امنیت

با ظهور دوبارۀ گروه های تروریستی در افغانستان، ایالات متحده با آسیای مرکزی همکاری می کند

گزارش از سلام تایمز

بعد از گذشت چند روز از حملۀ که داعش مسؤلیت آنرا بر عهده گرفت، کارگران افغان شاروالی به تاریخ ۳۰ جوزا آوار باقیمانده را از داخل محوطۀ یک معبد سیک ها در کابل پاک می کنند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

بعد از گذشت چند روز از حملۀ که داعش مسؤلیت آنرا بر عهده گرفت، کارگران افغان شاروالی به تاریخ ۳۰ جوزا آوار باقیمانده را از داخل محوطۀ یک معبد سیک ها در کابل پاک می کنند. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

در جریان چند ماه گذشته، احیای مجدد القاعده و شاخۀ خراسان داعش در افغانستان، ایالات متحده را وادار ساخته است تا همکاری خود را با کشورهای آسیای مرکزی جهت مقابله با تهدید تروریزم در منطقه گسترش دهد.

جنرال مایکل اریک کوریلا فرماندۀ فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در یک مقاله ای که به تاریخ ۲ سرطان توسط وال استریت ژورنال نشر شد، گفت، با وجود معلومات محدود استخباراتی، ایالات متحده در حال حاضر شاهد ایجاد مجدد کمپ های آموزشی تروریست ها در افغانستان است. وی در این مورد جزئیات بیشتری را ارائه نه کرد.

کوریلا این اظهارات را در جریان سفر خود به کشورهای آسیایی مرکزی در ماه جوزا بیان نمود، در عین حال وی با مقامات تاجک، ازبک و قزاق در مورد امنیت به مشوره و رایزنی پرداخت.

هیئت های ایالات متحده و تاجیکستان به تاریخ ۲۵جوزا گسترش ممکنهء روابط میان ایالات متحده و تاجکستان،به ویژه در بخش های نظامی و امنیتی را مورد بحث قرار دادند.

علاوه بر این، آنها در مورد شرایط منطقه ای و جهانی، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و سایر جنایات فراملی گفتگو کردند.

همچنان کوریلا به تاریخ ۲۴جوزا با مقامات دفاعی ازبکستان دیدار کرد.

بر اساس اعلامیۀ سفارت ایالات متحده در تاشکند، وی بعد از این ملاقات گفت، «ما در جریان گفتگوهای خود به دنبال یافتن فرصت ها برای ارتش های خود بودیم تا درس های آموخته شده از تجربه یک دوره جنگ ۲۰ خویش را با هم شریک سازیم»

وی افزود، «ما در حال حاضر دانایی و ذکاوت راکه به سختی به دست آورده ایم با شرکای ازبک خود شریک خواهیم کرد. ما همچنان امیدوار هستیم تا آموزش ها، تخنیک ها و روش های ازبکستانی را بیاموزیم که برای ارتش ایالات متحده ارزشمند بوده می توانند.»

کوریلا گفت، «موضوع دیگری که ما روی آن بحث کردیم در مورد تهدید ناشی از آیدیالوژی خشونت آمیز است، مشکلی که راه حل نظامی برای آن وجود ندارد. ما مشترکا نگران آن عده گروه هایی هستیم که از این گونه آیدیالوژی حمایت می کنند و همچنان منحیث یک تهدید باقی مانده اند.»

کوریلا و روزلان ژاکسیلیکوف وزیر دفاع قزاقستان، به تاریخ ۲۱ ماه جوزا نگرانی های متقابل امنیتی و فرصت ها برای گسترش همکاری های دفاعی در منطقۀ آسیای مرکزی را در یک جلسۀ مشترک مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس مقالۀ واشنگتن پوست در ماه جوزا، کوریلا با اشاره به اینکه شاخۀ خراسان گروه داعش و یا القاعده از وضعیت فقر کنونی در افغانستان برای بی ثباتی یک منطقۀ وسیع استفاده کنند، گفت، «سه نگرانی اصلی آنها عبارت هستند از: افغانستان، افغانستان افغانستان

بر اساس گزارش واشگنتن پوست، «به نقل از مقامات نظامی و دیپلوماتیک فعال در منطقه، آن گونه معلومات استخباراتی را که کشورهای آسیای مرکزی می توانند در مورد ظهور دوبارۀ تهدیدات تروریستی در افغانستان به ایالات متحده شریک سازند قابل توجه هستند.»

ترور و خشونت

در عین حال تحلیلگران افغان هم نسبت به ایجاد مجدد کمپ های آموزشی شاخۀ خراسان داعش و القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

جنرال سید ثمر سادات یک تحلیلگر امور نظامی افغان که در حال حاضر در ترکمنستان سکونت دارد گفت، «متاسفانه افغانستان تا هنوز هم محل مناسبی برای تروریست های بین المللی است. چند وقت پیش عبدالله پسر اسامه بن لادن به افغانستان سفر نموده و در آنجا به گونۀ مخفیانه با حاکمان افغانستان ملاقات نموده و به شمال افغانستان رفت.»

سادات گفت، «عناصر تروریستی بین المللی به شمول القاعده، مخالفان و افراط گرایان از چیچنیای روسیه، آسیایی مرکزی، و سایر کشورها به استخدام نیرو پیدا کردن پایگاه در افغانستان آغاز کرده اند.»

وی افزود، «افغانها قربانیان اصلی احیای دوبارۀ القاعدۀ هستند.»

سادات علاوه نمود، «احیای القاعده باعث به میان آمدن جنگ، خشونت و هرج و مرج گردیده و افغانستان را در سطح بین المللی منزوی خواهد کرد.»

سادات گفت، حضور القاعده در افغانستان یک تهدید بزرگ برای منطقه و جهان بوده و در عین حال خطر بزرگی را برای امنیت و ثبات افغانستان به همراه دارد.

مطیع الله ابراهیمزی تحلیلگر امور سیاسی در کابل نیز گفت، در طول سال گذشته تعدادی از سازمان های تروریستی و به ویژه القاعده در افغانستان قدرت یافته و فعال گردیده اند.

ابراهیمزی گفت، این شبکه با توجه به سابقۀ فعالیت و ارتباطات قبلی خود در افغانستان توانسته است که خود را به آسانی دوباره سازماندهی نموده و در حال استخدام و تقویت نیروهای خود در افغانستان است.

وی افزود، «احیای مجدد القاعده یک بار دیگر افغانستان را در وحشت و خشونت غرق نموده و این کشور را به پناهگاه امن و مرکز تروریزم بین المللی مبدل خواهد کرد.»

وی گفت، «این وضعیت همچنین استخدام نیرو برای سایر سازمان های تروریستی را اسان می سازد و منجر به فروپاشی اقتصاد ورشکستۀ افغانستان می شود.»

عارف کیانی یک تحلیلگر امور سیاسی افغان مقیم در ایران می گوید، «در حال حاضر القاعده در افغانستان نسبت به گذشته حضور قوی تری دارد و این موضوع باعث نگرانی افغانستان و جهان شده است.»

کیانی گفت، «القاعده هم اهداف منطقه ای دارد و هم اهداف فرا منطقه ای و در عین حال تاثیرات منفی امنیتی منطقه ای و جهانی خواهد داشت.»

وی بیان داشت، «این وضعیت نیازمند اقدام جامعۀ جهانی است تا القاعده را مهار سازد. در غیر آن با توجه به سلاح ها و تجهیزات موجود در افغانستان، القاعده می تواند که امنیت منطقه و جهان را با تهدید مواجه کند.»

سید مقدم امین یک تحلیلگر امور سیاسی از کابل گفت، «القاعده بدون شک در تلاش است تا خود را در افغانستان و حتی در منطقه دوباره احیا کند.»

وی افزود، «در صورت احیای آن، افغانستان به مرکز گروه های تروریستی و تبهکار مبدل خواهد شد و جنگ و بی ثباتی یک بار دیگر کشور ما را فرا خواهد گرفت.»

[حمزه از کابل در این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این همه فقط یک ګیم است. می خواهند که افغانستان را میدان جنګ میان روسیه و امریکا بسازند طوریکه میدان جنګ افغانستان خواهد بود، علاوه بر افغانها باشنده ګان اسیای مرکزی نیز دخیل جنګ خواهد شد و اسلحه روسیه، چین و امریکا به فروش خواهد رسید. لعنت بر شیطان

پاسخ