امنیت

نیروهای افغان مرکز مشترک داعش و حقانی را در کابل از بین بردند

سلام تایمز

نیروهای ویژه افغان در جریان این عملیات یک ذخیره بزرگی از مواد منفجره متعلق به این جنگجویان را کشف و ضبط کردند. [رحمان رحمانی]

نیروهای ویژه افغان در جریان این عملیات یک ذخیره بزرگی از مواد منفجره متعلق به این جنگجویان را کشف و ضبط کردند. [رحمان رحمانی]

کابل -- ریاست امنیت ملی به روز چهارشنبه (۱۷ ثور) گفت، نیروهای عملیات های ویژه افغان یک شبکه بزرگ تروریستی به رهبری داعش و شبکه حقانی را نابود کرده اند.

نیروهای امنیتی شب سه شنبه (۱۶ ثور)، هنگام حمله بالای دو مخفیگاه این شبکه مشترک -- یکی در کابل و دیگری در خارج از پایتخت -- پنج نفر جنگجویان را کشته و هشت نفر دیگر را بازداشت کردند.

اداره استخبارات افغانستان این مرکز را به انجام دادن چندین حمله در ماه های اخیر متهم کرد.

ریاست امنیت ملی در اعلامیه ای گفت، «این مرکز مشترک داعش و شبکه حقانی،به شمول یک حمله بالای یک درمسال سیک ها در ماه حمل، حملات بزرگی را در پایتخت انجام داده است.»

افراد مسلح به تاریخ ۵ حمل در حالیکه عبادت کنندگان عبادت صبح را می کردند، بالای این درمسال در کابل حمله کردند و دست کم ۲۵ نفر به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

شعبه خراسان داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

این شبکه در پشت حمله ای بر مراسمی در فضای باز در کابل برای بزرگداشت ۲۵ مین سالگرد درگذشت عبدالعلی مزاری رهبر شیعه ها به تاریخ ۱۵ حوت، بود که داعش مسؤلیت آن را بر عهده گرفته بود.

به گفته وزارت داخله، در این قتل عام دست کم ۲۷ نفر به شمول زنان و کودکان کشته و ۲۹ نفر دیگر زخمی شدند.

ریاست امنیت ملی گفت، این مرکز داعش و حقانی در پشت حمله راکتی بود که مراسم تحلیف رئیس جمهور اشرف غنی را در ماه حمل در کاخ ریاست جمهوری هدف قرار داد.

این اعلامیه که هیچ چیزی درباره محل یا سرنوشت ثناءالله ذکر نکرده، افزود، این شبکه توسط ثناءالله، یک رهبر ارشد داعش که علاوه بر این، مسئولیت هماهنگی فعالیت های شبکه حقانی در مناطق شهری را بر عهده داشت، رهبری می شد.

ریاست امنیت ملی گفت، اعضای این مرکز چندین مقام افغان را ترور کرده و راکت ها را بر پایگاه هوایی بگرام، بزرگترین پایگاه ارتش ایالات متحده در افغانستان شلیک کردند.

در حمله های بالای ارگ یا بگرام هیچ کس به طور جدی زخمی نشد.

'پیوند محکم' بین داعش و شبکه حقانی

مقامات افغان مدت هاست که شبکه حقانی، یک گروه تروریستی شناخته شده توسط ایالات متحده که با طالبان روابط دارد را به انجام دادن حملاتی متهم کرده اند که مسؤلیت آن شعبه خراسان داعش به عهده گرفته و یا شعبه خراسان داعش مسؤل آن دانسته شده است.

یک مقام ارشد امنیتی به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، «شواهد غیرقابل انکار وجود دارد که نشان می دهد ارتباط و همکاری جدی بین شبکه حقانی و داعش وجود دارد.»

«آنها بطور مشترک حملات تروریستی را بخصوص در کابل برنامه ریزی کرده و انجام می دهند.»

در اواسط سال گذشته، مقامات افغان گفتند که شعبه خراسان داعش در ننگرهار، یک ولایت کلیدی جایی که اولین بار در سال ۱۳۹۴ به دنبال ایجاد یک پایگاه مستحکم بود، شکست خورده است.

یک تحلیلگر ارشد امور امنیتی گفت، مأمورین استخباراتی افغانستان مدت هاست که شک داشتند که حقانی ها یا در انجام حملات به داعش-کی کمک می کردند یا در واقع حملات به اسم آنها را انجام می دادند.

عتیق الله امرخیل، یک جنرال پیشین اردوی ملی افغان که به یک تحلیلگر امنیتی مبدل شده است، به ای اف پی گفت، «اگر اکنون آنها در عین سنگر در کنار هم گرفتار شده باشند همانطور که ریاست امنیت ملی می گوید... این می تواند یک انکشاف تهدید آمیزی باشد.»

«این ممکن است نشان دهد که حتی اگر یک روز طالبان توافق کنند که خشونت را کاهش دهند یا خاتمه دهند، ممکن است انجام شدن واقعی خشونت توسط گروه های افراطی تر مانند داعش و حقانی، ادامه یابد.»

طالبان این اعلامیه ریاست امنیت ملی را رد کردند که حقانیان وابسته به طالبان، با داعش-کی همکاری می کنند.

تلاش های صلح

در عین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان، یک سفر سه کشوره به شمول قطر، هند و پاکستان را به تاریخ ۱۶ ثور آغاز کرد.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در یک پیام توییتر به روز پنجشنبه (۱۸ ثور) گفت، یک هیئت طالبان مستقر در دوحه با خلیلزاد به گفتگو پرداخت و درباره تطبیق کامل توافقنامه اخیر طالبان و ایالات متحده به شمول آزادی زندانیان گفتگو کرد.

ایالات متحده و طالبان به تاریخ ۱۰ حوت یک توافقنامه برجسته ای را امضا کردند که زمینه را برای شروع مذاکرات بین الافغانی برای پایان دادن به جنگ افغانستان فراهم می کند.

یک ماده اصلی توافقنامه ایالات متحده و طالبان این است که طالبان به گروه هایی مانند القاعده و شعبه خراسان داعش اجازه نمی دهند از خاک افغانستان برای برنامه ریزی حملات علیه ایالات متحده و متحدین آن استفاده کنند.

با این حال، کشته شدن عاصم عمر، رهبر القاعده در کنار جنگجویان طالب در ولایت هلمند در سنبله گذشته، نشان می دهد که این دو گروه هنوز روابط استراتیژیک دارند.

مأموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۸ ثور گزارش داد که خشونت ها نیز در هفته های بعد از امضای توافقنامه در افغانستان افزایش یافته است.

پیش از توافقنامه، افغان ها از یک دوره آرامش نسبی برخوردار بودند، اما درگیری تقریباً به محض امضای توافقنامه از سر گرفته شد. طالبان از آن زمان بدینسو چندین بار تقاضای آتش بس در ماه رمضان را رد کرده اند.

یوناما گفت، در ربع اول سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰ نفر ملکی کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

ارتش ایالات متحده به تاریخ ۱۳ ثور در صورت ادامه حملات، به طالبان هشدار «واکنش ها» داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من شجاعت و جوانمردی و دلاوری این شیرمردان را میستایم. و ازخداوند عمر طولانی با عزت و باهمت برایشان ارزومندم. ولی یادتان باشد که خیلی از جوانان ما دربخش های کماندو و امنیت جان های شان را ازدست دادن و خون رفیقان خود و همسنگران خود را پایمال نکنید. درضمن طوریکه خود شما هم میدانید که این حکومت تصمیم قاطع در هیچ چیزندارد چرا همان طالب , داعش ,تروریست را زنده میاورید و تحویل دولت میدهید؟ درجا در جا تحیقیقات خود را تکمیل کنید تیربارانش کنید. طوریکه از نامش هویداست زهر زهر است,مکروب مکروب است, مکروب باید ازبین برود ,ویروس باید از بین برود . وگرنه همه اینها مانند کرونا امروز دامنگیر خودتان میشود که وقایه ان غیر قابل قبول و غیر کنترول است. خود دانید. اسلم فاروقی یا سراج حقانی را نگه داشتید که هرروز مردم ما بخاطر هرلحظه نفس کشیدن این قاتلین, جانی ها, نجیس ها توسط انتحاری وغیره به شهادت برسند؟ مثلکه فراموش کردید یا همان کلیپ مولوی که در پاکستان سخنرانی میکنند میگوید( جنگ حالا شروع شده حالا شروع میشود. تابه دیروز خو امریکایی ها بود جنگ نمیشد ما میدانیم که همراه نظامیان افغانستان و نوکران انگلیس و امریکا چگونه رفتار کنیم) چیزی که عوض داره گله نداره. شما هم مانند خودشان رفتار کنید که یک وقت از شما گلایه و شکوه نداشته باشند.

پاسخ

یک اقدام نیک است خداوند نیرو های امنیتی افغان را بیشتر کمک کنند تا در برابر دشمنان اسلام و وطن دست آورد های بیشتری را نصیب شوند و کشور را از ظلم و ستم تروریست های وحشی نجات دهند. نیرو های ریاست امنیت ملی افغانستان روز به روز بطرف مسلکی شدن روان هستند. دست آوردها های این نیرو های در یک سال گذشته قابل لمس بوده اند. دولت افغانستان باید کوشش بکنند تا این نیرو ها را بیشتر و بیشتر تقویت کنند، زیرا استخبارات هسته و مهم ترین اداره ای یک مملکت تلقی می گردد. حکومت افغانستان باید در این بخش سرمایه گذاری بیشتر نمایند تا پلان های شوم دشمن را قبلا از هدف خثنی نمایند و دشمن را نگذارند تا جان هموطان ما را بگیرند.

پاسخ