امنیت

افغان‌ها از افزایش فعالیت داعش در ولایات غربی ابراز نگرانی می کنند

گزارش از عمران

یک شخص مجروح پس از زخمی شدن یک روز قبل در یک حمله انتحاری در نزدیکی مسجد گازرگاه شهر هرات در شفاخانه منطقه ای هرات تحت تداوی قرار گرفته است. [عمران/سلام تایمز]

یک شخص مجروح پس از زخمی شدن یک روز قبل در یک حمله انتحاری در نزدیکی مسجد گازرگاه شهر هرات در شفاخانه منطقه ای هرات تحت تداوی قرار گرفته است. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- ناظران می گویند که نشانه هایی از گسترش حضور و فعالیت های داعش در ولایات غربی افغانستان، به ویژه هرات، نگرانی مردم را برانگیخته است.

مقامات به تاریخ ۲۲ اسد سه مظنون وابسته به داعش را در یک مخفیگاه در ناحیه سوم شهر هرات کشتند. به اساس گزارشها، مظنونان در حال برنامه ریزی یک حمله تروریستی بودند.

والی نام نهاد داعش برای فراه در درگیری دیگری به تاریخ ۲۳ اسد در شهر فراه کشته شد.

این تلفات پس از حمله انتحاری در نزدیکی مسجد گازرگاه در شهر هرات به تاریخ ۱۱ سنبله رخ داد که ۱۸ غیرنظامی را کشت و ۲۳ تن دیگر را زخمی کرد.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت، اما این حمله دارای نشانه های داعش بود که چندین بار مساجد و سایر اهداف را به ویژه در کابل هدف قرار داده است.

داعش اقلیت هایی مانند هزاره ها را که اکثرا شیعه هستند هدف قرار می دهد.

عبدالخالق نظری، باشنده شهر هرات، جنگجویان دست اول داعش را دید که در نزدیکی خانه اش مخفی شده بودند و بعداً در حین انجام یک حمله کشته شدند.

او گفت که آنها واسکت های انتحاری به تن داشتند و سلاح حمل می کردند.

او گفت، «در روز حمله نمی‌توانستم باور کنم که جنگجویان داعش تا این حد نزدیک خانه من در مرکز شهر پنهان شده باشند.»

نامبرده گفت، «وضعیت به حدی بدتر شده است که ما حتی در داخل خانه‌هایمان احساس امنیت نمی‌کنیم.»

نظری گفت که ممکن است اعضای داعش در سایر نقاط شهر هرات نیز مخفی شده باشند.

ایجاد ترس

غلام یحیی عزیزی، یک باشنده شهر هرات، گفت که از فعالیت های اخیر داعش در هرات و سایر ولایات هراس دارد و نگران حملات آینده است.

او گفت،‌ «داعش در گذشته در هرات فعال نبود و ما نگران آن نبودیم، اما اکنون به یک تهدید جدی تبدیل شده است. در ماه گذشته چندین بار شاهد حملات داعش در شهر هرات بودم.»

وی افزود، «ترس از داعش به حدی رسیده است که هر روز صبح که خانه را ترک می‌کنم، نمی‌دانم که آیا آن را زنده خواهم کرد یا نه».

عزیزی گفت که او نگران است زیرا افراد وابسته به داعش در شهر هرات زندگی و فعالیت می کنند.

غلام فاروق محمودی، یکی دیگر از باشندگان شهر هرات، گفت که از ترس حملات داعش تصمیم گرفته است برای نماز به مسجد نرود.

وی گفت، «داعش یک گروه تروریستی وحشی و خطرناک است که هیچ رحمی ندارد. با افزایش فعالیت های داعش در هرات، همه در معرض خطر هستند».

نامبرده گفت، «حضور داعش در هرات واقعا ترسناک است... این گروه تروریستی روز به روز قوی تر می شود.»

محمودی گفت که داعش در گذشته توسط نیروهای امنیتی سابق سرکوب شده بود، اما در چند ماه گذشته دوباره قدرت یافته و جنگجویان جدیدی را به خدمت گرفته است

فرید احمد سعیدی، باشنده شهر فراه گفت که کشته شدن والی نام نهاد داعش برای فراه به این معنی است که این گروه در این ولایت بسیار فعال است.

وی افزود، «اکثر حملات داعش در مساجد انجام می شود. این حملات احساس آرامش را از افغان‌ها سلب کرده است و اکنون کمتر نمازگزاری جرات رفتن به مسجد را دارد.»

وی افزود، «ما از تروریسم و حملات انتحاری و بمب گذاری آسیب دیده ایم. ما نمی خواهیم یک گروه تروریستی دیگر نیرومند شود و غیرنظامیان بی گناه را قتل عام کند.»

سعیدی گفت که به دلیل حملات داعش احساس آرامش نمی کند و امید خود را نسبت به آینده خود از دست داده است.

یک تهدید جدی

تحلیلگران سیاسی و نظامی داعش را تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان می دانند و نسبت به گسترش فعالیت های این گروه هشدار می دهند.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر امور نظامی گفت، تهدید داعش در افغانستان باید جدی گرفته شود و یک ائتلاف بین المللی برای مبارزه با این گروه تروریستی ایجاد شود.

وی گفت، «داعش، یک گروه افراطی خطرناک، در ماه های اخیر ده ها حمله را در ولایات مختلف انجام داده است. این نشان می‌دهد که تهدید داعش در کشور جدی است و اگر سرکوب نشود، حملات بیشتری انجام خواهد داد.»

وی افزود، «در سال گذشته به دلیل بحران در افغانستان، افراط‌ گرایان بیشتری به داعش پیوسته‌ اند و چندین زندانی داعش در ماه اسد سال ۱۴۰۰ آزاد شدند. این دو عامل باعث شد داعش از قبل قوی تر شود».

غیور گفت، هیچ نظامی حرفه ای در افغانستان وجود ندارد که بتواند داعش را سرکوب کند و حملات آن را متوقف کند.

او افزود که جهان باید به سرعت فعالیت های گسترده داعش در افغانستان را خنثی کند تا این کشور به سوریه دیگری تبدیل نشود.

عبدالقادر کامل، تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت که داعش می خواهد افغانستان را به مرکز تروریسم بین المللی تبدیل کند.

او گفت، «تروریسم بین المللی در سال گذشته در افغانستان به شدت رشد کرد. داعش و القاعده به سرعت قوی تر شده اند. این گروه های تروریستی هر روز قوی تر می شوند و امنیت جهانی را تهدید می کنند.»

وی افزود، «در حال حاضر داعش با حمله به غیرنظامیان در مساجد و مکان های مزدحم قصد ایجاد رعب و وحشت را دارد، اما در آینده تلاش خواهد کرد تا با اشغال اراضی حاکمیت خود را گسترش دهد.»

کامل گفت، فعالیت های داعش در گذشته محدود به برخی ولایات بود، اما اکنون به کل کشور گسترش یافته است و مهار کردن آنها را بسیار دشوار کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در اکتوبر آینده، گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) در حال بررسی اقدامات پاکستان است. در نتیجه این بررسی، مشخص خواهد شد که آیا پاکستان در لیست خاکستری سازمان مذکور باقی می ماند یا از لیست خاکستری خارج می شود. پاکستان برای خروج از لیست خاکستری تلاش می کند تا پس از کشتن رهبر القاعده، حضور مسعود ازهر، رئیس گروه جیش محمد را در افغانستان بسیار ماهرانه ثابت کند. هرچند وزارت امور خارجه طالبان این ادعای پاکستان را درباره حضور مسعود ازهر در افغانستان تکذیب کرده است، اما به نظر می رسد پاکستان تا بررسی اف ای تی اف اتهامات متعدد دیگری را علیه آنها مطرح خواهد کرد. مقامات طالبان باید در چند هفته آینده به این گونه اتهامات پاکستان متوجه باشند و در برابر آنها واکنش شدید نشان دهند. با احترام اسد مبارز

پاسخ

داعش در جمهوریت از بین رفته بود و تمام افراد آن یا کشته شده بودند یا هم در بند بودند. با سقوط جمهوریت طالبان هزاران زندانی مجرم و خطرناک را به شمول صدها زندانی داعشی رها کردند. این داعشی ها در حال حاضر بیشترین خطر را به امنیت افغانستان بوجود آورده اند. طالبان اگر از طریق یک تفاهم صلح آمیز به قدرت می آمدند و قدرت را به زور اشغال نمی کردند داعش حالا اینقدر قوی نمی بود. از سوی دیگر من فکر می کنم که سازمان های مختلف استخباراتی در تلاش هستند تا از داعش حمایت کنند زیرا آنها یک حکومت مرکزی قوی را در افغانستان قبول ندارند. به همین منظور آنها از داعش و یا هم گروه موسوم به مقاومت استفاده می کنند تا خواسته های شانرا بر طالبان بقبولانند.

پاسخ

این همه مانند یک سریال است. اینها قسمت های سریالی است که پاکستان و غرب ۴۰ سال پیش برای سرکوب کردن افغانستان شروع کردند. ابتدا تنظیم های اخوانی را ایجاد کردند. به تعقیب آن، طالبان را ایجاد کردند، بعدا طالبان را از بین بردند و تکنوکرات ها را از غرب آوردند. باز هم آنها طالبان را آوردند، حالا می خواهند داعش را بیاورند و ایران فاطمیون خود را می فرستد. جنگ ادامه خواهد داشت و انسان افغان در شعله های جنگ خواهد سوخت. تجارت تسلیحاتی چین، آمریکا، پاکستان، ایران و روسیه به خوبی سازماندهی خواهد شد. افغان ها مواد معدنی و سایر تجهیزات خود را در ازای اسلحه خواهند فروخت، اسلحه را خریده‍، هموطنان خود را خواهند کشت. همه اینها به این معنی است که انسان افغان حق ندارد در این دنیا زندگی کند. این انسان دوستی جهان است. این انسانیت است :(

پاسخ

در افغانستان تنها مسئله داعش نیست که مردم را نگران می سازند، بلکه وقت ها آمدنی است که حاکمان نیز باید از آن بترسند و به سطح وسیع در نظر بگیرند. داعش در حال انجام حملات چریکی است که در آن یک سرباز یا چند سرباز و غیرنظامی را می کشند. بزرگترین مشکلی که حکومت کنونی را تهدید می کند، گرسنگی است که اکثر افغان ها با آن مواجه هستند. مردم هنوز کمی صبر دارند، چیزی نمی گویند، اما روزی می رسد که مردم علیه نظام حاکم قیام می کنند و آن را ریشه کن می کنند. چون در وطن جایی برای کار نیست و امکان رفتن به کشورهای دیگر وجود ندارد، بخاطریکه حاکمان فعلی راه ها را بسته اند، مردم نمی توانند بیرون بروند. صبح از خانه بیرون می روند و عصر با دل شکسته به خانه می آیند که حتما روزی برای دولت دردسر خواهد شد. زیرا انسان نمی تواند خاک را بخورد و در عین حال توان آنرا ندارد که غذا بگیرد. مردم آنقدر تحت فشار هستند که از خیلی ها شنیده ام که حتی اگر جنگ هم باشد، باید کارها وجود داشته باشد.

پاسخ

من با دیدن این وضعیت نا امید و دلشکسته شده ام. چی ګفته و چی کرده می توانیم؟ ما مردم اختیار هیچ چیز را نداریم. یک روز به یک نام کشته می شویم و یک روز به نام دیګر. معلوم نیست که این کشتار چی وقت پایان خواهد یافت و مردم افغانستان تا چی وقت کشته خواهند شد. قاتلان ما ۵۰ سال است که هر روز ما را می کشند اما تا حالا از کشتن ما سیر نشده اند. مردم افغانستان سزای ګناهی را می بینند که هرګز انجام نداده اند. :(

پاسخ