امنیت

حملات داعش تجارت در امتداد مرز افغانستان و تاجکستان را مسدود کرد

گزارش از محمد قاسم

یک لاری حامل پیاز بتاریخ ۲۵ ثور در گذرگاه شیرخان بندر در شمال افغانستان دیده می شود. [عبدالخالق مرادی]

یک لاری حامل پیاز بتاریخ ۲۵ ثور در گذرگاه شیرخان بندر در شمال افغانستان دیده می شود. [عبدالخالق مرادی]

کندز -- راکت های شلیک شده توسط داعش از افغانستان به سمت تاجیکستان منجر به بسته شدن گذرگاه شیرخان بندر برای موترهای تجاری شده است.

داعش بتاریخ ۱۷ ثور از ولسوالی خواجه غار ولایت تخار به تاجیکستان موشک شلیک کرد.

به گفته مسعود وحدت، مدیر بخش صادرات و واردات شیرخان بندر، تاجیکستان متعاقباً بتاریخ ۱۸ ثور گذرگاه شیرخان بندر را بست و لاری ها را در دو طرف مرز مسدود کرد.

او به روز جمعه گذشته (۳۰ ثور) گفت، «افغانستان سبزیجات، میوه جات، صنایع دستی و سیمنت به تاجیکستان صادر می کند، در حالی که شکر، فولاد، گاز و مواد ساختمانی را از تاجیکستان وارد می کند.»

وحدت گفت که تلاش های هر دو کشور برای بازگشایی گذرگاه برای تجارت ادامه دارد.

این گذرگاه روز سه شنبه به طور موقت بازگشایی شد.

عبدالمتین یوسفزی، سرپرست اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری کندز گفت که تجار افغان به دلیل بسته شدن گذرگاه مرزی شیرخان بندر متحمل خسارات سنگینی شده اند.

وی گفت، «لاری های پر از کالاهای صادراتی که به مقصد کشورهای آسیایی می روند متاسفانه در شیرخان بندر گیر افتاده اند... تجاران متحمل خسارات مالی سنگینی شده اند.»

او خطاب به مقامات افغان و تاجک گفت، «لطفا تجارت را سیاسی نکنید و اجازه دهید تاجران به تجارت خود ادامه دهند. مسائل داخلی خود را از طریق گفتگو حل کنید.»

وی افزود، «هر روز گیر افتادن لاری ها منجر به ضرر تجار و همچنین افزایش قیمت مواد غذایی در بازارها می‌شود. بنابراین، گذرگاه باید هر چه زودتر باز شود.»

ولایت کندز که ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجکستان دارد، از طریق پلی به طول ۶۷۰ متر به تاجکستان متصل است که برای تجارت بین دو کشور بسیار مهم است.

زیان مالی برای تجاران

حشمت الله مصدق، یک تاجر در شیرخان بندر، گفت که پنج لاری که کالاهای تجاری او را به تاجکستان منتقل می کنند در مرز گیر مانده اند.‌

مصدق گفت که پیس از بیشتر از دو هفته توقف، «برخی از غذاها، از جمله سبزیجات و میوه ها، فاسد شده اند و در نتیجه بیش از ۱ میلیون افغان [۱۱۲۶۸ دالر] خسارت وارد شده است.»

او گفت، «کالاهای چند تاجر دیگر نیز در آستانه فساد قرار دارند که در نتیجه آن ها نیز میلیون ها افغانی را از دست خواهند داد.»

وی افزود، خراب شدن کالاهای تجاری از یک سو و تعرفه های بالا، کرایه ذخیره و سایر هزینه ها از سوی دیگر مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده است.

اسماعیل، ۴۴ ساله، یک راننده تاجک که در شیرخان بندر بند مانده است، گفت، «دو هفته پیش فولاد را از آن سوی مرز به افغانستان آوردم و گذرگاه قبل از بازگشت بسته شد.»

وی گفت، «تجار دو طرف به دلیل بسته شدن گذرگاه با مشکلات زیادی مواجه هستند. این امر به تجار افغان و تاجک خسارات مالی وارد کرده است.»

او گفت، «تمام انبارها مملو از کالاهای تجاری است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، برای تجاران بسیار خطرناک خواهد بود.»

شمس الدین حیدری که مواد ساختمانی را در شهر کندز می فروشد، گفت که قیمت سمنت در دو هفته گذشته افزایش یافته است.

او گفت، «قیمت یک بوری سیمنت تاجیکستان ۳۶۰ افغانی [۴ دالر] بود، اما اکنون به ۴۲۰ افغانی [۴.۶۴ دالر] رسیده است.

وی افزود، «خرید و فروش مواد ساختمانی افزایش چشمگیری داشته است که برای مغازه داران و همچنین تجار غیرقابل تحمل است.»

داعش یک تهدید بزرگ

تحلیلگران سیاسی و بزرگان قبایل هشدار می دهند که افزایش حملات داعش و تلاش های جذب نیرو در افغانستان نگران کننده است.

عبدالشکور سعدی، تحلیلگر سیاسی در تخار گفت که داعش در تلاش است تا نیروهای خود را تقویت کند که می تواند به تهدیدی جدی برای آینده افغانستان تبدیل شود.

وی گفت، داعش دشمن مردم و دین ماست. این گروه همیشه غیرنظامیان را هدف قرار می دهد و یک تهدید بزرگ برای ثبات، امنیت و اقتدار افغانستان است.

او گفت، «هدف این گروه تبدیل شدن به یک تهدید فیزیکی و روانی است که می تواند برای نابودی افغانستان استفاده شود.»

شاخه محلی این گروه (داعش خراسان) بتاریخ ۲۹ ثور سه عضو جامعه شیعه را در منطقه رستاق آباد ناحیه چهارم پلیس در شهر کندز کشت.

داعش همچنین مسئولیت انفجار روز بعد را برعهده گرفت که در هنگام دفن سه قربانی روی داد و ۹ افغان را زخمی کرد.

روح الله میرزاده، یکی از بزرگان قومی بدخشان که اکنون در کابل زندگی می کند، گفت، «متاسفانه فقر و بیکاری فرصت هایی را برای داعش ایجاد کرده است تا جنگجویان را جذب کند. در صورت تداوم این وضعیت و عدم اقدام جامعه جهانی، داعش افغانستان را به پایگاه دائمی خود تبدیل خواهد کرد.»

میرزاده گفت، «فقر، بیکاری و بی ثباتی سیاسی عوامل اصلی هستند که افغان ها را به سمت پیوستن به داعش سوق می دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم که در پهلوی مشکل داعش نا آرامی های بی پیشنه در ولایت خودمختار بدخشان تاجکستان نیز در بسته شدن راه تجارتی میان افغانستان و تاجکستان نقش داشته است. به گزارش بی بی سی فارسی اعتراض‌های شام دوشنبه، ۲۶ ثور، در ولایت خودمختار کوهستان بدخشان تاجکستان، کشته و زخمی بر جا گذاشته است. وزارت امور داخلۀ تاجیکستان در یک خبر کشته شدن یک نفر و زخمی شدن سه افسر پولیس را در این ناآرامی‌ها در شهر خاروغ، مرکز این ولایت، تأیید کرده است. بعد از آن این ولایت شاهد صحنه های درگیری در بین معترضان و پولیس بود. به تاریخ ۲۸ است شماری از مردم ولسوالی روشان بدخشان به هدف ممانعت از انتقال نیروهای تقویتی دولت به شهر خارغ (مرکز این ولایت)، جاده دوشنبه- خارغ- قلمه را بستند. مقام‌ها با "دسته‌های جنایی و افراطی و تروریستی" خواندن معترضان، به روز چهارشنبه ۲۸ ثور"عملیات ضدتروریستی" در روشان را آغاز کردند. بعد از ظهرهمان روز وزارت داخلۀ تاجکستان از سرکوب معترضان در روشان و مرگ ۱۰ تن در اعترضات خبر داد. به گفته این وزارتخانه، این افراد همان روز به کاروان موترهای نیروهای ویژه کمیته امنیت ملی تاجیکستان حمله مسلحانه انجام داده‌اند. این در حالی است که مردم محلی در صحبت با رسانه‌ها اتهام مسلح بودن معترضان را رد کرده و گفته‌اند که نیروهای دولتی به سوی مردم غیرنظامی آتش گشوده‌اند که هیچ یک به "تروریزم و افراط‌گرایی" رابطه نداشت. به گفته مردم محلی، شمار واقعی کشته‌ شدگان بسیار بیشتر از رقمی است که وزارت داخله تأیید کرده است.

پاسخ

داعش به گونۀ واقعی در افغانستان فعال است، اما این وظیفۀ دولت است تا مانع حملات داعش گردیده و آنرا دفع کند. شلیک چند مرمی ارزش اینرا نه دارد که روابط تجارتی با یک کشور قطع گردد و مردم با گرسنگی روبرو شوند. با بسته شدن سرحد دهاقین و تجار افغان در هردو طرف اسیب می بینند. سرحد بین دو کشور نه باید بسته شود چون افغانستان به تاجکستان هم صادرات می کند و هم از آن واردات می کند. بر اساس آخرین معلومات منتشر شده از طرف (یونوچا) بازارهای افغانستان با کمبود مواد خوراکی روبرو هستند. دفتر همآهنگی امور بشردوستانه ملل متحد در افغانستان (یونوچا) گفته است که تقاضا برای مواد غذایی در افغانستان افزایش یافته است. در مقابل، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است که مردم توان خرید آنرا ندارند. به همین دلیل من می گویم که صحبت کردن در مورد حکومت ها شوخی نیست. بنابراین، حاکمان اینجا (طالبان) مشکلات شانرا باید با کشورهای همسایه حل کنند. چیزی که به وجود آمده است مشکل طالبان است، اگر مشکل مردم است چرا هشت ماه پیش وجود نداشت؟ اما آنها باید اکنون به گونۀ مستقل مشکل خودرا حل نموده و مردم را از شر این گونه مشکلات رها نمایند. آنها نه باید به ساز پاکستان برقصند.

پاسخ