امنیت

در یک حمله بر مدرسه ای در سمنگان ده ها تن کشته و زخمی شدند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

در این عکس بدون تاریخ، مدرسهء الجهادیه در ایبک مرکزسمنگان نشان داده شده است. [شبکه های اجتماعی]

در این عکس بدون تاریخ، مدرسهء الجهادیه در ایبک مرکزسمنگان نشان داده شده است. [شبکه های اجتماعی]

کابل -- خبرگزاری فرانسه گزارش داد که به روز چهارشنبه (۹ قوس) بر اثر انفجار در مدرسه ای در ایبک مرکز ولایت سمنگان، دست کم ۱۶ نفر کشته و ۲۴ تن دیگر زخمی شدند.

یک داکتر در ایبک که در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال کابل موقعیت دارد، گفت که تلفات بیشتر افراد جوان بودند.

او که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت، «همه آنها کودکان و مردم عادی هستند.»

آمار دقیق تلفات انفجار تایید شده در مدرسه الجهادیه هنوز مشخص نشده است.

تصاویر و ویدئویی که در رسانه های اجتماعی پخش شده است - که نمی توان فوراً تأیید کرد - مقامات محلی را نشان می دهد که از اجساد پراکنده بر فرش یک ساختمان عبور می کنند.

جانمازها، شیشه های شکسته و دیگر آوار صحنه را پر کرده بود.

ایبک یک مرکز ولایتی کوچک و باستانی است که در قرن چهارم و پنجم، زمانی که مرکز کلیدی بودایی نیز بود، به‌عنوان ایستگاه توقف کاروان‌ها برای تجاران برجسته شد.

حملات مکرر باعث نگرانی مردم می شود

از ماه اسد سال ۱۴۰۱ ده ها انفجار و حمله غیرنظامیان را هدف قرار داده اند که مسئولیت بیشتر آنها را داعش به دوش گرفته است.

در ماه سنبله، دست کم ۵۴ نفر -- از جمله ۵۱ دختر و زن جوان -- بر اثر انفجار یک بمب گذار انتحاری در تالاری در کابل مملو از صدها متعلم که در یک امتحان کانکور نمونه ای شرکت کرده بودند، کشته شدند.

هیچ گروهی مسئولیت آن انفجار را برعهده نگرفت، اما مقامات افغان بعداً داعش را مقصر دانستند.

در ماه ثور ۱۴۰۰، بر اثر انفجار سه بمب در نزدیکی مکتب آنها در همان محله کابل، حداقل ۸۵ نفر - عمدتاً دختران - کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

هیچ گروهی مسئولیت آن قتل عام را بر عهده نگرفت، اما در ماه میزان سال ۱۳۹۹ داعش مسئولیت حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی در این منطقه را بر عهده گرفت که ۲۴ کشته برجای گذاشت.

داعش مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۱۴ سنبله در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن دو دپلومات سفارت و چهار شهروند افغان شد.

بمب در نزدیکی ورودی بخش کنسولی سفارت منفجر شد.

ناظران می گویند که نشانه های گسترش حضور و فعالیت های داعش در ولایات غربی به ویژه هرات، ترس را در میان مردم برانگیخته است.

مقامات به تاریخ ۲۲ اسد سه مظنون وابسته به داعش را در یک مخفیگاه در ناحیه سوم شهر هرات کشتند. گزارش شده است که مظنونان در حال برنامه ریزی یک حمله تروریستی بودند.

والی نام نهاد داعش در فراه در درگیری دیگری به تاریخ ۲۳ اسد در شهر فراه کشته شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این مرگ و میر پس از آن بوقع پیوست که یک حمله انتحاری در نزدیکی مسجد گازرگاه در شهر هرات به تاریخ ۱۱ سنبله رخ داد و ۱۸ غیرنظامی را کشت و ۲۳ تن دیگر را زخمی کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه کودکان افغان حق دارند بدون ترس به مکتب و مدرسه بروند. متأسفانه این حق با نام های مختلف از آنها سلب شده است. این انفجار واکنش هایی را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است. مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرا، این حمله را جنایت نابخشودنی علیه تمامی اصول اسلامی و بشردوستانه خواند، در حالی که طالبان سال هاست این کارها را انجام می دهند. آنها پل ها را منفجر کردند، مدارس را سوزاندند و جاده ها را ویران کردند، اما بالاخره امروز به این نتیجه رسیدند که اینها اقدامات غیرانسانی است. کبیر حقمل، سخنگوی سابق شورای امنیت ملی افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی، سپس طالبان را عامل چنین حملاتی دانست و نوشت، «طالبان حتما در حضور خداوند پاسخگوی ایجاد این فرهنگ شیطانی خواهند بود که در مدارس انجام داده شده و حملات به مساجد توجیه شده و حرمت این مراکز مقدس نقض شده است و آنها از این آدرس های مهم مذهبی برای تروریسم، ساخت بمب و قتل انسانها استفاده می کنند و در هر حمله ای شریک هستند.»

پاسخ

این حمله مرگ بار بر مدرسه شهر آیبک درولایت سمنگان کارهازد بشریت است . همیشه مردم بیگناه دراین حمله های کشته شد ه است درچهل سال مردم بیگناه غریب افغانستان که همیشه به یک لقمه نان احتیاج استان ازطرف افراد ناشناس کشته شد ه می‌رود. اصلأ ن من نمی فهمم که ما افغان ها به خاطر چه کشته می شوم . نه افغان ها سلاح های شیمیایی دارند نه افغان ها تانگ دارند نه افغان ها طیاره دارند با خاطر چه ما کشته می شوم . همیشه هماسیه های ما یا مملکتی های قدرتمند بالا ی خاک ما حمله می کنند. ما افغان ها به خاک کس حمله نکردم . ما افغان ها آنقدر اسلاح هم ندارم که از خاک خود دفاع کنم . و همیشه ما تحدید مملکت های قدرتمند استیم درچهل سال جنگ افغان ها ۸۰/فیصد بی تعلیم شدند بی خانه شدند اکسر افغان ها به مرض روانی مبتلا هستند . دشمنان ما معلوم نیست کی مرا می کشند . دشمنان ما افغان ها راکی اسلحه میدهد واین راکی حمایت می‌کند ما افغان ها تباه شدیم دیگر. انفجار امروز درشهر آیبک ولایت سمنگان بازهم جوانان های مار به خون کشاندن . این یک غم بزرگ است . دشمنان ما همیشه از سوی کشورهای همسایه‌های ما تقویت می‌شود. و هیچ یک سازمان های بین‌المللی انتقاد بالا ی این کشورهای نکرد .

پاسخ

در پشتو یک ضرب المثل است که می گوید، «چیزی را که کشت کردی، آنرا پس درو می کنی». آنها گلهایی را که سالها خودشان کاشته بودند و آبیاری می کردند، درو می کنند. ۲۰ سال به فرماندهی استخبارات پاکستان و با کمک جانوران داخلی افغانها را در حملات انتحاری کشتند. حال همان تاکتیک ها علیه خود شان به کار می رود و کشته می شوند. ریختن خون افغانها در هر زمان گناه بزرگی است زیرا افغانها مردمانی در جهان هستند که اسلامشان از دیگران آشکارتر است اما ای کاش قربانی توطئه های خارجی نمی شدند. کاش که پسران و دختران غریب کشته نمی شدند، و این مملکت خراب نمی شد. افسوس بر حال ما.

پاسخ

طالبان محصولی را که خودشان کاشته اند جمع می کنند. آنها تحت مدیریت استخبارات پاکستان حملات انتحاری انجام می دادند و اکنون خود شان قربانی آن می شوند. خدا کند که رهبران طالبان و رهبران سازمان های نظامی و اطلاعاتی پاکستان در حملات انتحاری کشته شوند، زیرا هر دوی آنها قاتلان هزاران افغان هستند که در حملات انتحاری کشته شده اند. سراج، رهبر شبکه ح و وزیر امور داخلهء فعلی گفت که بیش از هزار نفر تنها از طریق شبکه وی حملات انتحاری انجام داده اند. این شبکه ای بود که یک فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان زمانی آن را بازوی راست سازمان استخباراتی پاکستان نامید. و مدتی پیش بریتانیا گفت که سراج تروریست نیست بلکه مدرنیست است. فقط هرج و مرج در جریان است. آدم نمی داند که اطلاعات منطقه و جهان چه بازی می کند.

پاسخ