امنیت

انفجار در مسجد کابل، نگرانی‌های امنیتی را برانگیخت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

بستگان و دوستان فردین که ۲۷ سال داشت، به تاریخ ۲۷ اسد، یک روز پس از کشته شدن وی در یک انفجار در داخل مسجدی مملو از نمازگزاران در کابل، به خاک سپردند. به گفته پولیس، در این حمله حداقل ۲۱ نفر کشته و ۳۳ نفر دیگر زخمی شدند. [لوانا سارمیني بوناکورسی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- پولیس روز پنجشنبه گفت که انفجاری که روز چهارشنبه (۲۶ اسد) در مسجدی در محله خیرخانه کابل رخ داد، دست کم ۲۱ کشته و ۳۳ زخمی برجای گذاشت.

خالد زدران، سخنگوی پولیس کابل در اعلامیه ای گفت، «انفجار بمب در مسجد ابوبکر الصدیق زمانی رخ داد که تعداد زیادی از مردم مشغول خواندن نماز شام بودند.»

ایمرجنسی یک سازمان غیردولتی ایتالیایی که شفاخانه ای را در کابل اداره می کند، شام روز چهارشنبه اعلام کرد که ۲۷ قربانی به شمول سه کشته دریافت کرده است.

اداره مذکور از طریق ایمیل گفت که بیشتر مریضان توسط پارچه ها و سوختگی متأثر شدند.

افغانها پس از مراسم خاکسپاری در حومه کابل به تاریخ ۲۷ اسد، یک روز پس از انفجار در مسجد ابوبکر الصدیق در پایتخت، بر سر قبر یکی از قربانیان دعا می خوانند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

افغانها پس از مراسم خاکسپاری در حومه کابل به تاریخ ۲۷ اسد، یک روز پس از انفجار در مسجد ابوبکر الصدیق در پایتخت، بر سر قبر یکی از قربانیان دعا می خوانند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

در یک تویت بعدی، شفاخانه مذکور اعلام کرد که پنج کودک از جمله یک کودک هفت ساله در میان افرادی بودند که تحت تداوی قرار گرفتند.

تا لحظه نوشتن این خبر، هیچ گروهی مسئولیت حمله بر مسجد ابوبکر الصدیق که در جوار آن یک مدرسه قرار دارد، بر عهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری افغان اسلامک پرس، امام مسجد، مولوی امیرمحمد کابلی، عالم و مبلغ اسلام صوفیانه هدف قرار گرفت و اکثر قربانیان را طلاب مدرسه تشکیل می دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک شاهد عینی گفت که کابلی کشته شد.

یکی از اهالی محله که خود را بنام مسیح الله معرفی کرد، با بیان اینکه چگونه از مرگ بستگانش در انفجار مطلع شد، گفت، «او پسر عموی من بود، خدا او را ببخشد.»

یک سال از ازدواجش می گذشت، ۲۷ ساله بود و اسمش فردین بود... آدم خوبی بود.

هدف قرار دادن اقلیت ها

از ماه اسد گذشته، تعداد بمب گذاری ها در سراسر افغانستان کاهش یافته است، اما چندین حمله -- که بسیاری از آنها جوامع اقلیت را هدف قرار دادند -- در ماه های اخیر کشور را لرزاند. مسؤلیت برخی از این حملات را داعش بر عهده گرفت.

داعش به طور منظم اعضای جوامع اقلیت افغانستان - از جمله شیعه، صوفی و سیک را هدف قرار داده است.

داعش در اوایل ماه جاری مسئولیت یک سلسله بمب گذاری ها را که ساکنان شیعه کابل را هدف قرار داد و دست کم ۱۰ کشته بر جای گذاشت، برعهده گرفت.

انفجارها در یک محله در غرب کابل که عمدتاً اعضای جامعه قومی هزاره که اکثراً شیعه هستند، در آن زندگی می‌کنند، رخ دادند.

این انفجارها درست چند روز قبل از عاشورا رخ داد، زمانی که نمازگزاران در مساجد جمع می‌شوند و در مراسم رحلت امام حسین بن علی، نواسه پیامبر اسلام، شیعیان شرکت می‌کنند.

در ماه جوزا، داعش مسئولیت یک حمله به گوردواره در کابل را بر عهده گرفت که دو کشته و حداقل هفت زخمی برجای گذاشت.

داعش در پیامی که در سایت تبلیغاتی اعماق خود منتشر کرد، گفت که این حمله هندوها، سیک‌ها و «مرتدین» را هدف قرار داده است که از آنها محافظت می‌کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان فریب وعده های خلیلزاد و طالبان ساکن قطر را خوردند. خلیلزاد می ګفت که طالب تغیر کرده است. طالبان هم می ګفتند که آنها از دوره اول خود درس ګرفته اند. اما طالب در پی دسیسه ای که خلیلزاد برنامه ریزی کرده بود به قدرت رسید. و طالبان هم وحشی تر از ګذشته شدند. طالبان لاف می زدند. تمام روز شعار می دادند. مردم افغانستان را فریب می دادند. آنها می ګفتند که طالبان می توانند امنیت افغانستان را تامین کنند و با به قدرت رسیدن طالبان افغانستان دارای آرامش خواهد شد. اما حالا؟ داعش هر روز دست به انفجار می زند. مردم بیګناه را به قتل می رساند. جنګ های مذهبی در شرف وقوع هستند. دزدی و رهزنی سراسر کشور را فرا ګرفته است. ګروه های بنام مقاومت نیز هر ازګاهی دست به حملات می زنند. با وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم بیشتر از روی ناچاری به صفوف شورشیان داعش می پیوندند. و این وضعیت آینده افغانستان را با چالش های بسیار جدی روبرو ساخته است. حالا نه خلیلزاد خود را پاسخګو می داند. و نه هم دیپلومات های قطرنشین. وجدان ها همه خفته اند و دنیا هم نظاره ګر قتل و کشتار افغانها است. :(

پاسخ