امنیت

افغان ها حملات داعش بر اقلیت های قومی را محکوم کردند

گزارش از نجیب الله و ای اف پی

اعضای جامعه سیک های افغان پس از ورود از افغانستان به دهلی نو، هندوستان، به تاریخ ۹ سرطان، پس از حمله ۲۸ جوزا توسط افراد مسلح به معبد سیک ها در کابل که یک مرد سیک را کشت، واکنش نشان می دهند. [ای اف پی]

اعضای جامعه سیک های افغان پس از ورود از افغانستان به دهلی نو، هندوستان، به تاریخ ۹ سرطان، پس از حمله ۲۸ جوزا توسط افراد مسلح به معبد سیک ها در کابل که یک مرد سیک را کشت، واکنش نشان می دهند. [ای اف پی]

کابل -- کمتر از یک ماه پس از تیراندازی یک مرد مسلح بر معبد سیک ها در کابل، افغان ها در برابر حملات تروریستی بر اقلیت های قومی کشور ایستاده اند.

داعش به تاریخ ۲۸ جوزا مسئولیت حمله یک روز قبل بر معبد سیک ها در کابل را بر عهده گرفت و گفت که این حمله انتقامی در مقابل توهین به پیامبر اسلام بود.

داعش در پیامی که در سایت تبلیغاتی خود اعماق منتشر کرد، گفت که این حمله در سلسلهء «حمایت از رسول خدا» هندوها و سیک ها و «مرتدین» را هدف قرار داده است که از آنها محافظت می کنند.

در این حمله دو نفر کشته و حداقل هفت نفر دیگر زخمی شدند.

راگبیر سینگ یکی از مجروحین این حادثه، در ماه جوزا پس از حمله مرگبار به ای اف پی گفت، «اینجا آینده ای برای ما وجود ندارد. من تمام امیدم را از دست داده ام.»

وی گفت، «ما همه جا در معرض تهدید هستیم.»

جامعه سیک ها مدت هاست که هدف داعش بوده است.

در ماه حوت ۱۳۹۸، دست کم ۲۵ نفر بر اثر حمله افراد مسلح به معبد دیگری در کابل کشته شدند.

و در سال ۱۳۹۷حداقل ۱۹ نفر، که بیشتر آنها سیک بودند، بر اثر یک بمب گذاری انتحاری در جلال آباد کشته شدند.

گروه داعش که به گونۀ منظم اعضای اقلیت ها به شمول شیعه و صوفی را هدف قرار می دهد، مسؤلیت هر دو حمله را بر عهده گرفت.

ما نمی توانیم بی پروا باشیم

شمار سیک ها و هندوهای مقیم افغانستان در اواخر سال گذشته در حالی به حدود ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرد که تعداد شان در دهۀ ۱۳۵۰ به نیم میلیون نفر می رسید.

اکثر اشخاصی که باقی مانده بودند تاجرانی بودند که مصروف فروش دواهای یونانی و وسایل برقی که از هند و پاکستان آورده می شوند بودند.

این معبد برای منموهن سینگ سیتی که در افغانستان به دنیا آمده است تنها یک مکان برای عبادت نبود بلکه به نظر وی اینجا خانۀ جامعه سیک ها بود.

سیتی که ۷۰ سال عمر دارد در ماه جوزا به ای اف پی گفت، «به عنوان بزرگترین گوردواره اینجا مکانی بود که همه ما بحیث یک خانواده در آن با یکدیگر ملاقات می کردیم.»

این حمله چند روز پس از آن رخ میدهد که یک هیئت از دهلی نو به هدف گفتگو در مورد امکان بازگشایی سفارت هندوستان از کابل بازدید کردند.

منابع حکومتی هندوستان در دهلی به ای اف پی گفتند که نزدیک به ۱۰۰ ویزۀ اضطراری به هندوها و سیک های افغان داده شده اند، اما سیتی می گوید هیچکس در جامعۀ وحشت زده از این خبر اطلاع ندارد.

وی گفت، این جامعه حالا متردد است که در کجا می تواند در آیندۀ عبادت کنند.

وی اظهار داشت، «اگر ما برای انجام مراسم مذهبی در یک جای خاص جمع شویم، امکان دارد که باز هم با این گونه حادثه مواجه شویم.»

وی افزود، «ما پیش از این سه بار مورد حمله قرار گرفته ایم. ما نمی توانیم بی پروا باشیم»

سیتی گفت، «حادثه اخیر به شدت مارا تحت تاثیر قرار داده است.»

وی علاوه نمود، «افغانستان وطن من است و من هیچ وقت نمی خواستم که آنرا ترک کنم، اما حالا ترک اش می کنم.»

چریندر سینگ، یکی از ساکنان سیک کابل که با نام مستعار صحبت می کرد، به سلام تایمز گفت، «در گذشته، با وجود تمام چالش های فرهنگی و امنیتی که با آن مواجه بودیم... ما در افغانستان ماندیم و همه چیز را تحمل کردیم، زیرا ما کشورمان را دوست داشتیم.»

سینگ گفت، «اما متأسفانه، پس از حمله اخیر در کابل، ما احساس کردیم که دیگر نمی‌توانیم در افغانستان زندگی کنیم زیرا امنیت و مصؤنیت نداریم، و هیچ کس به نگرانی‌ها و شکایات امنیتی ما در ماه‌های اخیر توجهی نکرده است.»

ضد اسلام

افغان ها می گویند که حملات بر اقلیت ها با اصول اسلام و بشریت و با منافع و تاریخ افغانستان مغایرت دارد.

خلیل رؤفی، فعال مدنی در کابل گفت که هندوها و سیک ها ساکنان بومی و اصیل افغانستان هستند و نبود آنها ضربه بزرگی به تاریخ و فرهنگ کشور خواهد بود.

رؤفی گفت، «متأسفانه تبعیض و آزار علیه آنها در دهه ۱۳۵۰ زمانی که مجاهدین قدرت را به دست گرفتند، در کابل شروع شد.»

وی ضمن محکومیت کشتار اخیر داعش گفت، این گروه از هموطنان ما نیز متأسفانه مورد هدف گروه تروریستی داعش قرار گرفتند و به مرور زمان مجبور به ترک افغانستان شدند و تنها حدود ۷۰ تا ۱۰۰ خانواده در کشور باقی مانده اند.

اسدالله نادم، یک تحلیلگر امور نظامی افغان گفت، «نخبگان مذهبی، سیاسی، فرهنگی و حرفه ای، جنرالان و داکتران ما متأسفانه مورد هدف داعش هستند».

او گفت، «هدف این حملات آسیب رساندن به افغانستان و برهم زدن نظم اجتماعی است.»

نادم گفت، «داعش یک گروه تروریستی است. آنها نه به واکنش عمومی و نه به پیامدهای اقدامات خود اهمیت می دهد زیرا یک گروه سیاسی نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اصل بازی حالا شروع شد. هندو ها و سیک های افغانستان خوشبخت هستند که حداقل کشور هند برای شان ویزه و پناه داد. اما ۴۰ میلیون نفوس حالا هم گروگان گروه های تروریستی و حکومت طالبان است. داعش با یک برنامه بسیار منظم به پیش می رود. در ولایات مختلف افغانستان به خصوص در ولایات شمالی کشور در حال سربازگیری است. چند روز پیش جنگجویان داعشی بر مناطق سرحدی ازبکستان نیز حمله کردند و باعث خسارات مالی به مردم ازبک شدند. من فکر می کنم که بزودی آتش تروریزم دامنگیر تمام منطق خواهد شد و کشورهای همسایۀ افغانستان که برای طالبان مهمانی می کردند و برای شان خوش بودند قیمت خوش باوری شان را پرداخت خواهند کرد. تروریزم مانند مار خود و بیگانه را نمی شناسد.

پاسخ

داعش دشمن افغانستان، اسلام و بشریت است اما سوال اینجا است که چرا امریکا نتوانست در طول دو دهه حضور اش در افغانستان مانع پیشرفت این ګروه های تروریستی شود؟ امریکا چرا افغانستان را ترک کرد درحالیکه حملات داعش در افغانستان ادامه داشت؟ چرا اجازه داد که یک ګروه تروریستی حکومت افغانستان را به دست بیګیرد؟ امریکا و متحدین غربی آن مسؤل تمام این بد بختی ها هستند و مردم افغانستان هیچ وقت امریکا را بخاطر این منافقت و بی وفایی آن نخواهند بخشید.

پاسخ

این درست است که آمریکا به تروریست ها و حامیان تروریست ها از جمله پاکستان ضربه نزد. منتها مشکل اصلی در بین مردم خودمان بود. علیرغم آن، که نیمی از دولت در دست بچه های سابق اتحاد شمال بود، اما آنها با سیستم دولتی مخالف بودند. به یاد تان است، روزی که عطامحمد نور، جنگسالار مشهور و ناقض حقوق بشر از ائتلاف شمال، هشدار داد که اگر ائتلاف بین المللی مداخله نکند، او می تواند در ظرف ۲۴ ساعت ارگ ریاست جمهوری را تصرف کند. علاوه بر این، رسانه‌های اتحاد شمال که مأموریت‌های روسیه و ایران را به پیش می بردند، بطور منظم علیه دولت تبلیغ می‌کردند. آنها از آزادی رسانه ها سوء استفاده می کردند و سیستم های مدنی را در هم می کوبیدند. آنها همیشه بر سیاستمداران پشتون حمله می کردند. آنها هرگز از سیاستمداران تاجیک، ازبک و هزاره انتقاد نمی کردند. در واقع، آنها مأموریت قبلی را که روسیه و ایران و همچنان فرانسه برای سرکوب گروه قومی اکثریت افغانستان (پشتونها) تعیین کرده بود، به پیش می بردند.

پاسخ

من از این نوع مردم کثیف که اسلام را داخل یک دایرۀ نازک و باریک کرده اند نفرت دارم. اگر شما تا این اندازه اسلام گرا هستید، چرا در هند، پاکستان، ایران و سایر نقاط جهان بر غیر مسلمان ها حمله نمی کنید که آنرا همیشه به روی افغانها می آورید و همیشه از آن بر ضد افغانها سوءاستفاده می کنید؟ اسلام یک دین بسیار مقدس است. اسلام یک دین بسیار وسیع است. اسلام دین صبر و استقامت است. اسلام به هیچ کس اجاز نمی دهد که با این حرف ها دیگران را به قتل برساند. اسلام کشتن یک نفر را بخاطر گناه شخص دیگری اجازه نمی دهد، و در واقعیت تمام مشکلاتی است که برای افغانها و افغانستان ایجاد کرده شده است. گروپ های استخباراتی به نام اسلام سعی می کنند تا افغانها را به قتل برسانند، در بین شان اختلاف پیدا کنند، و آنها را به گروها تقسیم کرده و فضای برادری را به دشمنی تبدیل کنند. در غیر آن اگر گروه داعش انتقام می گیرد باید به هند بروند که هندوها در آن هستند. در پاکستان هندوها به طور آزادانه گشت و گذار می کنند. هندوها و سیک های افغان مردم وطن پرست هستند. آنها بیشتر از اهل سنت نسبت به کشور وفاداری و دلسوزی دارند.هندوها و سیک های افغان مالیات دهندگان هستند و از آنها محافظت می شود. اگر کشتن اهل سنت گناه محسوب می شود. کشتن هندوها و سیک های افغان نیزهمین گونه پنداشته می شود.

پاسخ