تروریسم

حمله انتحاری داعش نگرانی‌ها را در مورد افزایش ناامنی در کابل افزایش می‌دهد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک جاده مسدود شده در کابل پس از یک انفجار انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه به تاریخ ۲۱ جدی به تصویر کشیده شده است. مسئولیت این انفجار را داعش بر عهده گرفت که بیش از ۲۰ قربانی بر جای گذاشت. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک جاده مسدود شده در کابل پس از یک انفجار انتحاری در نزدیکی وزارت خارجه به تاریخ ۲۱ جدی به تصویر کشیده شده است. مسئولیت این انفجار را داعش بر عهده گرفت که بیش از ۲۰ قربانی بر جای گذاشت. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل – داعش به روز چهارشنبه (۲۱ جدی) مسئولیت یک بمب گذاری انتحاری در کابل در خارج از ساختمان وزارت خارجه را بر عهده گرفت که به گفته مقامات و شاهدان عینی دست کم پنج نفر در آن کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اعماق، آژانس تبلیغاتی شاخه خراسان داعش، در پیام رسان تلگرام اعلام کرد که یک عضو داعش از موانع امنیتی عبور کرد و«به کمربند انفجاری خود در میان کارمندان و نگهبانان» انفجار داد.‌

یک تیم خبرگزاری فرانسه در حال انجام مصاحبه در ساختمان همجوار بود که انفجار روز چهارشنبه رخ داد.

موتروان شرکتی که در بیرون از ساختمان منتظر بود، مردی را دید که در دست اش بیک بود و بر شانه اش تفنگی را حمل می کرد، و بعدا خود را منفجر ساخت.

جمشید کریمی گفت، «از کنار موتر من تیر شد و بعد از چند ثانیه صدای انفجار شدیدی به گوش رسید. مرد را دیدم که خودش را منفجر کرد.»

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفت که در این حادثه پنج غیرنظامی کشته شدند.

سازمان غیردولتی ایمرجنسی ایتالیا، که شفاخانه ای را در کابل اداره می کند، گفت که بیش از ۴۰ مجروح به آن رسیده است.

ایمرجنسی در اعلامیه ای گفت، «تعداد تلفات همچنان در حال افزایش است. ما همچنین در آشپزخانه ها و در کانتین چپرکت تعبیه کرده ایم.»

شاخه خراسان داعش ادعا کرد که این انفجار دست کم ۲۰ نفر را «از جمله چندین کارمند دیپلماتیک» کشته است.

به گفته یک مقام محلی، قرار بود روز چهارشنبه یک هیئت چینی در وزارت امور خارجه حضور داشته باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا در زمان انفجار حضور داشته است یا خیر.

یکی دیگر از مقامات گفت که هیچ خارجی در زمان انفجار بمب گذار انتحاری حضور نداشت.

افزایش ناامنی

ویدئویی که خبرگزاری فرانسه صحت آنرا تأیید کرده است نشان می‌دهد که اجساد در جاده‌ها در خارج از محوطه با دیوارهای بلند پراگنده شده‌اند.

برخی از قربانیان زخمی روی زمین می پیچیدند، فریاد می زدند و کمک می خواستند، و تعداد انگشت شماری از تماشاچیان به کمک آنها رفتند.

به نظر نمی رسد ساختمان آسیب زیادی دیده باشد. شیشه های کلکین وزارت داخله نیز بر اثر این انفجار شکسته شد.

تام ویست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، در توییتی نوشت که دیپلمات‌ها گزارش‌هایی مبنی بر حداقل ۲۰ کشته و تعداد زیادی زخمی دیده‌اند.

او گفت، «این خشونت هیچ هدفی ندارد.»

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز این حمله را محکوم کرد.

یوناما در توئیتر خود نوشت، «افزایش ناامنی نگران کننده است. خشونت بخشی از هیچ راه حلی برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان نیست. ما به خانواده های آسیب دیده تسلیت می گوییم.»

هوگو شورتر مسؤل مأموریت بریتانیا در افغانستان در توییتی این حمله را محکوم کرد و گفت، «بریتانیا چنین اعمال خشونت‌آمیز بی‌معنا و بی مفهوم را رد می‌کند.»

حملاتی که خارجی ها را هدف قرار می دهد

داعش در ماه های اخیر مسئولیت یک رشته حملات را بر عهده گرفته است که خارجی ها یا منافع خارجی را هدف قرار داده است.

دست کم پنج شهروند چینی ماه گذشته در حمله افراد مسلح به یک هوتل محبوب تجار چینی در کابل زخمی شدند.

داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. گروه مذکور همچنان مسئولیت حمله به سفارت پاکستان در کابل در ماه قوس را که اسلام آباد آن را «تلاش برای ترور» علیه سفیر خود خواند، نیز بر عهده گرفت.

کشور همسایه چین یکی از معدود کشورهایی است که با توجه به ذخایر معدنی و منابع طبیعی افغانستان، روابط دیپلماتیک خود را با کابل حفظ کرده است.

هفته گذشته وانگ یو سفیر چین در افغانستان قرارداد یک شرکت چینی برای استخراج نفت افغانستان را اعلام کرد که بسیاری از تحلیلگران افغان آن را غیرقانونی و استثماری خوانده و گفتند که به نفع افغان ها نخواهد بود.

در ماه میزان، در حمله به مسجدی در محوطه وزارت داخله در کابل، چهار نفر کشته و ۲۵ نفر زخمی شدند و بازماندگان گزارش دادند که این یک بمب گذاری انتحاری بوده است.

و دو کارمند سفارت روسیه در یک بمب گذاری انتحاری در خارج از مأموریت خود در ماه سنبله حمله دیگری که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، کشته شدند.

صدها نفر از جمله اعضای اقلیت های افغانستان در حملات دیگری که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است، کشته و زخمی شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون وقت آن است که سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی بشردوستانه به مرگ و میر ده ها دیپلمات در افغانستان که در انفجار مقابل وزارت امور خارجه کشته و زخمی شدند، و کشته شدن مرسل نبی زاده یکی از اعضای ولسی جرگه قبلی، توجه کنند. آنها باید سریع و بی طرفانه تحقیق کنند. این گونه حوادث یکی پس از دیگری نشان می دهد که این یک لشکرکشی کامل علیه مقامات ملکی و نظامی نظام سرنگون شده جمهوری است. اگرچه طالبان در اجتماعات و مجالس بزرگ و کوچک می گویند که صلح را در کل کشور به ارمغان آورده اند، اما این اشتباه است، و کاملاً قادر به قبول مسئولیت صلح نیستند. بنابراین، جامعه بین المللی باید تحقیقات فوری را برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و بحران های جدید انجام دهد. روزی که انفجار مقابل وزارت امور خارجه رخ داد، من از ساحه حادثه ۵۰ متر دور بودم. همزمان صدای تیراندازی شنیده شد. مردم دویدند. من هم راه خود را تغیر دادم، اما هنوز اجساد مردم، فریاد مجروحان و حرکات نامنظم سربازان طالبان که در قانون نظامی نیست، مرا آزار می دهد. اگرچه طالبان تلاش های خود را برای دستگیری عاملان هر دو رویداد اعلام کردند، اما بی نظمی و عدم انضباط آنها نشان می دهد که نمی توانند این کار را انجام دهند زیرا وزارت امور خارجه بخشی از منطقه سبز است. وقتی بمب‌ها یا بمب‌گذاران انتحاری می‌رسند، چگونه از حوادث دیگر جلوگیری می‌کنند؟

پاسخ

امرالله صالح معاون اول محمد اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان به اتهامات مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا که رئیس جمهور غنی را مخالف صلح می دانست، واکنش نشان داد. صالح در یک سلسله توئیت ها نوشت: رئیس جمهور غنی واقعاً خواهان صلح بود، اما در پشت صحنه، آمریکا تصمیم گرفت افغانستان را به راولپندی تحویل دهد تا برای جنگ در اوکراین آماده شود. امرالله صالح آمریکا را به نقض بشریت به خاطر منافع استراتژیک خود متهم کرد و اکنون وزیر امور خارجه وقت با داستان ها و اتهامات بی اساس خود را تبرئه می کند. داکتر وحید مجروح وزیر پیشین صحت عامه افغانستان و برخی دیگر از مقامات پیشین نیز واکنش های شدیدی به این سیاستمدار آمریکایی ابراز کرده اند. در سال 2019، رئیس جمهور غنی، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، داکتر عبدالله را بازنده انتخابات و دزد نتایج انتخابات خواند که حامیان آقای غنی آن را رد کرده اند.

پاسخ

در داخل شهر کابل افغانستان همیشه یک گروه تندروی اسلامی پیدا می شود که زندگی آرام مردم بیچاره را در خطر می‌اندازد . گروه تروریستی داعش دراین سال چندین انفجار را در ولایتهای افغانستان وشهر کابل انجام داد. خطرناکترین انفجار در مکتب دشت برچی در روز اخذ امتحان کانگور بود چندین متعلمین جام شهادت را نوشیدن ودیکر انفجار بیش روی وازارت خارجه امارت اسلامی افغانستان بوده . دراین انفجار چند برادران ما جام شهادت را نوشیدن و40 نفر هم وطنان ما زخمی شدند. گروه تروریستی داعش نمی تواند که به اهداف شوم خود برسد درافغانستان . افغانان از نام داعش بدمی‌برند وهچ واقت این گروه نخواهد کامیاب شد در افغانستان .

پاسخ