امنیت

طراح حملات داعش بر اروپا در یک حمله امریکا در سوریه کشته شد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مردی به تاریخ ۲۱ سرطان مکانی را بازرسی می کند که در آن حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا ماهر الاغال رهبر داعش را در جوار روستای خلتان در نزدیکی جیندرس در شمال سوریه کشته است. [رامی السید/ خبرگزاری فرانسه]

مردی به تاریخ ۲۱ سرطان مکانی را بازرسی می کند که در آن حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا ماهر الاغال رهبر داعش را در جوار روستای خلتان در نزدیکی جیندرس در شمال سوریه کشته است. [رامی السید/ خبرگزاری فرانسه]

ارتش ایالات متحده روز دوشنبه (۱۴حمل) یک «حمله مستقل» را در سوریه انجام داد که در آن یکی از رهبران ارشد داعش که مسئول طراحی حملات در اروپا بود، کشته شد.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که در حمله روز دوشنبه در شمال غرب سوریه، خالد عید احمد الجبوری، رهبر ارشد داعش کشته شد.

الجبوری «مسئول طراحی حملات داعش به اروپا» بود.

او اضافه کرد که وی همچنین «ساختار رهبری داعش را انکشاف داد» و اشاره کرد که مرگ وی «به طور موقت توانایی این سازمان برای طراحی حملات خارجی را مختل می کند.»

در این اعلامیه محل حمله مشخص نشده است.

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، الجبوری در شمال غرب ولایت ادلب که عمدتاً در کنترل مخالفان و گروه های افراطی است، کشته شد.

گفته می‌شود که او در حین صحبت با تلیفون در حالی که در فضای باز نزدیک محل اقامتش قدم می زد، در یک حمله طیاره بی پیلوت کشته شد.

به گفته دیده بان، الجبوری که خود را یک سوری نشان می داد، حدود دو هفته پیش به این منطقه پناه برده بود.

نیروهای امریکایی در سال‌های اخیر سلسله‌ای از عملیات‌ها را در کنار نیروهای شریک خود از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک (اس دی اف) برای هدف قرار دادن رهبران داعش در سوریه انجام داده‌اند.

یک تهدید مداوم

آخرین حمله در حالی انجام شد که حملات داعش همچنان در سوریه جان مردم را می گیرد.

دیده بان گفت که از ماه جدی سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴۶ عملیات داعش شامل حملات و انفجارها در مناطق تحت کنترل اداره خودمختار کرد در سوریه را مستند کرده است.

بر اساس این گزارش، ۳۳ نفر از جمله پنج غیرنظامی کشته شدند.

در صحرای شرقی سوریه (بادیه)، داعش به حملات وحشیانه خود علیه شکارچیان ترافل ادامه داده است که تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر را در این فصل کشته اند.

دیده بان گفت، برخی از آنها طوری بودند که گلویشان را بریده بودند، در حالی که برخی دیگر ربوده شده و سپس کشته شدند و چهار جسد رها شده آنها در این هفته کشف شد.

در آنسوی مرز در عراق، ارتش عراق در ماه حمل به چندین مخفیگاه داعش در غرب و شرق این کشور حمله کرد و تعداد زیادی از افراط گرایان از جمله جنگجویان خارجی و رهبران این گروه را کشت.

مقامات عراقی و سایر منابع گفتند که داعش ضعیف شده و با کمبود پول مواجه است، اما همچنان در دم خود نیش دارد زیرا همچنان می تواند به غیرنظامیان آسیب برساند.

جنرال مایکل ایریک کوریلا، فرمانده سنتکام در اعلامیه ای گفت، «داعش همچنان تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن است.»

کوریلا گفت، «گرچه این گروه ضعیف شده است، اما همچنان قادر به انجام عملیات در منطقه با تمایل به حمله به فراتر از خاورمیانه است.»

داعش در سال های اخیر مسئولیت تعدادی از حملات مرگبار در اروپا را بر عهده گرفته است، از جمله حمله ماه عقرب سال ۱۳۹۴ در پاریس و حومه آن که ۱۳۰ کشته برجای گذاشت و حمله دیگری در شهر نیس فرانسه در ماه سرطان سال ۱۳۹۵ که منجر به کشته شدن ۸۶ نفر شد.

در همان سال، سه حمله انتحاری در بلجیم بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت.

در ماه اسد سال ۱۳۹۶، حملاتی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت در بارسیلونا و سایر نقاط هسپانیا، ۱۶ کشته بر جای گذاشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در هر نقطه ای از دنیا که افراد مضر وجود داشته باشند، باید برای همیشه زندانی شوند. هر کسی که به دیگران صدمه می زند، خواه مسلمان، مسیحی، یهودی، بودایی وغیره باشد، باید از افراد دیگر جدا ساخته شود. او را باید زندانی کرد تا نتواند به دیگران آسیب برساند. زندگی خیلی کوتاه است. زندگی باید صرف انجام کارهای خوب و خدمت به بشریت شود، اما یک چیز این است که این فعالیت ها به نام القاعده و تروریست ها اکنون به تجارت تبدیل شده است. مثلا چین گروهی را تروریست می‌خواند، آمریکا گروه دیگری را تروریست، روسیه دیگری گروهی را تروریست، ایران و هند گروه های دیگر را تروریست می‌خواند و سپس به کشورهایی که چنین گروه‌ها در آنجا فعال هستند، سلاح می‌فروشند تا آنها را نابود کنند. اگر کار صادقانه انجام شود، همه گروه های مضر را می توان به سرعت از بین برد. من از کشتن کسی حمایت نمی کنم. این جهان اینگونه خلق شده است. در غیر این صورت، به روسیه نگاه کنید. روسیه تروریست نبود، اما چه جنایت های در اوکراین مرتکب شد!؟ زمانی اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان مرتکب جنایات می شد و اکنون روسیه در اوکراین نیز همین جنایات را انجام می دهد.

پاسخ