تروریسم

قتل وحشیانه بزرگ قومی در تخار نگرانی ها را در مورد گسترش داعش افزایش می دهد

گزارش از محمد قاسم

این عکس بدون تاریخ یک چهار راهی را در تالقان مرکز ولایت تخار نشان می دهد. [شبکه های اجتماعی]

این عکس بدون تاریخ یک چهار راهی را در تالقان مرکز ولایت تخار نشان می دهد. [شبکه های اجتماعی]

تخار -- اعضای داعش یکی از بزرگان قومی را در ولسوالی دشت قلعه ولایت تخار شکنجه کرده و آله تناسلی او را قطع کرده، سپس سر او بریدند که باعث نگرانی از حضور این گروه در امتداد مرز شمالی افغانستان شده است.

ولسوالی دشت قلعه در مرز با تاجیکستان موقعیت دارد.

سیف الله، بزرگ محلی، ۵۳ ساله، به تاریخ ۲۵ میزان وقتی که راهی منزل اش بود، ناپدید شد.

محمد نسیم، ۳۸ ساله، باشنده قریه نوآباد ولسوالی دشت قلعه و یکی از بستگان قربانی گفت که نزدیک به یک هفته بعد، به روز یکشنبه (۱ عقرب)، بستگان او سرانجام جسد سر بریده او را در یک دشت در این ولسوالی پیدا کردند.

او گفت، «پس از انتقال جسد او به ولسوالی دشت قلعه، متوجه شدیم که او ابتدا شکنجه شده و سپس عضو تناسلی اش را قطع کرده اند.»

او گفت، «سیف الله یک سلفی بود اما شش ماه پیش ارتباط خود را با جریان سلفی قطع کرد و با هیچ گروهی ارتباط نداشت، اما داعش او را به طرز بسیار وحشیانه ای کشته بود.»

غلام محمد زیوری، باشنده ولسوالی دشت قلعه که اکنون در کابل زندگی می کند، گفت،‌ «قربانی یکی از بزرگان قومی با نفوذ در ولسوالی دشت قلعه بود.»

وی گفت، «افراد ناشناس شب ۳۰ میزان در روستای ورته زلوم دشت قلعه با داعشی ها درگیر شدند و سه داعشی از جمله فرمانده آنها به نام فاروق را به هلاکت رساندند.»

وی گفت، «متأسفانه حضور داعش در ولسوالی دشت قلعه و سرکوب غیرنظامیان افزایش یافته است. اگر متوقف نشود، فعالیت خود را به ولایات دیگر و حتی کشورهای منطقه گسترش خواهد داد.»

گروه منفور

داعش علاوه بر انجام دادن چندین حمله مرگبار در افغانستان از ماه اسد سال ۱۴۰۰ که منجر به کشته و زخمی شدن صدها افغان شده است، ازبکستان و تاجیکستان را نیز از مناطق مرزی هدف قرار داده است.

به تاریخ ۲۹ حمل، شاخه خراسان داعش با انتشار تصویری مدعی شد که یکی از اعضای آن ۱۰ گلوله راکت ۱۰۷ ملی متری را به سمت مواضع نظامی ازبکستان در ترمذ در مرز بین افغانستان و ازبکستان شلیک کرده است.

به همین ترتیب، جنگجویان داعش به تاریخ ۱۷ثور چندین راکت از ولسوالی خواجه غار به سمت تاجیکستان شلیک کردند.

در داخل افغانستان، حملات داعش مرگبار و فجیع تر بوده است.

به تاریخ ۱ ثور، داعش بمبی را در موتر حامل منسوبین فنی ارتش افغانستان منفجر کرد که منجر به کشته شدن حداقل ۴ نفر و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر از جمله سه محصل شد.

در همین روز، انفجار بمب در هنگام نماز عصر در مسجد سه دوکان، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد شیعیان در ناحیه سوم شهر مزارشریف، ۱۳ نمازگزار را کشته و ۴۰ تن دیگر را زخمی ساخت.

به تاریخ ۲ ثور، یک انفجار در مسجد مولوی سکندر در ولسوالی امام صاحب قندوز، ۳۳ نمازگزار از جمله مرد و کودک را کشت و ۴۳ تن دیگر را زخمی کرد.

به تعقیب آن، داعش چندین حمله خورد و بزرگ دیگر را انجام داد، از جمله حمله خونین به مرکز آموزشی کاج در محله دشت برچی کابل که در آن بیش از ۱۵۰ متعلم کشته و زخمی شدند.

حشمت الله دقیق، محصل سال اول فاکولتهء زراعت در پوهنتون کندز، گفت که داعش به هیچ کس رحم نکرده است و هر چه خون غیرنظامیان بیشتر بریزد، شادی بیشتری نصیبش می شود.

او گفت، «داعش نمی‌خواهد افغان‌ها در صلح زندگی کنند. هدف آن نابودی افغانستان و کشتار افغان‌هاست.»

او گفت، «اعضای داعش باید به عدالت سپرده شود تا این ګروه از بین برده شود و افغان های بی ګناه از ظلم و وحشت آنها نجات داده شود.»

علی اصغر قاری زاده، ۴۲ ساله، باشنده ولایت بدخشان گفت که، حملات داعش در اسلام جایی ندارد.

وی گفت، «داعش پول های کثیف خود را از خارج دریافت می کند تا غیرنظامیان بی گناه را در افغانستان بکشد و جنایات نابخشودنی را مرتکب شود.»

تهدید رو به رشد

تحلیلگران می گویند، بخش خراسان داعش عملیات خود را به چندین ولایت گسترش داده است و تهدیدی فزاینده برای ثبات منطقه است.

قیس نورانی، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «داعش یک گروه نیابتی از ادارات اطلاعاتی از چندین کشور است که تلاش می کند افغان ها را قتل کند.»

وی گفت، «جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده نباید تهدید داعش در افغانستان را دست کم بگیرد.»

نورانی گفت، «هدف داعش نابودی و کشتار افغان‌ها است، زیرا نمی‌خواهد افغان‌ها در صلح و آرامش زندگی کنند.»

اسدالله زاخیل، باشنده ولایت کندز گفت که هزاران خانواده افغان در غم از دست دادن عزیزان خود در اثر حملات اخیر داعش عزادار هستند.

وی هشدار داد، «بی ثباتی و بیکاری فزاینده در کشور فرصت خوبی را برای داعش فراهم می کند تا جوانان افغان را استخدام کند.»

او گفت، «اکثریت جوانان ما شغل خود را از دست داده اند و بیکار هستند، در حالی که داعش آنها را استخدام می کند و معاشات ماهانه به آنها می دهد.»

افغان ها باید برای مقابله با این گروه تروریستی بسیج شوند وگرنه از دست دادن تدریجی همه چیز، همه اقوام کشور را تهدید می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت طالبان کوشش زیاد می کند که گروه ترورستی داعش راختم کند در چند ولایت افغانستان گروه ترورستی داعش موجود بود حکومت امارت اسلامی آنان را نیست و نابود کردند . گروه ترورستی داعش در ولایت های بدخشان ، تخار ،کندز، فاریاب ، ننگرهاربه فعالیت های خود ادمه می دادند اما حالی تمام این گروه های ترورستی به فضل خداوند متعال حکومت امارت اسلامی آنان راختم کرده است . کشورهای همسایه ما نمی خواهد که در افغانستان مردم در صلح زنده گی کند و هم نمی خواهد که افغانستان آباد شود.داعش را در افغانستان کشور پاکستان کمک مالی می کند .

پاسخ

چنین نمایش هایی برای افغان ها چیز جدیدی نیست. ما هزاران تن از رهبران افغان را در سلسله این درام ها از دست داده ایم. این زنجیره کشتار تا زمانی که افغان‌ها خودشان باخود جمع شوند و مذاکره کنند، ادامه خواهد داشت. هر چه زودتر ضرر معلوم و جلو آن گرفته شود، بهتر خواهد بود. اگر دور هم جمع شویم از چنین سختی هایی در امان می مانیم، اما اگر مثل گذشته همدیگر را بکشیم، فکر نمی کنم روز خوبی را شاهد باشیم.

پاسخ

بیشترکشورهای همسایه پروژه های جنگی را در افغانستان تطبیق می کنند. وقتا فوقتا پروژه های جدیدی مطرح و اجرا می شود. این بازی از چهار و نیم دهه است که جریان دارد و قربانیان آن فقط افغان ها هستند. متأسفانه نه همسایه ها به فکر افغان ها هستند و نه قدرت های جهانی با افغان ها همدردی می کنند. همه برای حفظ منافع خود تلاش می کنند.

پاسخ

یافته های مستند بی بی سی فارسی نشان می دهد که داعش نسبت به هزاره ها غیر هزاره ها را بیشتر کشته است. تعداد تلفات افرادی که در جریان حملات قابل توجهی در افغانستان در یک مدت معین جان خود را از دست داده اند نشان می دهد که بر خلاف ادعای مطرح شده در این حملات منتسب به گروه داعش، تعداد کشته شدگان غیر هزاره ها نسبت به تعداد کشته شدگان هزاره ها بیشتر بوده است. سایت بی بی سی فارسی آمار تلفات ۵ مرگبارترین حملات را منتشر کرده است. این ارقام نشان می دهد که ۲۱ غیر هزاره در انفجاری در مسجد ابوبکر صادق در خیرخانه کابل که به تاریخ ۲۶ اسد رخ داد، کشته شدند. به همین ترتیب، به تاریخ ۱۱ سنبله، ۱۷ افغان غیر هزاره به شمول انصاری در جریان یک حمله انتحاری بر ملا مجیب الرحمن انصاری طرفدار طالبان در مسجد گازرگاه هرات کشته شدند. و ۷ غیر هزاره دیگر نیز در انفجاری در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان کابل که به تاریخ ۱ میزان رخ داد، کشته شدند. علاوه بر این رویدادها، انفجاری در مسجد وزارت امور داخله طالبان که به تاریخ ۱۰ میزان رخ داد که در آن حداقل دو غیر هزاره کشته شدند. رویداد دیگری که به تاریخ ۸ میزان در یک مرکز آموزشی در منطقه هزاره‌نشین دشت برچی کابل رخ داد، منجر به کشته شدن ۵۳ نفر شد. گفته می شود که بیشتر قربانیان هزاره هستند. این در حالی است که مدتی است برخی از فعالان تندرو هزاره مقیم خارج و متهم به نفاق قومی ادعای نسل کشی هزاره ها در افغانستان را مطرح کرده و برخی از سیاستمداران نیز از آنها انتقاد کرده اند. تحلیلگران بر این باورند که ادعاهای بی اساس و قومیتی یا مقصر دانستن اقوام دیگر بخاطر ارتباط آنها به گروه های ترورستی، عواقب ناگواری را علیه وحدت ملی خواهد داشت.

پاسخ