امنیت

هدف حملات تروریستی دامن زدن به اختلافات قومی و فرقه ای در افغانستان است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مردی که در یک انفجار در ولسوالی امام صاحب، ولایت کندز زخمی شده بود، به تاریخ ۲ ثور در یک شفاخانه در قندوز تداوی می شود. [ای اف پی]

مردی که در یک انفجار در ولسوالی امام صاحب، ولایت کندز زخمی شده بود، به تاریخ ۲ ثور در یک شفاخانه در قندوز تداوی می شود. [ای اف پی]

کابل -- ناظران هشدار می دهند که حملات اخیر در سراسر افغانستان، که مسئولیت برخی از آنها را داعش بر عهده گرفته است، احتمالاً عواقب ویرانگری برای افغان ها خواهد داشت.

روز جمعه (۲ ثور)، یک روز پس از یک حمله مرگبار در مزارشریف که مسؤلیت آنرا داعش بر عهده گرفت، بمبی در مسجد صوفیان سنی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز در هنگام نماز منفجر شد که در نتیجه آن حداقل ۳۳ نفر کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

مقامات افغان گفتند که در میان کشته شدگان و مجروحان کودکان نیز هستند.

هیچ کس مسئولیت حمله قندوز را بر عهده نگرفته است، اما این حمله دارای نشانه های حملات مشابهی است که توسط داعش انجام شده است.

یک مقام استخباراتی که نخواست نامش فاش شود گفت که انفجار قندوز ناشی از یک بمب بوده است، اما نحوه انفجار آن مشخص نیست.

یک خبرنگار ای اف پی سوراخ های بزرگی را در دیوارهای مسجد مولوی سیکندر صوفی، مسجدی که روز جمعه هدف قرار گرفت، مشاهده کرد.

یک طرف مسجد ویران شد.

گروه های شورشی مانند داعش نفرت عمیقی نسبت به صوفیانی دارند که آنها را مرتد می دانند.

محمد عیسی، یک دوکاندار که در انتقال قربانیان به شفاخانه منطقه کمک می کرد، به ای اف پی گفت، منظره مسجد وحشتناک بود. همه نمازگزاران داخل مسجد یا زخمی شدند یا کشته شدند.»

یکی دیگر از اهالی منطقه گفت، «من ۲۰ الی ۳۰ جسد را دیدم.»

بستگان قربانیان برای جستجوی عزیزان خود در بیمارستان محلی حاضر شدند.

مردی فریاد زد، «پسرم شهید شد» در حالی که زنی به همراه چهار فرزندش به دنبال شوهرش می گشتند.

یک نرس از طریق تلیفون به ای اف پی گفت که ۳۰ تا ۴۰ زخمی برای تداوی زخم هایشان بستری شده اند.

یکی از دکتران شفاخانه ولایتی به ای اف پی گفت، «جراحات پارچه ها... نشان می دهد که ناشی از انفجار بمب بوده است.»

شکاف فرقه ای

عمر نهضت، تحلیلگر مسایل سیاسی مقیم کابل گفت، «تداوم و افزایش این گونه حملات و انفجارها عواقب وخیم و خطرناکی خواهد داشت و افغانستان را بیش از گذشته ناامن و بی ثبات خواهد کرد».

وی گفت، «پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، متأسفانه استخدام گروه های مختلف تروریستی به ویژه داعش افزایش یافته است

نامبرده افزود، «حملات به مسجد مزارشریف و ولایت قندوز نمونه هایی از افزایش حضور داعش در کشور است.»

نهضت گفت، «چنین حملاتی کشور را به سمت جنگ داخلی و حتی تجزیه سوق خواهد داد.»

مقصود حسن زاده، یکی دیگر از تحلیلگران مسائل سیاسی در کابل گفت که حضور داعش در افغانستان می تواند امنیت جهانی را تهدید کند.

او گفت، «بسیار واضح است که این نوع حملات و انفجارها زنگ خطری برای افغانستان است. آنها یک بار دیگر ناامنی را در سراسر کشور گسترش خواهند داد که منجر به افزایش فقر نیز خواهد شد.»

وی گفت: «اگر وضعیت امنیتی به همین منوال ادامه یابد و چنین انفجارهایی رخ دهد، زمینه برای رشد سایر گروه های تروریستی و افراطی و همچنین تنش های قومی و مذهبی در افغانستان فراهم می شود.»

حسن زاده گفت، «هدف گیری سیستماتیک شیعیان نسل کشی و جنایت علیه بشریت تلقی می شود و حمله به مسجد سنی ها در کندز نشان می دهد که دشمنان افغانستان برای تعمیق شکاف های قومی و مذهبی بین افغان ها توطئه می کنند.»

محمد هجرت، ۲۳ ساله، باشنده کابل گفت که دشمنان افغانستان بر اقوام و فرقه های خاص حمله می کنند تا جنگ های قومی و فرقه ای را در افغانستان آغاز کنند و آنها بتوانند به اهداف مخرب خود دست یابند.

هجرت گفت، «کشتار دانش آموزان، نمازگزاران و غیرنظامیان در هیچ دینی جایز نیست و ما افغان ها آن را محکوم می کنیم. داعش یا هر گروه دیگری که زندگی غیرنظامیان بی گناه را از بین می برد، نه مسلمان است و نه افغان.»

[حمزه از کابل در تهیه کردن این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر می رسد که بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یک بازی دیگری شروع خواهد شد. این بار گروه داعش سعی می کند تا فعالیت های تروریستی خود را در افغانستان و خارج از آن شدت ببخشد. بیکاری مردم، برنامه های سازمان های استخباراتی بین المللی و تزریق پول های بی حساب زمینه را برای گسترش گروه داعش در افغانستان مساعد کرده است. دولت طالبان در ابتدا باید به دنبال مشروعیت داخلی و بین المللی برای جلب کمک های بین المللی و نجات مردم از بیکاری باشد. بعد از آن ضرور است تا طالبان در مشوره با شرکای بین المللی، گام جدی را برای شکست داعش بردارند.

پاسخ

چگونه این مطلب که دربارۀ جراحت و کشتار انسان ها نوشته شده است خوش آدم بیاید؟ تحریک و گسترش افراطیت مذهبی در افغانستان دارای ابعاد داخلی و خارجی است. عربستان سعودی و ایران در تلاش ایجاد تفرقه در بین جوامع مذهبی افغانستان هستند. تمامی این کشتار توسط استخبارات پاکستان انجام می شود و جهان نیز کشتار افغان ها را که مانند گوسفند کشته می شوند تماشا می کند.

پاسخ