تروریسم

افزایش حملات داعش به نگرانی جدی در افغانستان مبدل می شود

گزارش از عمران

یک مرد زخمی در نزدیکی محل حمله داعش در جریان مراسم بزرگداشت رسانه ها در مزارشریف به تاریخ ۲۰ حوت کمک می شود. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

یک مرد زخمی در نزدیکی محل حمله داعش در جریان مراسم بزرگداشت رسانه ها در مزارشریف به تاریخ ۲۰ حوت کمک می شود. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- شاخه خراسان داعش با استفاده از خلاء قدرت در افغانستان، حملات خود را در چندین ولایت افزایش داده است و نگرانی های جدی در مورد امنیت در سراسر کشور ایجاد کرده است.

داعش در دو حمله جداگانه در مزارشریف در نیمه ماه گذشته، به یک مقام ارشد حکومتی ملی و مراسمی برای خبرنگاران حمله کرد.

پولیس گفت که در حمله ۲۰ حوت به مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، یک نگهبان کشته شد، در حالی که چندین خبرنگار و سه کودک زخمی شدند.

به گزارش انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان (آیجا) علاوه بر این محافظ، حسین نادری روزنامه نگار و یک محصل فاکولته ژورنالیزم به نام اکمل نیز کشته شدند. ۱۴ کارمند دیگر رسانه ها نیز زخمی شدند.

این انفجار تنها دو روز پس از آن رخ داد که یک مهاجم انتحاری داعش والی بلخ را در دفترش در مزارشریف کشت.

در یک حمله دیگر داعش به تاریخ ۱۸ماه حوت در هرات سه نفر کشته شدند.

قربانیان بازی خونین داعش

به گفته برخی از تحلیلگران، داعش با افزایش دفعات اقدامات تروریستی خود در تلاش است تا افغانستان را به میدان نبرد ایدئولوژیک خونین تبدیل کند.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر نظامی مستقر در ایتالیا، گفت، «حملات اخیر داعش نشان می دهد که این گروه بسیار فعال شده و فعالیت های خود را به مناطق مختلف کشور گسترش داده است.»

وی گفت، «ده ها گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند و روابط داعش با آنها در حال بهبود است.»

او گفت، «با متحد شدن این گروه ها، نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت کل جهان با تهدیدات فزاینده ای مواجه خواهد شد.»

وی پیش بینی کرد، «در صورت تداوم وضعیت کنونی شاهد حملات خونین داعش در چندین ولایت خواهیم بود».

غیور گفت، فعالیت های شاخه خراسان داعش احتمالاً در سراسر کشور گسترش خواهد یافت و گروه تروریستی قلمرو را تصرف خواهد کرد، مگر اینکه یک دولت فراگیر که توسط مردم حمایت می شود در افغانستان ایجاد شود.

وی گفت، «داعش به شدت از سوی کشورهای منطقه و سازمان های اطلاعاتی حمایت می شود. بدون این پشتیبانی استخباراتی، داعش قادر به انجام چنین حملات پیچیده و خونینی نخواهد بود.»

وی افزود، «متاسفانه قربانیان واقعی این بازی خونین افغان های بی گناه هستند.»

سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در هرات گفت که داعش در تلاش است تا جنگی را در افغانستان به راه بیندازد.

او گفت، «داعش در یک و نیم سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. فعالیت های آن در افغانستان یک نگرانی جدی است.»

وی گفت، «بسیاری از کشورهای منطقه می خواهند جنگ در افغانستان را برای دستیابی به اهداف استخباراتی و سیاسی خود ادامه دهند. به همین دلیل است که داعش از حمایت های نظامی و مالی گسترده برخوردار است.»

او افزود، «اکنون نیروهای شبه نظامی زیادی در افغانستان وجود دارند که داعش توانسته است آنها را جذب کند.»

تهدید جدی برای امنیت جهانی

احمد سعیدی، تحلیلگر امور سیاسی مقیم در ازبکستان، گفت که افغانستان بدون ارتش قوی و مسلکی به پناهگاه گروه های تروریستی مانند داعش تبدیل شده است.

وی گفت، «داعش منابع مالی گسترده ای دارد و به راحتی می تواند فعالیت های خود را گسترش دهد. وضعیت کنونی افغانستان بستری را برای رشد داعش ایجاد کرده است.»

او گفت، «داعش یک جنبش جهانی است و شاخه خراسان آن که در افغانستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه فعالیت می کند، اکنون بسیار فعال است.»

وی گفت، «داعش به جای برخی کشورهای عربی مانند یمن، سوریه، عراق و برخی کشورهای آفریقایی، فعالیت های خود را در افغانستان و پاکستان متمرکز کرده است.»

سعیدی گفت، تهدید داعش از افغانستان برای جهان بسیار جدی است و مهار کردن آن بسیار دشوار خواهد بود مگر اینکه کشورهای قدرتمند به طور مشترک شاخه خراسان داعش را سرکوب کنند.

وی افزود،‌ «هدف این گروه ایجاد بی ثباتی و ناامنی نه فقط در افغانستان بلکه در سراسر جهان است.»

عبدالله خلیل، افسر سابق ارتش افغانستان مستقر در شهر هرات گفت که داعش افغانستان را به مرکز فرماندهی خود تبدیل می کند و بیشتر حملات خود را در سراسر منطقه از افغانستان هماهنگ می کند.

وی گفت، «داعش در زمینه استخدام و تصرف مناطق به دلیل عدم ثبات سیاسی و نظامی در افغانستان بسیار فعالانه عمل می کند.»

او گفت، «این گروه می تواند افراد بیکار را ارزان جذب کند و به راحتی سلاح و مهمات به دست آورد.»

او گفت، «مبارزه با داعش در افغانستان نیازمند یک نیروی نظامی قوی برای حمله به لانه های آن است. توقف حملات خونین این گروه بسیار دشوار است مگر اینکه پناهگاه های امن آن در برخی ولایات ویران شود.»

خلیل گفت، برای نجات افغانستان و جهان از داعش، همه کشورها باید مشترکاً این گروه را در افغانستان سرکوب کنند، همانطور که در سوریه و عراق سرکوب کردند.

زندگی در ترس

افزایش حملات داعش و تهدید این گروه تروریستی، افغان ها را نگران کرده است.

عبدالخالق منتظم، ۳۱ ساله، گفت که برادرش را در حمله داعش به مسجد جوادیه در شهر هرات در سال ۱۳۹۶ از دست داده است.

او می ترسد که داعش بار دیگر به مسجد یا مکتب محل کارش حمله کند و او یا بستگانش را بکشد.

او گفت، «من هرگز نمی توانم درد و اندوهی را که داعش برای خانواده ام آورد، فراموش کنم. برادر جوانم برای خواندن نماز به مسجد رفت اما داعش او را تکه تکه کرد. داعش حتی در خانه خدا هم به مردم رحم نمی کند.»

او گفت، «من در پرتو حملات اخیر داعش بسیار ترسیده بودم. من شب ها به مسجد نمی روم، از ترس اینکه یک داعشی خودش را در میان نمازگزاران منفجر کند.»

صفی الله الکوزی، ۲۶ ساله، باشنده نیمروز، گفت که داعش بزرگترین دشمن افغان هاست، زیرا ثابت کرده است که بر هیچ کس رحم نمی کند.

وی با اشاره به انفجار ۲۰ حوت در مزارشریف گفت، «هفته گذشته داعش به مراسمی که توسط خبرنگاران سازماندهی شده بود حمله کرد که در آن خبرنگاران افغان کشته و زخمی شدند. آیا این کار توجیه دارد؟»

او پرسید، «گناه خبرنگاران و بقیه غیرنظامیان کشته شده توسط داعش چیست؟ این نشان می دهد که داعش هیچ ارزشی ندارد و فعالیت های آن غیرانسانی و غیر اسلامی است.»

او گفت، «داعش از خارج پول می گیرد اما افغان های بی گناه و فقیر را قتل عام می کند.»

الکوزی گفت، «من نگران وضعیت کنونی هستم و می ترسم که داعش با افزایش حملات خود، افغان های بی گناه بیشتری را بکشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش یک پروژه کاملا خارجی است که فقط برای بدنام کردن مسلمانان و اسلام ایجاد شده است. این گروه فقط برای کشتن و ایجاد اختلاف بین سنی و شیعه کار می کند. خوبی این است که باید علیه این گروه وحشی قیام ملی صورت گیرد. باید علیه هر گروه تروریستی قیام بیشتری صورت گیرد تا کشور ما سالم بماند.

پاسخ

همانطور که محافل استخبارات خارجی، طالبان را تهدیدی برای نظام جمهوری پیشین ساختند، داعش نیز برای نظام کنونی، یعنی طالبان، به درد سر تبدیل خواهد شد. در ابتدا، طالبان نیز یک گروه کوچک در جبهه بودند که امکانات کمی داشتند. با این حال، بعداً به آنها دفتری در قطر داده شد و در نهایت با در اختیار گرفتن نظام ۲۰ ساله قدرت یافتند. حالا گفته می شود داعش از عراق و سوریه نمی آید و در کابل حمله نمی کند. در عوض، افراد آموزش دیده برخی از جنگ سالاران نظام جمهوری در حال حاضر جنگ را در اینجا رهبری می کنند. یعنی الان فقط چریک ها حمله می کنند، اما با گذشت زمان ممکن است قدرت پیدا کنند و با چالش بزرگی با طالبان روبرو شوند. چند روز پیش عطامحمد نور، دوستم و برخی دیگر از خارجیان خواستند که برایشان دفتر سیاسی باز کنند. ممکن است همین الان دفتری به آنها ندهند، اما در عرض شش تا هفت ماه، می توانند خارجی ها را متقاعد کنند که برایشان دفتر برابر کنند. با این، ضرر طالبان این خواهد بود که از قدرت برخوردار نمی شوند و نمی توانند برای مردم کار کنند. با این حال، مردم باور خواهند کرد که این برای طالبان است زیرا غیرنظامیان قربانیان جنگ شده اند. با این حال من یک نصیحت دارم، اگر طالبان آن را بپذیرند، دیگران از زورگویی دست بردارند، به مردم روی آورند، صدای مردم را بشنوند، از جهاد و جنگ صحبت نکنند و بگذارند هرکس کار خود را بکند. بلی، آنها باید اطمینان حاصل کنند که هیچ کس علیه آنها عمل نمی کند. آنها دیگر در زندگی خصوصی مردم دخالت نمی کنند و هر کاری که در نظر می گیرند، آنرا باید عادلانه انجام دهند. همچنین باید به ارزش های ملی متقاعد شوند. با این کار مردم در کنار آنها می ایستند و در برابر بیگانگان قوی می شوند.

پاسخ