امنیت

گروه داعش حملات خودرا بر کشورهای آسیای مرکزی گسترش داده، و تاجکستان را با موشک ها هدف قرار داد

گزارش از سلام تایمز

نیروهای امنیتی تاجکستان در ماه قوس در یک مانور دیده می شوند. [خبرگزاری تاجک/فلیکر]

نیروهای امنیتی تاجکستان در ماه قوس در یک مانور دیده می شوند. [خبرگزاری تاجک/فلیکر]

جنگجویان گروه داعش ادعا کردند که آنها چندین موشک را بر مواضع محافظین سرحدی تاجکستان به روز شنبه ۱۷ ماه ثور شلیک کردند، نشان دهندۀ گسترش حملات این گروه به تعقیب یک واقعۀ مشابه در هفته های پیش علیه ازبکستان.

داعش با نشر یک پُست در تلگرام اعلام کرد که ۷ موشک را بر یک پایگاه نظامی تاجکستان در آن طرف سرحد خواجه غار ولایت تخار شلیک کرده است.

رسانه های منطقه ای در تایید این خبر از سوی مقامات تاجکستانی اختلاف نظر داشتند، برخی گزارش دادند که نیروهای سرحدی شاهد تیراندازی جنگوجیان بودند، درحالیکه تعدادی دیگری می گویند که چنین چیزی تایید نشده است.

گروه داعش به تاریخ ۲۹ حمل یک حملۀ راکتی را از خاک افغانستان بر ازبکستان انجام داد، این از نخستین نوع این گونه موشک پراکنی بر علیه یک کشور آسیای مرکزی توسط گروه مذکور بود.

در تصویری که به عنوان بخشی از ادعای حملۀ تاریخ ۲۹ حمل داعش بر ازبکستان منتشر گردیده است، یکی از اعضای داعش در کنار خمپاره ها نشان دیده می شود. [آرشیف]

در تصویری که به عنوان بخشی از ادعای حملۀ تاریخ ۲۹ حمل داعش بر ازبکستان منتشر گردیده است، یکی از اعضای داعش در کنار خمپاره ها نشان دیده می شود. [آرشیف]

به تاریخ ۲۸حمل، داعش از همۀ جنگجویان خودش در سراسر جهان خواست تا حملات «بزرگ و دردناک» را جهت هدف قرار دادن مقامات و سربازان انجام دهند.

حملات اخیر گروه داعش

حملات اخیر شاخه خراسان داعش در وضعیت مبهم سیاسی و اقتصادی در افغانستان، نگرانی هایی را بوجود آورده است که این گروه کمپاین استخدام افراد جدید را گسترش داده و باعث ایجاد مشکل جدی به منطقه می شود.

داعش مسؤل کشتار در حملات اخیر در افغانستان بوده است.

به گفتۀ پولیس، این گروه تروریستی به تاریخ ۱۱ ماه ثور مسؤلیت انفجار در یک بس مسافربری در کابل را بر عهده گرفت که در آن یک زن کشته و سه مسافر دیگر زخم برداشتند.

بعد از انفجاریک بمب در جریان نماز جمعه در مسجد خلیفه صاحب در پایتخت است که منجربه کشته شدن ۱۰ نفر گردید این دومین بمبگذاری در جریان چند روز درپایتخت است.

انفجار در مسجد یک روز بعد از آن رخ داد که دو بمب در مینی بوس های جداگانه حداقل ۹ افغان را در شهر مزارشریف به قتل رسایند، این بمب ها مسافرین شیعه را که برای افطار به خانه های شان می رفتند هدف قرار دادند.

یک هفته قبل از آن، انفجار یک بمب در یک مسجد شیعه یان در مزارشریف حداقل ۱۲ نمازگزار را کشت و تعداد دیگری را زخمی کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در عین حال طالبان خبرهای خوبی را در مورد این حادثه نشر می کنند و می گویند که عاملان این حادثه را به قتل رسانیده اند. این خوب است که در سرزمین ما حداقل مدافعینی جود دارند که نمی گذارند تا خاک افغانستان بر ضد کسی دیگری استفاده کنند. بر اساس گزارش سرویس پشتوی صدای آمریکا، مقامات طالبان از شناسایی و از بین بردن یک مرکز خوارج (شاخه خراسان داعش) در منطقه قنچغه ولسوالی امام صاحب ولایت کندز خبر دادند. در این عملیات تعداد زیادی از اعضای داعش به قتل رسیدند. بر اساس این گزارش، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان دیروز یکشنبه ۲۶ سرطان گفت که حملات راکتی اخیر بر تاجیکستان و ازبکستان از این مرکز سازماندهی شده بود. وی افزود که در عملیات نیروهای خاص طالبان بر مرکز متذکره، سه تن از عاملین پرتاب موشک بر تاجیکستان و ازبکستان کشته و پنج تن دیگر شان اسیر گردیدند. با آن که طالبان مستقیماً نام داعش را ذکر نکرده اند، اما همیشه از این گروه به عنوان «خوارج» یاد می کنند. بر اساس این گزارش، آقای مجاهد همچنین ویدیوی از اعترافات یک فرد دستگیر شده درعملیات شب گذشته را منتشر کرده است. نظر به گزارش صدای آمریکا ریاست عمومی استخبارات حکومت طالبان گفته است که این افراد قصد داشتند تا در روزهای آینده حملات بیشتر راکتی را بر ازبکستان و تاجیکستان انجام دهند. بر اساس معلومات این ریاست، در این عملیات، طالبان چندین گلوله هاوان BM1 و چندین عراده موتر را نیز به دست آورده اند.

پاسخ

این حیران کننده است. زمانی بود که شما در رابطه به طالبان گزارش می نوشتید. هر روزعلیه طالبان می نوشتید. اما اکنون دیگر علیه طالبان دست از نوشتن برداشته اید و در مورد داعش می نویسید. این بار، به نظر می رسد که طالبان روبات هایی هستند که توسط ایالات متحده برنامه ریزی شده اند و ایالات متحده به تدریج جایگاه داعش را به عنوان شریر اصلی در کشتار افغان ها بالا می برد. به هر شکلی، میدان جنگ در افغانستان داغ شده است. به نظر می رسد که شما با طالبان سازش کرده اید. اما افسوس برای افغان های عادی که جنگجویان داعش آنها را خواهند کشت. ما در ۲۰ سال گذشته به خاطر آن به آمریکا جایی در کشورمان ندادیم که منافع اش را حفظ کند و تا ابد افغان ها را به نام های مختلف بکشد.

پاسخ