اقتصاد

واردات مواد سوخت قرغیزستان برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته وارد افغانستان شدند

گزارش از سلام تایمز

یک تانکر مواد سوخت در حومه شهر هرات نشان داده شده است. [عارف کریمی/ای اف پی]

یک تانکر مواد سوخت در حومه شهر هرات نشان داده شده است. [عارف کریمی/ای اف پی]

کندز افغانستان -- آژانس خبری پژواک به نقل از تاجران محلی به روز چهارشنبه (۲۴ قوس) گزارش داد، برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته واردات مواد سوخت از قرغیزستان از طریق شیرخان بندر وارد ولایت کندز افغانستان شدند.

بر اساس شبکه های اجتماعی، این مواد سوخت در قزاقستان تولید شده اند.

این واردات از تاجیکستان عبور کردند. هیچ کدام از قزاقستان و قرغیزستان با افغانستان مرز مشترک ندارند.

مقدار مواد سوخت وارد شده و قیمتی که اگر پرداخت شده باشد، گزارش نشده است.

تاجرانی که واردات مواد سوخت را از طریق شیرخان بندر آغاز کرده اند، از حکومت افغانستان می خواهند تا برای آنها سهولت های را فراهم کند.

افغانستان از زمان سقوط حکومت قبلی در ماه اسد در یک بحران اقتصادی قرار گرفته است، با اینکه قیمت های بلند و کمبود شدید مواد غذایی و سایر مواد ضروری مردم را با مشکلات مواجه ساخته اند.

متین یوسفزی رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری کندز همچنان با ابرازکردن امیدواری از اینکه این واردات باعث افزایش عواید بندرگاه شیرخان بندر خواهند شد گفت، «ان شاءالله واردات مواد سوخت از طریق این بندر تاثیر مثبتی بر قیمت ها خواهد داشت».

حبیب الله همکار رئیس اداره تولیدات نفتی ولایت کندز، از همکاری حکومت در واردات مواد سوخت به تاجران اطمینان داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک اقدام خوبی است. بهتر خواهد بود که سایر تاجران نیز اقدام کنند و مانند گذشته تعداد واردات به کشور را افزایش دهند زیرا در شرایط فعلی قیمت های تمام اجناس روز به روز در حال افزایش اند. فرض کنید که واردات از طریق تمام بنادر به افغانستان می رسند. ممکن است که تا حدی قیمت های این اجناس کنترل شده و برای افغان ها در جریان این زمستان سرد از نظر اقتصادی سودآور باشد. نکته دیگر این است که حکومت باید در زمینه صادرات و واردات به تاجران اطمینان دهد تا کارها به طورعادی شروع شوند. در غیر این صورت، قیمت های بلند اجناس زندگی افغان ها را بیشتر تلخ خواهد ساخت، اما آنچه که مهم است این است که هر گونه تولیداتی که در گذشته در داخل کشور داشتیم، با آمدن حکومت جدید بی نظم شدند. اکنون باید توجه بیشتری صورت بگیرد و به مالکین امکانات بیشتری فراهم شوند.

پاسخ