تروریسم

شاخۀ خراسان داعش ادعا کرد که حملۀ راکتی را از خاک افغانستان بر ازبکستان انجام داده است

گزارش از سلام تایمز

در تصویری که به عنوان بخشی از ادعای حملۀ تاریخ ۲۹ حمل داعش بر ازبکستان منتشر گردیده است، یکی از اعضای داعش در کنار خمپاره ها نشان دیده می شود. [آرشیف]

در تصویری که به عنوان بخشی از ادعای حملۀ تاریخ ۲۹ حمل داعش بر ازبکستان منتشر گردیده است، یکی از اعضای داعش در کنار خمپاره ها نشان دیده می شود. [آرشیف]

شاخۀ خراسان داعش به روز دو شنبه (۲۹ حمل) ادعا کرد که حملۀ راکتی بر ازبکستان از کشور همسایۀ آن افغانستان و از نخستین نوع این گونه موشک پراکنی بر علیه این کشور آسیای مرکزی کار این گروه بوده است.

داعش گفت، این گروه ۱۰ راکت از نوع کاتیوشا را به سوی نیروهای ازبک مستقر در شهر سرحدی ترمذ در جنوب ازبکستان شلیک کرد و اضافه نمود که این حمله به تعقیب پیام صوتی یک سخنگوی داعش صورت گرفت.

به تاریخ ۲۸حمل، داعش از همۀ جنگوجیان اش در سراسر جهان خواست تا حملات «بزرگ و دردناک» را جهت هدف قرار دادن مقامات و سربازان انجام دهند.

شیرزاد اسدوف، سخنگوی شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، وقوع هرگونه اتفاق را رد کرده و گفت، هیچ نوع حرکتی در مرز ازبکستان و افغانستان گزارش نشده است.

یک عکسی که از یک ویدیوی داعش گرفته شده است، لحظۀ شلیک اولین راکت کاتیوشا را نشان می دهد. [آرشیف]

یک عکسی که از یک ویدیوی داعش گرفته شده است، لحظۀ شلیک اولین راکت کاتیوشا را نشان می دهد. [آرشیف]

وزارت دفاع ازبکستان نیز وقوع یک چنین رویدادی را تکذیب کرد.

در عین حال، داعش عکس ها و ویدیوها از این حادثه را ارایه کرده و مقامات در افغانستان گفتند که نیروهای شان سه نفر را در بندر حیرتان در ارتباط با این «حملۀ ناکام» دستگیر کردند.

تهدید رو به رشد

حملات اخیر شاخه خراسان داعش در وضعیت مبهم سیاسی و اقتصادی در افغانستان، این نگرانی را بوجود آورده است که این گروه کمپاین استخدام افراد جدید را گسترش می دهد و باعث ایجاد مشکل جدی به منطقه می شود.

به اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، از ماه اسد گذشته تا کنون حدود ۴۰۰ فرد ملکی در حملات مختلف کشته شده اند که اکثریت این حملات توسط داعش صورت گرفته است.

عبدالبصیر سالنگی تحلیلگر امور نظامی و والی پيشین ولایات فراه وپروان که اکنون در ترکیه زندگی میکند گفت، «داعش حالا به یک تهدید واقعی و بی سابقه در افغانستان مبدل شده است.»

وی گفت، «اگر کشورهای همسایه، منطقه و فراتر از آن به حمایت داعش ادامه دهد؛ این گروه بالاخره به یک خطر بزرگ مبدل خواهد شد که آنگاه از بین بردن آن سخت خواهد بود.»

محمد نعیم غیور یک تحلیلگر امور نظامی در هرات گفت، گروه داعش برای افزایش سریع تعداد جنگجویان خود در سراسر افغانستان از خلاء قدرت فعلی در این کشور به عنوان یک فرصتی استفاده می کند.

غیور گفت، «تعداد فزاینده حملاتی که توسط گروه داعش در ماه ‌های اخیر انجام شده اند، نشان می ‌دهد که این گروه تروریستی نه تنها خودش را تقویت کرده، بلکه برای به چالش کشیدن امنیت افغانستان ظرفیت خود را بلند برده است.»

روسیه تهدید را ایجاد میکند

نگرانی های پشت پرده در مورد اینکه این گونه فعالیت های تروریستی چی معنای را برای آسیای مرکزی می تواند داشته باشد، درحال افزایش است.

تعدادی از تحلیلگران افغان می گویند که روسیه قصدا تهدید داعش را جهت استحکام بخشیدن تسلط خود بر کشور های منطقه بزرگنمایی میکند.

سه کشور همسایۀ افغانستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان، جمهوریت های شوروی سابق هستند که تا اکنون تحت نفوذ مسکو هستند اما در سال های اخیر تلاش کرده اند تا از دایرۀ نفوذ کرملین خارج شوند.

این حرکت به سوی خودمختاری، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و متحدانش را نگران کرده است وبه گفتۀ ناظران حوادث اخیر نشان می دهد که روس ها چگونه تلاش می کنند تا این کشورها را به آغوش خود بازگردانند.

در ماه میزان گذشته، پوتین در یک نشست مجازی کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی آی ایس) گفت، استخبارات روسیه روشن ساخته است که در حدود ۲۰۰۰ جنگجوی داعش در شمال افغانستان متمرکز شده اند و امکان دارد که کشورهای همسایه را از طریق «گسترش مستقیم» بی ثبات سازند.

لطیف نظری یک تحلیلگر امور بین المللی مقیم کابل در واکنش به اظهارات پوتین گفت، هیچ سازمان استخباراتی این گونه حضور متمرکز داعش را پیش بینی نه کرده است و با بزرگنمایی داعش در مرزهای شمالی افغانستان، روسیه تلاش میکند تا نفوذ سیاسی و امنیتی خود را بر کشورهای منطقه افزایش دهد تا همۀ آنها را تحت نفوذ خود در آورد.

در ماه حوت گذشته، سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه موضع رهبر خود را تکرار کرد.

بنابر به گزارش رویترز، لاوروف گفت، « پلان های داعش و حمایت کنندگان آن برای بی ثبات ساختن کشورهای آسیای مرکزی و انتقال بی ثباتی به روسیه مایۀ نگرانی خاص است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این هنوز آغاز فاجعه است و کشور های همسایهٔ افغانستان بعد از این شاهد حملات بیشتری خواهمد بود. من با این نظر زیاد موافق نیستم که ګویا روسیه تهدید داعش را غرض نګهداشتن جمهوری های آسیای میانه در آغوش خود بزرګ جلوه میدهد. شاید از آن استفادهٔ ابزاری و تبلیغاتی کند اما این به هیچ وجه به این منعی نیست که تهدید داعش وجود ندارد و یا هم اګر وجود دارد آن قدر جدی نیست. کشور های همسایهٔ افغانستان برای منافع خود شان در مقابل نظام جمهوری با طالبان همراه شدند. آنها فکر می کردند که این ګونه خواهند توانست به اهداف شان در افغانستان دست پیدا کنند اما حالا با نتایج معکوس روبرو خواهند شد. چاه کن خودش در چاه است.

پاسخ