امنیت

ملل متحد می گوید، حملات خشونت آمیز توسط طالبان پس از توافقنامه صلح با ایالات متحده افزایش یافته است

ای اف پي

در تصویر دیده می شود، مردی که ماسک را به عنوان اقدام پیشگیرانه علیه ویروس کرونای جدید پوشیده است، به تاریخ ۱۷ حمل در کنار دیواری که با تصاویر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان (سمت چپ)، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) نقاشی شده است، در کابل بایسکل سواری می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود، مردی که ماسک را به عنوان اقدام پیشگیرانه علیه ویروس کرونای جدید پوشیده است، به تاریخ ۱۷ حمل در کنار دیواری که با تصاویر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان (سمت چپ)، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) نقاشی شده است، در کابل بایسکل سواری می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما ) روز دوشنبه (۸ ثور) گفت، خشونت ها در افغانستان در هفته های پس از آن که ایالات متحده و طالبان توافقنامه ای را باهدف هموار کردن راه برای یک روند صلح امضا کردند، افزایش یافته است.

افغان ها پیش از این توافقنامه ۱۰ حوت از یک دوره آرامش نسبی برخوردار بودند، اما درگیری تقریباً به محض امضای این توافقنامه از سر گرفته شد، و این گروه جنگجوی از آن زمان بدینسو درخواست های متعدد برای آتش بس در ماه رمضان را رد کرده است.

یوناما در اعلامیه ای با انتشار گزارش ربع وار خود گفت، «این گزارش یک افزایش نگران کننده خشونت را در ماه مارچ نشان می دهد، در زمانی که انتظار می رفت حکومت افغان و طالبان مذاکرات صلح را آغاز کنند.»

یوناما گفت، در جریان سه ماه اخیر سال میلادی بیش از ۵۰۰ فرد ملکی کشته و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

در حالی که تعداد تلفات در ماه حوت افزایش یافته بود، یوناما خاطرنشان کرد که این آمار برای ربع اول سال ۲۰۲۰، از برکت کاهش در جنگ در ماه های جنوری و فبروری به شمول یک آتش بس قسمی برای یک هفته – زمانی کی مذاکره کنندگان ایالات متحده و طالبان یک توافقنامه خروج را امضا کردند -- در مقایسه با سال گذشته ۲۹٪ کاهش یافته است.

بر اساس این توافقنامه، نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی تعهد کرده اند که تا سرطان سال ۱۴۰۰ افغانستان را ترک کنند، به شرط آنكه طالبان به چندین ضمانت امنیتی متعهد بمانند و با حکومت مذاكره كنند.

با این حال، جنگ در ماه مارچ شدت یافت، زیرا حکومت افغان و طالبان در مسائل متعدد با هم اختلاف داشتند.

دیبورا لیونز، رئیس یوناما گفت، «برای محافظت از زندگی مردم ملکی بی شماری در افغانستان و امید آینده بهتر به ملت، ضروری است که خشونت با برقراری آتش بس متوقف شود و مذاکرات صلح آغاز شود.»

طالبان آمار موجود در این گزارش را رد کردند.

حملات اخیر بیشتر به مناطق روستایی و شهرهای کوچک محدود بوده اند. طبق چارچوب توافقنامه ایالات متحده و طالبان، این شورشیان توافق کردند که به شهرها حمله نکنند، و حملات اخیر بیشتر مربوط به مناطق روستایی و شهرهای کوچک بوده اند.

خواست برای آتش بس بشردوستانه

این انتشار گزارش سازمان ملل چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه فرستاده ویژه ایالات متحده، کسی كه واسطه توافقنامه با طالبان بود، این جنگجویان را برای تطبیق یک آتش بس بشردوستانه فراخواند، زیرا افغانستان با بحران رو به وخامت ویروس کرونا روبرو است.

زلمی خلیلزاد روز یکشنبه (۷ ثور) در سلسله چندین توییت، در آغاز ماه رمضان گفت، همه طرف ها باید روی مجادله با یک «دشمن مشترک» تمرکز کنند.

این مذاکره کننده ایالات متحده که در افغانستان تولد شده است گفت، «رفاه مردم افغان و خود این کشور به همه طرف ها بستگی دارد که تمام انرژی خود را برای مجادله با فاجعه کووید-۱۹ به خرج دهند.»

«ماه رمضان فرصتی را برای طالبان فراهم می کند تا آتش بس بشردوستانه را اختیار کنند تا خشونت را کاهش داده و عملیات نظامی تهاجمی را تا پایان این بحران صحی متوقف کنند.»

مقامات افغان تاکنون ۱۷۰۳ مورد کووید-۱۹ به شمول ۵۷ مورد مرگ و میر را تائید كرده اند، اما متأسفانه به دلیل آزمایش های محدود، متخصصن می ترسند كه تعداد واقعی آنها بسیار بیشتر باشد.

خلیلزاد خواستار پایان یافتن اختلافات بین رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب وی عبدالله عبدالله شد. عبدالله نیز ادعای ریاست جمهوری را کرده است.

خلیلزاد گفت، «ماه رمضان به رهبران افغان، رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله فرصتی می دهد تا منافع کشور را بر منافع شخصی شان ترجیح دهند.»

توییت های خلیلزاد پس از خواست های مشابه از طرف حکومت کابل و ناتو هفته گذشته، صورت گرفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وضعیت افغانستان و نا امنی در این کشور وابسته به امریکا است. اگر امریکا بخواهد در ظرف یک هفته میتواند هم طالبان را آماده به صلح بکند و هم حکومت را وادار به رهایی زندانیان طالب بسازد. اما امریکا این کار را نخواهند کرد بخاطریکه امریکا از مردم افغانستان انتقام می گیرد چون امریکا هزار ها سرباز اش را در جنگ ۱۸ ساله افغانستان از دست داده است. امریکا می میخواهد که یکی دو دهه ای دیگر جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد. برای امریکا نه طالب اهمیت دارد و نه هم حکومت افغاستان. حالا امریکا با طالبان به توافق رسید که این گروه هیچ گاهی امنیت امریکا را تهدید نخواهند کرد و با همه شبکه های ترویستی که در لست سیاه امریکا هستند روابط شان را قطع می کنند. بناءً اکنون برای امریکا مهم نیست که حکومت موجوده در راس قدرت باشد در افغانستان یا طالبان.

پاسخ

طالبان حملات شان را شدت بخشیده اند بخاطریکه توافقنامه صلح عملی نشد، حکومت باید زندانیان این گروه بخاطر حسن نیت رها می کرد. بخاطر لجاجت حکومت طالبان هر روز از مردم بیچاره افغانستان قربانی می گیرند. اشرف غنی در قصه کشته شدن ارتش ملی و مردم عادی نیستند و نه هم ملا برادر در غم از بین رفتن مردم است. حکومت بالاخره مجبور می شود که زندانیان طالب را از بند رها کند. اما اگر این کار را به وقت بکنند خوبتر می شود.

پاسخ

در این شکی نیست که حملات طالبان پس از امضای توافقنامه صلح افزایش یافته اند و این حملات شدید تر خواهند شد. چون آنها خود را اکنون فاتح جنگ ۱۸ با امریکا و کشور های ناتو میدانند. طالبان می گویند که بزرگترین قدرت جهان در برابر این گروه شکست خورد، پس حکومت افغانستان چطور میتواند که در مقابل این گروه ایستاده گی کند. طالبان این حکومت را به رسمیت نمی شناسند و آن را یک حکومت دست نشانده عنوان می کنند. و باور من این است که پس از خروج نیرو های امریکایی در طی چند ماه این حکومت را سقوط خواهند داد و نظام امارتی شان را دوباره اعاده خواهند کرد.

پاسخ

آمریکا که با طالبان و در واقع با ارتش و استخبارات پاکستان توافقنامه صلح را امضا کرد، نشان داد که طالبان و استخبارات پاکستان پیروزهستند. از سوی دیگر، امریکا قربانی های اردوی ملی افغان، پولیس ملی و نیروهای ایتلاف بین المللی را به زباله دانی انداخت و پرچم پیروزی را به دست پاکستان داد. به همین دلیل، دیروز حکومت پاکستان گفت که پاکستان باید به عنوان قهرمان صلح در منطقه شناخته شود. پاکستان و چین در منافقت با یکدیگر مشابه هستند. چین ویروس کرونا را ساخت و آن را در جهان گسترش داد و اکنون در حال فروش دارو و تجهیزات ضد کرونا است. پاکستان همچنان تروریست ها را ساخت، القاعده، لشکر طیبه، طالبان و سایر گروه های تروریستی را آموزش داد و آنها را واداشت تا افغانستان را ویران کند و توسط آنها بقیه جهان را ترساند و پاکستان باعث شد تا آنها صدها نفر از نیروهای بین المللی و هزارها تن از نیروهای افغان را بکشند. با این حال، ایالات متحده و قدرت های جهان از یک طرف میلیاردها دالر را به پاکستان دادند، و از طرف دیگر وام های آنها را بخشیدند و اگر چنین نادانی امریکایی ها ادامه یابد، شما خواهید دید که آنها لقب قهرمان را به مادر تروریست ها (پاکستان) خواهند داد. اکنون جهان ادعا می کند که آنها باید در مورد واقعیت ویروس کرونا از چین بپرسند، به همین ترتیب، باید از ارتش تروریست پاکستان نیز پرسیده شود که چرا آنها افغانستان، کشمیر و سایر جهان را به تنور داغ مبدل ساختند، مردم بیگناه را می کشند و آنها را مرعوب می کنند. اگر آنها باز هم جواب قناعت بخش ندادند. قدرتهای جهان باید این کشور را تقسیم کنند و این سرطان منطقه را از بین ببرند.

پاسخ