امنیت

'حمله شیطانی' داعش ده ها نفر را در معبد سیک در کابل کشت

ای اف پ و سلام تایمز

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۶ حمل در نزدیکی محل حمله بالای معبد سیک ها در کابل ایستاده اند. [اس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۶ حمل در نزدیکی محل حمله بالای معبد سیک ها در کابل ایستاده اند. [اس تی آر/ای اف پی]

کابل -- روز چهارشنبه (۶ حمل) در حمله ای بالای یک معبد سیک در کابل که عبادت کنندگان عبادت صبح می کردند دست کم ۲۵ نفر کشته شدند، این آخرین حمله ای است که گروه داعش مسؤلیت آن را به عهده گرفت.

راجو سینگ سونی، شاهد عینی به ای اف پی گفت، مردی با لباس پولیس به داخل معبد واقع در کابل مرکزی شتافت، یک محافظ را شلیک کرد و بالای عبادت کنندگان در سالون اصلی حمله را شروع کرد.

سونی گفت، «چند مهاجم دیگر نیز وارد ساختمان شدند و آنها از یک اتاق به اتاق دیگر می رفتند و بالای مردم شلیک می كردند.»

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت، این حمله حدود ساعت ۷:۴۵ محلی به وقت صبح آغاز شد. در مورد تعداد افراد مسلح حساب های متناقضی وجود داشت که منابع امنیتی تعداد های مختلف بین یک و چهار را ارائه می کردند.

دست کم یک تروریست متعاقباً طی یک عملیات پاکسازی یک ساعته توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

داعش که این قتل عام را با استناد از خشونت هندو ها و سیک ها در کشمیر و دیگر مناطق هند توجیه کرد، مسئولیت را به عهده گرفت.

اناركلی كور هنریار، یک عضو سیک نماینده پارلمان افغان به ای اف پی گفت، حدود ۱۵۰ نفر در داخل معبد بوده اند كه چندین خانواده در آنجا زندگی می كنند و در آنجا عبادت کنندگان برای عبادت صبح جمع می شوند.

هنریار در جریان این قتل عام گفت، «برخی از مردم داخل معبد پنهان شده اند و تیلیفون های آنها خاموش اند.»

آرین گفت، بیست و پنج فرد ملکی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند، در حالی که ۸۰ نفر از معبد نجات یافتند. تصاویر گرافیکی نشر شده به صورت آنلاین، چندین جسد و همچنان مردم ملکی وحشت زده را نشان داد که ظاهراً سیک ها بودند و از صحنه فرار می کردند.

'شیطانی'

تخمین زده می شود که فقط چند هزار سیک و هندو در یک ملت کاملاً مسلمان ساکن هستند.

وزارت امور خارجه هند در اعلامیه ای گفت، «چنین حملات ناجوانمردانه به اماکن عبادت مذهبی جامعه اقلیت، به ویژه در این زمان بیماری فاجعه [ویروس کورونا]، بازتاب دهنده ذهنیت شیطانی مرتکبین و حامیان آنهاست.»

پاکستان نیز به همین ترتیب این قتل عام را محکوم کرد و آنرا «یک عمل غیر انسانی» خواند.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه ای گفت، «چنین حملات نفرت انگیز هیچ توجیه سیاسی، مذهبی یا اخلاقی ندارند و باید کاملاً رد شوند.»

داعش سابقه هدف قرار دادن سیک ها و هندوها در افغانستان را دارد، به شمول یک بمبگذاری انتحاری در جلال آباد در ماه سرطان سال ۱۳۹۷ که باعث کشته شدن ۱۹ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر شد.

در ماه های اخیر، این گروه شورشی پس از تحت تعقیب قرارگرفتن توسط نیروهای ایالات متحده و افغان دچار عقب نشینی های زیادی شده است، اما این گروه هنوز هم توانایی حملات به مراکز شهری را حفظ کرده است.

در اوایل ماه گذشته، این گروه در حمله بر مراسم بزرگداشت در کابل ۳۲ نفر را به قتل رساندند و ده ها نفر دیگر را زخمی کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ISIS does not exist; it is the work of Taliban and Haqqani group which carry out attacks with the order from their Pakistani masters. Gulbuddin who apparently in his talks oppose the Taliban, but Taliban and Gulbuddin both are the servers of Pakistan and both are in fact the same. I am sure that all the attacks are planned and carried out from the home of Gulbuddin. Its reason is also clear. Since Gulbuddin came to Kabul, suicide attacks have become more deadly, more precise and more intensified.

پاسخ

این حمله یک حمله ای وحشیانه است. خداوند دشمنان افغانها را نابود کند.

پاسخ

سِیک‌ها از بی آزار ترین گروهای اقلیت قومی در افغانستان هستند که قربانی ایدلوژی داعشی و هندوئزم می گردد. قربانی امروز سِیک‌ها قصاص خون مسلمانان است که در هندوستان، توسط هندوها ریختانده شد.

پاسخ

مرگ به داعش خونخوار.

پاسخ

من تاثرات عمیق خود را با هموطنان سیک خود ابراز میدارم و در غم شان شریک هستم. داعش چهره خشن و وحشیانه خود را یکبار دیگر به مردم نشان دادند که آنها دشمن انسانیت هستند و مردم بیگناه را به قتل میرسانند. مرگ به داعش و طرفدارانش.

پاسخ

شرم باد بر اورگان های امنیتی و استخباراتی که نتوانست این حمله از قبل خنثی نمایند. این چه قسم حکومت است؟ یکبار می گوید که حکومت داعش را در سراسر افغانستان شکست داد و باز می بینید که این گروه در پایتخت کشور دست به حمله میزند. واقعاً جای تاسف است داعش بی ضررترین شهروندان افغاستان را به قتل رساند. سیک ها اتباع افغانستان است و آنها از صد ها سال به اینسو در افغانستان زنده گی می کنند. حمله بر داعش در حقیقت حمله بر انسانیت است.

پاسخ

پاکستان اجنت های خودرا در ارگان‌های امنیتی نصب کرده مگر رییس سنا حاجی دلاور جاسوس پاکستان را مشاور سنا مقرر نکرد راپور روزنامه ی هشت صبح را بخوانید حتی رییس سنا هم جاسوس پاکستان است

پاسخ