخ