امنیت

افراد مسلح بر هوتل کابل لانگان که بخاطر بازدیدکنندگان چینایی مشهور است حمله کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

پس از شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی در هوتل کابل که بین بازدیدکنندگان تجاری چینایی محبوبیت دارد، دود از هوتل کابل لانگان بلند می شود. [لوانا سارمیني بوناکورسی/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- دست کم سه تن از افراد مسلحی که در یک هوتل مرکز کابل تیراندازی کردند در درگیری های مسلحانه روز دوشنبه (۲۱ قوس) کشته شدند.

هوتل کابل لانگان روز دوشنبه مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. شاهدان از چندین انفجار و چندین انفجار گلوله خبر دادند.

بی بی سی گزارش داد که هجده مجروح که همگی افغان بودند به شفاخانه ای در همان نزدیکی منتقل شدند.

این هوتل در میان بازدیدکنندگان تجاری چینایی که از ماه اسد سال ۱۴۰۰ به دنبال معاملات تجاری سودآور بالقوه به افغانستان آمده اند، محبوب است.

به تاریخ ۲۱ قوس، از محل حمله در شهر نو، یکی از مناطق تجارتی مهم کابل، دود بلند می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

به تاریخ ۲۱ قوس، از محل حمله در شهر نو، یکی از مناطق تجارتی مهم کابل، دود بلند می شود. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

دود از هوتل چند طبقه دیده می شود که مقامات به سرعت به محل هجوم آورده و ساحه را مسدود کردند.

خبرنگاران ای اف پی در نزدیکی محل حادثه در شهر نو، یک محله تجاری و مسکونی در کابل، صدای چندین انفجار و تیراندازی را شنیدند، در حالی که رسانه های افغانستان جزئیات مشابهی را گزارش کردند.

ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است، افرادی را نشان می‌دهد که از کلکین های منزل های پایین ساختمان بیرون می‌روند و لوحه ای هوتل - به زبان‌های انگلیسی و چینی - به وضوح قابل مشاهده است.

ویدیوی دیگری نشان می‌دهد که شعله‌های آتش بزرگ از بخش دیگری با دود غلیظ بیرون می‌ آید.

یک هلیکوپتر نیز چندین بار بر سر ساحه دوره زد.

ده ها حمله اخیر در کابل

کابل در ماه‌های اخیر صحنه بمب‌گذاری‌ها و حملات دیگری بوده است که بخش محلی گروه تروریستی داعش مسئولیت بسیاری از آنها را بر عهده گرفت.

در اواسط ماه جاری، داعش مسؤلیت حمله به سفارت پاکستان در کابل را بر عهده گرفت که اسلام آباد آن را «تلاش برای ترور» سفیر پاکستان توصیف کرد.

به تاریخ ۸ میزان، یک بمب گذاری انتحاری بر صنف صدها متعلم که برای امتحانات در مرکز تحصیلات عالی کاج در محله دشت برچی کابل آماده می شدند، حمله کرد و تعداد زیادی از متعلمین را که بیشتر آنها دختر بودند، کشته و زخمی کردند.

داعش همچنین مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۱۴ سنبله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را برعهده گرفت که در آن دو کارمند این نمایندگی دیپلماتیک و همچنین چهار افغان کشته شدند.

بمب در نزدیکی ورودی بخش کنسولی سفارت منفجر شد.

این گروه در بیانیه‌ای که در کانال‌های مختلف تلگرامی منتشر شد، گفت که یک جنگجوی داعش «واسکت انتحاری خود را در تجمعی با حضور کارمندان روسی» در نزدیکی سفارت منفجر کرد.

به تاریخ ۲۶ اسد، بر اثر انفجار در مسجد ابوبکر الصادق در کابل، دست کم ۲۱ نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

قبل از این در ماه اسد، این گروه مسئولیت یک سری بمب گذاری را که حداقل ۱۰ کشته برجای گذاشت، بر عهده گرفت.

این انفجارها در یک محله در غرب کابل که عمدتاً توسط اعضای جامعه قومی هزاره که اکثراً شیعه هستند، در آن زندگی می‌کنند.

این انفجارها درست چند روز قبل از عاشورا رخ داد، زمانی که نمازگزاران در مساجد جمع می‌شوند و در مراسم رحلت امام شیعیان حسین بن علی، نواسه پیامبر اسلام، شرکت می‌کنند.

در ماه جوزا، داعش مسئولیت حمله به گوردواره در کابل را بر عهده گرفت که دو کشته و حداقل هفت زخمی برجای گذاشت.

داعش جوامع اقلیت مانند شیعه، صوفی و سیک را هدف قرار داده است.

داعش در پیامی که در سایت تبلیغاتی خود اعماق منتشر کرد، گفت که این حمله هندوها و سیک‌ ها و «مرتدین» را هدف قرار داده است که از آنها محافظت می‌کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رسانه چینی «ساوت چاینا مارنینگ پست» درمقاله ای از ادامه حملات گروه داعش علیه شهروندان چینی در افغانستان در سال ۱۴۰۲ ابراز نگرانی کرده است. این رسانه با اشاره به اینکه چین سفارت خود در کابل را پس از حمله منتسب به داعش به مهمان خانه شهروندانش بسته است، از حملات مشابه علیه سرمایه گذاران چینی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. به گفته این رسانه، ادامه سرکوب مسلمانان اویغور توسط چین و رابطه دولت چین با طالبان، داعش را تشویق به حمله به شهروندان چینی خواهد کرد. رسانه مذکور می افزاید که گروه داعش نیز ممکن است برای به چالش کشیدن ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت کامل در افغانستان دست به این اقدام بزند. این گزارش رسانه های چینی در حالی منتشر می شود که حکومت طالبان از امضای قرارداد با یک شرکت چینی برای بهره برداری از میدان نفتی آمو خبر داده است. من از دیدن مرگ هیچ انسانی خوشحال نیستم اما چینی ها در حال ظلم وغارت معادن و منابع کشور ما هستند. طالبان به صورت غیر دموکراتیک به قدرت رسیدند. قراردادهای مقامات چینی با طالبان غیرقانونی است زیرا هیچ قانونی در افغانستان وجود ندارد.

پاسخ

در پرتو اصول انسانی، در پرتو همان اصول انسانی که جهان خود را مخترع و صاحب آن می نامد، افغان ها خواستار رها شدن آنها هستند تا بتوانند در آرامش نفس بکشند. ما واقعاً در بین خود اختلاف خواهیم داشت، اما بر اساس اصول انسانی، ما حق داریم در مواقع سختی به ما کمک شود و از این وضعیت وخیم خارج شویم. چون دنیا همین است و دنیا مقام دهکده دارد. جامعه جهانی نباید پروژه های جنگی خود را در افغانستان اجرا کند. چندین دهه است که برخی کشورها از خاک افغانستان برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. اگر از خودم بگویم، جنگ افغانستان از من بزرگتر است. من از بشردوستان بین المللی می پرسم که آیا من یک بشرهستم یا نه؟ آیا من حق ندارم به عنوان یک بشر زندگی کنم؟ مگر افغانها بشر نیستند؟ بگذارید افغان ها زندگی کنند، کشور خود را بسازند و اقتصاد خود را تقویت کنند. مردم مظلوم ما سالهاست که مورد ظلم و ستم هستند. یک پروژه [جنگ] با آمدن یکی دیگر تمام نمی شود، سپس پروژه دیگری می آید...

پاسخ

خدا آمریکایی ها را رحمت کند، اما اجازه دهید یک چیز را به شما بگویم که کل این کثافت در کون امریکا است. چندی پیش در جایی خواندم که (ایالات متحده ۶ شرکت بزرگ پاکستانی را برای تامین مالی و تامین تجهیزات برنامه هسته ای غیرقانونی این کشور در لیست سیاه قرار داده است. این شرکت ها شامل دینامیکس انجنیرنگ کارپوریشن، انرکوپ پرایوت لمتد و آی ان ای. آر تکنالوژی تریدنگ ایل سی سی، تروجان، رینبو سلوشنز و یونیورسل دریلینگ انجنیرز هستند. یعنی آمریکا درباره هر شرکتی که از برنامه هسته ای پاکستان حمایت می کند اطلاعات دارد، اما نمی داند این تروریست هایی که به افغانستان حمله می کنند از کجا آمده اند. من قسم نمی خورم که آمریکا مانند پدری است که از پسرش خبر دارد. فقط یک دیوانگی در حال وقوع است. انگلیس ها افغان ها را کشتند. روس ها افغان ها را کشتند. آمریکایی ها آنها را کشتند. پاکستانی ها آنها را کشتند. ایرانی ها افغان ها را کشتند. من تعجب می کنم که چرا این همه کشور با افغانستان و افغان ها دشمنی می کنند؟!

پاسخ