امنیت

یک حمله انتحاری در کابل شش کشته و چندین تن زخمی برجا گذاشت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک امبولانس به تاریخ ۷ حمل قربانیان را از محل حمله انتحاری در کابل انتقال می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک امبولانس به تاریخ ۷ حمل قربانیان را از محل حمله انتحاری در کابل انتقال می کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت داخله گفت که یک حمله انتحاری روز دوشنبه (۷ حمل) در نزدیکی وزارت خارجه در کابل شش غیرنظامی را کشته و تعدادی دیگر را زخمی ساختند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله در توییتی نوشت، مهاجم توسط نیروهای امنیتی شناسایی شد و در مقابل یک مرکز تجارتی در نزدیکی وزارت خارجه در کابل به سوی او شلیک کردند.

وی گفت، «با کشته شدن او، مواد منفجره حمل شده توسط مهاجم نیز منفجر شد که در نتیجه شش غیرنظامی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.»

ایمرجنسی، یک سازمان غیرحکومتی ایتالیایی که شفاخانه ای را در پایتخت اداره می کند، تایید کرد که دو کشته و ۱۲ زخمی از جمله یک کودک را پذیرفته است.

شاخه خراسان داعش در یک اعلامیه در سایت تبلیغاتی اش اعماق مسوولیت این حمله را بدوش گرفت.

انفجار روز دوشنبه دومین حمله در نزدیکی وزارت خارجه کابل در کمتر از سه ماه گذشته و اولین حمله از زمان آغاز ماه مبارک رمضان در روز پنجشنبه در افغانستان بود.

سلسله حملات اخیر

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، به تاریخ ۲۱ جدی، یک بمب گذار انتحاری خود را در نزدیکی وزارت خارجه منفجر کرد که در نتیجه آن ۱۰ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند.

مقامات افغان که اغلب تلاش کرده اند حملاتی را که حکومت آنها را به چالش می کشد، کم اهمیت جلوه دهند، گفتند که در آن حمله که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، پنج نفر کشته شدند.

این گروه به طور فزاینده ای به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و صدها نفر را در چندین حمله کشته و زخمی کرده است.

دست‌کم پنج شهروند چینی در ماه قوس بر اثر یورش افراد مسلح به یک هوتل محبوب تاجران چینایی در کابل زخمی شدند.

بی بی سی گزارش داد که ۱۸ مجروح که همگی افغان بودند به شفاخانه ای در همان نزدیکی منتقل شدند.

این هوتل در میان بازدیدکنندگان تجار چینی که از ما اسد سال ۱۴۰۰ به دنبال معاملات تجارتی سودآور به افغانستان رفت و آمد دارند، محبوب است.

داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. همچنان، حمله به سفارت پاکستان در کابل نیز در همان ماه قوس رخ داد و اسلام آباد آن را «تلاش برای ترور» علیه سفیر خود محکوم کرد.

دو کارمند سفارت روسیه در یک حمله انتحاری در خارج از دفتر مأموریت آن در ماه سنبله در حمله دیگری که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، کشته شدند.

سفارت روسیه یکی از معدود سفارت‌هایی بود که پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ باز ماند، زیرا اکثر کشورها سفارت‌های خود را تعطیل، و کارکنان خود را تخلیه کردند.

وزارت امور خارجه در کابل در آنوقت گفت که تحقیقات آغاز شده و مقامات «به دشمنان اجازه نخواهند داد تا روابط بین دو کشور را با چنین اقدامات منفی خراب کنند.»

حکمت الله حکمت، تحلیلگر امور امنیتی افغانستان گفت که این حمله نشان دهنده «ضعف» افغانستان در جمع آوری معلومات استخباراتی است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت، «اگر آنها نتوانند از چنین حملاتی در قلب کابل جلوگیری کنند، پس نمی توانند امنیت را در روستاها تامین کنند.»

نگرانی شدید

افزایش حملات در سراسر افغانستان که اکثراً داعش مسئولیت آن را بر عهده دارد، به نگرانی جدی برای مردم تبدیل شده است.

شاخه خراسان داعش با قوت گرفتن در جریان خلاء قدرت در افغانستان، حملات خود را در چندین ولایت افزایش داده است و نگرانی های جدی در مورد امنیت در سراسر کشور ایجاد کرده است.

به گفته برخی تحلیلگران، داعش با افزایش دفعات اقدامات تروریستی خود در تلاش است تا افغانستان را به میدان نبرد ایدئولوژیک خونین تبدیل کند.

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در ایتالیا، در اوایل این ماه به سلام تایمز گفت، «حملات اخیر داعش نشان می دهد که این گروه بسیار فعال شده و فعالیت های خود را به مناطق مختلف کشور گسترش داده است.»

وی گفت، «ده ها گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند و روابط داعش با آنها در حال بهبود است.»

وی گفت، «با متحد شدن این گروه ها، نه تنها امنیت افغانستان، بلکه امنیت کل جهان با تهدیدات فزاینده ای مواجه خواهد شد.»

وی پیش بینی کرد، «در صورت تداوم وضعیت کنونی شاهد حملات خونین داعش در چندین ولایت خواهیم بود.»

غیور گفت، فعالیت های بخش خراسان داعش احتمالاً در سراسر کشور گسترش خواهد یافت و گروه تروریستی قلمرو را تصرف خواهد کرد، مگر اینکه یک دولت فراگیر که توسط مردم حمایت می شود در افغانستان ایجاد شود.

وی گفت، «داعش به شدت از سوی کشورهای منطقه و سازمان های استخباراتی حمایت می شود. بدون این پشتیبانی استخباراتی، داعش قادر به انجام چنین حملات پیچیده و خونینی نخواهد بود.»

وی افزود، «متاسفانه قربانیان واقعی این بازی خونین افغان های بی گناه هستند.»

سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در هرات گفت که داعش در تلاش است تا جنگی را در افغانستان به راه بیندازد.

سادات در اوایل این ماه به سلام تایمز گفت، «داعش در یک و نیم سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. فعالیت های آن در افغانستان یک نگرانی جدی است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من اطمینان دارم که آمریکا می تواند ظرف یک هفته امنیت را به افغانستان و منطقه بیاورد. برای این منظور باید سیستم های نظامی و اطلاعاتی پاکستان شکسته و منحل شود زیرا این دو سازمان محور شیطان پرستی و تروریسم در منطقه هستند، اما بریتانیا به آمریکا اجازه چنین کاری را نمی دهد. آخرین خبر حاکی از آن است که وزارت دفاع ایالات متحده از گسترش عملیات «کشف مستمر» برای بهبود پوشش عملیاتی در افغانستان خبر داده است. سرمفتش عالی پنتاگون گفت که این عملیات پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آغاز شده است. بر اساس این طرح، مدت ماموریت پهپادهای امریکایی در منطقه باید تمدید شود. گفته می شود که این عملیات با هدف از بین بردن تهدیدات «گروه های تروریستی» از جمله بخش خراسان داعش انجام می شود تا آنها نتوانند از افغانستان به عنوان پناهگاهی برای حمله به اهداف آمریکایی استفاده کنند. بر اساس آخرین گزارش پنتاگون، جنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، از آغاز سال جاری بر پرکردن خلأهای موجود در نظارت اطلاعاتی خود در افغانستان تمرکز کرده است. وی گفت که وزارت دفاع ایالات متحده نمی تواند کل جریان تهدیدات تروریستی احتمالی از افغانستان را زیر نظر داشته باشد. جنرال مایکل کوریلا در نشست نیروهای مسلح سنا در ماه مارچ گفت، «پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اسد ۱۴۰۰، منابع تحلیلی و اطلاعاتی و سطح نظارت بر القاعده و بخش خراسان داعش کاهش یافت. در حالی که هنوز هم برنامه هایی وجود دارد که می خواهند سر ما حمله کنند». رژیم حاکم طالبان در افغانستان در این مورد چیزی نگفته است.

پاسخ

در این گزارش در جایی گفته شده است که «هنوز کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است» و در جایی دیگر اشاره کرده اید که داعش این حمله را انجام داده است. عجب است که طالبان مدام ادعا می کنند که داعش در افغانستان نیست و اگر هم باشد، نمی تواند در مقابل آنها مقاومت کند، اما در حدود یک ماه این دومین بار است که نزدیک دروازه های وزارت امور خارجه هدف را قرار داده و انفجار می کند. تحلیلگران امنیتی می گویند که طالبان برای حفظ قدرت وارد جنگ خونین دیگری در افغانستان شده است. پس من می گویم او مرد نه امنیت می دهی و نه به مردم غذا می دهی پس چرا حکومت را به دست گرفته ای؟ فرقی نمی کند که جمهوری چه نوع بود، فاسد بود یا ناامن... اما حداقل بیشتر مردم مواد خوراکی را پیدا می کردند. اینطور نبود که امروز چند نفر زیر سطح گرسنگی زندگی می کنند. و یک چیز دیگر که برای من بسیار عجیب است، زاویه نیوز که در دوره جمهوری فعالیت گسترده داشت و گفته می شد از سوی حمدالله محب مشاور امنیت ملی سابق حمایت می شود، دو روز قبل ازحمله به وزارت امور خارجه در خبری گفت که، «در پی هشدار دفتر کشورهای مشترک المنافع بریتانیا، اخباری مبنی بر امکان حمله به بازارها، مساجد و فرودگاه در ۹۶ ساعت آینده منتشر شده است. دیروز طالبان به یک خانه در ناحیه پنجم شهر کابل حمله کردند که به گفته آنها داعش در آن زندگی می کرد و در حال برنامه ریزی برای حملات بزرگ در شهر بود،» بناء در اینجا، وقتی بریتانیا از آن سوی زمین می‌داند، معلوم است که دستی در آن خواهد داشت. در این صورت، طالبان در این شرایط چه می‌توانند بکنند؟ وقتی بریتانیا و سایر سازمان های استخباراتی کاری انجام می دهند، طالبان بیچاره چه خواهند کرد؟

پاسخ

افغانستان برای چندین دهه محل بدترین جنگ های استخباراتی در جهان بوده است. همسایگان ما نمی‌خواهند افغان‌ها بین خودشان متفق شوند. حاکمان همسایه می گفتند که جنگ های نیابتی را در افغانستان راه می اندازند و این کار را هم کردند. درست است که جنگ عربها در افغانستان با ایران، جنگ پاکستان با هند، جنگ آمریکا با روسیه و چین... اما جای تاسف این است که خارجی ها همه این کارها را به دست افغان ها انجام می دهند و آنها به هدف شان می رسند. تنها راه پایان دادن به جنگ در افغانستان این است که افغان ها دور هم جمع شوند و یکدیگر را بپذیرند. اگر این اتفاق نیفتد، نیم قرن جنگ در این سرزمین صورت گرفته است، بیشتر ادامه خواهد داشت. نکته خوب این است که افغان ها فرصت عالی دیگری برای گردهمایی دارند. اگر این فرصت از دست برود، جنگ پایان خواهد یافت. قرن ها ادامه خواهد داشت و مانند گذشته فقط افغان ها کشته خواهند شد و همسایگان و به خصوص سازمان های استخباراتی منطقه نظاره گر آن خواهند بود. نکته دیگر این است که توقف جنگ در افغانستان به نفع همسایگان نیست. این کشور هر چقدر هم که ویران شود، به نفع همسایگان است زیرا همسایه ها از افغانستان به عنوان بازار فروش اموال خود استفاده می کنند. آنها محصولات خود را اینجا می فرستند، می فروشند و پول را به خانه می برند. هیچ کارخانه، شفاخانه یا زندگی وجود نخواهد داشت، فقط هیچ چیز وجود نخواهد داشت. فقط قتل می شود، یک ویزه کشور همسایه صدها دالر فروخته می شود و افغان ها مثل حیوانات وحشی با هم می جنگند. آنها یکدیگر را باید بکشند. پس تنها راه رهایی از جنگ، شناخت خود و نه گفتن به جنگ است.

پاسخ

که بر افغان ها رحم کنید، بر افغانستان رحم کنید. لطفاً خواسته های جامعه جهانی و ملت خود را بپذیرید. مکاتب دخترانه را باز کنید و اجازه دهید زنان در ادارات کار کنند. شما می توانید مانند سایر کشورهای اسلامی برای زنان و دختران لباس پوشیدن را مشخص کنید و به آنها دستور دهید که از کارهای غیراخلاقی خودداری کنند. اگر کسی این کار را کرد، می توانید او را اخراج یا مجازات کنید. اما هیچ کشوری وجود ندارد که زنان از کار و تحصیل در آن محروم باشند. نکته دیگر این است که در حکومت به اقلیت ها جایگاه بدهید. این ضروری نیست که شما به عطامحمد نور، محمد محقق، عبدالله عبدالله، رشید دوستم و سایر دزدانی جا بدهید که خود را رهبران گروه های قومی خود می خوانند. افراد کوچکتر از آنها، افراد با سابقه، که خیانت نکرده اند، آنها را بیرون بیاورید و در حکومت جایشان بدهید. مردم را مجبور نکنید، اعتراضات را متوقف نکنید، بگذارید مردم نظریات خود را بیان کنند. وگرنه ما همیشه در سیاست پاکستان و ایران و روسیه و چین کشته می شویم و دشمنان ما شناخته نمی شوند و یا اینکه خود را برادر مسلمان به ما معرفی می کنند. با احترام، احمد

پاسخ

نظرت بسیار زیات زیبا ست. من با شما موافقم. نظام حاکم باید از خدا بترسد و دیگر دختران را در تاریکی رها نکند. بس است اگر عذابی باشد کافی است و اگر مخالفت و کینه و نفرت باشد کافی است، به فال خدا و پیامبرش درهای مدارس را به روی دختران بگشا. علامه جلال الدین محمد بلخی می فرماید که اگر دو فرزند دارید یکی پسر و دیگری دختر است و امکان تربیت هر دو را ندارید اگر یکی از آنها را تربیت کردید دختر را تربیت کنید. ما نمی دانیم از چه زبان دیگری برای شما استفاده کنیم.

پاسخ

این چیز جدیدی نیست. در دوران جمهوری، هر وقت که افغانستان در بازی می برد یا شادی دیگری داشت، در آن روز یا یکی دو روز پس از آن، حمله انتحاری یا درگیری مسلحانه دیگری رخ می داد. همسایگان ما (پاکستان و ایران) به افغانستان و افغان ها رحم نمی کنند. پاکستان با کمک تسلیحات و پولی که از چین و روسیه دریافت می کرد تا سال ۲۰۲۱ پروژه طالبان را مستقیماً اجرا می کرد و اکنون از داعش حمایت می کند. هنوز مشخص نیست که برای تامین مالی این پروژه از چه کسی پول می گیرد. در نخستین سال های جمهوری یعنی در حدود سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، اعضای حکومت سرنگون شده طالبان از دولت خواستند تا به آنها امنیت بدهد. نه می خواستند بجنگند و نه سهمی در قدرت می خواستند. با این حال، متاسفانه، رهبران جمهوری، به ویژه رهبران ائتلاف شمال سابق، که در رقابت مرگبار با طالبان بودند، رهبران طالبان را برای برقراری صلح نگذاشتند. آنها فرار کردند، از خط دیورند گذشتند و توسط سازمان های استخباراتی پاکستان استخدام شدند. به آنها خانه، موتر و معاش منظم دادند و آنها شروع به جذب جوانان تحت رهبری خود کردند. آنها هزاران و ده ها هزار نفر را منصوب کردند و آنها را برای جنگ علیه دولت افغانستان و ائتلاف بین المللی آماده کردند. البته از سوی دیگر، بمباران و عملیات شبانه بر روستاها و خانه های پشتون نشین توسط دولت و ائتلاف بین المللی منجر به کشته شدن افراد بیگناه و یا انتقال آنها به زندان بگرام شد. این شرایط را برای تقویت مخالفان مسلح در برابر ارتش افغانستان و حامیان بین المللی آن ایجاد کرد. الان هم همین بازی با طالبان انجام می شود. از طریق سلام تایمز، من به حاکمان فعلی متوسل می شوم

پاسخ

این خبررا خواندام بیسیار خفه شدم که بازهم در شهر کابل انفجار شده است و شش هم وطن مارا شهید ساخته است. مردم افغانستان همشه بی ګناه شهید مې شود در اېن ماه مبارک رمضان شریف مردم افغانستات باز در خون الوده شذند .مردم اقغانستان باید در مقابل ګروه تندرو داعش از حکو مت فعلی افغانستان بشتبانی کند وهمراه حکومت فعلی همکار باشد تاکه ابن ګرو تند رو داعش را در سراسر اغغانستان نا بود کند. در این ماه رمضان مردم عبادت خداوند ج می کند واین کرو تندرو داعش مردم بیچاره را در خون الوده می کند.

پاسخ