جنایت و عدالت

کارشناس ملل متحد حملات 'سیستماتیک' علیه اقلیت شیعه در افغانستان را محکوم کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مردم محلی در اطراف یک مینی بوس، که به تاریخ ۴ جوزا در مزارشریف مرکز ولایت بلخ هدف بمب گذاری داعش قرار گرفت، جمع شده اند. [رسانه های اجتماعی]

مردم محلی در اطراف یک مینی بوس، که به تاریخ ۴ جوزا در مزارشریف مرکز ولایت بلخ هدف بمب گذاری داعش قرار گرفت، جمع شده اند. [رسانه های اجتماعی]

جنیوا -- یک کارشناس ملل متحد به روز دوشنبه (۲۱ سنبله) هشدار داد که هزاره ها و دیگر جوامع شیعه در افغانستان با حملات «سیستماتیک»، که به نظر می رسد می تواند جنایات بین المللی پنداشته شوند، روبرو هستند.

ریچارد بینیت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق در افغانستان، در گزارشی که به سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر ارائه کرد، نوشته است، اقلیت‌ها «بدون حکم محکمه دستگیر، شکنجه، اعدام، اخراج، به حاشیه رانده شده و در برخی موارد مجبور شدند که از کشور فرار کنند.»

آنها همچنین هدف مکرر حملاتی هستند که توسط داعش انجام می شود.

بینیت در گزارش خود نوشت، «به نظر می رسد که این حملات ماهیت سیستماتیک دارند و عناصری از یک سیاست سازمانی را منعکس می کنند.»

او نوشت، این حملات دارای «علائم بارز جنایات بین المللی از جمله جنایت علیه بشریت» است.

جنایات بین المللی جدی ترین جنایات مورد توجه جامعه جهانی مانند جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی، را شامل می شود.

در اواسط ماه اسد، داعش مسئولیت سلسله ای از بمب گذاری ها را بر عهده گرفت که دست کم ۱۰ کشته برجای گذاشت.

این انفجارها در یک محله مسکونی در غرب کابل که عمدتاً اعضای جامعه قومی هزاره که اکثراً شیعه هستند، در آن زندگی می‌کنند، به وقوع پیوستند.

این انفجارها درست چند روز قبل از عاشورا رخ داد، زمانی که نمازگزاران در مساجد جمع می‌شوند و در مراسم رحلت امام شیعیان حسین بن علی، نواسه پیامبر اسلام، شرکت می‌کنند.

بحران حقوق بشر

بینیت که کار خود را در ماه ثور آغاز کرد، هشدار داد که وضعیت حقوق در کشور نسبت به سراسر جهان بدتر شده است.

او در جریان سخنرانی خود به شورا گفت، «افغان ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده اند که به نظر می رسد جهان ناتوان از رسیدگی به آن است».

او در گزارش خود نوشت که به ویژه زنان و دختران از ماه اسد سال گذشته شاهد «عقبگرد گیچ کننده» در بخش حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود بوده اند.

او نوشت، «در هیچ کشور دیگری زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های زندگی عمومی ناپدید نشده‌اند و در تمام جنبه‌های زندگی‌شان به‌ این اندازه محروم نیستند».

او نوشت، وضعیت کلی بشری وخیم بود و تقریبا نیمی از جمعیت با سطوح حاد ناامنی غذایی مواجه بودند.

او نوشت، «کودکان با سرعت های نگران کننده ای از گرسنگی رنج می برند... بسیاری از خانواده ها برای مقابله با چنین حالات از راهبردهای مقابله ای مضر از جمله فروش کودکان، به ازدواج دادن کودکان، کار کودکان و کاهش هزینه های مراقبت های صحی و آموزش استفاده می کنند.»

او نوشت، علیرغم عفو، کسانی که قبل از ماه اسد سال ۱۴۰۰ در اردو، نیروهای امنیتی و دولت افغانستان خدمت می کردند، همچنان با «قتل های فراقانونی و تلافی جویانه و ناپدید شدن اجباری» روبرو هستند.

بینیت از جامعه بین المللی خواست تا برای رسیدگی به وضعیت و اطمینان از پاسخگویی بیشتر تلاش کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

. آمریکا به افغان ها خیانت کرد و افغانستان را در شرایط بسیار سختی قرار داد. طالبان با ظلم و بی رحمی بر مردم حکومت می کنند و به هیچ قانون و اصولی پایبند نیستند. این افراد فکر می کنند که حکومتشان با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم پایان خواهد یافت. مردم را با انتقاد ساده به زندان می اندازند و تحمل هیچ گونه انتقادی را ندارند. با این حال، اداره کردن به این روش در قرن بیست و یکم اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. طالبان باید از خواب 25 ساله خود بیدار شوند. افغانستان و جهان تغییر کرده اند. طالبان هیچ برنامه ای برای ایجاد دولتی ندارد که به مردمش خدمت کند و از آنها حمایت کند.

پاسخ

تقسیم ذخایر پولی افغانستان و تخصیص آن برای اجرای مصارف یک توهین تاریخی به ملت افغانستان است. راه های دیگری نیز جهت ثابت نگهداشتن اقتصاد افغانستان و دادن قرض وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. آنهایی که به فکر افغانستان هستند باید در مقابل این تصمیم ایستاد شوند و از این سرمایۀ ملی در مقابل این گونه دزدی ها محافظت کنند. حکومت ایالات متحده گفته است که نیمی از دارایی های مسدود شدۀ افغانستان (۳.۵ میلیارد دالر) به یک صندوق تازه تاسیسی شده درسویس به نام (صندوق حمایوی افغان) جهت بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان انتقال می یابد.

پاسخ

موافقم این یک توهین به افغانان است

پاسخ

مردم افغانستان نا شکر بودند. آنها به جمهوریت کبر کردند. در زمان جمهوریت با وجود حملات داعش بر شیعه ها و سایر اقلیت های مذهبی یک حکومت نسبتا مسول وجود داشت. بعد از هر انفجار و حمله از ریس جمهور گرفته تا وزیر و ریس همه به کمک می شتفاتند. رییس جمهور شخصا به شفاخانه می رفت و از زخمی ها عیادت می نمود. اما با آنهم مردم قانع نه بودند. شب و روز ریس جمهور را دو و دشنام می دادند. اما حالا؟ مردم حتی نمی توانند بدون اجازه طالبان مرده های شانرا دفن کنند. به شفاخانه رفته نمی توانند که از زخمی شان عیادت کنند. طالبان چندین بار آن عده از پدران و مادران را که برای احوال گرفتن فرزند زخمی شان تلاش داشتند لت و کوب کردند. هیچکس نمی تواند اعتراض کند٬ هیچ کس نمی تواند طالبان را مورد انتقال قرار دهد که چرا امنیت را به درستی گرفته نمی توانند. حالا که هر چیز از بین رفته است و افغانستان با یک فاجعه روبرو است. مردم ارمان اشرف غنی و نظام جمهوری را می کنند اما دیگر فایده ندارد.

پاسخ

من هم حملات داعش بر اقلیت های مذهبی در افغانستان را محکوم میکنم اما ایا این محکومیت ها دردی را دوا می کند؟ دنیا چرا با بازی با الفاظ می خواهد تا از مسؤلیت اصلی خود شانه خالی کند؟ لطفا احمق کردن ما را بس کنید.

پاسخ

هیچکس در افغانستان مصؤن نیست. امنیت فزیکی، روانی، اقتصادی و فکری مردم با خطر روبرو است و مردم افغانستان با ګذشت هر روز امیدشان را به آینده از دست می دهند. طالبان هیچ نوع برنامه و پلان برای یک حکومت خدمتګذار و حامی مردم ندارند. آنها تا حالا فقط در سه بخش کوشش کرده اند تا دست آورد داشته باشند: ۱- محدود ساختن نقش زنان در جامعه ۲- تطبیق نظریات افراط ګرایانه ۳- دزدی و غارت بیت المال شما اګر در این یک سال ګذشته کدام کار دیګری را از طالبان دیده باشید به من نیز بګویید. این مردم فکر می کنند که با ایجاد ترس و وحشت در بین مردم حکومت شان بقا خواهد یافت. آنها مردم را با انتقادهای بسیار ساده زندانی می کنند تحمل هیچ نوع انتقاد را ندارند. اما حکومت کردن با این شیوه در قرن ۲۱ بسیار سخت و حتی نا ممکن است. طالبان باید از خواب ۲۵ سال پیش خود بیدار شوند. افغانستان و دنیا تغیر کرده است.

پاسخ

آنها انسان های احمق و کودن هستند. چرا تنها وضعیت هزاره ها پیگیری می شوند و از وضعیت سایر افغانها هیچ کس پرسان نمی کند؟ این هزاره ها برای ایران جاسوسی می کردند. همین هزاره ها بحیث ترجمان و جاسوس به امریکایی ها کار می کردند تا آنها خانه ها و قریه جات پشتون ها را بمباران کنند. در عین حال از یک سو حکومت قبلی که در رأس آن جنایتکاران ایتلاف شمال سابق (شورای نظار) بودند و نیروهای بین المللی مناطق پشتون نشین را بمباران کرده و مردم بی گناه را می کشتند. از طرف دیگر گروه های تروریستی تحت حمایت پاکستان هم به مناطق پشتون نشین حمله می کردند. آنها بمب ها را منفجر می کردند، مکاتب و شفاخانه ها را ویران می کردند و پشتون ها را می کشتند؛ هیچ کسی آنرا پیگیری نه نمود و این سوال را که چرا بالای پشتون ها ظلم می شود و سرکوب می شوند مطرح نه کرد.

پاسخ

کاملا موافقم بخشی‌ کوچکی از هزاره ها جاسوسی می کنند به علاوه کولابی های مسعودیزم خود مردم هزاره عادی قربانی تروریزم این ها هستند
پشتون ها بزرگترین قربانی نسل کشی و تروریزم یک قرن اخیر بودند چرا در حق این مردم اینقدر جفا می شود؟

پاسخ

تنها اقلیت شیعه نه بلکه تمام مردم افغانستان شیعه، سنی، وهابی، صوفی، پشتون، هزاره، ازبک، تاجک، ترکمن و.... تحت ظلم و ستم قرار دارند. امریکا با مردم افغانستان خیانت کرد و افغانستان را در وضعیت بسیار بحرانی قرار داد. طالبان با ظلم و وحشت بر مردم حکومت می کنند و به هیچ نوع قوانین پایبند نیستند. امریکا تمام روز لاف از حمایت از حقوق بشر و دموکراسی می زند اما در حقیقت به امریکا هیچ چیزی جز منافع اش مهم نیست. در جریان ۲۰ سال گذشته منافع امریکا تحت نام دموکراسی و حمایت از حقوق بشر تامین می شد. حالا امریکا از گروه های تروریستی و رادیکال برای رسیدن به اهداف اش استفاده می کند. ما هیچ وقت فراموش نمی کنیم که امریکا با ما چه کرد، هیچگاه این بی وفایی و خیانت امریکا را فراموش نخواهیم کرد و دنیا تا که هست باید این خیانت را به مثل یک نمونه به یاد داشته باشد.

پاسخ