تروریسم

تهدید فزاینده حملات داعش در میان افغان ها ترس ایجاد کرده است

گزارش از عمر

حملات اخیر که از سوی گروه داعش در افغانستان انجام شده اند، فصل جدیدی از خونریزی و ترس را در میان افغان ‌ها باز کرده است. گروه داعش مسؤلیت جاگذاری دو حلقه ماین زمینی در یک میدان بازی در قسمت غرب شهر هرات را برعهده گرفت که به تاریخ ۱۲حمل منجر به کشته شدن چهار فرد ملکی و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر شدند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- حملات تازه ای که از سوی گروه داعش در افغانستان انجام شده اند، فصل جدیدی از خونریزی و ترس را در میان افغان ‌ها باز کرده است.

در آخرین حمله، گروه داعش مسؤلیت جاگذاری دو حلقه ماین زمینی در یک میدان بازی در قسمت غرب شهر هرات را بر عهده گرفت که بر اثر آن چهار فرد ملکی کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

این انفجارها به شام روز جمعه گذشته (۱۲حمل) زمانی رخ دادند که مردم ملکی محلی به شمول تعدادی از کودکان و باشندگان بزرگسال در یک میدان بازی یک منطقه رهایشی در ناحیه نهم شهر هرات تجمع کرده بودند.

در اواخر سال گذشته به تاریخ ۲ دلو، هفت فرد ملکی بر اثر برخورد موتر آنها با یک ماینی کشته شدند که در قسمت غربی شهر هرات جاگذاری شده بود.

باشندگان هرات به تاریخ ۱۳حمل یک روز پس از کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر، از محل دو انفجار بازدید می کنند. [عمران/سلام تایمز]

باشندگان هرات به تاریخ ۱۳حمل یک روز پس از کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر، از محل دو انفجار بازدید می کنند. [عمران/سلام تایمز]

یک مرد بزرگسال به تاریخ ۱۲حمل در شفاخانه حوزوی هرات دیده می شود که به همان روز در یک انفجار بمب در یک میدان بازی در شهر هرات زخمی شده بود. [عمران/سلام تایمز]

یک مرد بزرگسال به تاریخ ۱۲حمل در شفاخانه حوزوی هرات دیده می شود که به همان روز در یک انفجار بمب در یک میدان بازی در شهر هرات زخمی شده بود. [عمران/سلام تایمز]

هر دو انفجار در یک محله شیعه نشین رخ دادند و تمام قربانیان اعضای یک جامعه بودند.

حسین علی رضایی پدر یکی از قربانیان حمله هفته گذشته گفت که حملات گروه داعش آرامش و خوشی را از خانواده اش گرفته و زندگی روزمره آنها را مختل کرده است.

وی گفت، «این تروریست ها کمر ما را شکستند. پسر ۲۵ ساله ام یک کارگر بود که به طور خستگی ناپذیری برای کسب کردن امرار معاش زحمت می کشید و برای تماشای مسابقات به میدان بازی رفت تا از لحاظ ذهنی تازه شود اما گروه داعش زندگی اش را گرفت.»

رضایی گفت، گروه داعش به طور قصدی مردم ملکی را هدف قرار می دهد و چنین حملات تروریستی در میان مردم محلی ترس و وحشت را ایجاد کرده اند.

وی گفت، «ما در هیچ جایی امنیت نداریم نه در مسجد، شفاخانه یا میدان بازی و نه در سرک. ما نمی دانیم چه گناهی کرده ایم که آنها بی رحمانه ما را هدف قرار می دهند.»

یک گروه تروریستی خارجی

به تاریخ ۱۶حمل، صدها نفر از باشندگان هرات در مراسم فاتحه در مسجد شهرک جبرائیل اشتراک کردند تا به کسانی که عزیزان خود را در انفجارهای اخیر گروه داعش از دست داده اند، تسلیت بگویند.

عزاداران این بمبگذاری ها را محکوم کرده و نسبت به حملات مداوم گروه داعش ابراز نگرانی کردند.

غلام حسین رضایی یکی از اقارب یک قربانی گفت، گروه داعش نه تنها دشمن شیعیان بوده بلکه دشمن تمام مردم افغانستان است.

وی گفت، گروه داعش از هیچ کس صرف نظر نمی کند و هر قدر خون مردم ملکی بیشتری که ریخته شود، آنها از آن لذت می برند.

وی گفت، «گروه داعش نمی‌ خواهد افغان‌ ها در صلح زندگی کنند، بلکه هدفش نابود کردن افغانستان و کشتار مردم افغانستان است.»

رضایی گفت، «برای نابود کردن این گروه تروریستی و کاهش ظلم و رنج مردم بیگناه افغانستان، هر کدام از اعضای گروه داعش باید محاکمه شده و به خاطر جنایاتی که مرتکب شده اند، اعدام شوند.»

وی گفت، ریشه گروه داعش در خارج از افغانستان است و با قتل عام مردم ملکی بی گناه افغان ایدیولوژی تعصب گرایانه خود را تطبیق می کند.

محمد یونس ابراهیمی یک باشنده شهر هرات گفت، حملاتی که توسط گروه داعش انجام می شوند در اسلام جایی ندارد و این دین آسیب رساندن به بشریت را جداً ممنوع کرده است.

وی با افزودن اینکه این گروه تعداد زیادی از مردم ملکی بی گناه را که هیچ نقشی در سیاست ندارند قتل عام می کند گفت، «گروه داعش یک گروه نیابتی خارجی است که توسط کشورهای همسایه و ابرقدرت هایی مانند روسیه حمایت می شود.»

ابراهیمی گفت، «گروه داعش برای ریختن خون مردم بی گناه در افغانستان و چندین کشور دیگر، بودجه خود را از کشورهای مختلف دریافت می کند.»

یک تهدید خطرناک

تحلیلگران می گویند، باوجود اطمینان مقامات مبنی بر اینکه گروه داعش در افغانستان شکست خورده است، این گروه دوباره به عنوان یک تهدید هشداردهنده ای برای امنیت افغانستان پدیدار شده است.

تحلیلگران امور نظامی می گویند، شاخه خراسان داعش عملیات خود را در سراسر افغانستان گسترش داده و اکنون خطر بیشتری را برای ثبات کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کرده است.

محمد نعیم غیور یک تحلیلگر امور نظامی در هرات گفت، گروه داعش اخیراً برای استخدام کردن جنگجویان جدید از مناطق مختلف افغانستان، یک کمپاین گسترده ای را راه اندازی کرده است.

وی گفت، گروه داعش برای افزایش سریع تعداد جنگجویان خود در سراسر افغانستان از خلاء قدرت فعلی در این کشور به عنوان یک فرصتی استفاده می کند.

غیور گفت، «تعداد فزاینده حملاتی که توسط گروه داعش در ماه ‌های اخیر انجام شده اند، نشان می ‌دهد که این گروه تروریستی نه تنها خودش را تقویت کرده، بلکه برای به چالش کشیدن امنیت افغانستان ظرفیت خود را بلند بردن است.»

وی گفت، «گروه داعش یک گروه نیابتی دستگاه های استخباراتی چندین کشور است و آنها می توانند برای هدف قراردادن مردم ملکی حملات پیچیده ای را طراحی و تطبیق کنند.»

غلام حسن مجروح یکی دیگر از تحلیلگران امور نظامی در هرات گفت، اگر یک نیروی قوی و مجهزی برای شکست دادن گروه داعش ایجاد نشود، این گروه به تصرف کردن مناطق بیشتری در افغانستان ادامه خواهد داد.

مجروح گفت، «افزایش بیکاری و بی ثباتی برای گروه داعش به خاطر استخدام جوانان افغان به عوامل مؤثری تبدیل شده اند.»

وی گفت، در حقیقت، گروه داعش بسیاری از جوانان افغان را با فراهم کردن معاشات ماهانه به آنها استخدام کرده است.

وی گفت، «جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده نباید تهدید گروه داعش در افغانستان را دست کم بگیرد.»

مجروح افزود، «ایجاد کردن یک نیروی قوی برای شکست گروه داعش در افغانستان یک ضرورت فوری است، که در غیر آن صورت این گروه تروریستی هر روز مردم ملکی بی گناه را به طور ظالمانه به قتل خواهد رساند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500