امنیت

اگر طالبان به نقض کردن توافقنامه صلح ادامه دهند، ایالات متحده به انتقام گیری بیشتر خواهد پرداخت

سلام تایمز و ای اف پي

در این تصویر مشاهده می شود که، عساکر عملیات خاص ایالات متحده در ماه حوت سال گذشته عملیات جنگی را برای پشتیبانی از مأموریت حمایت قاطع در جنوب شرق افغانستان انجام می دهند. [قوماندانی مرکزی ایالات متحده]

در این تصویر مشاهده می شود که، عساکر عملیات خاص ایالات متحده در ماه حوت سال گذشته عملیات جنگی را برای پشتیبانی از مأموریت حمایت قاطع در جنوب شرق افغانستان انجام می دهند. [قوماندانی مرکزی ایالات متحده]

کابل – یک سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت، ارتش ایالات متحده پس از آغاز حمله هوایی بر جنگجویان طالب چهارشنبه (۱۴ حوت) به طالبان هشدار داد كه خشونت بیشتر علیه نیروهای دولتی افغان با پاسخ بیشتر ایالات متحده مواجه می شود.

سونی لیگیت سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان در توییتی گفت، این حمله هوایی جنگجویان طالب را هدف قرار داد، که بر یک پوسته نظامی افغان در هلمند «به طور فعال حمله می کردند».

وی در توییت گفت، «این یک حمله دفاعی برای خنثی کردن این حمله بود.»

خبر حمله هوایی در ولایت هلمند -- اولین بار در ۱۱ روز -- فقط چند روز پس از آن به وقوع پیوست كه ایالات متحده و طالبان توافقنامه تاریخی ای را امضا كردند تا صلح پایدار را برای افغانستان به ارمغان بیآورد.

در تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴حوت در ولایت کندوز پس از یک حمله جنگجویان طالب، در پوسته اردوی ملی افغان نگهبانی می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴حوت در ولایت کندوز پس از یک حمله جنگجویان طالب، در پوسته اردوی ملی افغان نگهبانی می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

در این تصویر، یک هواپیمای F-18 ایالات متحده به تاریخ ۳ دلو سال ۱۳۹۸ دیده می شود که، شعله های آتش را در فضای افغانستان منتشر می کند. ایالات متحده بالای جنگجویان طالب که با نقض کردن توافقنامه ای که اخیراً امضا شد، به نیروهای افغان حمله می کردند -- حمله هوایی انجام داد. [قوماندانی مرکزی ایالات متحده]

در این تصویر، یک هواپیمای F-18 ایالات متحده به تاریخ ۳ دلو سال ۱۳۹۸ دیده می شود که، شعله های آتش را در فضای افغانستان منتشر می کند. ایالات متحده بالای جنگجویان طالب که با نقض کردن توافقنامه ای که اخیراً امضا شد، به نیروهای افغان حمله می کردند -- حمله هوایی انجام داد. [قوماندانی مرکزی ایالات متحده]

با این حال، از زمان امضا در دوحه تا کنون، این جنگجویان خشونت علیه نیروهای افغان را افزایش داده اند و مانع مذاکرات صلح میان کابل و طالبان می شود، که قرار است به تاریخ ۲۰ حوت آغاز شوند.

از روز دوشنبه تاکنون، طالبان ده ها حمله را در ۱۶ ولایت از جمع ۳۴ ولایت افغانستان انجام داده اند.

لیگیت گفت، این گروه شورشی به روز سه شنبه (۱۳ حوت) تنها در هلمند ۴۳ حمله را بر پوسته ها انجام داد.

در نتیجه، ده ها تن از شهروندان و پرسونل امنیتی کشته و زخمی شده اند.

هشدار به طالبان

لیگیت افزود، «رهبری طالبان به جامعه بین المللی قول داده است که آنها خشونت را كاهش دهند و حملات را افزایش ندهند. ما از طالبان می خواهیم حملات غیرلازم را متوقف كنند و تعهدات خود را حفظ كنند.»

وی افزود، «همانطور که نشان داده ایم، در صورت لزوم از شرکای خود دفاع خواهیم کرد.»

وی گفت، «برای وضاحت: ما به صلح متعهد هستیم، و در عین حال ما وظیفه داریم از شرکای [افغان] خود دفاع کنیم.»

لیگیت گفت، در حالی که حکومت افغان و ایالات متحده توافق های خود را رعایت کرده اند، طالبان «به نظر می رسد که قصد دارند این فرصت را ضایع کرده و خواست مردم را نادیده بگیرند».

محمد زمان همدرد، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت به ای اف پی گفت، «در دو روز گذشته ما شاهد شدیدترین حملات طالبان در هلمند بودیم.»

وی افزود، «آنها بالای چندین ولسوالی و بسیاری از پایگاه های نظامی حمله کرده اند.»

مقامات دولتی روز چهارشنبه به ای اف پی گفتند، در جاهای دیگر شورشیان دست کم ۲۰ نفر پولیس و سرباز افغان را در یک سلسله حملات شبانه در ولایات دیگر کشته اند.

صفی الله امیری، یک عضو شورای ولایتی گفت، «جنگجویان طالب شب گذشته به ولسوالی امام صاحب کندوز بالای حداقل سه پوسته حمله کردند و حداقل ۱۰ سرباز و چهار پولیس کشته شدند.»

یک مقام وزارت دفاع که به شرط ناشناس بودن با ای اف پی صحبت کرد آمار تلفات اردو را تائید کرد، در حالی که هجرت الله اکبری سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت، تلفات پولیس را تائید کرد.

این شورشیان همچنان سه شنبه شب بالای پولیس در ولایت ارزگان حمله کردند، با اینکه زرگی عبادی سخنگوی والی به ای اف پی گفت كه، شش افسر پولیس كشته و هفت نفر زخمی شدند.

'مسیر' برای صلح

جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان، در دیداری با نیروهای افغان در کابل گفت، توافق با طالبان شکننده است.

طلوع نیوز با نقل از میلر گزارش داد، افزایش خشونت طالبان علیه نیروهای افغان «باعث خطر برای توافقنامه» می شود. در غیر این صورت، توافق داشتن سخت است.»

وی که این را یک «مسیر» مهم به سوی صلح خواند گفت، «دوره کاهش خشونت در سراسر افغانستان دوره مهمی برای مردم افغان بود.»

وی افزود، «همه طرف ها ... مکلفیت دارند تا اطمینان حاصل کنند که این مسیر قابل دستیابی است. ما از نیروهای امنیتی افغان نگهداری می کنیم به دلیل اینکه می دانیم که این خواست مردم افغان است.»

میلر گفت، اگر طالبان از تعهدات خود روی بگردانند، «ما پاسخ های لازم را داریم».

وی گفت، نیروهای بین المللی به پشتیبانی نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

وی گفت، «ما پشتیبانی هوایی را هنگامی که آنها [نیروهای افغان] به آن احتیاج داشته باشند ارسال خواهیم کرد ... این پشتیبانی ادامه می یابد، و ما همچنان به دفاع از نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهیم داد.»

سوء تعبیر طالبان

طبق ماده های توافقنامه صلح، ایالات متحده و سایر نیروهای خارجی ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند شد و این امر به شرط ضمانت های امنیتی طالبان و تعهد این شورشیان برای انجام مذاکرات با حکومت ملی در کابل خواهد بود.

طالبان در رسانه های اجتماعی از امتناع حکومت افغان از آزاد کردن ۵۰۰۰ زندانی طالب، که در توافقنامه ایالات متحده و طالبان به تفصیل آمده است، ابراز خشم می کنند.

با وجود ادعاهای مکرر این شورشیان، در متن توافقنامه واضح آمده است که تبادله زندانیان مشروط به «هماهنگی و تائید همه طرفهای ذیربط» می باشد.

در این توافقنامه آمده است، «ایالات متحده متعهد است كه با همكاری تمام طرف های ذیربط در زمینه آزادسازی سریع زندانیان جنگی و سیاسی به عنوان یک اقدام اعتمادسازی با هماهنگی و تائید همه طرف های مربوطه، فوراً فعالیت خود را آغاز كند.»

رئیس جمهور اشرف غنی، در حق خود همانطور که در توافقنامه به تفصیل آمده است، به تاریخ ۱۱ حوت امتناع ورزید که وی به این ماده مخصوص به عنوان شرط برگزاری مذاکرات بین الافغانی متعهد نخواهد شد. وی در عوض گفت که تبادله زندانیان باید پس از آغاز مذاکرات، مورد بحث قرار بگیرد.

اسدالله ولوالجی، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل در حمایت از موقف غنی گفت، «اولاً، با توجه به سابقه عدم صداقت طالبان در اظهارات و اقدامات شان، آزادکردن هزاران زندانی طالب قبل از توافق صلح میان افغان ها غیر منطقی و اشتباه است.»

وی گفت، «ثانیاً، توافقنامه صلح طالبان با ایالات متحده مستقیماً بیان نمی کند که زندانیان طالبان پس از توافق آزاد می شوند. توافقنامه می گوید که آزادی زندانیان با هماهنگی طرف های ذیربط خواهد بود. هماهنگی با حکومت افغان منحیث یک طرف جنگ یک ضرورت است.»

وی گفت، «با سوء تعبیر توافقنامه صلح با ایالات متحده، طالبان می خواهند اعضای خود را از زندان های افغان آزاد سازند تا صفوف نظامی خود را تقویت کنند.»

حکومت افغانستان هفته گذشته هیئتی را برای آغاز کردن «تماسهای اولیه» با این شورشیان به قطر اعزام کرد، اما سهیل شاهین سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه گفت که این جنگجویان با نمایندگان کابل به استثناء بحث در مورد آزاد کردن اسیران، ملاقات نخواهند کرد.

برخلاف اسلام

محمدزبیر، یک باشنده کابل گفت، «کاهش خشونت برای یک هفته و توافقنامه ایالات متحده با طالبان به ما امید صلح و آتش بس داد، اما متأسفانه طالبان برخلاف توافقنامه عمل کردند ... و حملات خود را بر نیروهای امنیتی افغان و مردم ملکی افزایش دادند.»

زبیر افزود، «با اعلام جنگ دوباره پس از یک هفته کاهش خشونت، طالبان ثابت کردند که آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند و هیچ اراده ای برای صلح و پایان دادن به جنگ در افغانستان ندارند.»

محمد سالم حسنی، یک عالم دینی در کابل گفت، «افغان ها انتظار داشتند که طالبان دوره کاهش خشونت را تمدید کنند و به خشونت متوسل نشوند.»

وی گفت، «اما متأسفانه، طالبان بار دیگر -- برخلاف اسلام و بر خلاف خواست مردم افغان، خشونت را از سر گرفتند و با نیروهای امنیتی افغان و مردم افغان اعلام جنگ کردند.»

حسنی افزود، «جنگ علیه نیروهای افغان که همه آنها مسلمان هستند، حرام است.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از هم پیمانان خویش بخصوص از کشور امریکا خواهشمندیم تا در موضوع صلح میان افغانان حرف های ضدونقیض ارایه نکنند بخاطریکه این عمل دشمنان ما را دیگر هم جسور ساخته و بالای روحیه مردم و بخصوص نیرو های امنیتی کشور تاثیر سو میگذارد.

پاسخ

صلح و امنیت از جمله نیازهای فطری بشر است و تنها در سایه این موهبت الهی است که می توان به رشد و تعالی در جامعه دست یافت، اما بدبختانه در طول سال ها جنگ در کشور ما دستیابی به صلح و امنیت به یک آرزویی دست نیافتنی مبدل شده است. در آتش بس و توافق اخیر امریکا و طالبان، برای مردم ما یک کمی امیدواری پیدا شده بود که با آغاز دوباره جنگ همه امید مردم از بین رفته و مردم در یک ابهام به سر می برند. خداوند خودش بالای این مردم بیچاره رحم کند. دیگر هیچ چیزی به گفتن نداریم. مرگ بر همه طرفهایکه در افغانستان مردم فقیر را به قتل میرسانند.

پاسخ

وقتیکه ایالات متحده میدانست که طالبان در توافقنامه صادق نخواهند ماند، چرا با طالبان قبول کرد که این کشور بالای دولت افغانستان فشار وارد می کند تا قبلا از آغاز مذاکرت بین الافغانی ۵۰۰۰ زندانی را رها سازد. باید این را در توافقنامه ذکر نمی کرد و برای طالبان می گفت که این مساله باید در گفتگو های بین الافغانی حل گردد. امریکا این کار را قصداً انجام داد تا پس از خروج این کشور در افغانستان صلح نیاید و یکبار دیگر در افغانستان جنگ های داخلی آغاز شود. از این جهت دیده می شود که امریکا در قبال قضیه افغانستان صادق نیست. واقعاً مردم خیلی نا امید شده اند و هیچ امیدی برای یک آینده روشن در این کشور به چشم نمیخورد. همه چیز مبهم است.

پاسخ