تروریسم

داعش مسؤلیت حملۀ انتحاری در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را بر عهده گرفت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

محافظین امنیتی بعد از حملۀ انتحاری به تاریخ ۱۴سنبله در کنار یک سرک در نزدیکی سفارت روسیه در کابل ایستاده هستند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

محافظین امنیتی بعد از حملۀ انتحاری به تاریخ ۱۴سنبله در کنار یک سرک در نزدیکی سفارت روسیه در کابل ایستاده هستند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- گروه داعش مسؤلیت یک انفجار انتحاری را بر عهده گرفت که به روز دوشنبه (۱۴سنبله) در نزدیکی سفارت روسیهدر کابل بوقوع پیوست و منجر به کشته شدن دو تن از کارمندان ماموریت دیپلوماتیک روسیه و چهار افغان دیگر گردید.

این بمب در نزدیکی دروازۀ ورودی بخش قنسولی این سفارت منفجر گردید.

در یک اعلامیه ای که در کانال های مختلف تلگرامی نشر گردید این گروه گفت، یک جنگجوی گروه داعش «واسکت انتحاری خود را در یک میان مردمی که کارمندان روسی نیز در میان آن بودند» در نزدیک سفارت انفجار داد.

وزارت خارجۀ افغانستان کشته شدن دو کارمند سفارت را تائید نمود.

زنان افغان به تاریخ ۱۴سنبله بعد از یک حملۀ انتحاری در کابل از مقابل سفارت روسیه رد می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۱۴سنبله بعد از یک حملۀ انتحاری در کابل از مقابل سفارت روسیه رد می شوند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به گفتۀ پولیس کابل، چهار افغان که منتظر دریافت خدمات قونسلی بودند نیز کشته و شماردیگری زخم برداشتند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با نکوهش این حمله آن را «غیر قابل قبول» خواند.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه گفت، اقدامات فوری را جهت تقویت امنیت این سفارت که در یکی از سرک های اصلی شهر کابل که به ساختمان پارلمان منتهی می شود برداشته شده اند.

ضعف استخباراتی

این حمله تلاش های افغانستان را که با تاکید بر تأمین امنیت در تلاش تشویق کشورهای خارجی برای بازکردن ماموریت های شان در کابل است، ضربه می زند.

زمانیکه اکثریت کشورها سفارتخانه های خودر را بسته و کارمندان شانرا تخلیه کردند، سفارت روسیه یکی از سفارت خانه های انگشت شماری بود که به کار خود بعد از ماه اسد ۱۴۰۰ ادامه داد.

وزارت امور خارجۀ افغانستان بیان داشت که تحقیقات در این زمینه آغاز گردیده و مسؤلین «اجازه نخواهند داد تا این گونه فعالیت های منفی روابط بین دو کشور را خدشه دار کند.»

حکمت الله حکمت یک تحلیلگر مسایل امنیتی افغانستان گفت، این حمله نشان دهندۀ «ضعف» افغانستان در زمینۀ جمع آوری معلومات استخباراتی است.

وی به ای اف پی گفت، «اگر آنها نمی توانند از انجام این گونه حملات در قلب کابل جلوگیری کنند، پس نمی توانند که امنیت را در اطراف و قریه ها تامین کنند.»

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد با پخش یک اعلامیه این حمله را به شدت محکوم نموده و با قربانیان و خانواده های آنها اظهار همدردی کرد.

دفتر نمایندگی سیاسی ملل متحد در افغانستان «یوناما» نیز این بمب گذاری را محکوم کرد.

این دفتر در تویتر خود نوشت، «یوناما بر ضرورت برداشتن گام ها برای حصول اطمینان از امنیت و آسایش مردم و همچنان ماموریت های دیپلوماتیک تاکید می کند.»

بمب گذاری ها در مساجد

در هفته های اخیر سایر خشونت های تروریستی نیز افغانستان را متأثر ساخته است.

به روز جمعه یک حمله کنندۀ انتحاری به یکی از بزرگترین مساجد در شهر هرات در غرب افغانستان حمله نموده و حداقل ۱۸ نفر را به شمول ملاامام با نفوذ آن به قتل رسانید.

مجیب الرحمن انصاری یک عالم دین، خواستار سر بریدن اشخاصی شده بود که حتی «کوچکترین کاری» را بر علیه رهبران کشور انجاد داده باشند.

انصاری با وجود فراهم شدن اقدامات شدید امنیتی به شمول دادن موتر زرهی و محافظین امینتی توسط مقامات امنیتی مورد حمله قرار گرفت.

در سال جاری چندین مسجد در سراسر کشور هدف حملات قرار گرفته اند که مسؤلیت شماری از آنها را داعش بر عهده گرفته است.

به تاریخ ۲۶ اسد، یک انفجار در مسجد ابوبکر الصدیق در کابل منجر به کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن ده ها تن دیگر گردید.

داعش جوامع اقلیت از جمله شیعه، صوفی ها و سیک ها را هدف قرار داده است.

در اواسط ماه اسد، داعش مسؤلیت یک رشته بمب گذاری ها را بر عهده گرفت که باعث کشته شدن حداقل ۱۰ نفر گردید.

این انفجارها در غرب کابل در یک منطقۀ عمدتا هزاره نشین که اکثریت شان شیعه هستند بوقوع پیوستند.

انفجارها فقط چند روز قبل از مراسم عاشورا که در آن نمازگزاران با گرد هم آمدن در مساجد در مراسم یادبود شهادت امام حسین بن علی (ض) نواسۀ پیغمبر اسلام (ص) شرکت می کنند، بوقوع پیوستند.

گروه داعش در ماه جوزا مسؤلیت یک حمله بر یک گوردواره در کابل را بر عهده گرفت که باعث کشته شدن دو تن و زخمی شدن حداقل هفت نفر دیگر گردید.

گروه داعش در یک پیامی که آنرا در سایت تبلیغاتی اعماق خود نشر کرد گفت، این حمله هندوها و سیک ها و آن عده «مرتدین» را هدف قرار داده است که از آنها محافظت می کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما در رابطه به امام شیعه ها ذکر کرده اید. اجازه بدهید که در این رابطه کمی به جزیات بنویسم. امامان شیعه دوازده تن از اهل بیت پیامبر(ص) که بنابر روایات، جانشینان پیامبر و پس از او امام جامعه اسلامی‌اند. نخستین امام، حضرت علی(ع) و دیگر امامان فرزندان و نوادگان او و حضرت زهرا(س) هستند. به باور شیعیان امامیه، امامان(ع) از جانب خداوند به امامت منصوب شده‌اند و ویژگی‌هایی همچون عصمت، افضلیت، علم غیب و حق شفاعت دارند. امامان(ع) تمام وظایف پیامبر(ص)‌ به جز دریافت وحی و آوردن شریعت را دارا هستند. اهل سنت، امامت امامان شیعه را نمی‌پذیرند؛ اما نسبت به آنها اظهار محبت و ارادت کرده و مرجعیت دینی و علمی آنها را می‌پذیرند. نام امامان در قرآن ذکر نشده است؛‌ اما در روایاتی از پیامبر(ص) همچون حدیث جابر و حدیث دوازده خلیفه اسامی و شمار امامان(ع) آمده است. بنابر این روایات، امامان و جانشینان پیامبر(ص)، دوازده نفر و همگی از قریش و اهل بیت پیامبر(ص) هستند. از نظر شیعیان اثناعشری، امام علی(ع) به نص پیامبر(ص) به امامت منصوب شد و از آن پس، هر امامی، امام پس از خویش را به صورت صریح و با نص معرفی کرده است. براین اساس، جانشینان پس از پیامبر(ص) ۱۲ نفر به این ترتیب هستند: على بن ابى‌طالب، حسن بن علی، حسین بن على، على بن حسین، محمد بن على، جعفر بن محمد، موسى بن جعفر، على بن موسى‏، محمد بن على، على بن محمد، حسن بن على و مهدى(عليهم‌السلام‏). بنابر دیدگاه مشهور شیعه، یازده امام شهید شدند و آخرین آنها، مهدی موعود در غیبت به سر می‌برد او در آینده ظهور کرده و زمین را پر از عدل و داد می‌کند. اهل سنت امامان دوازده‌گانه شیعه را به عنوان امام و جانشینان بلافصل پیامبر(ص) نمی‌پذیرند؛ اما نسبت به آنها محبت دارند.

پاسخ

ما نمی گوییم چرا روس در این حمله کشته شد و چرا داعش آنها را کشت؟ اما هر بار که حمله می شود بچه های بیچاره این سرزمین کشته می شود. در غیر این صورت سرزمین ما بدنام شده می رود. چرا این حملات کثیف در جاهای دیگر اتفاق نمی افتد که در کشور ما واقع می شود؟ عرب ها هم در سرزمین ما می کشند، روس ها هم در سرزمین ما می کشند، پنجابی ها هم در سرزمین ما می کشند، اما هر که در کشور ما کشته شود، هموطنان بی گناه من هم کشته می شوند.

پاسخ

هر کسی که کشته شد و هر کسی که حمله کرد، در بین کشور ما را بدنام کردند. مهم نیست که افغانها، روسها و یا هم امریکایی ها کشته می شوند، بلاخره یک انسان کشته می شود. هیچ انسان نه باید کشته شود. دنیا باید به جای اقدام برعلیه تروریزم بر ضد فابریکه های سلاح و مالکین این فابریکه ها اقدام کند. تروریستان اصلی مالکین فابریکه های سلاح سازی هستند که سلاح ها را تولید می کنند.

پاسخ

همه اش کار استخبارات کشورهای خارجی است. افغانها فقط و فقط بازیچه دست این استخبارات هستند. نی اختیار زندگی شانرا دارند و نه هم اختیار مرگ شانرا. هیچ چیز در دنیا به اندازه خون افغانها بی ارزش نیست. خداوند مردم افغانستان را از این وضعیت نجات دهد.

پاسخ