امنیت

عملیات افزایش یافته در لغمان جنگجویان داعش را مجبور کردند تا اسلحه را کنار بگذارند

گزارش از خالد زیری

در این تصویر، ۳۰ عضو گروه داعش به شمول مولوی فیروز، والی نام نهاد این گروه برای ولایت لغمان دیده می شوند که، خودشان را به تاریخ ۲۹ حوت ۱۳۹۸ به مقامات در مهترلام تسلیم کردند. [خالد زیری]

لغمان -- سی عضو گروه داعش به شمول مولوی فیروز، والی نام نهاد این گروه برای ولایت لغمان، به تاریخ ۲۹ حوت در مهترلام تسلیم شدند.

آصف ننگ، والی لغمان در مراسمی به مناسبت این تسلیمی، به خبرنگاران گفت، «این جنگجویان داعش ... در کوههای ولسوالی آلینگار لغمان و همچنان در ولسوالی چپه دره و دیگر مناطق ولایت کنر فعالیت داشتند.»

وی گفت، «این جنگجویان گمراه شده بودند و به اصطلاح به نام اسلام می جنگیدند. آنها اکنون واقعیت را درک کرده اند که این جنگ برای اسلام نیست، بنابراین آنها بازگشته اند و اسلحه های خود را کنار گذاشته اند تا از خونریزی بیشتر خودداری کنند.»

ننگ افزود، «منطقه اصلی فعالیت این جنگجویان ولایت کنر بود. بنابراین، تسلیم شدن اینها نقش بسیار مثبتی در بهبود امنیت در منطقه خواهد داشت.»

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت لغمان، جنگجویان تسلیم شده داعش را به تاریخ ۲۹ حوت در مهترلام به رسانه ها ارائه کردند. [آصف ننگ/فیسبوک]

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت لغمان، جنگجویان تسلیم شده داعش را به تاریخ ۲۹ حوت در مهترلام به رسانه ها ارائه کردند. [آصف ننگ/فیسبوک]

وی گفت، «تمام پشتیبانی های لازم برای این جنگجویان، به شمول کمک به آنها و اعضای خانواده آنها و فراهم کردن امنیت و فرصت های کاری برای آنها، در نظر گرفته خواهند شد.»

بریدجنرال غلام حیدر رحمانزوی گفت، عملیات های افزایش یافته امنیتی این جنگجویان داعش را مجبور کردند تا جنگ خود را متوقف کنند.

وی گفت، «امروز این جنگجویان داعش، به شمول والی نام نهاد آنها برای لغمان، عمدتاً از برکت عملیات هایی که توسط نیروهای افغان علیه آنها انجام شده است و باعث شد که آنها جایی برای فعالیت خود نداشته باشند، تسلیم حکومت شدند.»

رحمانزوی گفت، این اعضای داعش از ولسوالی های مختلف ولایت لغمان هستند.

محاصره شده

فیروز، والی نام نهاد تسلیم شده داعش گفت که گروه وی پس از محاصره شدن و مورد حمله قرار گرفتن توسط نیروهای امنیتی افغان و طالبان تسلیم شد.

وی به خبرنگاران گفت، «ما در چپه دره، مانوگی و دیگر ولسوالی های ولایت کنر فعالیت داشتیم و می جنگیدیم. ما با طالبان جنگ های زیادی کردیم.»

فیروز افزود، «ما در آنجا تحت محاصره بیشتر قرار گرفتیم. هم نیروهای دولتی و هم طالبان به ما حمله می کردند. ما چاره ای جز تسلیم شدن نداشتیم.»

وی گفت، «دلیل دیگر برای تسلیم شدن ما این بود که فهمیدیم که این جنگ برای اسلام نیست. از هردو طرف افغان ها می میرند، پس چرا باید افغان های خود را بکشیم و خانه های آنها را ویران کنیم؟»

گلاب ابراهیمی، یک فعال جامعه مدنی و باشنده ولایت لغمان گفت، امیدوار است که تسلیم شدن این جنگجویان منجر به بهبود مسائل صلح در منطقه شود.

وی گفت، «ما بسیار خوشحالیم که ببینیم حتی یک نفر می آید و اسلحه کنار می گذارد، زیرا این منجر به کاهش خشونت و بهبود امنیت می شود. این جنگ بالای ما تحمیل شده است. تاحالا باید دانسته باشیم كه هیچ شخص خارجی كشور ما را بازسازی نخواهد کرد. ما باید خودمان كار كنیم و سخت تلاش كنیم.»

وی افزود، «ما همچنان از طالبان می خواهیم كه از جنگ خود دست بكشند و صلح كنند. جنگ چیزی جز بدبختی به ما نداد، پس چرا باید آنرا ادامه دهیم؟ از این به بعد، بیائید برای صلح تلاش کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500