امنیت

بر اثر حمله داعش بالای مراسم مزاری در کابل ده ها نفر کشته شدند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۶ حوت دیده می شود که، در کابل از جاده ای در نزدیکی محل حمله مسلحانه که بر مراسمی برای یادبود ۲۵ سال درگذشت عبدالعلی مزاری رهبر شیعه ها اتفاق افتاد، محافظت می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

در تصویر، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۶ حوت دیده می شود که، در کابل از جاده ای در نزدیکی محل حمله مسلحانه که بر مراسمی برای یادبود ۲۵ سال درگذشت عبدالعلی مزاری رهبر شیعه ها اتفاق افتاد، محافظت می کنند. [ایس تی آر/ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، در مرگبارترین حمله در افغانستان پس از امضای توافقنامه ایالات متحده با طالبان، دست کم ۲۷ نفر طی یک حمله بالای یک مراسم در فضای باز در کابل به روز جمعه (۱۶ حوت) کشته شدند.

بر اساس گزارش بی بی سی، افراد مسلح متعلق به گروه داعش که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، از یک ساختمان در حال ساخت در نزدیکی این رویداد، آتش گشودند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله گفت، زنان و كودكان نیز در بین كشته شدگان با ۲۹ نفر مجروحین دیگر بودند.

نظام الدین جلیل، یک مقام وزارت صحت عامه، آمار کمی بیشتر داد و گفت، ۲۹ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

وی گفت، «این ارقام تغیر خواهند کرد.»

تعداد مهاجمین نامعلوم بود، در حالی که رحیمی گفت دست کم «سه تروریست» کشته شدند و اینکه سربازان پس از تیراندازی شش ساعته منطقه را پاکسازی کردند.

طالبان بلافاصله مسئولیت این حمله را رد کردند که در یک مراسم سالانه برای بزرگداشت عبدالعلی مزاری فقید -- سیاستمدار گروه قومی هزاره -- که اکثر آنها شیعه هستند انجام شد.

طالبان در سال ۱۳۷۴ مزاری را ربودند و به قتل رساندند.

داعش در سال گذشته مسؤلیت یک حمله ایکه به عین مراسم بزرگداشت صورت گرفت، و در یک سلسله تیراندازی هاوان دست کم ۱۱ نفر كشته شدند، را به عهده گرفته بودند.

این حادثه در غرب شهر که بیشتر شیعه نشین است رخ داد.

تصاویر در رسانه های اجتماعی نشان داد که کارگران پس از حمله چندین جسد را جمع می کردند

رئیس جمهور اشرف غنی این قتل عام را محکوم کرد و آن را «جنایتی علیه بشریت» خواند.

در این مراسم بسیاری از نخبگان سیاسی کشور به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حضور داشتند.

وزارت داخله به خبرنگاران تائید كرد، «همه مقامات عالی رتبه با مصؤنیت از محل خارج شده بودند.»

محمد محقق، رهبر هزاره به طلوع نیوز گفت، «ما این مراسم را پس از تیراندازی ترک کردیم و تعدادی از افراد زخمی شدند.»

ادامه خشونت

این حمله امنیت لازم در پایتخت به شدت محافظت شده افغانستان را نشان می دهد که فقط ۱۴ ماه به خروج تمام نیروهای خارجی بر اساس توافقنامه ای که به تاریخ ۱۰ حوت توسط واشنگتن و طالبان امضا شده است، باقی مانده است.

خروج ایالات متحده تا حد زیادی به این امر وابسته است که طالبان بتوانند گروه های تروریستی مانند داعش را مهار کنند.

اگر چنین گروه هایی باقی بمانند، ارتش امریكایی نیز باقی خواهد ماند.

از زمان امضای این توافقنامه تاکنون، جنگ در سراسر افغانستان ادامه یافته است، و امیدواری ای را خدشه دار می سازد که این توافقنامه منجر به کاهش خشونت و گفتگو بین طالبان و حکومت افغان خواهد شد.

داعش، که از تفسیر افراطی سنی اسلام پیروی می کند، برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ در افغانستان فعال شد و سالها قلمروی را در ولایت ننگرهار در تصرف داشت.

این گروه مسئولیت بمب گذاری های هولناک، به شمول تعدادی در کابل که جامعه شیعیان این شهر را هدف قرار دادند، به عهده گرفته است.

این گروه در ماه های اخیر، با افزایش عقب نشینی ها پس از آن مورد سرکوب قرار گرفته است که سال ها توسط نیروهای ایالات متحده و افغان تحت تعقیب بوده است و همچنان چندین حملات طالبان جنگجویان آنها را هدف قرار دادند.

هنوز هم، داعش در افغانستان به ویژه در ولایت كنر در نزدیكی مرز با پاکستان، كه با ننگرهار همسایگی دارد و همچنان در كابل، باقی مانده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این کار حکومت و امریکایی ها است. حکومت در طول پنج سال گذشته از راه تلاش کرده که هزاره ها را تضعیف کند. و امریکا به حکومت پول میدهد که هزاره ها را در گردهمایی ها اماج قرار بدهد. بخاطریکه امریکا با اهل تشیع مشکل دارد. و همیشه در تلاش است که ایران که یگانه حکومت مقتدر شعیه ها است تضعیف نماید. این بار اول نیست که مراسم یادبود از مزاری رهبر محبوب هزاره ها مورد اماج قرار می گیرد، سال پار نیز در همین روز چندین موشک به محل که این محفل برگزار شده بود پرتاپ گردید که در نتیجه چندین تن از هزاره های بی گناه به قتل رسید. مرگ بر امریکا و حکومت دست نشانده اش و حکومت ای فاشیست، از این حکومت حتی حکومت طالبان بهتر است. خدا طالب ها را دوباره بیاورد تا این تکنوکرات ها را از این کشور درو نمایند.

پاسخ