امنیت

افزایش فعالیت های داعش در شهرهای بزرگ نگرانی افغان ها را برانگیخته است

گزارش از عمر

زنان به تاریخ ۱۲ عقرب ۱۴۰۰، یک روز پس از حمله ای که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، از کنار محل انفجار در شفاخانه نظامی سردار داوود خان در کابل می گذرند. در این حمله دست کم ۱۹ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

زنان به تاریخ ۱۲ عقرب ۱۴۰۰، یک روز پس از حمله ای که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، از کنار محل انفجار در شفاخانه نظامی سردار داوود خان در کابل می گذرند. در این حمله دست کم ۱۹ نفر کشته شدند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- عملیات نظامی اخیر بر روی مخفیگاه های عناصر داعش در شهرهای افغانستان از جمله پایتخت کابل، نگرانی های جدی در مورد حضور و فعالیت های این گروه تروریستی ایجاد کرده است.

به روز پنج شنبه (۱۵ جدی) سه عضو داعش به شمول یک فرمانده کلیدی آن در یک عملیات نظامی در ولسوالی دره نور ولایت ننگرهار کشته شدند.

مقامات همچنین در جریان عملیاتی که چهارشنبه گذشته در ناحیه هشت شهر کابل انجام شد، حداقل هفت جنگجوی وابسته به داعش را کشتند و هفت مظنون داعش را دستگیر کردند.

در همان روز، دو عنصر مظنون داعش در زرنج، مرکز ولایت نیمروز دستگیر شدند.

افغان ها می گویند که حوادث اخیر حضور شبه نظامیان داعش در شهرهای مختلف کشور را تایید می کند.

خیرمحمد پتنگ، ۴۳ ساله که در ناحیه هشتم شهر کابل زندگی می کند، گفت، وقتیکه از مخفی گاه داعش در همسایگی خود مطلع شد، شگفت زده شد و در مورد امنیت خود و خانواده اش بسیار نگران است.

وی گفت، «یک عملیات نظامی بر علیه مخفیگاه داعش در نزدیکی خانه ما انجام شد، وضعیت بسیار وحشتناک بود و پس از گذشت چند روز هنوز ترس بر زندگی روزمره ما سایه افکنده است. از آن زمان همه بسیار نگران هستند.»

وی گفت، «از آخرین باری که صدای انفجار و تیراندازی را شنیده بودیم مدتی می گذشت. به نظر می رسد محیط نسبتاً آرامی که داشتیم دیگر وجود ندارد.»

پتنگ گفت، «حضور و فعالیت شبه نظامیان داعش در نزدیکی خانه ما واقعاً وحشتناک است. داعش مخفیگاه های زیادی در شهر کابل دارد و من نگران هستم که هر لحظه می تواند حملات انتحاری یا بمب گذاری را برنامه ریزی کند.»

جواد محسنی ۲۵ ساله که در منطقه دشت برچی شهر کابل زندگی می کند، گفت که حملات داعش در چند ماه گذشته آرامش و زندگی روزمره را در محله او مختل کرده است.

او گفت، «ما از ترس حملات حتمی داعش، از رفتن به بازار یا مسجد، رفتن به مکتب یا پوهنتون، یا شرکت در صنوف درسی می ترسیم. همه می ترسند و به این فکر هستند که قربانی حملات داعش خواهند شد.»

وی افزود، «در ماه های اخیر ده ها خانواده از محله ما از ترس داعش به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند. نگرانی از حضور گسترده داعش روز به روز افزایش می یابد.»

محسنی گفت، وجود مخفیگاه های داعش در کابل نشان می دهد که این شهر در خطر است.

نگرانی در مورد حملات خونین بیشتر

حملات داعش از حدود یک و نیم سال پیش در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش گروه استخباراتی SITE که فعالیت شبکه های تروریستی را دنبال می کند، شاخه خراسان داعش در مدت میان ماه اسد سال ۱۴۰۰ و اسد سال ۱۴۰۱ ، ۲۲۴ حمله تروریستی را در افغانستان انجام داده است.

ده ها غیرنظامی از جمله علمای دینی کشته شده اند.

افزایش حملات و حضور داعش در برخی شهرها باعث نگرانی جدی مردم افغانستان شده است.

گل احمد عزیزی، ۳۲ ساله، باشنده زرنج ولایت نیمروز، گفت که جنگجویان داعش عملیات خود را در شهرهای مختلف گسترش داده اند و او نگران حملات تروریستی این گروه به اماکن عمومی و کشتار غیرنظامیان بی گناه است.

وی گفت، «من هرگز فکر نمی کردم داعش در نیمروز جای پا داشته باشد، اما اکنون که [مقامات] اعضای وفادار به این گروه را در شهر زرنج دستگیر کرده اند، بسیار نگران هستم. تهدیدهای داعش را نمی توان نادیده گرفت.»

او افزود که افغانستان فاقد ارتش قدرتمند مورد نیاز برای نابودی این گروه تروریستی است.

او گفت، «برخی از شهرهای بزرگ مانند کابل مانند گذشته شاهد انفجارها و حملات انتحاری هستند. قبلاً گروه های تروریستی از حملات هوایی نیروهای بین المللی و محلی افغان می ترسیدند، اما اکنون می توانند آزادانه عمل کنند و پایگاه هایی در شهرها ایجاد کنند.»

عزیزی گفت که داعش جان همه افغان ها را تهدید می کند و اگر فعالیت های مخرب آن متوقف نشود، افراد ملکی بی گناه بیشتری قربانی انفجارها و حملات انتحاری خواهند شد.

صفی الله پویا، ۲۶ ساله، باشنده شهر هرات، گفت که افزایش حملات خونین داعش نشان می دهد که آینده تاریکی در انتظار افغان ها است.

او گفت، «هیچ کس از حملات داعش در امان نیست. داعش بی رویه به هر مکانی از جمله بازارها، مساجد، مدارس، شفاخانه ها و مراکز آموزشی حمله می کند. شبه نظامیان داعش مصمم هستند تا هر کجا که بتوانند افغان های بی گناه را قتل عام کنند.»

وی گفت، «با خروج نیروهای بین المللی و فروپاشی نیروهای نظامی قبلی افغانستان، داعش جسورتر شده و فعالیت های خود را در سراسر کشور گسترش داده است.»

وی افزود، «داعش با استفاده از خلای موجود، حملاتی را انجام می دهد و غیرنظامیان محلی را در هر کجا که بخواهد هدف قرار می دهد.»

به گفته پویا، خشونت داعش علاوه بر فقر و بیکاری، یکی از دغدغه های روزانه مردم افغانستان است.

تهدیدی برای جامعه جهانی

به گفته ناظران، اگر داعش با دیگر گروه های تروریستی ائتلاف کند و فعالیت های خود را در افغانستان گسترش دهد، به تهدیدی جدی برای امنیت جهان تبدیل خواهد شد.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر نظامی، گفت که شاخه خراسان داعش در سال گذشته بسیار قوی شده است و در تلاش است مردان بیشتری را به خدمت بگیرد.

وی گفت، «بسیاری از فرماندهان محلی داعش در افغانستان از حمایت ثابت رهبری آن برخوردار می شوند که اعضای آن در عراق و سوریه زندگی می کنند. اکنون که داعش در افغانستان بسیار متمرکز شده است، رهبری شرایط را برای گسترش فعالیت های این گروه در سراسر کشور بسیار مناسب می بیند.»

او گفت، «هدف داعش تنها انجام حملات تروریستی یا ترور غیرنظامیان محلی نیست، بلکه تلاش برای کنترل قلمرو بیشتر در افغانستان است. با سقوط ولسوالی های بیشتر، داعش مخفیگاه های بیشتری ایجاد خواهد کرد و حضور خود را در سراسر کشور گسترش خواهد داد.»

وی افزود، اگر فعالیت های تروریستی داعش در افغانستان متوقف نشود، نه تنها امنیت افغانستان بلکه امنیت جهانی را نیز به خطر می اندازد.

زمری شیندندوال، ۶۵ ساله، یک افسر سابق ارتش افغانستان در شهر هرات، گفت که مهار و خنثی کردن شاخه خراسان داعش نیازمند یک ائتلاف جهانی است.

او گف، «داعش تقریباً در سراسر افغانستان حضور دارد و فعال است. این گروه آنقدر قدرتمند شده است که افغان ها به تنهایی نمی توانند آن را از بین ببرند. تعداد زیادی شبه نظامی را از کشورهای همسایه و منطقه به افغانستان آورده است و مخفیگاه های امنی در این کشور دارد.»

وی گفت، «اکثر مخفیگاه های داعش در مناطق کوهستانی و دورافتاده قرار دارند. برای هدف قرار دادن این مخفیگاه ها به نیروی هوایی قوی نیاز است. در حال حاضر نیروی هوایی در افغانستان وجود ندارد و داعش از این فرصت به خوبی استفاده می کند.»

شیندندوال گفت، زمان آن فرا رسیده است که جهان به خطر حضور داعش در افغانستان پی ببرد و قبل از اینکه دیر شود، قاطعانه در برابر آن اقدام کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش فقط یک نام است. همه اینها پروژه های سازمان های جاسوسی لچک و لندغر جهان است که پاکستان آنرا در افغانستان و منطقه اجرا می کند. اول برایشان مدرسه های دینی ساختند. آنها با سوء استفاده از نام اسلام، افراط گرایان مذهبی را تربیت کردند. بعدا همان تندروها را مثل مهره های شطرنج کشتند. به این ترتیب، اسلام را بدنام کردند و از توسعه در منطقه به ویژه افغانستان جلوگیری کردند، چون در کشوری که یک روز جنگ باشد، همه امور به هم می ریزد. افغانستان برای چهار و نیم دهه عمدا به عنوان میدان جنگ نگهداری می شود.

پاسخ

یکی از بهترین کارهای امارت اسلامی افغانستان نابود کردن گروه تندروی داعش است. طالبان در هر جای بیشت گروه داعش تعقیب هستند.اگر گروه تروریستی داعش در افغانستان مستقر می بودند یکی از ولسوالی افغانستان در دست آنان می بود اما چونین نیست . نابود کردن گروه تندروی داعش اولین وظیفه طالبان است . مردم روستا و شهر افغانستان هم از نام داعش بدمی‌برند . مردم روستای همان طور که همراه طالبان کمک می کردند واز کارهای طالبان دفاع می کردند از گروه تندروی داعش هیچ نوع کمک نمی‌کنند ونه از داعش دفاع می کنند . داعش اگر درافغانستان باشد شاید به طوری انفرادی گشت وکذار کنند . مردم افغانستان هیچ واقت همراه داعش ایستادگی نخواهد کرد چراکه که مردم افغانستان از نام داعش بدمی‌برند . کامیاب بودن این گروه تندروی داعش در افغانستان نا ممکن است.

پاسخ