دین

داعش شادی عید فطر را برای افغان ها به وحشت تبدیل کرد

گزارش از عمر و ای اف پی

هزاران تن از باشندگان هرات به تاریخ ۱۱ ثور در مسجد جامع شهر هرات گرد هم می آیند تا نماز عید سعید فطر را بخوانند. سلسله ای از حملات خونین به مساجد و مکاتب در چندین ولایات در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، افغان ها را در حالی که عید فطر را جشن می گرفتند، به وحشت انداخت. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- سلسله ای از حملات خونین به مساجد و مکاتب در چندین ولایات در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، افغان ها را در حالی که عید فطر را جشن می گرفتند، به وحشت انداخت.

به گفته پولیس، «داعش به روز روز یکشنبه (۱۱ ثور) مسئولیت انفجار یک منی بوس مسافربری در کابل را که منجر به کشته شدن یک زن و زخمی شدن سه مسافر دیگر شد، بر عهده گرفت.

این دومین بمب گذاری در پایتخت طی چند روز پس از کشته شدن ۱۰ نفر بر اثر انفجار بمب در مسجد خلیفه صاحب در غرب کابل در جریان نماز جمعه بود.

داعش به روز شنبه مسئولیت آن بمب گذاری را بر عهده گرفت.

هزاران تن از باشندگان هرات به تاریخ ۱۱ ثور در مسجد جامع شهر هرات گرد هم می آیند تا نماز عید سعید فطر را ادا نمایند. [عمر/سلام تایمز]

هزاران تن از باشندگان هرات به تاریخ ۱۱ ثور در مسجد جامع شهر هرات گرد هم می آیند تا نماز عید سعید فطر را ادا نمایند. [عمر/سلام تایمز]

یک مقام گفت که ظاهراً اعضای جامعه صوفی اقلیت که پس از اتمام نماز جمعه در حال انجام مراسمی بودند، هدف قرار داده شده است.

رامیز الاکبروف هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان حمله به مسجد را محکوم کرد و آن را «یک ضربه دردناک دیگر به مردم افغانستان که همچنان در معرض ناامنی و خشونت بی وقفه قرار دارند» خواند.

تصاویر وحشتناک منتشر شده در رسانه های اجتماعی بازماندگان را نشان می دهد که در حال فرار از مسجد هستند و برخی قربانیان از جمله کودکان را انتقال می دهند. لکه های خون در فرش محوطه مسجد دیده می شد.

عبدالنافع تکور، سخنگوی پولیس کابل، گفت که حداقل ۱۰ نفر کشته شدند، در حالی که پولیس دیگر کابل گفت ۳۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

انفجار روز جمعه یک روز پس از آن رخ داد که دو بمب در مینی‌بوس‌های جداگانه دست‌کم ۹ افغان را در مزارشریف کشته و مسافران شیعه را که برای افطار به خانه‌هایشان می‌رفتند، هدف قرار دادند.

یک بمب در یک مسجد شیعیان در مزارشریف یک هفته قبل دست کم ۱۲ نمازگزار را کشت و شماری دیگر را زخمی کرد.

در همین حال، مقامات گفتند که میلیون ها تن از ساکنان ۱۱ ولایت روز شنبه پس از انفجار دو برج انتقال برق در غرب کابل با خاموشی مواجه شدند.

دو برج برق در ولایت پروان اواخر روز جمعه منفجر شدند و برق پایتخت و ولایات همجوار در آستانه عید سعید فطر که به روز یکشنبه آغاز شد، قطع شد.

حکمت الله میوندی، سخنگوی شرکت برق دولتی (د افغانستان بریشنا شرکت) در یک اعلامیه ویدیوی گفت، «دشمنان... دو برج برق را توسط بمب منفجر کردند.»

وی افزود، پنج تیم از این شرکت برای انجام تعمیرات مستقر شده اند.

میوندی گفت، «برج های برق در بالای کوه ها نصب شده اند و تیم های ما در تلاش برای ترمیم آنها هستند.»

ترمیم ها هنوز تکمیل نشده است.

ترس از حملات داعش

حملات اخیر داعش باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از افغان ها از جمله کودکان شد و همه آن خانواده ها را در عید غمگین کرد.

چندین افغان هشدار و انزجار خود را از تروریسم داعش بیان کردند.

عبدالکریم عزیزی، باشنده شهر هرات که روز یکشنبه برای اقامه نماز عید قربان به مسجد جامع آمده است، گفت، داعش شادی عید را به غم و اندوه برای افغان ها تبدیل کرد.

او گفت، «ما با ترس از حملات داعش به مسجد، به خانه خدا آمده ایم. داعش حرمت مساجد را زیر پا گذاشته و خانه خدا را منفجر کرده است.»

او گفت، «اگرچه عید فطر برای مسلمانان سراسر جهان که آن را با شادی جشن می گیرند، مناسبت شادی است، اما داعش این شادی را از افغان ها گرفته است.»

عزیزی گفت که هرچند از حمله احتمالی داعش به مسجد جامع هرات می ترسد، اما برای نشان دادن اتحاد و همبستگی افغان ها به نماز عید آمد.

عبدالواحد حنفی یکی دیگر از باشندگان هرات گفت که حملات داعش در کابل و سایر ولایات، همه افغان ها را در ماتم فرو برده است.

او درباره مراسم عبادت که اخیرا در آن شرکت کرده است، می گوید، «تا نماز تمام شد، هر لحظه به این فکر می کردم که انفجار یا تهدید امنیتی رخ می دهد.»

صفی الله اسحاقزی، باشنده هرات، گفت که گروه های تروریستی همیشه نام اسلام را در افغانستان به کار برده اند و جان های بسیاری را در این کشور گرفته اند.

او گفت، «وقتی به مسجد آمدم، از کسانی که نمازگزاران را جستجو می کردند، خواستم کمی بیشتر مرا تفتیش کنند. به دلیل تهدیدات داعش، حتی در مسجد هم امنیت و آرامش نداریم.»

اسحاقزی گفت، هدف از انجام حملات تروریستی در مساجد ایجاد تفرقه بین مسلمانان است.

جلیل احمد غلامی، باشنده شهر هرات گفت که داعش دشمن مسلمانان است.

او گفت، «داعش با منفجر کردن مساجد و مکاتب و کشتن نمازگزاران و شاگردان در ماه مبارک رمضان ماهیت کاملا غیرانسانی خود را به نمایش گذاشت.»

وی گفت: «داعش یک گروه تروریستی خارجی است که به دستور سازمان های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد رعب و وحشت و قتل عام افغان ها فعالیت می کند.»

تهدیدی برای امنیت جهانی

تحلیلگران امنیتی می گویند که حملات اخیر نشان می دهد که داعش در تلاش است تا نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد.

حمزه بلوچ، یک تحلیلگر نظامی در زرنج، مرکز ولایت نیمروز، گفت که به دلیل خلاء امنیتی ایجاد شده در افغانستان، داعش تمرکز خود را از عراق و سوریه به افغانستان معطوف کرده است.

وی هشدار داد که تهدید داعش در افغانستان در حال افزایش است، در حالی که توان نظامی و اطلاعاتی لازم برای مقابله با این تهدید در حال حاضر وجود ندارد.

او گفت، «داعش از نظر تاکتیکی و عملیاتی بسیار خوب آموزش دیده است. برای خنثی کردن تهدید داعش به یک نیروی جنگی حرفه ای مجهز به اطلاعات خوب نیاز دارد.»

بلوچ گفت، جامعه جهانی باید به وضعیت افغانستان توجه کند. اگر داعش در افغانستان قوی شود، امنیت در سراسر جهان را تهدید خواهد کرد.

وی افزود که داعش احتمالا حملات بیشتری را برای دامن زدن به اختلافات جناحی و ایجاد ترس در میان افغان ها انجام خواهد داد که قربانیان آن اکثرا غیرنظامیان بی گناه و بی دفاع خواهند بود.

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر امور نظامی در هرات گفت که داعش اکنون به دشمن آشکار افغان ها تبدیل شده است و آشکارا امنیت افغانستان را به چالش می کشد.

او گفت، «داعش افغانستان را پناهگاه امنیتی برای خود می داند. این کشور بیشتر نیروهای حرفه ای خود را از خاورمیانه به افغانستان منتقل کرده و در روزهای اخیر با کمک تروریست های محلی دست به حملات خونین زده است.»

وی گفت، «داعش از سوی سازمان‌های اطلاعاتی منطقه که نقش عمده‌ای در کشتار غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان در ۲۰ سال گذشته داشته‌اند، پشتیبانی قوی دریافت می‌کند» و افزود، «داعش به تنهایی توانایی انجام چنین حملات پیچیده و خونین را ندارد.»

غیور هشدار داد که شاخه خراسان داعش اخیراً قدرت زیادی پیدا کرده است. اگر به سرعت متوقف نشود، کل منطقه ناامن خواهد شد.

آمادگی ها برای عید

به دلیل تهدیدات داعش و مشکلات شدید اقتصادی، افغان ها با احتیاط خود را برای جشن عید فطر آماده کردند.

یک هفته قبل از عید یک بازار بزرگ میوه خشک و شیرینی در هرات افتتاح شد که در آن صدها دکان موقت دایر شده بود.

نذیر احمد سروری، باشنده شهر هرات و پدر سه فرزند، گفت که برای فرزندانش لباس نو و میوه خشک برای پذیرایی از مهمانان خریده است.

او می گوید، «هر چه که باشد، ما سنت ها و رسوم عید خود را رعایت می کنیم. عید دلیل خوبی برای سلام و دیدار با دوستان و عزیزان است. ما از تجلیل سه روز عید لذت می بریم.»

او گفت، «امسال، افغان ها به دلیل چالش های اقتصادی برای عید کمتر آمادگی گرفته اند، اما همه تلاش می کنند آن را جشن بگیرند.»

سروری گفت که امیدوار است داعش در عید، افغان های شاد را نکشد و شادی خانواده ها را به اندوه تبدیل نکند.

صفی الله فروتن، یک فروشنده میوه خشک در شهر هرات، گفت که صدها تن از باشندگان شهر و ولسوالی های هرات در هفته آخر ماه مبارک رمضان برای خرید عید از دوکان او دیدن کردند.

او می گوید، آنها با در نظردات توان و قدرت خریدشان برای عید میوه خشک و شیرینی می خریدند. برخی کمتر خریدند و برخی بیشتر، اما همه برای جشن عید خرید کردند.

فروتن گفت، «تهدیدات امنیتی در ۲۰ سال گذشته وجود داشته و امسال نیز وجود دارد، اما نمی تواند جلوی جشن عید را بگیرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش پدیده ای غیرانسانی است که کاری جز نابودی، کشتن و ترور ندارد... فقط باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه و ایجاد نفرت نسبت به انسان هایی می شود و این گروه در بین مردم جایی ندارد و انسان محسوب نمی شود. یک نقطه که باید یادرآور شد اینست که، تعداد دقیق قربانیان این حملات بسیار بیشتر از آن چیزی است که پولیس منتشر می کند. آزادی بیان در افغانستان سرکوب شده است. رسانه ها گنگ هستند. بسیاری از مردم در چنین حملاتی کشته و زخمی شده اند، اما مقامات آن را پنهان می کنند تا نشان دهند دولت شان در برابر داعش قوی است.

پاسخ

حرف شما درست است. ارقام درست با رسانه ها شریک ساخته نمی شود.‌

پاسخ