تروریسم

سیک ها بعد از حملۀ داعش می گویند که  آیندۀ شان در افغانستان مصؤن نیست

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

اعضای جامعۀ کوچک سیک ها در کابل بعد از آن از تمایل خود برای ترک افغانستان سخن می گویند که حملۀ ۲۸ جوزا بر یک معبد آنها باعث ایجاد ترس مبنی بر حفظ جان درمیان شان گردید. [عارف کریمی/ ای ایف پی/ تلویزیون ای اف پی]

کابل -- گروهی از سک های افغان به روز دو شنبه (۳۰ جوزا) به امید خروج سریع از کشور محل تولد شان در یک اطاق در عقب ویرانه های معبد سوخته شدۀ شان در کابل گرد هم آمده اند.

راگبیر سینگ که در حملۀ روز دوشنبه افراد مسلح بر معبد شان که گروه داعش مسؤلیت آنرا بر عهده گرفت زخمی گردید، گفت، «در اینجا برای ما آینده ای وجود ندارد. من تمام امیدم را از دست داده ام

وی گفت، «ما در هرجا زیر تهدید قرار داریم.»

گروه داعش در یک پیامی که در سایت تبلیغاتی خود به نام اعماق نشر کرده است گفت، هدف حملۀ روز شنبه هندوها سیک ها و «مرتدین» بودند که از آنها محافظت می کردند.

منموهن سینگ سیتی یک سک افغان (راست) به تاریخ ۳۰ جوزا در کابل با ای اف پی مصاحبه می کند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

منموهن سینگ سیتی یک سک افغان (راست) به تاریخ ۳۰ جوزا در کابل با ای اف پی مصاحبه می کند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

اعضای جامعۀ سیک ها بعد از حملۀ گروه داعش بر معبد آنها در کابل به تاریخ ۲۸ جوزا از کنار یک ساختمان تخریب شده رد می شوند. [احمدساحل آرمان/ای اف پی]

اعضای جامعۀ سیک ها بعد از حملۀ گروه داعش بر معبد آنها در کابل به تاریخ ۲۸ جوزا از کنار یک ساختمان تخریب شده رد می شوند. [احمدساحل آرمان/ای اف پی]

در عکسی که دو روز بعد از حملۀ داعش به تاریخ ۳۰ جوزا گرفته شده است،  نمای کلی یک معبد سوختانده شده سک ها در کابل نشان داده شده است. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

در عکسی که دو روز بعد از حملۀ داعش به تاریخ ۳۰ جوزا گرفته شده است،  نمای کلی یک معبد سوختانده شده سک ها در کابل نشان داده شده است. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

این حمله باعث کشته شدن دو افغان و زخمی شدن حداقل هفت تن دیگر گردید.

اکثر سیک ها به این ساختمان مسکونی پناه آورده بودند و به صورت دست جمعی یا در گروه های خانوادگی به صورت پراکنده در اطراف این ساختمان زندگی می کردند.

این معبد برای منموهن سینگ سیتی که در افغانستان به دنیا آمده است تنها یک مکان برای عبادت نبود بلکه به نظر وی اینجا خانۀ جامعه سیک ها بود.

سیتی که ۷۰ سال عمر دارد گفت، «به عنوان بزرگترین گوردواره اینجا مکانی بود که همه ما بحیث یک خانواده در آن با یکدیگر ملاقات می کردیم.»

اهداف داعش

به گفتۀ نجات یافته گان این حادثه، مردان مسلح در ابتدا به سوی دروازۀ اصلی ساختمان شلیک نموده و قبل از هجوم به داخل ساختمان یک نگهبان را به قتل رسانیدند و بعدا به تیراندازی و پرتاب نارنجک شروع کردند.

چند دقیقه بعد یک موتر بمب گذاری شده در بیرون از ساختمان انفجار نموده که باعث شکسته شدن شیشه های ساختمان های همجوار گردید.

زمانیکه حمله آغاز گردید، شماری از دروازۀ پشت سر فرار نموده و در ساختمان های مجاور پناه گرفتند.

در ادامۀ این هرج و مرج، سینگ که در منزل چهارم این ساختمان بود به زمین افتیده، پاها و دستش زخمی شدند.

گلوله باری، انفجار نارنجک ها و آتش سوزی که در جریان حمله در قسمتی از ساختمان رخ داد، به شماری از اطاق ها و تالار عبادتگاه این ساختمان آسیب زیادی وارد شده است.

توماس وست نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان به روز دوشنبه در یک تویت نوشت، «ایالات متحده حملۀ بزدلانه بر عبادتگاه جامعۀ سیک های افغانستان در کابل را که جان افراد بی گناه به شمول یک عبادت کنندۀ سیک را گرفت محکوم می کند.»

وی افزود، «من عمیق ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده های قربانیان ابراز می کنم. اقلیت های آسیب پذیر باید مورد محافظت قرار گیرند.»

قبل از این نیز جامعۀ سیک ها مورد حمله قرار گرفته بود.

حد اقل ۲۵ نفر در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح بر یک معبد دیگر در ماه حوت ۱۳۹۸ کشته شدند.

همچنان حداقل ۱۹ تن که بیشتر شانرا سیک ها تشکیل می داد در یک حملۀ انتحاری در شهر جلال آباد که در سال ۱۳۹۷ بوقوع پیوست کشته شدند.

گروه داعش که به گونۀ منظم اعضای اقلیت ها چون شیعه و صوفی را هدف قرار می دهد، مسؤلیت هر دو حمله را بر عهده گرفت.

ترک کردن افغانستان

شمار سیک ها و هندوهای مقیم افغانستان در اواخر سال گذشته در حالی به حدود ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرد که تعداد شان در دهۀ ۱۳۵۰ به نیم میلیون نفر می رسید.

اکثر اشخاصی که باقی مانده بودند تاجرانی بودند که مصروف فروش دواهای یونانی و وسایل برقی که از هند و پاکستان آورده می شوند بودند.

این حمله چند روز پس از آن رخ میدهد که یک هیئت از دهلی نو به هدف گفتگو در مورد امکان بازگشایی سفارت هندوستان از کابل بازدید کردند.

منابع حکومتی هندوستان در دهلی به ای اف پی گفتند که نزدیک به ۱۰۰ ویزۀ اضطراری به هندوها و سیک های افغان داده شده اند، اما سیتی می گوید هیچکس در جامعۀ وحشت زده از این خبر اطلاع ندارد.

وی گفت، این جامعه حالا متردد است که در کجا می تواند در آیندۀ عبادت کنند.

وی اظهار داشت، «اگر ما برای انجام مراسم مذهبی در یک جای خاص جمع شویم، امکان دارد که باز هم با این گونه حادثه مواجه شویم.»

وی افزود، «ما پیش از این سه بار مورد حمله قرار گرفته ایم. ما نمی توانیم بی پروا باشیم»

سیتی گفت، «این حادثه به شدت مارا تحت تاثیر قرار داده است.»

وی علاوه نمود، «افغانستان وطن من است و من هیچ وقت نمی خواستم که آنرا ترک کنم. اما حالا ترک اش می کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بر اثر وقوع زلزله در ولایات پکتیکا، خوست و ننگرهار در افغانستان نزدیک به ۹۲۰ تن کشته و بیش از ۶۰۰ نفر زخم برداشتند. شرف الدین معین وزارت مبارزه با حوادث این ارقام را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اضطراری تایید کرده است. وی گفت، در نتیجۀ این زلزله هزاران خانه و قریه ویران گردیده است و همچنان بیشترین تلفات به زنان و کودکان در ولسوالی برمل پکتیکا وارد شده است. این فاجعه بزرگ در شرایط وخیم کنونی بر سر افغان ها آمده و مردم را عمیقا متاثر ساخته است. مردم به اندازۀ فقیر هستند که در خانه نمی توانند نان خوردن شانرا پیدا کنند. پس فکر کنید که مردمی که خانه های شان بر اثر زلزله ویران شد چی خواهند کرد؟ مؤسسات خیریۀ بین المللی باید با هم یکجا یک سازمان فعال، شفاف و راستکار برای کمک به زلزله زدگان و مردم همکاری کنند. در صورت هرگونه سوء مدیریت، مردم آسیب دیده جان شانرا از دست خواهند داد. در شرایط کنونی افغانستان توانایی کنترول این وضعیت را ندارد. این خانه ها در زمانی تخریب شده اند که مردم از ده ماه بدینسو بیکار هستند. امید است که ادارات کمک رسانی بین المللی وارد عمل شده و کمک های اضطراری را فراهم نمایند.

پاسخ